Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 977972 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #720 skrivet: november 24, 2009, 18:04:22 »
1,4 är ju perfekt när man mekar B14  ;)

Haha! Hade inte ens tänkt på det! Tyvärr kommer ju min motor bli 1517ccm om mina vevaxelplaner går i lås - då får jag väl bygga ut balkongen!
"Tyvärr"  ;D

Citera
Jag brukar försöka hålla mig borta från billtemas sprayburkar om det är något som ska hålla eller bli snyggt - det är inte riktigt samma kvalitet som märkesgrejerna...
Jo, jag hade det bara till min moddade "B200"-gjutning på blocket du vet  ;)
Motorn får ju inte se för blank ut  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #721 skrivet: november 25, 2009, 08:45:10 »
Nu har jag lagt en order på 1 st vevaxel, Renault artikelnummer: 77 02 252 575
Fick en offert som sa 357 USD; har dessutom snackat med försäljningschefen på företaget via telefon, så det känns bra. Nu väntar jag bara på att de ska höra av sig angående fraktkostnad och hur de vill ha betalt!
Det är OLIDLIGT spännande!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #722 skrivet: november 25, 2009, 17:03:57 »
Nu har jag fått orderbekräftelse och faktura; så snart jag skrivit på och returnerat orderbekräftelsen och betalat så ska gerjerna skickas! 607 USD ink. frakt går det på; sedan tillkommer tull och moms och liknande antar jag... Borde hamna strax över 6000kr i slutändan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #723 skrivet: november 25, 2009, 17:13:40 »
Då blir det BIG-block !  8)
"don't buy it if you can build it!"

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #724 skrivet: november 25, 2009, 17:18:44 »
Skit fränt  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #725 skrivet: november 25, 2009, 17:37:09 »
Nu har jag lagt en order på 1 st vevaxel, Renault artikelnummer: 77 02 252 575
Fick en offert som sa 357 USD; har dessutom snackat med försäljningschefen på företaget via telefon, så det känns bra. Nu väntar jag bara på att de ska höra av sig angående fraktkostnad och hur de vill ha betalt!
Det är OLIDLIGT spännande!

Grattis!

men "lite" skillnad mot priserna du skrev igår?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #726 skrivet: november 25, 2009, 17:58:54 »
Jo, helt klart en viss skillnad mot de lägsta priserna jag hittat på nätet... Det verkar dock vara så att de priserna är från prislistor som gäller om man köper större mängder vevar; de två företag som har blivit kvar i förhandlingarna är de enda som var villiga att sälja en enstaka vev! Hittar vi tio till här på forumet som vill ha strokervev till B14 de närmaste timmarna så kanske det går att förhandla om, men annars får det bli det här! Hoppas bara allt funkar som det ska i slutändan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #727 skrivet: november 25, 2009, 18:02:16 »
Nu är det lika bra att löpa linan ut med större stålfoder,alpine topp,spec slipad kam + mycket mera mums  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #728 skrivet: november 25, 2009, 18:04:05 »
Nu är det lika bra att löpa linan ut med större stålfoder,alpine topp,spec slipad kam + mycket mera mums  :D

Mums.. men går det inte porta originaltoppen eller är alpine-toppen helt annan gjutning på eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #729 skrivet: november 25, 2009, 18:19:06 »
Nu är det lika bra att löpa linan ut med större stålfoder,alpine topp,spec slipad kam + mycket mera mums  :D

Vem vet! Tyvärr är nog mina pengar slut lagom till att veven dimper ner i brevlådan, så det får nog bli ett steg i taget... Toppen får vänta till nästa vinter eller så!

Mums.. men går det inte porta originaltoppen eller är alpine-toppen helt annan gjutning på eller?

Visst går det att porta originaltoppen; det blir det kanske nästa vinter. Den blir dock ingen Alpine topp av det, det är en helt annan topp. Då behövs ny kam (ventilerna sitter i annan ordning), ny fördelare (den gamla hamnar i vägen för toppen), nya grenrör både in och ut o.s.v... Ska man upp över 300hk eller så är det dock en sådan man ska ha!


R5 Alpine topp; klicka på bilden för att komma till en renoveringstråd med fler bilder!


Min B14 topp...

Observera att på B14 toppen sitter alla ventilerna i en rad och insug och avgas går ut på samma sida om toppen; på Alpine toppen är det ett s.k. cross-flow arrangemang med insug och avgasportarna på varsin sida om toppen. Dessutom har Alpine-topparna en snygg ventilkåpa i gjuten alu...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 19:01:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #730 skrivet: november 25, 2009, 18:23:10 »
FÖRDELARE HA HA HA har inte du ms  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #731 skrivet: november 25, 2009, 18:42:47 »
Visst har jag det; jag har funderat skarpt på att bygga om till fördelarlös tändning... Dock funkar det inte så bra med 44-2-2 svänghjul, så det blir ett framtida projekt - kanske när det lätta fina Twingo svänghjulet sitter på plats!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #732 skrivet: november 25, 2009, 18:44:35 »
Coil on plug vore coolt  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #733 skrivet: november 25, 2009, 18:50:41 »
Crossflow... då är jag med på noterna!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #734 skrivet: november 25, 2009, 20:53:17 »
Coil on plug vore coolt  8)

Helt klart! Kan mycket väl bli Coil-On-Plug i wastefire konfiguration framöver; det finns ja ganska gott om hyffsat billiga COP spolar på skrotarna nu för tiden...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #735 skrivet: november 26, 2009, 13:00:30 »
Nu är ordern påskriven och returnerad, och allt ska vara klart för dem att skicka veven till mig... Nu väntar förmodligen ett par veckors outhärdlig väntan innan paketet kommer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #736 skrivet: november 26, 2009, 18:27:59 »
Coil on plug vore coolt  8)

Helt klart! Kan mycket väl bli Coil-On-Plug i wastefire konfiguration framöver; det finns ja ganska gott om hyffsat billiga COP spolar på skrotarna nu för tiden...

COP i wastefire? För att spara utgångar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #737 skrivet: november 26, 2009, 18:43:36 »
Så länge man inte har kamlägesgivare eller motsvarande finns det inte tillräcklig timinginformation för att köra fyra separata tändkanaler, därmed wastefire trots COP...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #738 skrivet: november 26, 2009, 20:27:03 »
Så länge man inte har kamlägesgivare eller motsvarande finns det inte tillräcklig timinginformation för att köra fyra separata tändkanaler, därmed wastefire trots COP...
Ah.. borde tänkt på det innan jag öppnade munnen. Blev bara så "upprörd". Som att köra veteranrally med en Ford GT40 ungefär  ;) (Dålig liknelse) COP i waste är ju fortfarande COP så all energi går till ett(rätt) stift. Dock får ju COP-spolen ladda ur sig en gång i onödan  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #739 skrivet: november 26, 2009, 20:29:14 »
Prexis; moderna COP spolar (typ MC eller liknande kanske ;)) lär ju dock inte ha några problem att hinna med på de 6000 rpm min bil kan tänkas orka med - hojarna varvar ju trots allt bortåt 20 000 rpm i vissa fall...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #740 skrivet: november 28, 2009, 13:09:11 »
Nu vet jag var all gegga som satt på blocket tog vägen; den spreds ut över hela verkstaden, tak, golv och väggar! Jag har precis spenderat 1.5h med att dammsuga och skura alltihop; trots dammsugningen var det ett 1/2 cm tjockt lager gegga i botten av skurhinken när jag var klar... Men nu är det rent i vart fall!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #741 skrivet: november 28, 2009, 13:32:15 »
Låter som det skulle finnas roligare saker att göra en lördag  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #742 skrivet: november 28, 2009, 15:14:20 »
Låter som det skulle finnas roligare saker att göra en lördag  :)

Inte helt omöjligt... ;D
Ganska tillfredställande när det blir rent dock; rätt bekvämt att kunna gå ut och beundra sin nymålade motor utan att bli oljefläckig om fötterna också!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #743 skrivet: december 01, 2009, 13:41:08 »
Nu har jag fått bekräftelse att min vev är påväg; förhoppningsvis tar inte frakten allt för lång tid... Med tanke på att frakten gick på 250 USD borde det ju inte vara allra långsammaste snigelposten i vart fall...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #744 skrivet: december 01, 2009, 15:05:39 »
Nu har jag fått bekräftelse att min vev är påväg; förhoppningsvis tar inte frakten allt för lång tid... Med tanke på att frakten gick på 250 USD borde det ju inte vara allra långsammaste snigelposten i vart fall...

Hoppas du får se din vev snart. Hade nästan blivit billigare för dig att åka dit och hämta den själv.  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #745 skrivet: december 01, 2009, 16:02:44 »
Nu har jag fått bekräftelse att min vev är påväg; förhoppningsvis tar inte frakten allt för lång tid... Med tanke på att frakten gick på 250 USD borde det ju inte vara allra långsammaste snigelposten i vart fall...

Ingen billig sak att frakta.. ingick det i de dryga 6000 som veven kostade?

Kul att den är på väg i allafall  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #746 skrivet: december 01, 2009, 17:29:19 »
Hoppas du får se din vev snart. Hade nästan blivit billigare för dig att åka dit och hämta den själv.  ;D

Jo, tanken har slagit mig... Sistaminutenbiljetter till Turkiet är ju inte farligt dyra... Tyvärr tillkommer det ju lite kringkostnader då, typ mat och boende... Dessutom brukar det vara lite knepigt att få med sig så mycket packning, jag tror veven utan emballage väger typ 10kg.

Ingen billig sak att frakta.. ingick det i de dryga 6000 som veven kostade?

Kul att den är på väg i allafall  :D

Ja, som tur är så är 6000kr "worst case", veven + frakt gick på 4320kr (607 USD) sedan har jag räknat på typ 30% påslag på det för moms och tull. Det ska sluta med marginal under 6000kr, så det är inte så farligt för en ny vev tycker jag. En original R5 1.4l vev från Renault här i sverige kostar nästan 11 000kr...
« Senast ändrad: december 01, 2009, 17:31:43 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #747 skrivet: december 01, 2009, 17:58:41 »
Bad du dom inte att skriva ner beloppet ? blir lite billigare då  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #748 skrivet: december 01, 2009, 18:07:06 »
Bad du dom inte att skriva ner beloppet ? blir lite billigare då  ;)

Nej, jag är nog lite för ärlig för det... Dessutom var det inte helt lätt att få någon att vilja sälja till mig alls; mitt "företag" har lite för låg omsättning på vevaxlar, så det verkade vettigt att inte hålla på att strula för mycket med "märkliga" önskemål. Företagen jag kommit i kontakt med säljer ju egentligen inte direkt till privatpersoner, så jag har ju fått låtsas att jag har ett företag - om ni någon gång skulle råka kontakta något av företagen angående delar finns det en klar risk att de hänvisar till Kurre & Co. som svensk återförsäljare av deras produkter. ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #749 skrivet: december 01, 2009, 18:23:33 »
Det är klart att det är lite dumt att bråka om ett par hundringar om du kan bli åtf  :) typiskt att turkiet inte är
med i eu  :P
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #750 skrivet: december 01, 2009, 19:05:04 »
Nu har jag fått en kopia på fraktsedeln i mailen; de har skickat med expresspost via TNT - när jag kollade på TNTs hemsida vad det innebar fick jag veta att den bör anlända hos mig ca. tredje december! Definitivt inte snigelpost!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #751 skrivet: december 01, 2009, 20:11:16 »
Ok då låter det som en ganska bra deal! Och bra om det är expressfrakt!

Håller tummarna för att allt går vägen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #752 skrivet: december 02, 2009, 20:37:48 »
kul med ny vev måste säga att de är hyffsat snabbt. om vi beställer nån del på jobbet (hedinbil) till en merca, som inte finns i sverige så kommer den från stuttgart tyskland om man beställer den före lunch så kommer den dagen efter dock så är det flyg frakt. :D
ursäkta ot kunde inte hålla mig när ni snacka bil delar och frakt
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #753 skrivet: december 02, 2009, 20:51:06 »
Jo visst är det snabbt! På mc verkstaden där jag jobbar räknar vi med att det tar minst en vecka om delarna måste beställas från europalagret i belgien...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #754 skrivet: december 03, 2009, 17:48:13 »
Nu finns delarna i sverige; TNT ringde idag och bad om mailaddress så att de kunde skicka en faktura på moms och tull. Så snart den betalningen har kommit fram ska de leverera veven till mig!
Totalt hamnar notan på vevaxeln på 5598kr, sedan tillkommer ju lite pengar för att faktiskt kunna använda den...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #755 skrivet: december 03, 2009, 17:59:14 »
Nu finns delarna i sverige; TNT ringde idag och bad om mailaddress så att de kunde skicka en faktura på moms och tull. Så snart den betalningen har kommit fram ska de leverera veven till mig!
Totalt hamnar notan på vevaxeln på 5598kr, sedan tillkommer ju lite pengar för att faktiskt kunna använda den...

Grattis nu är den i hamn då kan man säga  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #756 skrivet: december 03, 2009, 20:27:03 »
Nu finns delarna i sverige; TNT ringde idag och bad om mailaddress så att de kunde skicka en faktura på moms och tull. Så snart den betalningen har kommit fram ska de leverera veven till mig!
Totalt hamnar notan på vevaxeln på 5598kr, sedan tillkommer ju lite pengar för att faktiskt kunna använda den...

Härligt att höra, snabb leverans till Sverige var det också.  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #757 skrivet: december 04, 2009, 11:32:14 »
Nu har jag fått mail från TNT - veven skall levereras till mig på måndag! Nu gäller det bara att hitta på en lösning så att kolvarna går inte slår i toppen...
Peter tyckte inte mina originalkolvar var någon höjdare, så det bästa vore om man kune hitta någon bil/mc på en skrot med 76-77mm kolvar, 20mm kolvbult och ca. 34mm komp.höjd... Annars kanske det går att hitta kortare stakar, Renaults K7M och E7J motorer samt Fiat Brava 1.6 16V 90hk har samma vevlager, så de stakarna passar nog i ena ändan i vart fall - sedan är ju frågan hur det bli i lilländan... Någon som vet hur långa sagda stakar är eller känner till några bra motorer med passande kolvar?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #758 skrivet: december 04, 2009, 16:23:01 »
Nu har jag fått mail från TNT - veven skall levereras till mig på måndag! Nu gäller det bara att hitta på en lösning så att kolvarna går inte slår i toppen...
Peter tyckte inte mina originalkolvar var någon höjdare, så det bästa vore om man kune hitta någon bil/mc på en skrot med 76-77mm kolvar, 20mm kolvbult och ca. 34mm komp.höjd... Annars kanske det går att hitta kortare stakar, Renaults K7M och E7J motorer samt Fiat Brava 1.6 16V 90hk har samma vevlager, så de stakarna passar nog i ena ändan i vart fall - sedan är ju frågan hur det bli i lilländan... Någon som vet hur långa sagda stakar är eller känner till några bra motorer med passande kolvar?

Hur gör dom i turkiet då  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #759 skrivet: december 04, 2009, 16:46:13 »
Det finns naturligtvis Renaultkolvar som funkar, risken är väl att de är konstruerade likadant som mina befintliga kolvar - då är de olämpliga för turboåkning... Jag känner inte för att beställa en uppsättning kolvar från turkiet bara för att upptäcka att de är lika dåliga som de jag redan har, särskilt inte då de är 77mm kolvar så att jag måste borra upp fodrena för att kunnna använda dem...

Vad är det Peter tycker är så dåligt med mina kolvar då?
Jo, oljeskrapringens spår går hela vägen igenom kjolen på kolven vilket tydligen gör kolvarna benägna att gå av när man trimmar lite - jag ska försöka fixa bilder när jag plocka loss ringarna från någon kolv...
Om jag inte hittar några vettiga, billiga kolvar blir det epa-lösning; troligen blir det 3mm extra topplockspackning. Eventuellt finns det tillräckligt med gods i kolvtoppen för att man ska våga svarva ner dem några mm...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82