Författare Ämne: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X  (läst 76238 gånger)

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200FT+Holset+Megasquirt 3X
« Svar #200 skrivet: juni 21, 2023, 20:49:28 »
Var ute en tur med bilen i dag for å fylle drivstoff. Ble litt tuning, men det var forgjeves da tomgangsmotor innstillingene ikke er riktig enda, så den åpnet og lukket på lave turtall under kjøring. Gjenstår en del jobb der  ::)
Ellers er det veldig mye mer kjørbar nå enn før. Dumpventilen har en helt herlig lyd nå. Slipper jeg gassen litt rolig er det både dump og turbo lyder, diiigg ;D
« Senast ändrad: december 08, 2023, 15:35:47 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #201 skrivet: juni 21, 2023, 20:51:57 »
 8)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #202 skrivet: juni 22, 2023, 09:56:46 »
Episkt! Bra jobbat, kul att se ett slutfört projekt.

Vet inte hur reglerna är i Norge med bilbesiktning, får du köra bilen lagligt på gatan?

 
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #203 skrivet: juni 23, 2023, 16:52:38 »
Episkt! Bra jobbat, kul att se ett slutfört projekt.

Vet inte hur reglerna är i Norge med bilbesiktning, får du köra bilen lagligt på gatan?

Takk takk ;D  Har fortsatt planer for den før jeg er helt ferdig, men den fungerer godt nå :)
Ganske så strenge regler her dessverre, får ikke kjørt lovlig nei  :-\
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #204 skrivet: augusti 08, 2023, 21:56:54 »
Gøy med portning!
Och tack för att du dokumenterar så noga!

Takk takk  :)
Ja absolutt, gleder meg til å få testet toppen!!
Hva syntes du om portingen? Steg 1?

Toppen ble dessverre mer høvlet enn den ble planet :-\
forbrenningskammer rommer nå 53ml igjen, typ originalt volum.. Måtte dessverre bli sånn da maskinen lagde dype spor i toppen grunnet en feil på skjæret/bladet ved første runde :'(

Jag tycker portningen ser mycket bra ut men har inte kunskapen till att bedöma mer än så.

Bra jobbat med allting! Tur att du bytte insug så du hittade läckaget!  :o

Ska du köra på bana med bilen när den är färdig?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #205 skrivet: augusti 08, 2023, 22:55:23 »
Takk :) Samme her, gjør bare et forsøk ut ifra hva jeg hr sett på diverse forum og etter mye googling.

Vurderer å porte en topp til og sette sammen en motor med lavere kompresjon.
Dreide b200ft stempler, FK råder, hjemmeportet topp med dysehull, v-kam, stivere ventil fjærer.
Bedre å kjøre på bane med riktig tenning på høyt ladetrykk istedenfor over retardert og glødende eksos ::)

Jo takk igjen, jeg er veldig fornøyd da den gir mye glede hver dag for tiden :D Flaks/tur ja! Det ble en annen opplevelse av motoren nå 8)

Banekjøring er et mål og ønske. Dessverre ut ifra tidligere banekjøring med bilen, så overopphetes bremsene etter 2-3 runder. Det er kun med enkel sugetrim uten turbo :'(

Bremser foran skal byttes før neste banetur.
Kalipere og klaver(ok) fra opel astra, ventilerte Brembo skiver som funnet i guide her på forum. Bremseklosser er ikke bestemt, åpen for forslag! :)
Det bør tåle noen runder med turbomotor.

De som har sittet på tror at det er ca. 300hk i motor nå.
Personlig tør jeg ikke være så optimistisk.
Mapping og benking er på tide og skal prioriteres så snart kjøling er bra nok. Må finne på noe smart med el-viftehuset/plata.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #206 skrivet: augusti 09, 2023, 12:02:08 »
Takk :) Samme her, gjør bare et forsøk ut ifra hva jeg hr sett på diverse forum og etter mye googling.

Vurderer å porte en topp til og sette sammen en motor med lavere kompresjon.
Dreide b200ft stempler, FK råder, hjemmeportet topp med dysehull, v-kam, stivere ventil fjærer.
Bedre å kjøre på bane med riktig tenning på høyt ladetrykk istedenfor over retardert og glødende eksos ::)
Intressant! Hög/låg kompression och turbo.


Citera
Banekjøring er et mål og ønske. Dessverre ut ifra tidligere banekjøring med bilen, så overopphetes bremsene etter 2-3 runder. Det er kun med enkel sugetrim uten turbo :'(
Hmm jag har förträngt detta. Måste också uppgradera bromsarna på min sugtrimmade bil så jag kan köra några snabba varv på Mantorp Park eller annan lämplig bana.

Citera
Bremser foran skal byttes før neste banetur.
Kalipere og klaver(ok) fra opel astra, ventilerte Brembo skiver som funnet i guide her på forum. Bremseklosser er ikke bestemt, åpen for forslag! :)
Det bør tåle noen runder med turbomotor.
Undrar om det finns mycket racingbelägg att välja på till Opel Astra  ::)

Citera
De som har sittet på tror at det er ca. 300hk i motor nå.
Personlig tør jeg ikke være så optimistisk.
Mapping og benking er på tide og skal prioriteres så snart kjøling er bra nok. Må finne på noe smart med el-viftehuset/plata.

Kul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #207 skrivet: augusti 09, 2023, 19:32:55 »
Takk :) Samme her, gjør bare et forsøk ut ifra hva jeg hr sett på diverse forum og etter mye googling.

Vurderer å porte en topp til og sette sammen en motor med lavere kompresjon.
Dreide b200ft stempler, FK råder, hjemmeportet topp med dysehull, v-kam, stivere ventil fjærer.
Bedre å kjøre på bane med riktig tenning på høyt ladetrykk istedenfor over retardert og glødende eksos ::)
Intressant! Hög/låg kompression och turbo.

Absolutt, mye dreiemoment å hente på å ofre litt kompresjon til fordel for å kunne øke tenning over store deler av tenningsmappet og ikke minst mulighet for økt ladetrykk uten å bekymre seg alt for mye for eksostemp.
Mye bra info. om dette på nettet :)
Bytte drivstoff er ikke aktuelt da jeg må kunne fylle fra pumpene i dette landet, så kjører 98oktan.

Citera
Banekjøring er et mål og ønske. Dessverre ut ifra tidligere banekjøring med bilen, så overopphetes bremsene etter 2-3 runder. Det er kun med enkel sugetrim uten turbo :'(
Hmm jag har förträngt detta. Måste också uppgradera bromsarna på min sugtrimmade bil så jag kan köra några snabba varv på Mantorp Park eller annan lämplig bana.

Det var dårligere enn forventet første tur ut på banen :'(
Heldigvis kan det løses  :)

Citera
Bremser foran skal byttes før neste banetur.
Kalipere og klaver(ok) fra opel astra, ventilerte Brembo skiver som funnet i guide her på forum. Bremseklosser er ikke bestemt, åpen for forslag! :)
Det bør tåle noen runder med turbomotor.
Undrar om det finns mycket racingbelägg att välja på till Opel Astra  ::)

Det vil tiden vise!
Hvis noen vet, så gjerne skriv her eller send pm :o

Citera
De som har sittet på tror at det er ca. 300hk i motor nå.
Personlig tør jeg ikke være så optimistisk.
Mapping og benking er på tide og skal prioriteres så snart kjøling er bra nok. Må finne på noe smart med el-viftehuset/plata.

Kul!

Enig 8)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #208 skrivet: september 09, 2023, 10:08:05 »
Det siste som har skjedd med bilen er kambytte. Byttet fra KLR T3 til IPD turbo. Jeg har ikke justert inn ventil løft i TDC enda. Satt kamdrevet noe advance da toppen er en del planet og tok en prøvetur.
Merket bedre bunndrag og tidligere ladetrykk. Dessverre veldig dårlig toppdrag i forhold til tidligere, men det regnet jeg med.
Neste steg blir å justere inn kammen til rundt 1,5 til 2mm løft i TDC, og noen timer med vei mapping. Så får man se om det var verdt det. Går det ikke noe bedre går T3 kammen inn igjen ::)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #209 skrivet: september 10, 2023, 20:30:36 »
Kul att testa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #210 skrivet: oktober 28, 2023, 19:01:31 »
Justert på kamdrevet nå, og IPD turbo+ kam kan anbefales!  ;D Det drar dessverre så bra nå at clutchen glipper ::)
Lamell er original 215mm, kanskje ett år gammel. Trykkplate er fra 740turbo, da jeg kjøpte den var den litt brukt.
Skal jeg få full glede av oppsettet nå så må jeg skaffe ny 740turbo trykkplate og 228mm lamell.
Evt. Justere så EBC åpner wastegate litt mer og senker ladetrykket :'(
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #211 skrivet: oktober 28, 2023, 19:14:41 »
B200f stempler dreiet ned. 70x3,3mm grop. Rommer 13,5cc 8)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #212 skrivet: oktober 30, 2023, 23:06:43 »
Vad är IPD turbo+ kam för kamaxel?

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #214 skrivet: november 10, 2023, 07:29:17 »
Meyle artnr. 117 158 1437 lamell
Sachs artnr. 3082 204 033 trykkplate
Bestilt etter Simlar sin oppskrift.

For nå er ladetrykk nedjustert og ligger rundt 1,4 på max.
Clutchen slipper dersom jeg starter pådrag i 4an eller 5an, da kommer ladetrykket inn for fort rundt 3600-4000 som jeg mistenker er momenttopp. Drar jeg ut 2an eller 3an før jeg legger i 4an så går det fint for nå.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #215 skrivet: november 15, 2023, 16:32:06 »
Testmontert lamell på splines, glir lett og ledig. Passer perfekt!  ;D
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #216 skrivet: november 16, 2023, 17:44:21 »
Vektjustert 13mm råder fra b230fk, alle veier nå 764gram.

Vektjustert de dreide B200F stemplene, litt variasjon da jeg ikke turte ta av mer fra det "tyngste".
Letteste veier 410,5gram og tyngste veier 412,5gram(startvekt 416gram).
De to siste ble justert til 411gram.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #217 skrivet: november 27, 2023, 19:10:10 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #218 skrivet: november 27, 2023, 19:14:21 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #219 skrivet: november 28, 2023, 17:26:17 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D

Gleder meg til å prøve ;D
Må bare finne meg en lokal helt som hjelpe til med maskinering av nav og klave(ok).
Bremseskiver, klosser og litt nye deler til kaliperne er på ønskelista til jul ::)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #220 skrivet: november 28, 2023, 19:25:08 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D

Gleder meg til å prøve ;D
Må bare finne meg en lokal helt som hjelpe til med maskinering av nav og klave(ok).
Bremseskiver, klosser og litt nye deler til kaliperne er på ønskelista til jul ::)

Lycka till och hoppas tomten kommer med tunga paket ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #221 skrivet: november 29, 2023, 22:25:58 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D

Gleder meg til å prøve ;D
Må bare finne meg en lokal helt som hjelpe til med maskinering av nav og klave(ok).
Bremseskiver, klosser og litt nye deler til kaliperne er på ønskelista til jul ::)

Jag använde Opel bromsskivor för att jag hade nästan nya liggande i garaget, Volvo 460 skivor borde passa bättre ihop med Opel bromsok på 360.
460 skivan kommer troligen sitta 1mm längre ut än opelskivan och det kan räcka till för att inte behöva maskinbearbeta okhållaren, räcker då troligen bara att slipa bort lite (kanske 1mm) där skivan går i okhållaren.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #222 skrivet: november 30, 2023, 06:37:48 »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D

Gleder meg til å prøve ;D
Må bare finne meg en lokal helt som hjelpe til med maskinering av nav og klave(ok).
Bremseskiver, klosser og litt nye deler til kaliperne er på ønskelista til jul ::)

Jag använde Opel bromsskivor för att jag hade nästan nya liggande i garaget, Volvo 460 skivor borde passa bättre ihop med Opel bromsok på 360.
460 skivan kommer troligen sitta 1mm längre ut än opelskivan och det kan räcka till för att inte behöva maskinbearbeta okhållaren, räcker då troligen bara att slipa bort lite (kanske 1mm) där skivan går i okhållaren.

Ahh.. Det er nok for sent :-\
Hvor mye måtte slipes av okhållaren ved bruk av opelskive? Mer enn 1mm?
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #223 skrivet: november 30, 2023, 09:18:21 »
Jag planade insidan av okhållaren 2mm  så oket hamnade 2mm längre in.
Finns bild hur mycket skivan går imot okhållaren. https://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.360
Gissar det är 1-2mm, tydligen 2009 jag bytte till opelbromsar.
Bäst är ju att montera skivan först så ser du hur mycket du behöver slipa ur.
För alla som googlar opelbromsar på 360:
Använd riktig bult vid montering av okhållare, ej 8.8 från någon bygghandel!


« Senast ändrad: november 30, 2023, 10:53:21 av kullke »

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #224 skrivet: november 30, 2023, 11:47:59 »
Jag planade insidan av okhållaren 2mm  så oket hamnade 2mm längre in.
Finns bild hur mycket skivan går imot okhållaren. https://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.360
Gissar det är 1-2mm, tydligen 2009 jag bytte till opelbromsar.
Bäst är ju att montera skivan först så ser du hur mycket du behöver slipa ur.
För alla som googlar opelbromsar på 360:
Använd riktig bult vid montering av okhållare, ej 8.8 från någon bygghandel!

Jeg kommer til å gjøre det samme som deg, prøvemontere og får maskinert/dreiet av det som må til fra innsiden av okhåller/bremseklave.
Jeg sjekket opp bremseskiver til Volvo 440, 460 og 480, ser dessverre ikke ut til å være ventilerte skiver på disse.
Ikke 8.8 bolter nei, får finne noen i 10.9 eller 12.9.
Du brukte løs mutter på innsiden? Har dette fungert bra?
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #225 skrivet: november 30, 2023, 19:32:39 »
Finns både ventilerade och oventilerade till 460, men mins inte om det var så att 460 skivan är 22mm och opel 20mm så så kanske den går i okhållaren åt andra hållet också.
Jo jag kör med lös mutter.
 

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #226 skrivet: november 30, 2023, 20:41:53 »
Finns både ventilerade och oventilerade till 460, men mins inte om det var så att 460 skivan är 22mm och opel 20mm så så kanske den går i okhållaren åt andra hållet också.
Jo jag kör med lös mutter.

Du har helt rett! Jeg sjekket det kjapt på Meca webshop i lunsjen og fikk ikke frem ventilerte der.
Første jeg fikk opp på Autodoc, ventilerte skiver, både foran og bak på 460 ::)

Bildene viser dimensjoner på Opel Astra 1,8i 16v skiver og Volvo 460 1,7t skiver.
Opel skivene jeg skal kjøre med er 24mm. Volvo 460 sine var 22mm.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #227 skrivet: december 01, 2023, 07:23:16 »
Første strøk med lakk.
$ Biltema caliper lakk $
« Senast ändrad: december 01, 2023, 07:24:56 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #228 skrivet: december 03, 2023, 14:32:17 »
Ute på tur i helgen, tre uker siden siste kjøretur.
Batteri er nok kaputt  :'(

Fy hvor skummelt det er til tider med åpen diff.  :o
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #229 skrivet: februari 03, 2024, 13:07:32 »
Justert på kamdrevet nå, og IPD turbo+ kam kan anbefales!  ;D Det drar dessverre så bra nå at clutchen glipper ::)
Lamell er original 215mm, kanskje ett år gammel. Trykkplate er fra 740turbo, da jeg kjøpte den var den litt brukt.
Skal jeg få full glede av oppsettet nå så må jeg skaffe ny 740turbo trykkplate og 228mm lamell.
Evt. Justere så EBC åpner wastegate litt mer og senker ladetrykket :'(

Fint att kamaxeln levererade!
Att kopplingen slirar är ju bara ett mått på god framgång med motorn  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #230 skrivet: februari 28, 2024, 11:52:01 »
Ned dreide nav for montering av opel skiver, ble skremmende lite gods igjen rundt boltene.. Stoler på at dette er prøvd før og er holdbart  :o
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #231 skrivet: februari 28, 2024, 16:12:58 »
De originale pin boltene til hjulmutterne foran er forresten 43mm i totallengde om noen andre skulle ha behov for lengre noengang.
Jeg målte utvendig på splines til ca. 13,5mm.

De nye jeg har bestilt er 67mm lange og er oppgitt med 13,3mm splines. Håper at de sitter godt, men det kan være jeg må bestille noen andre.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06