Författare Ämne: Volvo 360 -88 startar till  (läst 3201 gånger)

Ogge89_

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Volvo 360 -88 startar till
« skrivet: november 18, 2012, 12:32:14 »
Tjenare allesammans.
Har köpt mig en volvo 360 -88 som jag har hållit på å försökt fått igång i några dagar utan resultat.

Det började med att bränslepumpen inte gick överhuvud taget så började med att felsöka det problemet som inte gav något resultat, har tvångskört bränslepumprelät utan resultat och även bytt relät till ett nytt utan resultat , har även mätt så att det är ström ner till pumpen och den vill ändå inte gå, det slutade med att jag drog men ny tänningsström till pumpen och då funkar den,
Då till min första fråga styr relät nånting mer än bränslepumpen?

Jag har även gjort rent alla jordpunkter och även gjort rent på boxen som sitter bakom batteriet och även hållarna för säkringarna, vad går dom säkringarna till?
Även dom kontaktstycken som går till pumpen är rengjorda och även klippt bort kontaktstycket under sätet till bränslepumpen och satt dit nya kabelskor,


Jag har kommit såpass långt nu att den startar till i ca 2 sek för å sedan lägga av så går det att köra 3 gånger så måste man vänta en stund, den har jättefin gnista och ser jätte bra ut i fördelarlock och rotor och bränsle får den ca 3-4 l/min på returen så pumpen bör det inte vara nå problem med, har även bytt fuelrail och spridare och tryckregulator men den beter sig lika.
Vill även tillägga att bilen har ståt sen April och gick jättebra när den ställdes undan,

Har börjat få slut på ideer nu så tänkte kolla om det kan finnas nån som har haft nått liknande problem?     

Alla svar välkomnas.

Ogge89_

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -88 startar till
« Svar #1 skrivet: december 21, 2012, 09:18:01 »
Har nu kommit på att den inte får signal till spridarna och jag har bytt styrdon tändspolen och bränslepuprelät och den går endast på kallstarten endå,

Styr relät signalen till spridarna och går det nån kabel ifrån tänningslås eller dylikt till det där?

Tacksam för svar

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -88 startar till
« Svar #2 skrivet: december 21, 2012, 18:26:48 »
Hur ser tändstiften ut efter startförsök?

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -88 startar till
« Svar #3 skrivet: december 21, 2012, 20:46:02 »
Oj nu vart det rörigt, spridarrelä, finns det ett sånt? Är det möjligtvis det som sitter vid luftmassemätaren?

Om inte spridarna öppnar alls så borde den inte starta, det är det märkliga. Ett trasigt relä kan ju dock fungera stundvis.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -88 startar till
« Svar #4 skrivet: december 26, 2012, 23:07:15 »
Oj nu vart det rörigt, spridarrelä, finns det ett sånt? Är det möjligtvis det som sitter vid luftmassemätaren?

Om inte spridarna öppnar alls så borde den inte starta, det är det märkliga. Ett trasigt relä kan ju dock fungera stundvis.

Relät på LuftMÄNGDSmätaren är bränslepumpsrelä samt att det matar styrboxen med plusspänning om jag inte minns fel. (Relät slår ifrån bränslepump och insprutningsbox om motorn stannar dvs. om tändpulser uteblir. Så går bränslepumpen så är det inte relät som är felet.

Kallstarten på dessa motorer går helt utanför insprutningen. Bränslepumpen måste gå men sen sköter den sig självt med en elektrisk kallstartsspridare i insuget som matas via en "termotidkontakt" i insuget som ser till att kallstartsspridaren får spänning (och öppnar helt) tills motorn blir varm då stänger termotidkontakten av kallstartsspridaren. Så motorn kan ju säkert starta till på det bränsle som kallstartsspridaren sprutar in.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.