Författare Ämne: Koppla in varvräknaren med MS?  (läst 19159 gånger)

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Koppla in varvräknaren med MS?
« skrivet: juli 07, 2009, 16:42:50 »
Hur kopplar jag in original varvräknare? Innan fick varvräknaren signalen från renix boxen, men den används ju inte längre, så hur gör jag?
Det handlar om en 360glt -85 med MS2 V3

Mvh Oskar

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2009, 19:12:34 »
Finns en skiss över kontaktstyckena till renixet någonstans här på forumet, ta den från varvräknaren och koppla till - sidan på tändspolen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2009, 19:40:03 »
Jaså det är så enkelt :) Tack för svar!

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2009, 18:17:43 »
Kopplade på den grå sladden från renixet (som enligt ett kopplingschema går till varvräknaren) på tändspolens -sida,får fortfarande inget utslag på varvräknaren:( får väl börja felsöka instrumentpanelen i sig då.

mvh 

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2009, 16:20:03 »
Ingen som kan bekräfta att det är den gråa sladden från renixet som går till varvräknaren?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2009, 16:22:11 »
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2009, 23:40:27 »
Det är grå, här gjorde jag samma sak som dig Oskar: Kopplade varvräknaren till annan tändning än Renix efter att MS tog över styrningen av tändläget

Bild (finns även på länken ovan): http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg36211#msg36211


Funkade varvräknaren innan du bytte till MS så tycker jag inte du ska ge dig på nån felsökning till att börja med..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2009, 22:11:37 »
Har felsökt varvräknaren nu och upptäckt ett kabelbrott på signalkabeln, detta är åtgärdat nu, men ännu fler problem har uppstått. När jag kopplar in varvräknaren på minussidan på spolen så försvinner gnistan och motorn stannar. Jag antar att den spänning som ligger på signalkabeln till varvräknaren gör att MS:et inte kan jorda spolen som det är tänkt. Jag provade att löda dit en diod på signalkabeln, detta verkade hjälpa och varvräknaren fungerade iaf på tomgång. Men när jag varvade ur motorn så dog hela instrumentpanelen, tank, temp, och varvräknare slutade fungera. Varvräknaren är dock inte helt död, utan den flippar upp och ner mellan 0-4000 rpm ibland. Bensinlampan lyser också väldigt svag. Provade att kapa bort dioden men det hjälpte inte. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Förmodligen dålig kontakt på + matning eller jord? Ingen som har ett elschema över instrumentpanelen? :)

Mvh oskar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2009, 22:50:21 »
Låter troligt med jordfel ja..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2009, 23:29:26 »
Misstänkte det, ingen som har ett elschema eller har koll på vilka kablar som jordar instrumentpanelen?

Mvh

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2009, 13:59:38 »
Har varit ute och mätt lite nu. Har bara hittat en kabel som ger plussmatning till instrumentpanelen, den ger tillräckligt med spänning även med instrumentpanelen inkopplad, trotts det lyser bensinlampan jätte svagt, och mätarn ligger i botten både på den,temp och varv (varvräknaren får ryck och åker upp och ned ibland). Instrumentbelýsningen och alla andra varningslampor fungerar som de ska. Är det någon som vet vilka kablar som jordar de mätare som inte fungerar? Eftersom plastfilmen ligger i dubbla lager har jag inte lyckats spåra var kablarna går..

Tacksam för svar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2009, 19:58:57 »
Vet ej men vet att det oxå kan bli fel på voltregulatorn, (en liten trebent grej) som ser ut som en transistor.

Sök mer info här för det finns på forumet sen tidigare. Där kanske står några fler tips angående hur du ska mäta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2009, 12:22:17 »
Visade sig att det var fel på spänningsregulatorn ändå (mätte fel första gången), men den är utbytt nu så allt utan varvräknaren fungerar igen. Jag misstänker att det inte ska ligga en plusmatning på signalkabeln till varvräknaren (den till spolen)? Motorn stannar nämligen med den sladden ikopplad utan diod på, och med dioden ikopplad fungerar varvräknaren upp till ca 4000 rpm, över det lägger den sig på 0 rpm och alla andra mätare går ner till botten, precis som om man får spänningsfall. Kopplar man sedan bort varvräknaren så fungerar de andra instrumenten som de ska.

Ni som styr tändning med MS, har ni kopplat in varvräknaren på spolens -pol och fått det att fungera utan konstigheter? Har ni spänning på den signalkabeln?

Mvh oskar 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #13 skrivet: augusti 29, 2009, 23:01:59 »
Japp jag kör MS och har varvräknaren inkopplad på kabeln mellan tändmodulens utgång och spolens minusanslutning. Fungerar precis som det ska. INGEN plus ansluten till denna punkt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #14 skrivet: augusti 29, 2009, 23:02:28 »
Japp jag kör MS och har varvräknaren inkopplad på kabeln mellan tändmodulens utgång och spolens minusanslutning. Fungerar precis som det ska. INGEN plus ansluten till denna punkt..
Edit: eller menade du att jag skulle mäta om jag har spänning där?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #15 skrivet: augusti 30, 2009, 10:49:17 »
Japp jag kör MS och har varvräknaren inkopplad på kabeln mellan tändmodulens utgång och spolens minusanslutning. Fungerar precis som det ska. INGEN plus ansluten till denna punkt..
Edit: eller menade du att jag skulle mäta om jag har spänning där?


Japp, jag har nämligen en plusspänning på den grå kabeln som går till varvräknaren, jag misstänker att det inte ska vara så?

Du kör inte med tändspolen direkt kopplad till MS då (direct coil control), utan typ EDIS eller liknande? Det skulle kunna vara det som gör att det fungerar för dig och inte för mig, om det visar sig att det ska vara 12+ på den grå varvräknar sladden ändå.

mvh

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #16 skrivet: augusti 30, 2009, 12:39:17 »
Jag har kopplat varvräknarens (grå?) till spolens - som också jordas via styrboxen (Vems) men är öppen när spolen ska ge gnista (likt brytare)
Om vi tänker på brytarspetsar som kanske är lättare att förstå :-\
När de är öppna har vi antagligen + ut från spolens - därav kommer antagligen varvräknaren att få växlande +/-.
Hur lång uppladdningstid (Dwell) har du på spolen? om den är lång kanske tiden den är öppen (+) blir så kort på högre varv att varvräknaren inte hinner ragistrera det :-\
Finns det inte varvräknar utgång på ditt MS?
Det gör det på Vems men jag var för lat för att aktivera en utgång så jag koppla varvräknaren direkt på spolen, men det kommer jag få göra om nu i allafall när jag kastar fördelaren och byter till direktspolar :-[
 
« Senast ändrad: augusti 30, 2009, 12:44:01 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2009, 22:31:12 »
Japp jag kör MS och har varvräknaren inkopplad på kabeln mellan tändmodulens utgång och spolens minusanslutning. Fungerar precis som det ska. INGEN plus ansluten till denna punkt..
Edit: eller menade du att jag skulle mäta om jag har spänning där?


Japp, jag har nämligen en plusspänning på den grå kabeln som går till varvräknaren, jag misstänker att det inte ska vara så?

Du kör inte med tändspolen direkt kopplad till MS då (direct coil control), utan typ EDIS eller liknande? Det skulle kunna vara det som gör att det fungerar för dig och inte för mig, om det visar sig att det ska vara 12+ på den grå varvräknar sladden ändå.

mvh

Nej jag kör inte direct coil, kör med Bosch tändmodul. Har inte haft tid att mäta spänningen än..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #18 skrivet: augusti 31, 2009, 12:11:45 »
Jag har kopplat varvräknarens (grå?) till spolens - som också jordas via styrboxen (Vems) men är öppen när spolen ska ge gnista (likt brytare)
Om vi tänker på brytarspetsar som kanske är lättare att förstå :-\
När de är öppna har vi antagligen + ut från spolens - därav kommer antagligen varvräknaren att få växlande +/-.
Hur lång uppladdningstid (Dwell) har du på spolen? om den är lång kanske tiden den är öppen (+) blir så kort på högre varv att varvräknaren inte hinner ragistrera det :-\
Finns det inte varvräknar utgång på ditt MS?
Det gör det på Vems men jag var för lat för att aktivera en utgång så jag koppla varvräknaren direkt på spolen, men det kommer jag få göra om nu i allafall när jag kastar fördelaren och byter till direktspolar :-[

Tror dwellen ligger runt 3,2 ms. När jag mäter upp spänning på den grå sladden är den inte ikopplad med spolen, så det är inte därför jag får 12v iaf :)
Ingen som kör MS med direct coil control och varvräknaren ikopplad?

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Koppla in varvräknaren med MS?
« Svar #19 skrivet: augusti 31, 2009, 12:20:57 »
Ingen som kör MS med direct coil control och varvräknaren ikopplad?

Jag gör det, men jag har inte renix i min bil. Jag använder iofs en renixspole, men bara själva spolen å bilen har inte renix original. Varvräknaren är inkopplad på spolens minussida likadant som den var med den gamla spolen.