Författare Ämne: Ljuddämpningsmatta under matta - vilket håll?  (läst 9112 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ljuddämpningsmatta under matta - vilket håll?
« skrivet: december 27, 2012, 23:16:03 »
Hej alla,

Minns inte vilket håll dessa mattor ska ligga på.
Mattorna jag menar är de som ligger som ljuddämpning under fötterna på förare och passagerare.

Ska det svarta "asfaltsskiktet" vara ner mot golvet eller ska skumgummit vara nedåt?

Har haft lite bekymmer med att det blir blött och rostar där under mattan men jag har inte all asfaltsmatta kvar på golvet heller och så har golvet lagats lite i omgångar men det har inte varit hål rakt in vad jag vet så vattnet är nog kondens eller sånt man får med in med skorta och som dräller utanför golvmattorna i plast som ska fånga upp smuts, snö och vatten från skorna.

Funderade på om man kunde lägga sån där luftig plasttrall eller nåt annat smart underst mot plåten för att få det luftigare, nån som tror på det?

Bifogar lite bilder så ni fattar ungefär vad jag dillar om.

Tacksam för snabba svar! Håller på att skruva i inredningen i skrivande stund efter ett litet svetsjobb på vänster tröskel samt jobbet på höger tröskel som slutfördes under hösten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Ljuddämpningsmatta under matta - vilket håll?
« Svar #1 skrivet: december 28, 2012, 11:31:54 »
Mattan ska ligga så att plasten är uppåt, men vilken ända som är fram och bak minns jag inte.

Du täpper väl till hålen i golvet med plugg eller lim innan?  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ljuddämpningsmatta under matta - vilket håll?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2012, 18:57:45 »
Mattan ska ligga så att plasten är uppåt, men vilken ända som är fram och bak minns jag inte.

Du täpper väl till hålen i golvet med plugg eller lim innan?  :)

Okej och med plasten så menar du det svarta hårda tunna skiktet ovanpå skumgummit? (Skumgummi är väl oxå plast trots namnet).

Framåt eller bakåt märker jag nog på stolsfästena, ville mest veta vilket som skulle vara upp/ned så det inte blir knas med fukten.

Ja jag har pluggat igen alla hål och rostskyddat runt pluggen. Passade på att spruta i lite rostskyddsolja i balkarna med innan.

Tack för svaret!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.