Nu är det full fart på mekandet igen! Motorn är urlyft för lite småfix, bland annat fixa ordentlig centrering av 360 momentröret mot sprängkåpan, fixa lite grenrörsläckage och få dit lite nya givare.
Tidigare i somras hittade Joakim en annons på Facebook från en före detta 300Power räv...
Super_Motard sålde iväg alla sina 300-delar då han inte åkt 300 på typ 10 år. I högen av delar fanns bland annat en komplett uppsättning GAZ Coilovers (custom made från tiden innan Classic Swede sålde sådana! Ser dock exakt ut som de som
säljs nu). Dessa inhandlades (tillsammans med en del annat...) och håller på att monteras. Fjädrarna som sitter på är 350lbs/in eller 61,3N/mm; det gjorde ju att jag naturligtvis var tvungen att mäta och räkna lite på vilken egenfrekvens jag får på framvagnen!
Först mätte jag upp Motion Ratio, d.v.s. hur mycket fjädern komprimeras för en given rörelse på hjulet. 3,1cm rörelse på hjulet motsvarar 2,65cm rörelse hos fjädern i mina mätningar; det torde ge ett M/R på ca. 0,85. Därefter är det bara att börja räkna på vilken egenfrekvens framvagnen får: F = 1/(2*pi*√(massa/fjäderkonstant)).
Massan vet jag tyvärr inte exakt (jag har aldrig mätt cornerweight på bilen så jag vet inte hur mycket av vikten som ligger på respektive framhjul), så det blir en liten gissning, men man kan ju i vart fall utgå från den vägning Peter gjorde på sin Gulf för några år sedan:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1248012#1248012Peters bil vägde då 1171kg totalt med strax över 325kg på vardera framhjul. Då har den B234 med turbo, bur och lite sådant; enligt transportstyrelsen ska bilen väga 1160kg inklusive förare. Enligt transportstyrelsen ska min 340 vara precis 90kg lättare än hans bil; då jag sannolikt sitter i bilen när jag kör så torde den vikten stämma hyfsat. Det har väl tillkommit något tiotal kg med turbo och catchtank och framförallt B200 momentröret m.m., men det borde vara nära. B14 motorn är nästan 70kg lättare än B230an, så större delen av viktskillnaden torde ligga på framhjulen (särkilt som bränsletanken sitter bakom bakaxeln på B14 men framför på B200); om vi räknar på typ 295kg/framhjul och drar av en uppskattad ofjädrad vikt (däck/fälg, bromsar, spindel) på typ 20kg/hjul så hamnar egenfrekvensen på 2,19Hz. Enligt vedertagen visdom på nätet så torde det vara rimligt för banåkning, dock troligen skithårt på gatan... Återstår att se!