Hej alla entusiaster.
Nu behövs det goda råd!
För vår pärla, 360an , B200K maskin med 28000 mil på mätaren har fått något allvarligt fel.
Den har en längre tid ätit lite kylarvätska , har inte hittat läckaget utan bara fyllt på.
Och den har blivit svårstartad, hostar och går på kanske tre cylindrar som kall en stund.
Även behövt mera choke tills den blivit varm.Också ryckt och knyckt vid ca 2000 varv
Och dåligt med värme inne också, endast ljummet.Det har varierat med kupevärmen också , kallt ibland/varmare ibland.
Idag när vi körde med den så steg plötsligt tempmätaren så högt att röda varningslampan lyste, stannande då
och kände på slangen från motorn till kylare .Den var nästan kall .Gissade att termostaten fastnat i stängt läge.Och efter att ha haft motorn stillastående en stund så gick det att köra igen.Värmen blev bättre och jag köpte en ny termostat.
Men så lätt var det inte avhjälpt!
För när avluftningen skulle ske så kom det hela tiden bubblor in i expansionskärlet via den lilla klena slangen från kylaren.
Och om man öppnade lite på korken så steg vätskenivån så att det rann över .Tyder på tryck nånstans ifrån.
Ringde en servicefirma som sade att lockpackningen är "gone" och det lönar sig inte att reparera,det blir säkert ca 1000 euro ( 10000Skr ? )
Skulle vilja svära och gorma nu om det bara hjälpte, då jag endast har den blå hallen att tillgå.
Frågor lyder:
-är det mycket jobb att serva detta, måste man ha locket att planas och ventilerna att ses över m.m ?Har aldrig gjorts förut på denna motor.
-vad allt måste man byta för att eventuellt reparera ?
-bultarna/ finns de att köpa ?
-packningen, finns den att köpa ?
- kamremmen är nyligen bytt , också vattenpumpen så där behövs säkert ingenting
- kan man fortsätta att köra tills det smäller eller vad händer ?
- oljan är ok, inte grå -
-avgassystemets bultar ser lite jäkliga ut, de kommer att brista om man rör dem / hur göra ?
Alla råd är välkomna