Författare Ämne: lägga i turbomotor i 360  (läst 33942 gånger)

Mikael1982

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: lägga i turbomotor i 360
« Svar #40 skrivet: september 24, 2012, 23:58:20 »
är väll bara 16ventilarn som har annan pump (monterad utanpå blocket) sen hur mtcket högre flöde den levererar vet jag inte men det finns ju dom som kör med 16v toppen på 230 block med standard pump...

Härligt med någon som vet och kan rätta oss (mig).  :)


men dom dära rör bitarna sprutar upp olja under kolven?
ja va in och kika på : http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=499195&CarReference_ID=8928&CategoryType_ID=1
och det står ju att det passar fanns även på :http://www.masterpart.se/index.php?product=341&name=Oljepump%20B19,21,23,230

så det e bara att tuta och köra =)
vad e det fr tryck i en olje pump?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: lägga i turbomotor i 360
« Svar #41 skrivet: september 26, 2012, 19:35:01 »
är väll bara 16ventilarn som har annan pump (monterad utanpå blocket) sen hur mtcket högre flöde den levererar vet jag inte men det finns ju dom som kör med 16v toppen på 230 block med standard pump...
Nej, till 8v blocken finns två olika pumpar varav den som bla sitter i FT blocken brukar kallas högflödes, den är lite större så ska man köra med högflödespump i 360 tråget måste man korta pickupröret (jag och många andra på forumet har kortat det så finns nog bilder) det var en som inte kortade röret när han körde med högflödespump och det blev totalt motorhaveri.
Annars tror jag nog att lågflödespumpen räcker till fast man har oljekylda kolvar, sitter tryckventiler vid oljemunstyckena, tror de öppnar vid ca 0,5bar, antagligen sitter de där så man snabbare ska få upp oljetrycket när man startar motorn.

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: lägga i turbomotor i 360
« Svar #42 skrivet: september 26, 2012, 20:01:10 »
Vet du hur mycket dom olika pumparna levererar? Och om någon av 8v pumparna pumpar lika mycket som den remdrivna på 16v motorn?