Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1829996 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3120 skrivet: mars 22, 2022, 11:25:31 »
2015-2019 Bränsletank, pump och montageplåt

Vid montage av nyrenoverad bakaxel med Torsen-diff passades en del annat på att fixas.

Bränsletanken fick en översikt för andra gången under min tid med bilen. Denna gång slipades hål på tanken. Lagades med nåt kemiskt för ändamålet. Ingen bild tyvärr. Men håller tätt!
Bränslepumpen putsades av och snyggades till med 2K grund och täcklack på utsatta delar.
En ny bränslepumpsplåt i alu byggdes och överfallen sågs över.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:31:05 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3121 skrivet: mars 22, 2022, 11:28:18 »
Värmeskölden/bränslepumpsplåten var nästan obefintlig vid det här laget.
En renovering hade stått högt på önskelistan ett tag.
Äntligen blev det av!
"Pyssel och papp"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3122 skrivet: mars 22, 2022, 11:30:15 »
Resultatet blev om än inte OEM perfekt så absolut godtagbart funktionabelt med mina mått mätt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3123 skrivet: mars 22, 2022, 11:31:30 »
Resultatet. Pimpat med mer rostfri skruv.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3124 skrivet: mars 22, 2022, 13:05:52 »
2019 Kofångare

Kofångartornen fram fick sig en overhaul.

Fästet till kofångare bak hade rostat loss.
Ny plåt i karossen, vanliga thorsman skruvplugg samt rostfri skruv såklart.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:30:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3125 skrivet: mars 22, 2022, 13:08:58 »
Kofångbalk och fästen hade sett bättre dagar.

Balken var lite knögglig efter nån tidigare ägares påbackningar. Riktades, slip och lack.

Fästena bortom räddning.
Markerade ut på kofångaren vart de gamla suttit och byggde sen nya av plattjärn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3126 skrivet: mars 22, 2022, 13:12:01 »
Balken monterad utan plastskalet pga. att jag inte sett bilder på detta tidigare.
Tänkte att det kan vara kul att se för dem som kanske vill klä på egen plast eller från annan bilmodell.
Att helt köra utan är inget jag rekommenderar då det påverkar krocksäkerheten negativt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3127 skrivet: mars 22, 2022, 13:12:42 »
Mera
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3128 skrivet: mars 22, 2022, 13:17:20 »
"Mutterskruvarna" som håller listen på kofångaren bak (och fram?) gick av de flesta av dem vid demontage.
Detta pga. rostiga muttrar.

Renoverade mutterskruvarna och monterade med kopparpasta och rostfri bricka + mutter.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3129 skrivet: mars 22, 2022, 13:38:01 »
2019 Kylare


Kylaren hade sett sina bästa dagar.
Ny köptes på Autodoc.
Passade nästan.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:30:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3130 skrivet: mars 22, 2022, 13:40:56 »
Det var tight på den mellersta högra anslutningen sett ifrån motorn.
Den översta högra fick tas upp större hål i karossen, se andra bilden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3131 skrivet: mars 22, 2022, 13:49:55 »
Kylsystemet spolades efter inspiration från Mackans garages Volvo 240: https://www.youtube.com/watch?v=RfUqbAEu9I8

Jag gjorde dock inte varmkörningar etc. som i Mackans video. Kanske därför jag inte fick ut nåt brunt vatten ur mitt system.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3132 skrivet: mars 23, 2022, 18:41:41 »
De va en maffig uppdatering de :)

Kul och se hur mycket som hänt genom åren.

Fin lösning med bladfästet där bak  ;)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3133 skrivet: mars 25, 2022, 15:30:12 »
De va en maffig uppdatering de :)

Kul och se hur mycket som hänt genom åren.

Fin lösning med bladfästet där bak  ;)

Tackar! Uppdateringen är inte klar, det kommer mera.. det svåraste är att komma ihåg allt utifrån diverse mixade bilder!

Mm skönt att fixa en sån punkt som bladfjäderfästet som man gått och dragit sig för genom åren!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3134 skrivet: mars 25, 2022, 16:29:59 »
2016-2019 ROST


Såklart fanns det en del rost att ta tag i också!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3135 skrivet: mars 25, 2022, 16:35:40 »
Det svåraste! "Att bygga i luft". Utan ekonomiplåt.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:44:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3136 skrivet: mars 25, 2022, 16:46:08 »
Diverse fix. Tom. signalhornet fick sig en overhaul. Men dörrarna är fortfarande lika rostiga  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3137 skrivet: mars 25, 2022, 16:48:45 »
Fler hål som skall svetsas igen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3138 skrivet: mars 25, 2022, 16:50:43 »
Och när hålen o-finns så är det dags för att gno bort lite mer ytrost samt måla och rostskydda.

Blir en del rostig plåt som byter adress varje gång man startar kapen och riktar den mot sin kära bil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3139 skrivet: mars 25, 2022, 16:52:18 »
Men det är skönt efteråt  ;)
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 16:54:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3140 skrivet: mars 25, 2022, 17:59:29 »
2016-2018 Förberedelser för ny bakvagn

Många delar hade samlat på sig för att tillsammans med en nyrenoverad bakaxel så småningom sammanstråla på TORStEN.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 18:04:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3141 skrivet: mars 25, 2022, 18:01:20 »
En skruv till hjullagrets hus på bakaxeln behövde bytas ut.
Den ville först inte lossna, efter övertygelse med ett påsvetsat plattjärn kom halva skruven ut..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3142 skrivet: mars 25, 2022, 18:02:50 »
Efter ytterligare övertygelse med borrar, rostlösare och värme kom så småningom sista biten ut.
Med en del erfarenhet och en stor gnutta tur kanske  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3143 skrivet: mars 25, 2022, 18:18:50 »
Handbromswiren på vänster sida var halvt av så kändes bäst att hänga dit en ny där.
Fick inte tag i vänster. Alla kan sälja höger wire men vänster är tydligen närmast omöjlig att hitta?
Pilligt att få ihop de tre wirarna under bilen.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 18:24:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3144 skrivet: mars 25, 2022, 18:23:36 »
Tidigare (före 2015) så hade bilen ett sjungande ljud från diff/växellåda i farter kring 70-80km/h. Inte alltid. Oftast vid fuktig väderlek.
Trots osäkerheten kring om ljudet kom från växellåda eller differential valde jag att fortsätta köra på denna växellåda som dock fick en ordentlig tvätt.
(Med facit i hand kan jag säga att det måste varit den gamla differentialen som det sjöng i. Lådan var okej för nu låter det ej längre.)

Nya rostfria skruvar och packningar till diffen från Classic Swede! Mums ihop med nylackat täcklock till diffhuset.
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 18:26:37 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3145 skrivet: mars 25, 2022, 18:28:10 »
Med Torsendifferentialen i huset,
växellådan och diffhuset ihopparat, fyllt med olja och
en kompis till reaktionsstaget
en rostfri växellådsbalk
samt en massa andra fina rena delar
så var det snart dags för montage av bakvagn!  :)
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 18:34:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3146 skrivet: mars 25, 2022, 18:37:17 »

2018-2019 Montage Bakvagn

I början på 2019 blev installation av ny bakvagn ink. torsen-diffen, sportiga Lip-Tec stötdämpare(från Freedo/GustavE) och nedsmidda bladfjädrar (från Freedo/GustavE) klar.
Ny handbromswire på vänster sida samt allt nytt när det gällde bromsar på själva bakaxeln.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3147 skrivet: mars 25, 2022, 18:38:39 »
Sweet
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3148 skrivet: mars 25, 2022, 18:39:17 »
Nya bromsrör för första gången bak!
Fram byttes typ 2003 nån gång  :P
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 18:41:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3149 skrivet: mars 25, 2022, 18:43:57 »
Skruva på hjul på nya axeln för första gången!
Stöda på hjulen för första gången sedan hösten 2015!!
« Senast ändrad: mars 25, 2022, 23:44:12 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3150 skrivet: mars 25, 2022, 23:54:08 »
Skruva på lite sköldar oxå  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3151 skrivet: mars 26, 2022, 00:04:21 »
2019 PROVKÖRNING!!

Sedan kom den omvälvande provkörningen som jag fantiserat och drömt om i så många år.
Att få montera någon form av bromsad eller spärrad diff hade med undantag för 2 veckors körning med en dåligt svetsad svetsdiff varit med mig egentligen hela mitt bilburna liv.
Så det var inte utan både nervositet, förväntan och spänning motorn startades upp och bilen rullades ut för första gången där i mars 2019!
Jag kunde inte vänta längre än att jag kommit 10m från garaget innan första testet av diffen var ett faktum.
Svängde och gasade till på grusplanen och kände direkt att här hade det hänt grejor när båda hjulen istället för ett hjälpte till att dra på en redig power drift!  :o

Grejen var även den att jag under tiden som min trimmade GL, alltså TORStEN, huvudpersonen i denna tråd, hade stått obrukbar 2016-2019 så hade jag fått köpa en till 360, MåRRan.
Detta för att slippa bruka min lågmilade Remjohan på vintern i saltat väglag.
Den nya slitvargen blev en 360 GLT som var lagom bruksskick på. Lite pillad på med sportluftfilter, flödigare avgas samt diverse avgasreningssystem bortrensat.
Jag hade under åren som TORStEN stått i garaget tvivlat på om den verkligen hade så rolig motor som jag ville minnas.
Detta ihop med att jag tvekade på om MåRRan hade B200 eller B230, eller om något annat trim var monterat,
samt att min korta erfarenhet av svetsdiff och hur den kändes suga en hel effekt gjorde att jag inför provkörningen av Torsendiffen hade minimerat förväntningarna av motorprestandan.
HEJ VAD JAG BEDROG MIG!
Efter första turerna längs min egna lilla grusväg samt vändning ute på landsvägen (bilen var ju ännu inte besiktad) så skakade armarna av adrenalinpåslag och eufori! WOW vilken känsla! ;D

Motorn var ett vrålande monster!
Diffen fungerade! Bara det! Att jag lyckats montera den! Och att den levererade en skön känsla i bakvagnen, tidigare aldrig upplevd!
Att få återupptäcka min egen bil med alla små modifikationer så som fjädring, shortshift, sportratt, trim & diff i ett komplett paket! Efter flera års frånvaro!
Detta var ett stort ögonblick i mitt och TORStENs liv!

Och fler sådana provkörningar blev det. Som en drog. Fler adrenalinpåslag bjöds det på. Tills man vänjer sig, som vanligt.
Men den positiva känslan består!
« Senast ändrad: mars 26, 2022, 00:11:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3152 skrivet: mars 26, 2022, 17:04:44 »
Underbar (och nervös) känsla den där första provkörningen efter ett så långt projekt! Man är omåttligt nöjd när man kommer hem igen med en hel bil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3153 skrivet: mars 27, 2022, 00:56:37 »
Underbar (och nervös) känsla den där första provkörningen efter ett så långt projekt! Man är omåttligt nöjd när man kommer hem igen med en hel bil...

Haha ja! Det lossnade faktiskt lite grejer men mer om det i en senare del av megauppdateringen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3154 skrivet: februari 17, 2024, 19:26:01 »
Underbar (och nervös) känsla den där första provkörningen efter ett så långt projekt! Man är omåttligt nöjd när man kommer hem igen med en hel bil...

Haha ja! Det lossnade faktiskt lite grejer men mer om det i en senare del av megauppdateringen.
När kommer 'megauppdateringen'?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« Svar #3155 skrivet: februari 25, 2024, 17:18:05 »
Underbar (och nervös) känsla den där första provkörningen efter ett så långt projekt! Man är omåttligt nöjd när man kommer hem igen med en hel bil...

Haha ja! Det lossnade faktiskt lite grejer men mer om det i en senare del av megauppdateringen.
När kommer 'megauppdateringen'?

Bra fråga... undrar själv vad det var jag skulle uppdatera mer om?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.