Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1829694 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #800 skrivet: april 06, 2008, 02:13:39 »
Sista bilderna på Plastigage:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #801 skrivet: april 06, 2008, 05:47:51 »
Tack för att du visar oss! :) Många fina bilder!

Sen drog jag överfallen stegvis för att till sist dra till 20 Nm + 90° som Haynes föreskriver på B200.

Åtdragningsmomentet för ramlageröverfallets muttrar är 108 Nm! Det du skriver gäller för vevstaksöverfallens skruvar! Samt för B200 360 (som du skriver). Hoppas, det blir samma värde (beror på gängstigningen)! :-\ :)

Om du vill testa, kolla med momentnyckel, vad 20+90o blir i Nm...


Vill ge dig lite referenser: (Mått i 1/1000 mm) Från Haynes

Opel kadett: främre 20-46, mellan 10-36, bakre 10-32

Opel Astra: 17-47

Lada: 50-95

Volvo B14: 32-74

B19 28-83

B200 23-72

B21F, FT, B23F 28-72

B230F (1985-88) 24-70 (1988-93) 24-60

Generell regel (motor rep bok): 20-50


Problemet med för stora lagespel är att det blir vibrationer. Dessa förstör lagren ytterligare och utmattar vevaxeln! Ett annat problem är att trycksmörjningen inte klarar att hålla trycket. Men till detta är ditt spel alldeles för litet!

Som du ser, skulle ditt lagerspel, vara OK på en Lada och B19.  Beror ju på vad det är du bygger? Trimning belastar inte lagren mindre! Höga varvtal kräver mindre toleranser! Vibrationerna ökar, med kvadraten på varvtalet. Det finns många andra faktorer ex kritisktvarvtal (har att göra med dynamisk balansering). Därför går det inte att göra beräkningar på just ditt glapp!

Tänker du mäta vevstakslagren? Har svårt att bestämma mig, försöker tänka mig in i, ditt motorbyte. :-\ Jag tänker svara! ;D

Snacka om förvirring.. undrar var denna felstavning uppkommit egentligen? Förmodligen vid tillverkningen.. eftersom produkten är felmärkt.  ::)

Produkten är ursprungligen från USA (ca 1950) och hette då Plastigage. Är nog förkortning av "PLASTIGAUGE", som är det egentliga namnet på företeelsen. Men produkten heter plasigage! Eller? :-\ :)

Nu har jag bestämt mig! Hade inte bytt, förren jag var säker på att allt annat fungerade bra! När jag efter att testat motorn ex över sommaren. På hösten, hade jag bytt tillbaka till B200 och totalrenoverat B230, med borrning och marinvev. Du måste ju ha ett projekt även då! Tror att 2,5 liter, blir ditt nästa projekt, eller? :) (svara inte, överaska oss till hösten) Detta är min åsikt... :) /Max



« Senast ändrad: april 06, 2008, 06:10:37 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #802 skrivet: april 06, 2008, 10:10:31 »
Tack för att du visar oss! :) Många fina bilder!

Tack och varsågod, visst blir det roligare med lite bilder att titta på!  :)
Och tack MAX för att du alltid är så engagerad och hjälpsam i dina svar! Du är en klippa!

Sen drog jag överfallen stegvis för att till sist dra till 20 Nm + 90° som Haynes föreskriver på B200.

Åtdragningsmomentet för ramlageröverfallets muttrar är 108 Nm! Det du skriver gäller för vevstaksöverfallens skruvar! Samt för B200 360 (som du skriver). Hoppas, det blir samma värde (beror på gängstigningen)! :-\ :)

Om du vill testa, kolla med momentnyckel, vad 20+90o blir i Nm...



Som du ser så står det 20 Nm + 90° för just ramlageröverfallen!



Vill ge dig lite referenser: (Mått i 1/1000 mm) Från Haynes

Opel kadett: främre 20-46, mellan 10-36, bakre 10-32

Opel Astra: 17-47

Lada: 50-95

Volvo B14: 32-74

B19 28-83

B200 23-72

B21F, FT, B23F 28-72

B230F (1985-88) 24-70 (1988-93) 24-60

Generell regel (motor rep bok): 20-50


Tack för referenserna! Kan ju vara bra att se "outside the box"..

Problemet med för stora lagespel är att det blir vibrationer. Dessa förstör lagren ytterligare och utmattar vevaxeln! Ett annat problem är att trycksmörjningen inte klarar att hålla trycket. Men till detta är ditt spel alldeles för litet!

Som du ser, skulle ditt lagerspel, vara OK på en Lada och B19.  Beror ju på vad det är du bygger? Trimning belastar inte lagren mindre! Höga varvtal kräver mindre toleranser! Vibrationerna ökar, med kvadraten på varvtalet. Det finns många andra faktorer ex kritisktvarvtal (har att göra med dynamisk balansering). Därför går det inte att göra beräkningar på just ditt glapp!

Tänker du mäta vevstakslagren? Har svårt att bestämma mig, försöker tänka mig in i, ditt motorbyte. :-\ Jag tänker svara! ;D

Okej, så här ser receptet ut just nu:
Extraktor på 2,3 liter etanolmotor med 3mm planad 531-topp med antingen V/K/H-kam eller SAM3/KK3-kam.

Överladdning är fortfarande helt otänkbart!  :P

Beroende på vilken kam jag väljer så hamnar ju toppeffekten på lite olika varvtal. Jag har inte förstått tjusningen i att varva som en tok så det vill jag helst undvika. Frågan är bara hur det blir med SAM3-kammen.. 12,5 lyft 108 grader nockvinkel 320 duration

Effekten blir väl 150hk+ förhoppningsvis..

Sen kör jag ju ganska hårt, pressar bilen max där man vågar och kan. Men oftast blir det till och från jobbet  ::)
Every day car..

Snacka om förvirring.. undrar var denna felstavning uppkommit egentligen? Förmodligen vid tillverkningen.. eftersom produkten är felmärkt.  ::)

Produkten är ursprungligen från USA (ca 1950) och hette då Plastigage. Är nog förkortning av "PLASTIGAUGE", som är det egentliga namnet på företeelsen. Men produkten heter plasigage! Eller? :-\ :)

http://www.plastigauge.co.uk/ Tillverkaren och produkten heter Plastigauge enligt hemsidan.. fortfarande förbryllad. Och varför förkorta plastigauge till plastigage, bara en bokstav bort, i mitten av ordet..

Nu har jag bestämt mig! Hade inte bytt, förren jag var säker på att allt annat fungerade bra! När jag efter att testat motorn ex över sommaren. På hösten, hade jag bytt tillbaka till B200 och totalrenoverat B230, med borrning och marinvev. Du måste ju ha ett projekt även då! Tror att 2,5 liter, blir ditt nästa projekt, eller? :) (svara inte, överaska oss till hösten) Detta är min åsikt... :) /Max

Okej, i höst lär det inte bli motorbyte igen. Anledningen till att jag byter nu är ju att jag ska ha barn och misstänker att fritiden blir än mer begränsad ett tag framöver  :)
Det är ju oxå bra om motorn fungerar ett tag framöver utan haverier..
Borrning samt marinvev är lite för dyrt för min smak om man inte hittar genvägar eller oväntade erbjudanden förstås..
Annars faller stor volym samt mera vrid mig i smaken! Och tanken på en 360 med över 2,5 liters slagvolym är ju ganska trevlig  :)
Närmare 3 liter oxå  :o
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 17:50:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #803 skrivet: april 06, 2008, 11:00:17 »
Sen drog jag överfallen stegvis för att till sist dra till 20 Nm + 90° som Haynes föreskriver på B200.

Åtdragningsmomentet för ramlageröverfallets muttrar är 108 Nm! Det du skriver gäller för vevstaksöverfallens skruvar! Samt för B200 360 (som du skriver). Hoppas, det blir samma värde (beror på gängstigningen)! :-\ :)

Om du vill testa, kolla med momentnyckel, vad 20+90o blir i Nm...

Testade som du sa:

20 Nm + 90° = ~110 Nm  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #804 skrivet: april 06, 2008, 13:28:21 »
Testade som du sa:

20 Nm + 90° = ~110 Nm  8)

Bra, tur att det bara var två sätt att uttrycka samma vridmoment! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #805 skrivet: april 06, 2008, 15:10:35 »
Testade som du sa:

20 Nm + 90° = ~110 Nm  8)

Bra, tur att det bara var två sätt att uttrycka samma vridmoment! :) /Max

stämmer inte fullt, anledning till att man använbder grader är väl just för en moment nyckel inte alltid stämmer till 100 så då kombinerar man två olika sätt för att komma så nära verkligheten som möjligt. för är det skit i spåren odylikt så är det lätt att moment nyckeln klickar för tidigt. men grader är alltid grader.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #806 skrivet: april 06, 2008, 19:38:22 »
stämmer inte fullt, anledning till att man använbder grader är väl just för en moment nyckel inte alltid stämmer till 100 så då kombinerar man två olika sätt för att komma så nära verkligheten som möjligt. för är det skit i spåren odylikt så är det lätt att moment nyckeln klickar för tidigt. men grader är alltid grader.

Det visste jag inte. :) Gillar inte vinkeldragning, förstår nu att det dock är säkrare! Tack... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #807 skrivet: april 06, 2008, 22:46:59 »
Nu har jag beställt kolvringar, vevlager samt ramlager!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #808 skrivet: april 06, 2008, 22:57:28 »
Nu har jag beställt kolvringar, vevlager samt ramlager!
Bra :) Då blir det en bra sugmotorbotten, som ändå blir ganska billig.
Ska du ha på 531toppen nu?
Med extraktor, MS, etanol, och en bra kam blir ju detta en bra sugmotor.
Beställde du inga packningar ???

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #809 skrivet: april 06, 2008, 23:01:43 »
kommer bli bra, nu slipper du ligga sömnlös om nätterna och oroa dig. :)

stämmer inte fullt, anledning till att man använbder grader är väl just för en moment nyckel inte alltid stämmer till 100 så då kombinerar man två olika sätt för att komma så nära verkligheten som möjligt. för är det skit i spåren odylikt så är det lätt att moment nyckeln klickar för tidigt. men grader är alltid grader.

Det visste jag inte. :) Gillar inte vinkeldragning, förstår nu att det dock är säkrare! Tack... :) /Max
ÄR  inte 100 men det är då som jag uppfatta vinkeldragningen.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #810 skrivet: april 07, 2008, 02:22:16 »
ÄR  inte 100 men det är då som jag uppfatta vinkeldragningen.

Låter logiskt, stämmer säkert till 100%! Tack, har redan omprövat, min inställning till vinkeldragning! ;) :)

Nu har jag beställt kolvringar, vevlager samt ramlager!

Bra, att du inte följer mitt råd! ;) Nu slipper du plocka sönder motorn, på ett tag. Nya packningar, är väl en självklarhet! :) Annars går det kanske att komplettera ordern. :-\ :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #811 skrivet: april 07, 2008, 17:08:46 »
Nu har jag beställt kolvringar, vevlager samt ramlager!
Bra :) Då blir det en bra sugmotorbotten, som ändå blir ganska billig.
Ska du ha på 531toppen nu?
Med extraktor, MS, etanol, och en bra kam blir ju detta en bra sugmotor.
Beställde du inga packningar ???

Jepp det blir bra det.. och den har inte kostat mig mer än själva renoveringen!

Nej 531-toppen åker på i nästa steg. Jag ska köra med samma 530-topp som jag har på B200:an nu ett tag. Evolutionen sker stegvis.

Ja det blir nog lite roligare under huven framöver, sen gäller det att få väghållningen i samma skick med..

Jag har packningar sen innan men vet inte om det är komplett, får väl komplettera när jag svänger förbi biltema.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #812 skrivet: april 07, 2008, 17:10:33 »
låter som om de kommer att bli en ricktigt fin motor...skall 531 an portas och planas?
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #813 skrivet: april 07, 2008, 17:20:39 »
kommer bli bra, nu slipper du ligga sömnlös om nätterna och oroa dig. :)

låter som om de kommer att bli en ricktigt fin motor...skall 531 an portas och planas?

Ja det ska bli skönt att ha en motor med friska lager och ringar! Får väl börja köra på fin olja nu med, samt serva den ibland  :)

Jag hoppas den blir rolig. Ska ju ha extraktor och 4kg svänghjul utöver själva motorn på 2,3 liter och 4mm planad 531:a.

Ingen portning är inplanerad än. Helst skulle man ju vilja göra det själv men då måste man lära sig först så det inte blir dåligt portat  >:(
Alternativ två är väl att skicka den till Paqman(TPC) och be han fixa ca 180-200 sugishästar med originalventiler för några tusenlappar  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #814 skrivet: april 07, 2008, 17:23:52 »
Nu har jag beställt kolvringar, vevlager samt ramlager!

Bra, att du inte följer mitt råd! ;) Nu slipper du plocka sönder motorn, på ett tag. Nya packningar, är väl en självklarhet! :) Annars går det kanske att komplettera ordern. :-\ :) /Max

Japp det får vi väl hoppas att jag slipper..

Ser nu att jag skulle beställt packningar oxå, riktigt bra priser på dem. Skulle nog behöva en extra toppackning inför bytet till 531 senare.. ja ja, en fraktkostnad extra går väl bra. De är snabba på att skicka  :)
« Senast ändrad: april 07, 2008, 17:49:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #815 skrivet: april 08, 2008, 21:59:01 »
Fick mail-svar, på en av mina plastigage förfrågningar! ;D Går att köpa på Race-shop i Svedala, utanför Malmö! Verkar vara trevliga killar, porto tillkommer! :) /Max

www.race-shop.com
« Senast ändrad: april 08, 2008, 22:00:50 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #816 skrivet: april 08, 2008, 22:49:51 »
Fick mail-svar, på en av mina plastigage förfrågningar! ;D Går att köpa på Race-shop i Svedala, utanför Malmö! Verkar vara trevliga killar, porto tillkommer! :) /Max

www.race-shop.com

Det borde vi lägga in i shopen eller tips eller nånstans..
Fick man beställa eller fanns det i webshopen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #817 skrivet: april 08, 2008, 23:21:11 »
jag hitta det då i deras webshop 31:- verktyg -> motorverktyg

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #818 skrivet: april 08, 2008, 23:31:10 »
Det borde vi lägga in i shopen eller tips eller nånstans..
Fick man beställa eller fanns det i webshopen?

jag hitta det då i deras webshop 31:- verktyg -> motorverktyg

Stämmer, dock tum! Min fråga var efter metriska! Kanske måste man beställa vi mail. Men å andra sidan, det går att omvandla mätresultatet... :) /Max

http://www.race-shop.com/ShowProduct.aspx?ProdID=5749&cat=310
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #819 skrivet: april 08, 2008, 23:37:24 »
jag hitta det då i deras webshop 31:- verktyg -> motorverktyg

Tack, orkade bara titta under mätverktyg  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #820 skrivet: april 08, 2008, 23:38:55 »
Det borde vi lägga in i shopen eller tips eller nånstans..
Fick man beställa eller fanns det i webshopen?

jag hitta det då i deras webshop 31:- verktyg -> motorverktyg

Stämmer, dock tum! Min fråga var efter metriska! Kanske måste man beställa vi mail. Men å andra sidan, det går att omvandla mätresultatet... :) /Max

http://www.race-shop.com/ShowProduct.aspx?ProdID=5749&cat=310

Om den från "Sealed Power" är likadan som "Plastigauges" variant så är det tum på ena sidan och millimeter på andra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #821 skrivet: april 08, 2008, 23:46:05 »
Om den från "Sealed Power" är likadan som "Plastigauges" variant så är det tum på ena sidan och millimeter på andra!

Verkar logiskt! Vore dumt att ha två förpackningar till samma snöre! ;) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #822 skrivet: april 09, 2008, 21:47:01 »
Idag fick jag grejorna till min "baby" från folkraceshop! Ramlager & Vevlager + Kolvringar för 1002kr ink. frakt!

Hade tänkt plocka med åtminstone ringarna ikväll men känner mig sliten idag så jag nöjde mig med att ta ett par bilder till mitt favoritforum  :D

Inspirerad av Peter (tror jag) som dukade upp delar på frugans virkade duk eller dylikt hittade jag på ett eget tema, se själva:  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #823 skrivet: april 09, 2008, 22:27:26 »
Idag fick jag grejorna till min "baby" från folkraceshop! Ramlager & Vevlager + Kolvringar för 1002kr ink. frakt!

Inte så blodigt, snabbt gick det också! ;D :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #824 skrivet: april 10, 2008, 17:54:27 »
Idag fick jag grejorna till min "baby" från folkraceshop! Ramlager & Vevlager + Kolvringar för 1002kr ink. frakt!

Inte så blodigt, snabbt gick det också! ;D :) /Max

Billigt!
Snabbt ja, folkraceshop skickar dagen efter beställning helst.

Men posten skulle kunna trimmas lite tycker jag  ;)

Händelser

2008-04-09    16:04    ICA Kvantum     Mottagaren har hämtat försändelsen
2008-04-09    14:24   Posten              SMS-avisering har skickats till mottagaren
2008-04-08    11:09   ICA Kvantum     Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2008-04-08    03:17    Terminal 2        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    18:57    Terminal 1        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    11:16    Örebro City-7    Posten har tagit emot försändelsen
2008-04-07    07:05    EyeCode           Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren


Dåligt att inte SMS:et går iväg direkt när paketet kommer fram till servicestället tycker jag.. Annars är det bra med SMS-avisering samt att man kan spåra paket online!



Update!
Mätte axialspelet i morse, kunde gjort det innan men trodde att jag läst att det inte gick att göra utan konstig utrustning. Men det fanns ju med under specifikationer och jämfört med dem så hade jag fina värdet 0.1mm och det ska ligga mellan 0.080 till 0.270!

Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

På Söndag ska jag till biltema och köpa en kompletteringssats (packningar för oljetråg mm. + o-ringar till veven mm.) (för jag glömde ju att beställa det när jag beställde lager och ringar från folkraceshop.se)

Kanske blir att jag ställer in bilen och börjar demontera motorn redan i morgon kväll!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #825 skrivet: april 10, 2008, 18:09:00 »
Men det fanns ju med under specifikationer och jämfört med dem så hade jag fina värdet 0.1mm och det ska ligga mellan 0.080 till 0.270!

Bra, är kanske inte så mycket slitage axiellt!? :-\

Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

Har du Plastigage kvar, gör det! Blir spännande att läsa, vad du kommer fram till! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #826 skrivet: april 10, 2008, 18:17:22 »
Men det fanns ju med under specifikationer och jämfört med dem så hade jag fina värdet 0.1mm och det ska ligga mellan 0.080 till 0.270!

Bra, är kanske inte så mycket slitage axiellt!? :-\

Nej.. vet inte riktigt vad det är för kraft som påverkar axiellt.. mer än accelerationen och deaccelerationen  ::)

Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

Har du Plastigage kvar, gör det! Blir spännande att läsa, vad du kommer fram till! :) /Max

Japp det har jag och jag ska mäta lagrena med den  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #827 skrivet: april 11, 2008, 00:07:41 »
Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

Har du Plastigage kvar, gör det! Blir spännande att läsa, vad du kommer fram till! :) /Max

Nu med nya Ramlager hade alla lager ~0.051mm! Skönt!
« Senast ändrad: april 11, 2008, 01:10:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #828 skrivet: april 11, 2008, 02:06:06 »
Det största slitaget på axiallagret får man om man har en rejäl tryckplatta å håller ner kopplingen länge. Typ står å väntar vid rödljus å envisas med att ha en växel i. Vevaxeln trycks ju framåt ganska hårt då. Nya axiallager kostar tvåhundranånting kronor för båda på Volvo (kommer inte ihåg exakt). Men har du lagom spel så behöver du ju inga nya. Kul att du fick finfint spel med dom nya ramlagren, nu behöver du knappast oroa dig för bottendelen så länge du kör sugmotor :).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #829 skrivet: april 11, 2008, 14:09:24 »
Det största slitaget på axiallagret får man om man har en rejäl tryckplatta å håller ner kopplingen länge. Typ står å väntar vid rödljus å envisas med att ha en växel i. Vevaxeln trycks ju framåt ganska hårt då. Nya axiallager kostar tvåhundranånting kronor för båda på Volvo (kommer inte ihåg exakt). Men har du lagom spel så behöver du ju inga nya. Kul att du fick finfint spel med dom nya ramlagren, nu behöver du knappast oroa dig för bottendelen så länge du kör sugmotor :).

Aha, tack för upplysningen!

Jepp finfint med rätt spel överallt..

Började slipa in kolvringarna i natt. Hann bara med en kolv men där var det bara örvre kompressionsringen som hade mindre spel än 0.3 så den filade jag upp. Tar resten ikväll. Skall även kontrollera vevlagrena med plastigauge då.

Tycker ni att jag skall passa på att byta urtrampningslager när jag ändå håller på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #830 skrivet: april 11, 2008, 15:01:25 »
Skoj ,att det går så bra, med motorn! :) Fina bilder, perspektivbilderna är riktigt konstnärliga. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #831 skrivet: april 11, 2008, 16:11:38 »
Skoj ,att det går så bra, med motorn! :) Fina bilder, perspektivbilderna är riktigt konstnärliga. :) /Max

Jo känns bra så här långt!

Bilderna blev inte så skarpa och saknade lite belysning i natt.. men visst är det kul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #832 skrivet: april 11, 2008, 17:31:55 »
Idag fick jag grejorna till min "baby" från folkraceshop! Ramlager & Vevlager + Kolvringar för 1002kr ink. frakt!

Inte så blodigt, snabbt gick det också! ;D :) /Max

Billigt!
Snabbt ja, folkraceshop skickar dagen efter beställning helst.

Men posten skulle kunna trimmas lite tycker jag  ;)

Händelser

2008-04-09    16:04    ICA Kvantum     Mottagaren har hämtat försändelsen
2008-04-09    14:24   Posten              SMS-avisering har skickats till mottagaren
2008-04-08    11:09   ICA Kvantum     Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2008-04-08    03:17    Terminal 2        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    18:57    Terminal 1        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    11:16    Örebro City-7    Posten har tagit emot försändelsen
2008-04-07    07:05    EyeCode           Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren


Dåligt att inte SMS:et går iväg direkt när paketet kommer fram till servicestället tycker jag.. Annars är det bra med SMS-avisering samt att man kan spåra paket online!



Update!
Mätte axialspelet i morse, kunde gjort det innan men trodde att jag läst att det inte gick att göra utan konstig utrustning. Men det fanns ju med under specifikationer och jämfört med dem så hade jag fina värdet 0.1mm och det ska ligga mellan 0.080 till 0.270!

Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

På Söndag ska jag till biltema och köpa en kompletteringssats (packningar för oljetråg mm. + o-ringar till veven mm.) (för jag glömde ju att beställa det när jag beställde lager och ringar från folkraceshop.se)

Kanske blir att jag ställer in bilen och börjar demontera motorn redan i morgon kväll!  :P
appropå att posten behöver trimmas det kan behövas för postbilarna toppar 100 blankt ;D har jag prövat i dag när jag provkörde en som skulle fixas...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #833 skrivet: april 11, 2008, 18:46:54 »
Idag fick jag grejorna till min "baby" från folkraceshop! Ramlager & Vevlager + Kolvringar för 1002kr ink. frakt!

Inte så blodigt, snabbt gick det också! ;D :) /Max

Billigt!
Snabbt ja, folkraceshop skickar dagen efter beställning helst.

Men posten skulle kunna trimmas lite tycker jag  ;)

Händelser

2008-04-09    16:04    ICA Kvantum     Mottagaren har hämtat försändelsen
2008-04-09    14:24   Posten              SMS-avisering har skickats till mottagaren
2008-04-08    11:09   ICA Kvantum     Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2008-04-08    03:17    Terminal 2        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    18:57    Terminal 1        Försändelsen har sorterats
2008-04-07    11:16    Örebro City-7    Posten har tagit emot försändelsen
2008-04-07    07:05    EyeCode           Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren


Dåligt att inte SMS:et går iväg direkt när paketet kommer fram till servicestället tycker jag.. Annars är det bra med SMS-avisering samt att man kan spåra paket online!



Update!
Mätte axialspelet i morse, kunde gjort det innan men trodde att jag läst att det inte gick att göra utan konstig utrustning. Men det fanns ju med under specifikationer och jämfört med dem så hade jag fina värdet 0.1mm och det ska ligga mellan 0.080 till 0.270!

Ikväll tänkte jag slänga på lite ringar och lager! Frågan är bara om man ska kolla med plastigauge på de nya lagrena med.. står lite varstans att man bör göra det även med nya lager.. kan ju vara spännande att se vad det blir för värden nu.

På Söndag ska jag till biltema och köpa en kompletteringssats (packningar för oljetråg mm. + o-ringar till veven mm.) (för jag glömde ju att beställa det när jag beställde lager och ringar från folkraceshop.se)

Kanske blir att jag ställer in bilen och börjar demontera motorn redan i morgon kväll!  :P
appropå att posten behöver trimmas det kan behövas för postbilarna toppar 100 blankt ;D har jag prövat i dag när jag provkörde en som skulle fixas...

Ojdå, då går ju min 360 med B200:a fortare  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #834 skrivet: april 12, 2008, 01:19:27 »
Då väntar vi bara på den FREJ-ska nattuppdateringen! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #835 skrivet: april 12, 2008, 08:09:03 »
Då väntar vi bara på den FREJ-ska nattuppdateringen! ;D :) /M

Den uteblev  ;)
Men jag var uppe nu på morgonen och bytte bort Renix. Hade glömt den detaljen, kom på att det kunde vara bra att ha ett fungerande tändsystem som man vet har fungerat innan man stoppar i en ny motor. Startar inte den nya och man har ett eller flera system man är osäker på om de fungerar då blir det jobbig felsökning.

Har inte fått i kolvarna i motorn än. Men filat till alla ringar och monterat på kolvarna + kolvarna på stakarna.
Några ringar fick jag fila upp gapet på, och en ring var hårdare så den tog tid, sen höll jag på att ta för mycket på nästa då det gick mycket snabbare på den. Men det blev 0.4 i gap på den och 0.3 på alla andra ringar. Så det är lugnt.
« Senast ändrad: april 14, 2008, 01:01:52 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #836 skrivet: april 12, 2008, 11:52:48 »
Men jag var uppe nu på morgonen och bytte bort Renix. Hade glömt den detaljen, kom på att det kunde vara bra att ha ett fungerande tändsystem som man vet har fungerat innan man stoppar i en ny motor. Startar inte den nya och man har ett eller flera system man är osäker på om de fungerar då blir det jobbig felsökning.

Är nog en bra princip, att byta en del i taget! Hade för mig att du redan bytt bort Renix! :-\ Är nog jag som är lite glömsk! Hur som, du har bytt Renix mot den äldre transitortändningen med hallgivare! :)

Har inte fått i kolvarna i motorn än. Men filat till alla ringar och monterat på kolvarna + kolvarna på stakarna.
Några ringar fick jag fila upp gapet på, och en ring var hårdare så den tog tid, sen höll jag på att ta för mycket på nästa då det gick mycket snabbare på den. Men det blev 0.4 i gap på den och 0.3 på alla andra ringar. Så det är lugnt.

Märkligt, att en ring var hårdare! Kom precis att tänka på, att jag inte kollade gapet, när jag bytte på motorsågen! Jäklar, får nog plocka sönder den, igen... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #837 skrivet: april 12, 2008, 17:31:18 »
Men jag var uppe nu på morgonen och bytte bort Renix. Hade glömt den detaljen, kom på att det kunde vara bra att ha ett fungerande tändsystem som man vet har fungerat innan man stoppar i en ny motor. Startar inte den nya och man har ett eller flera system man är osäker på om de fungerar då blir det jobbig felsökning.

Är nog en bra princip, att byta en del i taget! Hade för mig att du redan bytt bort Renix! :-\ Är nog jag som är lite glömsk! Hur som, du har bytt Renix mot den äldre transitortändningen med hallgivare! :)

Jo det känns bäst så!
Jo jag hade bytt bort men fegade ur inför besiktningen och har kört Renix sen dess.


Har inte fått i kolvarna i motorn än. Men filat till alla ringar och monterat på kolvarna + kolvarna på stakarna.
Några ringar fick jag fila upp gapet på, och en ring var hårdare så den tog tid, sen höll jag på att ta för mycket på nästa då det gick mycket snabbare på den. Men det blev 0.4 i gap på den och 0.3 på alla andra ringar. Så det är lugnt.

Märkligt, att en ring var hårdare! Kom precis att tänka på, att jag inte kollade gapet, när jag bytte på motorsågen! Jäklar, får nog plocka sönder den, igen... :) /M

Ja.. eller om den blev "härdad" först så jag fick stå där och gno sen.. blir ju så när man borrar med spiralborr ibland att ytan blir varm och då blir den hård och svår att komma igenom sen.. nån som har bättre namn på fenomenet? Är väl vanligast när man kör med slöa borr  :P



Liten Update:

Nu är alla kolvar på plats och alla vevlager+överfall är dragna 2 gånger, första gången för att kolla spelet med Plastigauge, det var lite svårt att få bort överfallen sen utan att röra veven men det gjorde inte så mycket för strecken var intakta ändå.
Spelet låg mellan 0.038 och 0.051 på alla cylindrar. Det är lite varierande värden beroende var på lagerytans bredd man tittar på. Men helt OK såg det ut!

Bilen är precis påbörjad, jag och chefsmecken(sonen) började med att skruva loss locket till expansionskärlet och sen luftfiltret. Så nu är det bara resten kvar  8)
« Senast ändrad: april 12, 2008, 20:19:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #838 skrivet: april 13, 2008, 01:16:34 »
Bilen är precis påbörjad, jag och chefsmecken(sonen) började med att skruva loss locket till expansionskärlet och sen luftfiltret. Så nu är det bara resten kvar  8)

Bra med en chefsmeck! ;D Nu trillar nog bitarna på plats ganska snabbt! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #839 skrivet: april 13, 2008, 08:31:47 »
Bilen är precis påbörjad, jag och chefsmecken(sonen) började med att skruva loss locket till expansionskärlet och sen luftfiltret. Så nu är det bara resten kvar  8)

Bra med en chefsmeck! ;D Nu trillar nog bitarna på plats ganska snabbt! :) /M

Jepp  ;D

Prioriterade sömn före update i natt men jobbat blev det! Motorn är "klar" för stunden och fortsätter trilla ihop ikväll. Ska iväg till Biltema nu och hämta kompletteringssatsen och lite annat smått och gott som ett oljefilter (för inkörningen, sen blir det VOLVO såklart.) Nya fläktremmar + ny kylarslang + rostfria slangklämmor blir det med.
« Senast ändrad: april 13, 2008, 09:27:22 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.