Författare Ämne: Bredda plåtfälg.  (läst 31138 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Bredda plåtfälg.
« skrivet: juni 11, 2008, 19:22:45 »
Har funderat på att bredda mina bakfälgar något och sedan slänga på 225/50-13 R-däck.
Tänkte bredda ca 1" innåt och 1"utåt,
Funderar bara hur man går tillväga, någon som har lite kloka tips och råd innan man sabbar 2st fungerande fälgar? ;)


Har ju tillgång till svarv mm på jobbet så det blir väl där men det gäller väl att få allting rakt igen när man svetsar men vore tacksam för lite tips :P


/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2008, 20:23:35 »
Har ingen erfarenhet men läst och tänkt på det en del då jag själv är duktigt sugen på breddade fälgar!

Svarv är ju jättebra då du får raka kanter om du inte har kast på fälgen!
Ett alternativ är ju att montera upp vinkelslipen i ett stativ och sen fälgen på bilen eller på en lös axel/nav som man låser fast oxå. Har läst att nån gjort på detta sätt med ok resultat.

Sen ska ju nånting svetsas dit med, antingen om man har många fälgar så kan man ju bara dela dubbla uppsättningar så att man får en breed uppsättning och en smaaal uppsättning om man skiftar halvor och svetsar ihop igen.

Eller så får man valsa en plåtremsa och svetsa i.

Sen är väl TIG-svets eller kanske MIG att rekommendera.. och nån som kan svetsa duktigt om du inte kan själv.

Därefter går det väl åt en balansering men det gör man ju när man lägger på däcken.

Firmor som fixar breddning tar ju saftigt betalt, och personer som gör det svart tar väl åtminstone 250kr/fälgen och då är det nog billigt!

Hoppas nån har mer/bättre input att ge i ämnet fälgbreddning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2008, 20:34:12 »
När vi breddar i skolan så spänner vi upp fälgen i ett don "bultmönstret Dvs en avkapad axel" och så tar vi ett innersvarvstål och så sticker vi av det ifrån utsidan. efter det så tar vi 1.5mm plåt och klipper i önskad bredd ;) såklart. sen tar vi och pockar den i kanterna så att den ska gå lättare in i valsen och så kör vi tills den blir rund sen kapar vi bort det som vi bockade och klämmer ihop ringen  :D


Glömde säjja att vi räknar ut omkretsen på fälgen och så tar vi lite till då till bockningen!  ::)


Hoppas ni hängde med!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2008, 21:02:42 »
När vi breddar i skolan så spänner vi upp fälgen i ett don "bultmönstret Dvs en avkapad axel" och så tar vi ett innersvarvstål och så sticker vi av det ifrån utsidan. efter det så tar vi 1.5mm plåt och klipper i önskad bredd ;) såklart. sen tar vi och pockar den i kanterna så att den ska gå lättare in i valsen och så kör vi tills den blir rund sen kapar vi bort det som vi bockade och klämmer ihop ringen  :D


Glömde säjja att vi räknar ut omkretsen på fälgen och så tar vi lite till då till bockningen!  ::)


Hoppas ni hängde med!

Oj äkta erfarenhet, kanon!  ;D

Hängde med på det mesta, men om jag förstod rätt så skär ni innifrån och ut, vet du varför?

"Pocka" kanten, vad är det?

Sen skrev du inget om svetsningen, hur ni får det rakt osv? Skriv gärna om det ifall du har "på lager"  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2008, 21:15:59 »
vi kapar utifrån efter som att vi inte kommer åt annors om fälgen ligger "som den ska" altså utåt  :P sen skrev jag fel det ska vara Bocka! :) och bilden illustrerar hur vi bockar så att det blir lättare att valsa :)

EDIT: Svetsningen kör vi med TIG svets :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2008, 21:41:11 »
vi kapar utifrån efter som att vi inte kommer åt annors om fälgen ligger "som den ska" altså utåt  :P sen skrev jag fel det ska vara Bocka! :) och bilden illustrerar hur vi bockar så att det blir lättare att valsa :)

EDIT: Svetsningen kör vi med TIG svets :)

Okej då är jag med!  :)

Gör ni allt detta hemma på gården?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2008, 22:14:26 »
Allt på gården  8)


eller janå vi får inte svetsa ihop fälgarna iskolan efter som att om vi gör fel så kan det leda till ngn annans död  :-[ men då tar man hem och svetsar haha :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2008, 22:17:15 »
sedär :)
ska nog prova på en orginal fälg innan jag sabbar spookarna ;)


Efter du har svetsat dit "breddningen" på ena halvan av fälgen, sätter du upp den i svarven igen då för att få kanten rak om den skulle ha flyttat sig lite?

ska leta om vi har någon vals på jobbet i helgen ;)

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2008, 22:41:45 »
nå vi svetsar som i omlott typ först 1Tum på ena sidan sen anra och så runt men båda sidorna ihop och så kör man runt. om du väntar så kan jag laga en bild:P haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2008, 22:45:14 »
Ursäkta om den är otydlig är dålig på att förklara!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2008, 23:40:23 »
nå vi svetsar som i omlott typ först 1Tum på ena sidan sen anra och så runt men båda sidorna ihop och så kör man runt. om du väntar så kan jag laga en bild:P haha

aha! I see!
kör ni med slang i eller brukar det bli tätt? Iufs med TIG så blir det väl kanske tätt :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #11 skrivet: juni 12, 2008, 09:38:35 »
Nå svetsar man ordäntligt så behöver man juh ingen slang  ;D haha

en polare gjorde en Ryss grejja med som kan kan berätta:P


Han pallade upp bilen bak i så backdäcken var i luften så tog han bara fälgen utan gummit satt på. sen startade han bilen i 2ans växel och körde på tomgång  ;D och satt vinkelslipen mot. sen tog han bara 1mm plåt som han sen böjde runt.

Hur konstigt det än låter så funkade det:P haha
« Senast ändrad: juni 12, 2008, 09:40:42 av Gozze »
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #12 skrivet: juni 12, 2008, 10:51:45 »
Nå svetsar man ordäntligt så behöver man juh ingen slang  ;D haha

en polare gjorde en Ryss grejja med som kan kan berätta:P


Han pallade upp bilen bak i så backdäcken var i luften så tog han bara fälgen utan gummit satt på. sen startade han bilen i 2ans växel och körde på tomgång  ;D och satt vinkelslipen mot. sen tog han bara 1mm plåt som han sen böjde runt.

Hur konstigt det än låter så funkade det:P haha

Fy, 1mm låter KLENT för att sitta på en fälgbana!!! Åk inte med honom i 180!
Annars funkar det säkert bra att kapa isär fälgarna på detta sätt. Som jag skrev tidigare i tråden så kan man ju fixera vinkelslipen så man får ett rakt snitt.

Det kritiska verkar vara:

- Valsa en rund RAK plåtremsa
- Kapa valsade plåten till exakt rätt längd
- Svetsa dit plåten RAKT. Man skulle ju kunna sätta upp den i svarven för att svarva plåtkanten rak innan man svetsar dit resten av fälgen.
- Svetsa så det HÅLLER I 1000 ÅR!!
- Balansera.

Tack Gozze för all input!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #13 skrivet: juni 12, 2008, 11:13:34 »
Det va så lite så! :) och jag kan säjja att det är 1.5mm plåt som man använder till att bredda fälgar! eller det går vi iallfall min lärare hade en predikan om den man jag hängde inte med :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #14 skrivet: juni 12, 2008, 15:35:01 »
Det va så lite så! :) och jag kan säjja att det är 1.5mm plåt som man använder till att bredda fälgar! eller det går vi iallfall min lärare hade en predikan om den man jag hängde inte med :P

Bäst bör vara att ha samma tjocklek och kvalitet som det är i fälgen man breddar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #15 skrivet: juni 12, 2008, 21:46:52 »
Hittade lite breddningsinfo på Opel Sportsclub:

Jag har breddat själv,körde av fälgen i svarven och gick till smidesfirman och valsade plåtringar och punktade fast detta.
Sedan satte jag fälgen i svarven och svetsade den där.
Snurrade och med hjälp av indikatorklockan så fick man justera med svetsen så det blev rakt.


En polare har tillverkat en ställning som man kan montera en stor vinkelslip i och även motera ett nav som man sätter fälgen på,sedan är det bara att snurra fälgen och köra med vinkelslipen,det blir garanterat rakt.Har även andvänt mig av denna när jag svetsat ihop fälgen igen.

Dock lite pyssel att konstruera denna men det kan det vara värt om man har lust att bredda fälgar till andra.



Här här tråden: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=8631
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #16 skrivet: juli 31, 2008, 23:18:51 »
Hej.
Jag breddar plåtisar just nu!
Här kommer några tipps!

1. Vänd på fälgen å mät så att du sticker av fälgen mit i svetsen som håller navet!
Då får du 3 delar som du kan sätta ihop nästan hur du vill!!!

2. När du valsar så se till å valsa i 2 stycken och gör bitarna för långa. Alla valsmaskiner gör en lite platta i varje ände och den vill du inte ha med!

3 Skaffa en indikatorklocka med 10dels klocka så att du kan få koll på vad du syslar med!

Jag har breddat 16" fälgar från 6,5" till 10" och första försöket  blev obalans på samanlagt 85gram å andra fälgen blev obalans 20 gram. Det är ju vad det är orgonal nästan.

Gör som så att du övar på 4st orginalare och gör kul vinterfälgar eller så innan du ger dig på dom fina! Det är inge svårt bara du är noga!
OBS jag har bara svarv på jobbet och satte upp fälgen på ett löst fjäderben å snurrade för att mäta kastet!

Så nu ska du nog fixa det med allas våran hjälp!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #17 skrivet: januari 30, 2011, 01:41:09 »
Ska bredda mina 15" Opel Astra-fälgar från 6 till 8 tum innan sommardäcken skall på.

Står nu i valet och kvalet hur jag ska bredda. Snyggbreddning som ger problem vid däckbyte eller "fulbreddning".
Har inte tänkt att ta loss fälgcentrum för då är det en parameter till att få rätt på för bra balans i fälgarna.

Se bilderna nedan, om man sticker av fälgen vid pilen för "fulbreddning" så kommer centrumet att ligga bakom/under/innför svetsen sedan.
Det går ju lägga bra spalt och bränna på rätt bra med svetsen då antar jag..?!
Plus att man minimerar strulet vid däckbyte.
Enda nackdelen som jag ser det är att det inte blir lika snygga fälgar som vid "fulbreddning".

Vad tror ni om detta?
« Senast ändrad: mars 19, 2011, 00:24:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #18 skrivet: februari 01, 2011, 10:29:42 »
Om man skulle vilja flytta centrumet ,är det ju bra att ha breddat samma diameter, fast det kanske inte är prio ett?
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #19 skrivet: februari 01, 2011, 18:15:48 »
Om man skulle vilja flytta centrumet ,är det ju bra att ha breddat samma diameter, fast det kanske inte är prio ett?

Nu råkar fälgen bli i det närmaste perfekt (från fjäderben ända ut till skärmkant) direkt med 45-50mm breddning.
Annars kanske det hade varit annorlunda. Och att bygga om till en annan ET i framtiden ser jag inte som nåt behov heller.. det skulle vara om man bytte hjulupphängning då.
Men i så fall får jag väl sälja dessa och köpa/bygga nya.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #20 skrivet: februari 07, 2011, 01:52:49 »
Trodde mig ha löst mitt problem att välja var jag ska bredda fälgarna nu!
Vill kunna köra med fälgsidor/navkapslar på men fick i natten för mig att de inte skulle passa om jag vänder centrum och sätter navkapseln på "baksidan" av fälgen.
Testade i garaget men det gick ju lika bra att sätta navkapslarna där.

Däremot kom jag nu på att om jag gör en snyggbreddning så försvinner kanten som navkapslarna griper tag om.

Så nu står det mellan fulbreddning och centrumvändning+breddning.
Och då har jag nog funderat klart. Det blir fulbreddning..

Fördelar:
- Slipper lossa och vända centrum med diverse svarv/kap/mät och svetsjobb som hör till.
- Slipper flytta ventilen/fylla på luft på hjulens baksida.
- Får en av två svetsar osynlig så jag slipper slipa ned två svetsar för att få det snyggt. Och den som skall slipas hamnar ~2 tum ut från fälgcentrum = Bra åtkomst för slipning.
(Dock så hade jag sluppit tänka på att slipa fula svetsar helt om jag vänt på centrumet.)

Nackdelar:
- Uttrycket av fälgens storlek och djup blir mindre.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredda plåtfälg.
« Svar #21 skrivet: februari 07, 2011, 02:14:01 »
Glöm vad jag sade i ovan inlägg..

Om jag centrumvänder så slipper jag slipa svets helt och hållet  :D

Lite kusligt är det men om jag breddar 2"(50,8mm) utåt som jag planerat så blir ET 43-(50,8/2)=17,6mm.
Ungefär 17mm är avståndet på navet från svets till fälgens anläggningsyta.
Vänder jag på centrumet så förändras ET enligt följande: 43-(17*2) = -7,8mm

Därefter breddar jag nu 50,8mm innåt (läs gamla utåt) på min centrumvända fälg och får då en fälgbredd på 8" samt ett ET på -7,8+(50,8/2) = 17,6mm

Summa summarum är att om jag breddar 2" på min 6"-fälg med ET43 så blir det perfekt ET om jag svetsar dit centrumet på samma ställe (fast vänt) som den gamla svetsen satt på!!  :o
Det vill säga, fälgen får några mm frigång från fjäderbenet fram och yttre fälgkant linjerar ungefär med framskärmarnas innerkant (bortsett från de feta inbuktningarna på framskärmen där fästbultarna sitter).

Blir nog så jag gör tillslut då. Bort med centrum, bredda med rejäla svetsar på ytan där centrumet sitter fast lite bredvid och sen dit med centrumet igen på den orörda ytan intill breddningen!  :)
« Senast ändrad: mars 19, 2011, 00:25:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.