Författare Ämne: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt  (läst 4898 gånger)

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« skrivet: september 18, 2009, 17:52:38 »
Nu är det dags att starta projekttråd  ;D

Jag har börjat lite på mitt skolprojekt som är att turbokonvera en 360.


hittade en B230 turbo fulltryckare med 531topp på blocket för 2000, så jag åkte och hämta den :)
(kommer inte att använda B230 blocket, efter som att byta motor inte anses som ett projekt)   


Så jag började denmonteringen av motorn

Det visade sig vara skador i andra cylindern, tråkigt.

bild på toppen

en plåtbit satt fast på toppen, klantärslesom bytat topp.


Nästa steg är nu att slipa in ventilerna och ge toppen en ordentlig tvätt.

Frågan är hur jag ska fixa skadorna på toppen?
Har inte bestämtmig för om jag ska kompsänka eller inte, om jag inte gör det får jag lämna iväg toppen på planing.

Vad tycker ni?

//Albin

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #1 skrivet: september 18, 2009, 17:54:30 »
okej..hur lägger jag in bilder på bästa sätt??

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #2 skrivet: september 18, 2009, 18:30:35 »
okej..hur lägger jag in bilder på bästa sätt??

Du har PM!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #3 skrivet: september 19, 2009, 15:22:33 »
så, nu kommer bilder:)
min fina 360 :)

fulltryksmotorn jag köpteför 2000, komplett förutom tryck rör och ic.

531 toppen lite skadad, så frågan om jag ska plana den eller kompsänka??

Denna plåtbit satt lätt fast i toppen :(

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #4 skrivet: september 19, 2009, 18:33:23 »
Tyvärr ser de ut som någon har gjort en egen reparation på ena ventilen om den inte är öppen alltså..
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #5 skrivet: september 19, 2009, 21:49:55 »
kammen sitter kvar. ventilerna ser fina ut! får se om de verkligen är det sen också efter som jag ska slipa om dem i veckan.

någon somvet hur mycket man kan ladda med orginal komp??

MVH//Albin

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #6 skrivet: september 20, 2009, 00:15:38 »
någon somvet hur mycket man kan ladda med orginal komp??

Det är ju helt beroende av vad man har för grejer runtomkring, men originalturbon funkar väl ok upp till ett bar ungefär, kanske lite mer på en B200 (mindre motor).
Det ser ju ut som det flygit en flisa ur toppen så du blir nog "tvungen" att kompsänka vare sig du vill eller inte. Kolla så det inte är nån spricka igenom toppen å sen slipar du lite lagom så du blir kvitt det där stygga hacket. Gör lika på alla fyra förbränningsrum.
531 har större förbränningsrum än 530, så om du slipar ur toppen lite borde du kunna plana den å ändå få lägre komp än original.

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #7 skrivet: september 20, 2009, 08:23:51 »
någon somvet hur mycket man kan ladda med orginal komp??

Det är ju helt beroende av vad man har för grejer runtomkring, men originalturbon funkar väl ok upp till ett bar ungefär, kanske lite mer på en B200 (mindre motor).
Det ser ju ut som det flygit en flisa ur toppen så du blir nog "tvungen" att kompsänka vare sig du vill eller inte. Kolla så det inte är nån spricka igenom toppen å sen slipar du lite lagom så du blir kvitt det där stygga hacket. Gör lika på alla fyra förbränningsrum.
531 har större förbränningsrum än 530, så om du slipar ur toppen lite borde du kunna plana den å ändå få lägre komp än original.

Tack så mycket! man får ju mäta med ett cl mått eller liknande, men hur många cl kan jag öka förbrännings rummet med?
TACK!/Albin

somebodyhome

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering 360 GL Skol projekt
« Svar #8 skrivet: september 25, 2009, 07:19:50 »
egentligenvill jag veta om det finns oljekanaler eller liknande som gör att toppen kan spricka sen.

Någon som vet?