Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 145316 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #320 skrivet: december 19, 2021, 22:44:03 »
Tror inte det bara är storleken på cylinderloppen som är problemet, tror det är värre om de är ovala.
Går det att hitta ett annat block/motor som skulle vara bättre och kanske tom va färdig borrat med överdimensionskolvar, eller är dessa motorer dyra och ovanliga?

300turbo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Dragracing 343
« Svar #321 skrivet: december 20, 2021, 07:15:28 »
Måste bara fråga vad du kör med för topplagringar till fjäderbenen? Såg ju ut att passa bolt on?

Riktigt häftig bil du fått till! Lycka till med motorn.

Mvh Ken

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #322 skrivet: december 26, 2021, 12:10:59 »
Tror inte det bara är storleken på cylinderloppen som är problemet, tror det är värre om de är ovala.
Går det att hitta ett annat block/motor som skulle vara bättre och kanske tom va färdig borrat med överdimensionskolvar, eller är dessa motorer dyra och ovanliga?

Jo, det är nog värre om de är ovala. Ska mäta upp och se hur illa det är. Men tror du inte att man kan komma till rätta med det genom att borra till överdimension med stressplatta och ramlageröverfall monterade? Tror att det blir svårt att få tag på ett fräscht 2jz block att bygga på.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #323 skrivet: december 26, 2021, 12:13:10 »
Måste bara fråga vad du kör med för topplagringar till fjäderbenen? Såg ju ut att passa bolt on?

Riktigt häftig bil du fått till! Lycka till med motorn.

Mvh Ken

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Tack! Topplagringen är ledlager köpta på Speeding med svetshus och två distanser.

https://www.speeding.nu/c/chassi-2559/uniballs-ledlager-lankhuvud/

300turbo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #324 skrivet: december 26, 2021, 12:18:06 »
Måste bara fråga vad du kör med för topplagringar till fjäderbenen? Såg ju ut att passa bolt on?

Riktigt häftig bil du fått till! Lycka till med motorn.

Mvh Ken

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Tack! Topplagringen är ledlager köpta på Speeding med svetshus och två distanser.

https://www.speeding.nu/c/chassi-2559/uniballs-ledlager-lankhuvud/
Tänker på dom du har på sida 1? Du har kanske gjort nya sen dess?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #325 skrivet: december 26, 2021, 14:36:34 »
Jo, har gjort om det då jag bestämde mig för att kapa ur mer och bygga egna infästningar. Det du söker är topplagringar till Nissan 200SX S13 / S14 / S15 med justerbar camber. Finns att beställa på ex. Ebay för 600:-. Men man behöver tillverka en hylsa för att öka fjäderstångens diameter och borra nya hål i fjädertornet.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #326 skrivet: december 26, 2021, 22:11:11 »
Tror inte det bara är storleken på cylinderloppen som är problemet, tror det är värre om de är ovala.
Går det att hitta ett annat block/motor som skulle vara bättre och kanske tom va färdig borrat med överdimensionskolvar, eller är dessa motorer dyra och ovanliga?

Jo, det är nog värre om de är ovala. Ska mäta upp och se hur illa det är. Men tror du inte att man kan komma till rätta med det genom att borra till överdimension med stressplatta och ramlageröverfall monterade? Tror att det blir svårt att få tag på ett fräscht 2jz block att bygga på.

Jo att borra är nog en fungerande lösning, min tanke var om det går att göra den körbar utan att det kostar 26000.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #327 skrivet: december 27, 2021, 20:03:47 »
Jo, den billigaste lösnings skulle vara att hitta ett block som är i bra skick och fortfarande inom toleransernas. Man ska aldrig säga aldrig, men fått för mig att det är svårt att hitta ett block till rimliga pengar då just denna motor är ganska "hypad". Men man kanske ska lägga ut lite krokar och se om något dyker upp. Tack för tipset.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #328 skrivet: augusti 15, 2022, 22:38:45 »
Äntligen händer det något i garaget!!!

Efter ett rejält uppehåll pga postcovid och att inspirationen helt enkelt försvann, så är jag tillbaka i garaget. Har ett nytt spår ang. motorn. Den obotliga optimisten i mig vill tro att kanske, kanske går att få till så att motorn går bra trotts slitna cylindrar och att värden ligger på gränsen på några och över på några. Cylindrarna mäter mellan 86,02 - 86,04mm och max värde är just 86,02mm. Så i ett försök att "gena" lite och spara en större summa pengar just nu så har jag köpt in helt nya större spridare och hoppas på att de begagnade spridarna jag körde med sist inte var i det bästa skicket och att de kanske hade något med saken att göra. Tiden får utvisa för nu ska bilen ihop och testköring på Hedenbasen. Återkommer!






Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #329 skrivet: augusti 16, 2022, 10:23:55 »
Skönt att du hittat drivet igen! Ser framemot testkörningen med de nya spridarna  :)

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #330 skrivet: oktober 12, 2022, 13:02:24 »
Jaha, här händer det inte mycket i garaget. Tiden springer iväg och massa annat kommer i vägen. Som ex. släpvagnen behövde en rejäl översyn innan besiktning. Motorn är ihop men inte tillbaka i bilen. Får nog helt enkelt sikta på nästa säsong i stället.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #331 skrivet: oktober 23, 2022, 00:54:32 »
Tur att du inte är arbetslös  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.