Författare Ämne: h-kam eller k-kam ?  (läst 15691 gånger)

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
h-kam eller k-kam ?
« skrivet: juli 05, 2009, 19:09:34 »
Hej.
Behöver en del hjälp då jag är väldigt ny i trimning av bensinmotorer och volvo. Vad jag har kunnat läsa mej fram till i olika forum här så ska det bara vara att byta kam utan några större svårigheter?
Sedan har jag fundering kring vilken kam som är bäst, det jag hälst vill åt är bra vrid i börgan. Sen är ju allmäna tip och råd hjärtligt välkommna. Det är en 360 GLT -88 som jag ska grejja med (b200f)

Mvh. gabbe
« Senast ändrad: juli 05, 2009, 19:12:25 av gabbster »
Mvh. Gabriel

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2009, 22:49:23 »
K-kamen har bättre bottendrag än H, men H har bättre toppeffekt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2009, 20:52:13 »
en till fråga som jag kom på det där ska väll moment dras sen ? nån som vet hur hårt det ska dras ?
Mvh. Gabriel

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2009, 22:26:50 »
Drevet ska dras med 50nm och överfallen med 20nm.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2009, 19:58:24 »
va bra att jag fick svar på de tack så mkt.
Mvh. Gabriel

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2009, 20:07:16 »
Gabbe, borde inte din GLT-motor heta B200E!?

www.folkraceshop.se har billiga trimkammar fast de flesta är väl värstingkammar men de har även mildare. Vet dock inte vilken du skulle ha då för max bottendrag. De har lite beskrivet så kanske du kan läsa dig till det på sidan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2009, 20:29:02 »
-88 = katt = B200F :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2009, 20:53:11 »
-88 = katt = B200F :)

Ooops, tänkte inte på det  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2009, 20:55:24 »
Ooops, tänkte inte på det  :-[

Du är förlåten, men enbart pga av att det sommar. När det blir lite humanare väder förväntar jag mig att du ska hålla huvet klart ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2009, 16:49:22 »
de va en bra sida,  min prisklass på trimmning :D men det står att dom inte tar "m-kam i byte" det är väll M kam orginal i min bil ??
Mvh. Gabriel

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #10 skrivet: juli 15, 2009, 17:44:03 »
Kommer inte säkert ihåg, men kan vara så. Men det brukar gå att köpa andra kammar relativt billigt. Glöm inte att köpa med lashcaps när du köper omslipad kam.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #11 skrivet: juli 15, 2009, 19:03:35 »
Billigare/sämre/mindre populära kammar än dom vanliga V/VX/VX3/H/K brukar väl typ skänkas bort så om du råkar ha M-kam så behöver du inte gråta för det. Dock kan det nog sitta A-kam i en B200F, minns inte heller..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #12 skrivet: juli 16, 2009, 16:15:01 »
a man får väll se kanske blir bytt i helgen
Mvh. Gabriel

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2009, 19:21:23 »
Bor sitta en A-kam i din bil som frej säger.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2009, 19:27:38 »
det stämmer bra de va en a-kam
Mvh. Gabriel

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #15 skrivet: juli 23, 2009, 19:33:54 »
det stämmer bra de va en a-kam

Vad sitter där nu? Provkört?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #16 skrivet: juli 23, 2009, 19:35:56 »
skulle ha ner en k-kam men fick inte till det ordentligt så A-kammen får åka ett tag till. har dåligt med tid jobbar för mkt :P
Mvh. Gabriel

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #17 skrivet: juli 23, 2009, 19:37:06 »
skulle ha ner en k-kam men fick inte till det ordentligt så A-kammen får åka ett tag till. har dåligt med tid jobbar för mkt :P

Aha, förmodligen bra val av kam. Var det ventilspelet som strulade?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #18 skrivet: juli 23, 2009, 20:56:04 »
Jag kör med k-kam i min relativt originala b200e.

Draget är ganska samma på lågvarv som med A-kam fast man känner att den spurtar iväg lite extra där vid 4500-5000rpm där A-kammen började dö bort.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #19 skrivet: juli 23, 2009, 21:37:32 »
grövre avgas är väl nästan ett krav när man byter till K-kam har ja för mej.

360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #20 skrivet: juli 24, 2009, 10:54:38 »
grövre avgas är väl nästan ett krav när man byter till K-kam har ja för mej.

Lät hårt, du menar att det är ett krav om man ska få ut den tänkta effektökningen eller?
Inte ett krav för att bilen skall gå att köra utan problem alltså  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #21 skrivet: juli 24, 2009, 16:52:55 »
menade ifall du skulle ha ut lite mer effekt ja.

och det går att bygga tysta grova avgas. kanske inte lika tyst men inte det där bullriga som man får självmordstankar av efter 4mil på motorväg.
360 Hybrid MKII

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #22 skrivet: juli 24, 2009, 18:23:12 »
haha


a de va ventil spelet. men jag är lite feg det är ju min pendlar bil så måste vara säker på att jag kan åka dan efter :P det gör allt lite struligare.

har klurat på att bygga grövre avgas men det är väll omöjligt att få skiten igenom besiktningen då ?
Mvh. Gabriel

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #23 skrivet: juli 24, 2009, 19:36:39 »
nej nej.. ja hade en fullflödes dämpare samt en japsdämpare på min och det gick galant.. hade 2,5 tum för övrigt
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #24 skrivet: juli 24, 2009, 21:45:34 »
haha


a de va ventil spelet. men jag är lite feg det är ju min pendlar bil så måste vara säker på att jag kan åka dan efter :P det gör allt lite struligare.

har klurat på att bygga grövre avgas men det är väll omöjligt att få skiten igenom besiktningen då ?

Förstår precis, pendlar inte men kör bilen till jobbet varje dag. Kräver lite planering  ;D

Besiktningen ska inget säga om inte den låter FÖR mycket. Men så mycket är inget att sträva efter heller.. min sa dom inget om och jag hade ca 2,5st 2,5" fullflödesdämpare. Fast den är lite lagom bullrig när man drar på bara. Video på det kommer för övrigt snart upp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2009, 22:32:26 »
a men kommer nog att kunna skruva mer sedan. kommer troligen få ta hem lastbilen framöver om inte så har jag en dodge van höjd 4x4 som är på ingång :D
Mvh. Gabriel

gabbster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • cheers mait
    • Visa profil
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #26 skrivet: augusti 23, 2009, 15:33:56 »
sorry för att man inte varigt aktiv på ett tag mkt jobb.   

men nu är kammen i lite rallybils filing blev det :D
Mvh. Gabriel

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: h-kam eller k-kam ?
« Svar #27 skrivet: augusti 23, 2009, 23:00:36 »
sorry för att man inte varigt aktiv på ett tag mkt jobb.   

men nu är kammen i lite rallybils filing blev det :D

Härligt, beskriv gärna rallybilsfeelingen/symptomen lite mer ingående tack  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.