Författare Ämne: 360R  (läst 270688 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #40 skrivet: september 05, 2008, 19:06:49 »
Då är botten delen klar  :D

Så här ser ingredienserna ut.

Block B230 92 års mod,honat med nya ringar o lager.
Planat 2,35mm

Kolvar, org avplanade 2,2 mm för att få bort gropen.

Stakar, org av den grova mod.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #41 skrivet: september 05, 2008, 19:10:29 »
Här kan man se att kolvarna sticker upp 15 hundradelar ovanför blocket,
för att få upp kompresionen  8)

FREDAG  :D

"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #42 skrivet: september 06, 2008, 01:19:31 »
hur tjock blir packningen när man dragit åt den? :) Men du har väl goood marginal dit ? ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #43 skrivet: september 06, 2008, 07:49:11 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #44 skrivet: september 06, 2008, 08:19:00 »
hur tjock blir packningen när man dragit åt den? :) Men du har väl goood marginal dit ? ;)

Packningen blir 1mm när den är ihopdragen,så man har inte så goooood
marginal  ;)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #45 skrivet: september 06, 2008, 08:26:09 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?

Jag måste plana både topp + block ganska rejält för att få upp trycket.
Det hadde aldrig gått att bara plana toppen.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #46 skrivet: september 06, 2008, 10:16:45 »
Gäller att se till att topplockpackningen inte skjuter in i cylindern bara, annars kan det bli lite jobbigt! Lagom planat i vart fall!

På ett helt annat ämne; kommer du bygga en ny drivlina till den här bilen också, eller hoppas du på att sugmotorn inte ger tillräckligt med vrid för att knäcka originaldelarna om man kör som folk?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #47 skrivet: september 06, 2008, 10:48:30 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?

Jag måste plana både topp + block ganska rejält för att få upp trycket.
Det hadde aldrig gått att bara plana toppen.

Kan du utveckla det där.. min bror körde med 3mm planad 530-topp samt K-kam. Det gick fint och kompet räknade vi nog ut till 12-13:1 och så var det nog för inte ens V-power bensin gick att köra fullt med utan spik om man inte ställde tändningen jobbigt snällt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #48 skrivet: september 06, 2008, 23:38:08 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?

Jag måste plana både topp + block ganska rejält för att få upp trycket.
Det hadde aldrig gått att bara plana toppen.

Kan du utveckla det där.. min bror körde med 3mm planad 530-topp samt K-kam. Det gick fint och kompet räknade vi nog ut till 12-13:1 och så var det nog för inte ens V-power bensin gick att köra fullt med utan spik om man inte ställde tändningen jobbigt snällt.
Peter har ju svarvat bort 2,2mm av kolvarna så då har han planat blocket 2,35mm för att ha kvar klämspalten(squish) mot locket, att han har kolvarna att sticka upp 0,15mm är nog för att få mindre och bättre klämspalt.
Han har ju förstorat förbränningsrummen lite också så locket bör nog planas en hel del för att det ska rätt kompresions förhållande.

''Kompresions förhållande 12,5 kg'' ??? ska det vara 12,5:1 ??? eller kompresionstryck 12,5kg ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #49 skrivet: september 07, 2008, 09:37:26 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?

Jag måste plana både topp + block ganska rejält för att få upp trycket.
Det hadde aldrig gått att bara plana toppen.

Kan du utveckla det där.. min bror körde med 3mm planad 530-topp samt K-kam. Det gick fint och kompet räknade vi nog ut till 12-13:1 och så var det nog för inte ens V-power bensin gick att köra fullt med utan spik om man inte ställde tändningen jobbigt snällt.
Peter har ju svarvat bort 2,2mm av kolvarna så då har han planat blocket 2,35mm för att ha kvar klämspalten(squish) mot locket, att han har kolvarna att sticka upp 0,15mm är nog för att få mindre och bättre klämspalt.
Han har ju förstorat förbränningsrummen lite också så locket bör nog planas en hel del för att det ska rätt kompresions förhållande.

''Kompresions förhållande 12,5 kg'' ??? ska det vara 12,5:1 ??? eller kompresionstryck 12,5kg ???

Ah, tänkte inte på kolvarna..
Hoppas att Peter menar 12,5:1 i kompressionsförhållande! Kompressionstrycket borde då bli ~16kg beroende på kam.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #50 skrivet: september 07, 2008, 17:17:44 »
har du många sponsorer? jag menar du modifierar den ena efter den andra 300:an...
eller rånar du banker på fritiden ;)

å nu lite frågor:
blir det b230 eller b200?
blir det extraktor-grenrör eller inte?

keep upp the good work //mvh emil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #51 skrivet: september 07, 2008, 19:52:17 »
blir det b230 eller b200?

Peter skrev längst upp på denna sida:
Då är botten delen klar  :D

Så här ser ingredienserna ut.

Block B230 92 års mod,honat med nya ringar o lager.
Planat 2,35mm

Kolvar, org avplanade 2,2 mm för att få bort gropen.

Stakar, org av den grova mod.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #52 skrivet: september 07, 2008, 20:19:14 »
oj missade ::)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #53 skrivet: september 11, 2008, 18:19:56 »
Fint som snus Peter! Sugmotorporr! Planar du mest på blocket för att slippa plana så mycket i toppen?

Jag måste plana både topp + block ganska rejält för att få upp trycket.
Det hadde aldrig gått att bara plana toppen.

Kan du utveckla det där.. min bror körde med 3mm planad 530-topp samt K-kam. Det gick fint och kompet räknade vi nog ut till 12-13:1 och så var det nog för inte ens V-power bensin gick att köra fullt med utan spik om man inte ställde tändningen jobbigt snällt.
Peter har ju svarvat bort 2,2mm av kolvarna så då har han planat blocket 2,35mm för att ha kvar klämspalten(squish) mot locket, att han har kolvarna att sticka upp 0,15mm är nog för att få mindre och bättre klämspalt.
Han har ju förstorat förbränningsrummen lite också så locket bör nog planas en hel del för att det ska rätt kompresions förhållande.

''Kompresions förhållande 12,5 kg'' ??? ska det vara 12,5:1 ??? eller kompresionstryck 12,5kg ???

Ah, tänkte inte på kolvarna..
Hoppas att Peter menar 12,5:1 i kompressionsförhållande! Kompressionstrycket borde då bli ~16kg beroende på kam.

12,5:1  ska det va  :-[
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #54 skrivet: september 11, 2008, 18:31:07 »
har du många sponsorer? jag menar du modifierar den ena efter den andra 300:an...
eller rånar du banker på fritiden ;)

å nu lite frågor:
blir det b230 eller b200?
blir det extraktor-grenrör eller inte?

keep upp the good work //mvh emil

Jag har inga sponsorer.Gör man alla arbeten själv typ portar,planar,modifierar förbräningsrum,fräser ventilsäten,lagar rost.
svarvar,fräser,lackar JA man gör 99,9% själv så kostar det inte många kr.
+ att man har bra kontakter på div skrotar osv.

Angående extraktor grenrör  så håll ut till på fredag  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #55 skrivet: september 12, 2008, 09:09:48 »
B 200f motorn ur lyft  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #56 skrivet: september 12, 2008, 09:14:40 »
Nya motorn klar att lyftas i  :D Här ser man även det lättade svänghjulet
med en beg 2-skivig quarter master kopplingen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #57 skrivet: september 12, 2008, 09:16:44 »
Snart ska B230 motorn i  :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #58 skrivet: september 12, 2008, 09:19:23 »
Nu sitter den där  :)
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #59 skrivet: september 12, 2008, 09:47:28 »
Ooh herregud vad snyggt det blir :D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #60 skrivet: september 12, 2008, 12:22:13 »
Den ser ju riktig rostfri och fin ut, i vart fall i motorrummet! Trevligt värre!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #61 skrivet: september 12, 2008, 15:34:59 »
Jo den är nästan rostfri  :D Har lagat vänster domkrafts fäste bara,fast
dom bakre skärmkanterna behöver bytas åxå . Men det är lite rost i det stora hela  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #62 skrivet: september 12, 2008, 16:08:21 »
På en så här vass motor krävs extraktorrör,bara att tillverka ett  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #63 skrivet: september 12, 2008, 16:09:50 »
Blev rätt så bra  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #64 skrivet: september 12, 2008, 16:13:01 »
Är det sinkspray du har på rören ???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #65 skrivet: september 12, 2008, 16:15:16 »
Nej det är baj temas värme silver spray  ;D funkar mycket bra  :) då den inte bräns bort på ett bra tag  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #66 skrivet: september 12, 2008, 16:24:04 »
Ok värmesilver funkar bra tills man startat bilen i allafall ;)
Jag körde med värmesilver på mitt extraktorrör och det satt kvar ganska länge.
Nu har jag sinkspray på turbogrenröret och det är otroligt nog kvar fast röret varit rött några gånger.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #67 skrivet: september 12, 2008, 16:27:55 »
Jag har lika dan färg på 360 2½ turbons grenrör och den sitter kvar efter ett halv år  :)
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #68 skrivet: september 13, 2008, 20:09:40 »
Det är ren och skär 360 erotik här =) Kul att se lite sugisar med :D Just nu står min i garaget och väntar på morgondagens motortransplantation synd att man inte har ett så fint grenrör att sätta på ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #69 skrivet: september 13, 2008, 21:57:40 »
Grymt Peter! Till och med fixar du att göra sugisgrenrör ;)
Hade du nån mall, räknade eller höftade du diameter och längd på rören?
Hur funkar en sån där fjäderskarv, behövs avgaspasta?

Och hur mycket väger det lättade pottsvänghjulet?
Ser ut att bli Renix på tändningssidan, har jag rätt?

Tack för fina bilder
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #70 skrivet: september 14, 2008, 17:20:37 »
Grymt Peter! Till och med fixar du att göra sugisgrenrör ;)
Hade du nån mall, räknade eller höftade du diameter och längd på rören?
Hur funkar en sån där fjäderskarv, behövs avgaspasta?

Och hur mycket väger det lättade pottsvänghjulet?
Ser ut att bli Renix på tändningssidan, har jag rätt?

Tack för fina bilder

Grenröret har jag byggt av 2" avgasrör + några svetsböjar.Längden på
rörena har jag bara höftat till.

Jag gjorde en slipover kollektor,den har tajt passform så det behövs ingen avgaspasta  :)

Jag vägde svänghjulet för ett tag sen,men jag har glömt bort hur mycket
det vägde  ??? men jag har för mej att det vägde hälften så mycket som org
svänghjul+tryckplatta+lammel .

Jag kommer att köra med renix tänningen,så där såg du rätt  :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #71 skrivet: september 14, 2008, 19:16:41 »
Nu är motorn klar  :D Har även varit ute och provkört i helgen  8)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #72 skrivet: september 14, 2008, 20:12:14 »
Ruskigt vad snyggt det blir med en fräsch sugmotor med dubbla förgasare av det större slaget! Funkade den bra?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #73 skrivet: september 14, 2008, 20:28:17 »
Shit va snabbt det går här!

Hur är bränsletillförseln till förgasarna? Har du elektrisk pump eller?

Vad är det för burk/kanister bredvid batteriet på bilden? Vevhusvent?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #74 skrivet: september 14, 2008, 21:31:35 »
Ruskigt vad snyggt det blir med en fräsch sugmotor med dubbla förgasare av det större slaget! Funkade den bra?

Bilen går bra  :) bara mindre betycknings arbete kvar.
« Senast ändrad: september 14, 2008, 22:01:04 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #75 skrivet: september 14, 2008, 21:36:54 »
Shit va snabbt det går här!

Hur är bränsletillförseln till förgasarna? Har du elektrisk pump eller?

Vad är det för burk/kanister bredvid batteriet på bilden? Vevhusvent?

Jag använder org insprutningspump med retur ledning och tryck regulator till förgasarna.

Burken du ser är en provisorisk vevhusventilation  :-[
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #76 skrivet: september 15, 2008, 15:28:12 »
Så här ser bilen ut i dags läget.Jag har byggt 2½" avgasystem på den
och även hunnit med att smida om bladfjädrarna bak+monterat dit
mina gammla rally stötdämpare.Fram har jag tagit sierra fjädrar som jag kapat ner.
Får nog kapa ett kvarts varv till framöver.
Har även bytt olja i fram dämparna så nu sitter den bra i asfalten  :D

Fälgarna på bilden är 7x13 med 175/50-13 bridgestone däck,som förövrigt är till salu om nån är intresserad ?
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #77 skrivet: september 15, 2008, 20:51:52 »
Ser riktigt bra ut. hur går du tillväga då du smider ner fjädrarna? slägga och städ?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #78 skrivet: september 15, 2008, 21:06:22 »
Jag använder en press. Jag pressar på ca 10 ställen lite åt gången tills jag
fått den höjden jag vill ha på fjädern.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #79 skrivet: september 15, 2008, 22:10:04 »
Snyggt jobbat Peter, är tjejen glad nu!?

Nu undrar vi bara hur bra den går och hur gott den låter!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.