Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1268454 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #440 skrivet: april 02, 2008, 21:35:03 »
haha .. ehhh ja du .. =)  gå designskola så  ;D

Aaah haha  ;D jag får lite Cad med men inte så mycket inventor, Ritar du i inventor?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #441 skrivet: april 02, 2008, 22:05:34 »
hehe ok! =) nä jag modellerar i Pro/Engineer.... o oftast renderar jag i Rhino.. dock inte denna =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #442 skrivet: april 03, 2008, 00:58:18 »
tröttnade på o leta koppling.. då ja inte fann någon =/
så satte mig ner o pillade lite me datorn ist =)

någon som kanske känner igen den??  :P 

lååååångt ifrån klar.. ska dit med massa detaljer, kablar, färg osv ... men tänkte ni kunde få se lite sålänge iaf.. =)

Sjukt grym! Jag har kört många hårda timmar med 3D Studio Max utan att komma i närheten av nåt sånt där detaljerat  :P

Hur många timmar tog motorn att göra?

Hur skulle det vara med Volvo 850R-koppling? Är det inte tryckplattan man kan ta från den eller är det lamellen?
http://www.blocket.se/vi/15264185.htm?ca=17_s
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #443 skrivet: april 03, 2008, 04:10:20 »
lååååångt ifrån klar.. ska dit med massa detaljer, kablar, färg osv ... men tänkte ni kunde få se lite sålänge iaf.. =)

Det är detaljerna som tar tid! :P Har arbetat lite med sådant. Mina 3d modeller ville ingen ha (väldigt enkla AC12), verkstaden som skulle tillverka ville ha 2d... Hur fungerar det med måttsättning etc i Pro Engineer? Krävs det inga detaljritningar i 2d längre? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #444 skrivet: april 03, 2008, 12:32:18 »
tack tack =) kul att fler har hållt på med lite 3dcad=)!!
denna motorn tog inte lång tid alls.. kanske någon timme eller så.. men det är som sagt alla detaljer osv som kommer ta tid framöver.. när jag har tid  ;D

har ni lust så får ni gärna kika på dessa länkar-->
http://www.geting.se/viewimage.php?image=95177-ett.JPG#
http://www.geting.se/viewimage.php?image=95178-2.JPG#
http://www.geting.se/viewimage.php?image=95179-9.JPG#
http://www.geting.se/viewimage.php?image=95180-10.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?image=95181-8.JPG

ett projekt där vi skulle göra nya leksaker.. en gåbil/åkbil för 1-2åringar blev det,  tog ca 8v att göra.. en aning mer detaljerad och exakt  ;D


ang måttsättning osv i proE.. så gör du alla solida delar i 2d först med mått osv.. som du sedan extruderar upp..  den andra delen är ju ytmodelleringen där det är mer fritt med fria kurvor osv..  alla detaljer och modeller du sedan gjort sparar man lätt om till cadritningar där du ritar som i vanliga "ritningsprogram".. =)


Frej: 850R koppling låter intressant.. men passar de som sagt?? ingen aning  ???
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #445 skrivet: april 03, 2008, 20:02:02 »
jag vet inte om det här kan vara till nån hjälp men jag har hört att en 850 motor passar bulton på 740 8) så jag antar att det kan va lika med koppling.. pröva på du jag tror och hoppas att det passar

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #446 skrivet: april 03, 2008, 20:14:38 »
Kg har ju koppling till hyffsat pris KS-1505 1395:- sälj sedan lamellen
till nån volvo snubbe så blir det ännu billigare.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #447 skrivet: april 03, 2008, 20:19:18 »
oki.. så den bör hålla då.. e ju bara problemet att jag har fel svänghjul då på min B200F???

Jepp. Men det ska gå att svarva ner det för att få "rätt" tryckplatta att passa. UTAN att för den skull svarva bort hålbilden för Renix triggergivare för tändläget!
Har tyvärr ingen länk att ge dig men är du klurig eller har kompis som svarvar kanske du löser det själv? (Tror det finns info nånstans på TPC eller liknande forum annars)

og med det tunga djupa svänghjulet (13kg), till jobbet och satte upp det i svarven och svarva det plant och borra hål cirkel för 850 tryckplatta. Tog även bort lite material på baksidan. Så nu är det 5kg lättare (väger 8kg nu).

Svarvat svänghjul:



850 turbo tryckplatta (håller ju bättre än original iaf):


http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=56&t=169627&p=1054500&hilit=svarva+djupa+sv%C3%A4nghjulet#p1054500




Vad jag har läst som hastigast är dock att just 850R-kopplingen är på 240mm.. kanske lite trångt i våra sprängkåpor  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #448 skrivet: april 03, 2008, 20:42:49 »
ja ni  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #449 skrivet: april 03, 2008, 20:47:21 »
Mac peter skulle köpa 740 turbo tryckplatta +en sinterlamell,finns det inte med rätt splines så hadde jag svarvat o pressat in rätt  :)
"don't buy it if you can build it!"

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #450 skrivet: april 03, 2008, 20:54:51 »
Skulle oxå köra 740 tryckis men dock orginal 360 lamell då de funkar för Flinty splended    :D
Overpressure is the shit

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #451 skrivet: april 03, 2008, 21:01:03 »
Skulle oxå köra 740 tryckis men dock orginal 360 lamell då de funkar för Flinty splended    :D

jag tänker köra med orginal lamell, Sinter värkar lite overkill :P blir juh jobbig att fick parkera med sinter juhe  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #452 skrivet: april 05, 2008, 11:57:34 »
mm jag får nog sikta på Mac Peters allternativ och som många andra.. 740T tryckis..
men dom växer ju inte på träd direkt  >:(
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #453 skrivet: april 05, 2008, 12:05:54 »
Nej dom växer inte på träd begangnade o oftast tar dom mer än vad volvo
tar för dom nya tyvärr  :-[
Overpressure is the shit

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #454 skrivet: april 05, 2008, 12:46:55 »
oh fan... va tar volvo för dom nya då?  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #455 skrivet: april 05, 2008, 19:30:53 »
Daniel(flinty) gav 1000 kr för tryckisen o 1000 för 360 lamellen
men vet inte de var ju ett bra tag sen  :-\
Overpressure is the shit

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #456 skrivet: april 05, 2008, 19:39:38 »
oh fan.. =/
undrar om ja kan köra med min lamell.. den är ju trotts allt bara 1år gamal..???
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #457 skrivet: april 05, 2008, 19:53:05 »
Nja du får ju kolla om Slitsarna är kvar o bra ?
Bara o ta halvgrovt slippapper o riva lite på pucken
o göra samma på tryckplattans yta sen ta bromsrengörning centrera
o sätta ihop alternativt riva lite på svänghjulsytan o göra rent..
På micran gjorde jag den proceduren med en väldigt sliten lamell(nitarna var nästan framme) o tryckplatta va ingen hit men den släppte inte
med 0.2,0.3 i ladd iallafall  8)
Overpressure is the shit

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #458 skrivet: april 06, 2008, 11:42:17 »
0,2-0,3 det är ju inte laddtryck... du kan få ut mer av en datafläkt :P

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #459 skrivet: april 06, 2008, 11:51:04 »
Hehe jo men den knattra bara o fick för lite e85 då så
fick inte upp laddet mer tyvärr men den rörde sej på det lilla
kan jag lova  ;D
Overpressure is the shit

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #460 skrivet: april 06, 2008, 14:21:37 »
hehe kanske inte går med 1bars laddtryck som jag kör med då  ;D

jo får slita ner skiten framöver vid besiktningen och kolla lamellen =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #461 skrivet: april 07, 2008, 14:42:03 »
Nej inte hälsosamt för en liten micra motor  :P
Ska dock ladda de som agget o motorn tål i 360:in hehe  ;D
Går de sönder får man byta t b23:an istället
Overpressure is the shit

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #462 skrivet: april 07, 2008, 17:09:14 »
hehe kanske inte så hälsosamt näe..  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Alx

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #463 skrivet: april 19, 2008, 14:17:48 »
halloj

ska snart börja konvertera min 340 med b200f motorn och då undrar jag om man kunde få ta del av måtten på jiggen du använde för grenröret? tyckte de du gjorde var riktigt bra!

Mvh Alex

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #464 skrivet: april 20, 2008, 19:19:29 »
hehe jo visst =) .. ska leta rätt på ritningarna.. så lägger ja upp en bild här sen
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #465 skrivet: april 20, 2008, 19:24:07 »
Kan du slänga upp alal måtten sen? :) ska laga ett nytt grenrör så  ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #466 skrivet: april 20, 2008, 19:51:21 »
hehe 12 spänn kostar det  ;D


gjorde lite nya ritningar till er grabbar då så är de bara o fixa o fila till era grenrör =)

 ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #467 skrivet: april 20, 2008, 19:54:25 »
åh tack! :) tror du att du skulle kunna skicka den som en Cad fil åt mig?  ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #468 skrivet: april 20, 2008, 20:06:38 »
jo vars.. men de går på 14 spänn ist ;D

hojta till så
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #469 skrivet: april 20, 2008, 20:13:42 »
vill se sånna här fina böjjar sen ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #470 skrivet: april 20, 2008, 20:15:20 »
Underbart snyggt! :P iallfall sku bara behöva själva avgasflänsen  så skär jag ut den med plasman sen  ::) vill du ha en sland så slänger jag en näve på dig :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #471 skrivet: april 20, 2008, 20:19:46 »
haha gör så ;) give me ya msn så fixar vi detta serru =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #472 skrivet: april 20, 2008, 20:23:10 »
redo gött folk  ;D Gozze_90[At]Hotmail.com du vet det vanliga yt ut At :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #473 skrivet: april 20, 2008, 21:25:49 »
fixar de du ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #474 skrivet: april 21, 2008, 21:59:37 »
någon här inne som har en aning om vad en b200F motor kan väga??? håller på o monterar en El vinsch i garagetaket.. kan ju va bra o ha o lyfta motor me om den orkar... =)

ska klara 250kg iaf.. o de borde väl inte våran motor väga ?  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #475 skrivet: april 22, 2008, 20:37:24 »
någon här inne som har en aning om vad en b200F motor kan väga??? håller på o monterar en El vinsch i garagetaket.. kan ju va bra o ha o lyfta motor me om den orkar... =)

ska klara 250kg iaf.. o de borde väl inte våran motor väga ?  ;D

Våran väger väl runt hundra.. jag orkar i allafall lyfta upp komplett botten (utan generator och startmotor fast med tråg) upp på verkstadsbänken och jag är ingen bodybuilder.. toppen väger ju 10kg på det sen men totalt kanske 1-120kg..

Jag har lyft med "kedjespel" med spak på som klarar 250kg. Det har funkat flera gånger!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #476 skrivet: april 22, 2008, 20:46:22 »
oki!! kalas.. då ska ju den 250kg elvinchen klara de galant  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #477 skrivet: april 23, 2008, 00:55:21 »
oki!! kalas.. då ska ju den 250kg elvinchen klara de galant  ;D

Jupp! Men se upp lite för vinchar är väl lite konstig märkning på. Är det meningen att den ska kunna dra en 250kg lätt bil på plan mark eller klarar den verkligen att lyfta nånting på 250kg rakt upp?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #478 skrivet: april 23, 2008, 11:28:36 »
akta så att inte winchen går sönder kolla så att den låser när den stannar så inte hela mororn rasar i baken om den skulle gå sönder  :o
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #479 skrivet: april 23, 2008, 13:02:48 »
hehe jo =) nä det är en takvinsch, en telfer..  så det ska nog vara lungt.. =)
men vore ju skit om motorn rasa ner ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..