Författare Ämne: Volvo 360 gl -88  (läst 8090 gånger)

Myrbil

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Volvo 360 gl -88
« skrivet: juli 28, 2019, 20:16:49 »
Har äntligen bestämt mig för att skaffa ett konto efter cirka ett halvårs läsning utan konto.

Innan nyår så fick min storebror ett extremt sug efter en billig vinterbil. Han hade bara 3000kr att spendera på en bil så då frågade han mig om vi kunde köpa den tillsammans jag sa ja till förslaget att efter att vi hade kommit fram till ett villkor. Det vilkoret var att jag skulle få bestämma vilken bil. Jag sökte på blocket efter bilar under 10000kr och hittade då en Volvo 360 som låg några mil ifrån där jag bor så vi åkte iväg dagen efter för att kolla skicket på den.

När vi kom fram till adressen som vi fått av säljarenså såg vi ingen 360 och ingen säljare. Jag ringde då upp säljaren och sa att adressen var fel så han skickade då en ny adress som vi skrev in på min telefon. Då såg vi att vi var cirka 2mil ifrån adressen. Så vi började åka mot den nya adressen men när vi hade kommit halvvägs så ringde han tillbaka och bad oss åka tillbaks till den förra adressen, lite frustrerad svarade jag okej. Jag bad då min pappa att vända om. När vi var framme vid platsen så såg vi en 142 där säljaren satt. Han bad oss följa honom. När vi följt säljaren i några minuter så svängde vi in på en gård där det stod över 20st äldre volvos.

Klockan var nu cirka 19:20 och det var mörkt ute men som tur var så stod 360n under några lampor. Direkt när jag såg den så bestämde jag mig för att köpa den. Min pappa ville också att vi skulle köpa den men min bror var lite mer skeptisk.

Vi gick några varv runt bilen och hittade mycket rost. Men mest i golvet. Vi tog även en tur i bilen och kände då en sur doft men den gick bra i både motor och låda så vi sa i bilen att om vi kunde pruta ner den till 7800kr så skulle vi köpa den. När vi steg ur bilen så spelade vi lite svåra och bjöd först 7500 för den men det sa säljaren nej till men han sa ja till 7800. Glada så åkte vi iväg därifrån.

När vi hade kommit halvvägs hem så kom det en hög smäll ifrån under motorhuven vi stannade direkt och det började ryka ifrån bilen. Vi sprang ur bilen och öppnade huven och då såg vi att den övre kylarslangen var sprucken. Min bror ringde då till en vän och bad henne komma med bogserlina. Våran andra bil hade ingen lina så vi kunde inte bogsera med den. Jag åkte med min pappa hem i den andra bilen och lämnade min bror med den söndriga 360n.

Planer för bilen:
  • Laga rost
  • Bygga ljud
  • Byta topplockspackning
  • Bygga fäste för 740 kylare
  • Byta vindruta
  • Konvertera till el-fläkt
  • Sänka
« Senast ändrad: augusti 11, 2019, 22:01:50 av Myrbil »

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2019, 11:04:57 »
Grattis till köpet!
 Antar att rosten inte var så allvarlig med den prislappen ;)
Dela en vinterbil kan var bland det roligaste man kan göra!
 Ska bli kul att följa då jag själv köpte en 360 med vinterbil i åtanke men ångarde mig då skicket var över förväntan 😂

Jag använder mig utav forumbilder.se och har gjort det i årtionden!

Myrbil

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2019, 20:46:32 »
Här kommer lite bilder på bilen när vi fick hem den:



Bild på bilen när den stog på vinterparkeringen:


Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2019, 21:15:34 »
Dendär var jag jättenära att byta till mig mot en gammal Audi 80 b2! Kul att den hamnade hos någon som använder den på samma sätt som jag tänkte ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2019, 20:55:44 »
Såg ju helt ok ut ändå!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2019, 23:20:06 »
Såg ju helt ok ut ändå!  :D
Jo vad jag minns så var den inte så tokig, var av tidigare ägaren jag skulle köpt den ;)