Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1829705 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #440 skrivet: september 13, 2007, 21:41:30 »
Jaha inre ja de tänkte jag inte på.. går drivaxeln+knut att rycka ur diffen då?

Du måste nog lossa bultarna mellan medbringaren och drivknuten och ta bort den, inne i medbringaren sitter en M8 skruv som håller i inre medbringare/axel.
Tråkigt jobb alltså,, skitigt och kletigt också med allt smörjfett i knuten.

Jo det är jag med på men jag tänkte att om medbringaren gått av så skulle den kunna åka ut (i allafall om M8-bulten gått av i samma veva). Kanske inte åka ut helt men i allafall vara lös in/ut om man drog i knut+medbringare..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #441 skrivet: september 13, 2007, 21:56:04 »
Jo det är jag med på men jag tänkte att om medbringaren gått av så skulle den kunna åka ut (i allafall om M8-bulten gått av i samma veva). Kanske inte åka ut helt men i allafall vara lös in/ut om man drog i knut+medbringare..

Ja har M8 bulten gått av så ska den gå att dra ut, är det enda som håller den.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #442 skrivet: september 13, 2007, 21:56:18 »
men har du kommit fram till vad det kan vara. hör av dig ihelgen så kan jag nog ha en sådan del liggandes.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #443 skrivet: september 13, 2007, 22:04:22 »
men har du kommit fram till vad det kan vara. hör av dig ihelgen så kan jag nog ha en sådan del liggandes.

Nej ska ner nu och kolla upp det, tack för erbjudandet men jag har komplett låda + bakaxel - 1st drivaxel (som jag redan bytt).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #444 skrivet: september 13, 2007, 22:05:03 »
Hoppsan, de var inte kul för dej  :(

Min drivlina/bakdel börjar också ibland studsa när man börnar, oftast löser man det med mera gas men det går inte alltid. Vad är det som orsakar studsarna? Dåliga bussningar? Glapp i drivlinan? Dåliga bakdämpare?

Hoppas du fixar din snyggblå, å de löser sig snabbt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #445 skrivet: september 13, 2007, 22:55:10 »
Hoppsan, de var inte kul för dej  :(

Min drivlina/bakdel börjar också ibland studsa när man börnar, oftast löser man det med mera gas men det går inte alltid. Vad är det som orsakar studsarna? Dåliga bussningar? Glapp i drivlinan? Dåliga bakdämpare?

Hoppas du fixar din snyggblå, å de löser sig snabbt.

Kul på sätt å vis, man får lära sig nåt nytt om bilen. Tex hur mycket olja man har i bakaxeln  :P

Jag har nu konstaterat att det INTE är hylsan mellan transaxel och växellåda som är trasig.
Och när man rullar båda bakhjulen åt varsitt håll/samma håll växelvis så har man NOLL känsla av att de skulle höra ihop i en differential  :-\
Lossade precis oljepluggen i bakaxeln för att tappa ur oljan så jag kan lyfta på locket och kolla in läget å den magnetiska plutten på oljepluggen hade både spån och FLISOR på sig.. kan bli svetsdiff av den kanske!?  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #446 skrivet: september 13, 2007, 23:29:06 »
Jag har nu konstaterat att det INTE är hylsan mellan transaxel och växellåda som är trasig.
Och när man rullar båda bakhjulen åt varsitt håll/samma håll växelvis så har man NOLL känsla av att de skulle höra ihop i en differential  :-\
Lossade precis oljepluggen i bakaxeln för att tappa ur oljan så jag kan lyfta på locket och kolla in läget å den magnetiska plutten på oljepluggen hade både spån och FLISOR på sig.. kan bli svetsdiff av den kanske!?  8)

Storhaveri! Båda de små dreven som har till uppgift att förbinda de två andra dreven som sitter ihop med drivfläns+drivaxel har gått i  m å n g a  bitar!!

Frågan är nu, går det fortfarande svetsdiffa och få det att hålla (längre än några månader)?

/ynglingen med mer flis i bakaxeln än i bakfickan
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #447 skrivet: september 14, 2007, 07:02:16 »
HAHAHA skade glädje :D
bra att du förser dig med arbete :P
det finns en diff i ditt garage som det står gustav på!!! bara bulta på!
Lycklig igen i min 360gl sedan

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #448 skrivet: september 14, 2007, 08:00:50 »
Storhaveri! Båda de små dreven som har till uppgift att förbinda de två andra dreven som sitter ihop med drivfläns+drivaxel har gått i  m å n g a  bitar!!

Frågan är nu, går det fortfarande svetsdiffa och få det att hålla (längre än några månader)?

/ynglingen med mer flis i bakaxeln än i bakfickan

Du hade ju en låda liggande, jag tror det snabbaste är att byta differentialdreven och svetsa den när du har den lös, jag skulle alltså inte ta hela kronhjulet från den andra lådan utan bara dreven.
Det är ett hästjobb att shimsa in bakaxeln så det blir rätt kuggflankspel och anliggningsyta, osv
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #449 skrivet: september 14, 2007, 10:04:02 »
bara jag som ser ett upperligt tillfälle att modda in en locker i pärlan?

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #450 skrivet: september 14, 2007, 14:37:05 »
Ta pinnsvetsen o fyll på tills det ser ut som det gjorde innan...eller fyll hela diffen :)
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #451 skrivet: september 14, 2007, 16:55:12 »
Ta pinnsvetsen o fyll på tills det ser ut som det gjorde innan...eller fyll hela diffen :)

Går inte med 160A Mig-svets eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #452 skrivet: september 14, 2007, 17:21:21 »
bara jag som ser ett upperligt tillfälle att modda in en locker i pärlan?

Jo egentligen, om jag bara hade haft delarna å de passat så  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #453 skrivet: september 14, 2007, 17:22:58 »
Storhaveri! Båda de små dreven som har till uppgift att förbinda de två andra dreven som sitter ihop med drivfläns+drivaxel har gått i  m å n g a  bitar!!

Frågan är nu, går det fortfarande svetsdiffa och få det att hålla (längre än några månader)?

/ynglingen med mer flis i bakaxeln än i bakfickan

Du hade ju en låda liggande, jag tror det snabbaste är att byta differentialdreven och svetsa den när du har den lös, jag skulle alltså inte ta hela kronhjulet från den andra lådan utan bara dreven.
Det är ett hästjobb att shimsa in bakaxeln så det blir rätt kuggflankspel och anliggningsyta, osv

Aha.. så det går snabbare än att skifta ett helt komplett diffhus?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #454 skrivet: september 14, 2007, 17:40:05 »
Storhaveri! Båda de små dreven som har till uppgift att förbinda de två andra dreven som sitter ihop med drivfläns+drivaxel har gått i  m å n g a  bitar!!

Frågan är nu, går det fortfarande svetsdiffa och få det att hålla (längre än några månader)?

/ynglingen med mer flis i bakaxeln än i bakfickan

Du hade ju en låda liggande, jag tror det snabbaste är att byta differentialdreven och svetsa den när du har den lös, jag skulle alltså inte ta hela kronhjulet från den andra lådan utan bara dreven.
Det är ett hästjobb att shimsa in bakaxeln så det blir rätt kuggflankspel och anliggningsyta, osv

Aha.. så det går snabbare än att skifta ett helt komplett diffhus?

Jag skulle nog byta hela diffhuset nu, de tar ju inte många timmar att byta.
Kronhjulet brukar ju oftast vara skadat av bitarna från syskonhjulen vid dylika haveri, finns ju risk för lagerskador också pga metallflis, men om du byter hela klumpen vet du ju att allt är ok i diffen.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #455 skrivet: september 14, 2007, 17:41:24 »
bilder bilder!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #456 skrivet: september 14, 2007, 20:27:59 »
bilder bilder!

Här kommer bilder, smaskig uppoljad bakaxelporr!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #457 skrivet: september 14, 2007, 20:28:50 »
meer
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #458 skrivet: september 14, 2007, 22:26:22 »
Just nu pågår operation Telwin-diff!!

Tar lång tid att svetsa och man får ta lite paus för att kyla lite av varje som svetsmunstycket tex.

Håller det så blir det den absolut smidigaste (& roligaste!?) lagningen jag kunde gjort.
Har bara hissat bilen & tömt, öppnat & svetsat diffen. Inget mer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #459 skrivet: september 14, 2007, 23:10:43 »
Detta ser jag som ett bevis på extraktorns effektökning.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #460 skrivet: september 14, 2007, 23:32:03 »
Mefistofeles helt klart :o :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #461 skrivet: september 14, 2007, 23:38:04 »
Blir ju kanon det där....o med vintern på väg så ska nog drivaxlarna hålla de med..
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #462 skrivet: september 15, 2007, 00:42:44 »
Detta ser jag som ett bevis på extraktorns effektökning.

Hehe ja jag är beredd att hålla med. För sen jag fick på extraktorn har jag kört hårdare än nånsin  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #463 skrivet: september 15, 2007, 00:44:15 »
Blir ju kanon det där....o med vintern på väg så ska nog drivaxlarna hålla de med..
Ja, och det är ju inte ofta det är torr asfalt heller nu och fram till vintern!

Kommer nog bli skoj när det busas, sen hur skoj det är att handla mjölk med den är nog en annan 5a. Ska bli skönt att äntligen få reda på hur det är att köra/leva med svetsdiff i allafall. Har alltid undrat. Och hur understyrt det blir när det greppar där bak.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #464 skrivet: september 15, 2007, 01:20:21 »
Nu är det svetsdiff! Alltså ingen differential kvar, ingen differens mellan de två drivande hjulen. Alltid samma spinn tjoho!
Ska bli  v ä l d i g t  spännande att provköra! Ska bara bulta igen och tanka olja sen så! Men det får väl bli i morgon  ;)
Svetsningen gick bra men en TIG är nog överlägsen en MIG, i allafall min mig med spruttig flusstråd. Titta på sista bilden får ni se hur mycket slagg det blir! Och då har ändå en hel del lämnat diffen när jag satte snurr på hjulen.
Får hoppas det håller nu bara! Jag värmde på och smälte ordentligt ihop dreven, pinnen och muttern som sitter i centrum av de små dreven. OJ va varmt det blev.. fick lugna mig när jag inte kunde ta i drivknutarna längre..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #465 skrivet: september 15, 2007, 14:50:57 »
ser nice ut längtar efter en rapport om agadiff nu då ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #466 skrivet: september 15, 2007, 17:36:58 »
ja de ska bli kul att höra hur de går sen! =) är det tummen upp så blir de svets i min med inom några minuter ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #467 skrivet: september 15, 2007, 20:18:55 »
Hehe det var kul med svetsdiff  ;D

Underhållande att bromsa upp lite fint på ettan och känna att bilen bara glider iväg i sidled och sen göra ett par tighta ringar innan man slår i tvåan fortfarande på snurr och sen glider iväg på den växeln så länge mina >120hk räcker!
Blir snabbt ännu mer sugen på mer effekt  ;)

Har inte kännt av nåt understyrt än förutom att det känns lite ryck i ratten när man kör lugnt genom gathörnen men det kanske kommer när det är blött på vägen..
Så det känns det ju lite att det är nåt som tar emot där bak och har man fönstret öppet hör man ju hur det kasar/hugger och ibland skriker (om däcken är rena) när man svänger runt gathörn osv.

Nu har jag kört så pass långt (och hårt) att svetsningen verkar OK. Får se om den håller längre än nåt annat i drivlinan  8)
Enda oron jag känner är för att det har hänt nåt med lager eller dylikt för diffklumpen blir varm ~35-45°
Vet inte om det är normalt, knappas va? Får se om den kör in sig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #468 skrivet: september 16, 2007, 12:17:54 »
sounds gräjt!! =)
har diffen kylat ner sig lite eller är den fortfarande varm???
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #469 skrivet: september 16, 2007, 12:36:56 »
sounds gräjt!! =)
har diffen kylat ner sig lite eller är den fortfarande varm???

Jag kände inte på den när jag körde igår kväll men jag ska ut nu en sväng i regnet och testa.
Återkommer
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #470 skrivet: september 16, 2007, 14:57:38 »
låter skoj me svets diff
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #471 skrivet: september 16, 2007, 18:00:29 »
sounds gräjt!! =)
har diffen kylat ner sig lite eller är den fortfarande varm???

Jag kände inte på den när jag körde igår kväll men jag ska ut nu en sväng i regnet och testa.
Återkommer

Jepp den blir fortfarande varm.. men efter lite tafsande så kände jag att även växellådan var det. Antingen är det bakaxeln som värmer lådan genom godset eller så blir det så varmt alltid i transmissionen, eller om både låda och axel är lika sjuka!?
På diffen så blev det dock varmast på höger sida, jämförde genom att hålla på höger och vänster indre drivknut.

Körmässigt så var det i regn som understyrningen först visade sig! Kommer man in sakta och lugnt i en rondell och ska svänga vänster så plogar det mer eller mindre rakt fram om det är halt (och man har så dåligt fäste fram som jag har). Men med ett lätt kommando på gaspedalen förvandlas understyrning till överstyrning på ett ögonblick och baken sladdar ut och man måste vara blixtsnabb med att parera annars går man nog lätt runt (har ej gjort det än). Väl uppe i sladd är det lätt att kontrollera med både ratt och gaspedal och multipla rondellvarv i lagom stoor rondell på tvåan är inga problem  8)
Dock känns det som att bilen har 10hk mindre nu när båda hjulen tar kraft från motorn, även när det sladdar. Driftingen blir jämnare med när det sladdar mer eller mindre hela tiden.

Skoj skoj, får försöka fixa en film på lite bus så ni får se. Annars finns ju Cupras film med hans blåa och svetsad diff. Men hittar den inte på forumet.

/Driftar vidare mot nya ras
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #472 skrivet: september 16, 2007, 18:41:11 »
Hjälpte verkligen extraktorröret så mycket?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #473 skrivet: september 16, 2007, 19:30:20 »
Hjälpte verkligen extraktorröret så mycket?
Hur mycket?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #474 skrivet: september 16, 2007, 19:55:35 »
Så diffen gick söndeR?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #475 skrivet: september 16, 2007, 20:47:20 »
Så diffen gick söndeR?

jasså nej det tror jag absolut inte  ;)

Det var förmodligen slumpen som gjorde att den gick sönder just nu. Dessutom var det längesen jag bromsade upp den på det viset. Brukar mest drifta omkring när jag busar nu för tiden. Inte mycket däckbrännande för min del.
Största orsaken kan nog vara att det rycker/studsa så mycket ibland när hjulen spinner. Nån får gärna förklara varför, de som sett filmen "The Bullit" vet vad jag menar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #476 skrivet: september 16, 2007, 22:17:54 »
Så diffen gick söndeR?

jasså nej det tror jag absolut inte  ;)

Det var förmodligen slumpen som gjorde att den gick sönder just nu. Dessutom var det längesen jag bromsade upp den på det viset. Brukar mest drifta omkring när jag busar nu för tiden. Inte mycket däckbrännande för min del.
Största orsaken kan nog vara att det rycker/studsa så mycket ibland när hjulen spinner. Nån får gärna förklara varför, de som sett filmen "The Bullit" vet vad jag menar..

Vanlig orsak till att bakhjulen studsar på våra bilar är nog glapp i reaktionsstaget vid bakaxeln, så kolla om det glappar där, om man lyfter bilen så spänner det på reaktionsstaget så man inte känner glappet men om man kollar när bilen står på hjulen så brukar glappet kännas. Vanligt är att den främre gummibussningen är helt slut.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #477 skrivet: september 16, 2007, 23:24:12 »
Så diffen gick söndeR?

jasså nej det tror jag absolut inte  ;)

Det var förmodligen slumpen som gjorde att den gick sönder just nu. Dessutom var det längesen jag bromsade upp den på det viset. Brukar mest drifta omkring när jag busar nu för tiden. Inte mycket däckbrännande för min del.
Största orsaken kan nog vara att det rycker/studsa så mycket ibland när hjulen spinner. Nån får gärna förklara varför, de som sett filmen "The Bullit" vet vad jag menar..

Vanlig orsak till att bakhjulen studsar på våra bilar är nog glapp i reaktionsstaget vid bakaxeln, så kolla om det glappar där, om man lyfter bilen så spänner det på reaktionsstaget så man inte känner glappet men om man kollar när bilen står på hjulen så brukar glappet kännas. Vanligt är att den främre gummibussningen är helt slut.

De bussningarna har jag nyligen kännt på/bänt på med järn, de verkar inte glappa men kan kolla igen. Tack för tipset!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #478 skrivet: september 17, 2007, 22:56:09 »

Skoj skoj, får försöka fixa en film på lite bus så ni får se. Annars finns ju Cupras film med hans blåa och svetsad diff. Men hittar den inte på forumet.


Här har du Cupras film:

Click here to see Video
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #479 skrivet: september 17, 2007, 23:06:45 »
Tack David! Cupra kan kontrollera en 360 han!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.