Nu har det blivit fart på riktigt! Igår gick jag över kabelhärvan, jag installerade en ledning för att driva tändspolen och bytte ut den något korta, oskärmade plattkabeln mot 3st skärmade tvåledarkablar. Dessutom modifierade jag fästplattan från R5 tändspolen... Den ser ungefär ut som 340 originalspolen, men utan vakumanordningen. Då jag ville kunna driva tändspolen direkt från MS fick jag gräva ur all fyllning från baksidan för att komma åt kretsarna under, därefter klippa kablarna till kretsarna och bygla ingångarna till utgångarna... Det syns kanske tydligare på bild...
Modifierad R5 tändspole...
Kabelhärvan börjar fyllas på nu...
Idag var det sedan dags att se om jag hade lyckats; skulle alla de nya kablarna fungera, skulle jag ha gnista? Delarna monterades på plats, det går väldigt smidigt när man har ordning på sladdarna!
Såhär ser det ut när det sitter på plats!
Därefter var det dags att se om MS vaknade... Det gjorde det, inga problem.
Nästa steg var att koppla in VR sensorn och se om vi fick varvtalssignal, återigen inga problem...
Skulle nu tändningen fungera? Jag ville inte riskera att elda upp något p.g.a. slarviga felkopplingar eller andra dumma misstag, så jag kopplade in min varv/dwell mätare på ledningarna ut från MS för att se om jag fick vettiga signaler... Det vär här problemen började...
Till en börja med var allt stendött... Jag felsökte förtvivlat, och ändå hittade jag ingen lösning... Då plötsligt, i ett infall av desperation, prövade jag att ställa om RPM ingången på MS från Renix 44-2-2 till "Toothed Wheel" med 22-2 tänder, och då verkade det helt plötsligt fungera... Jag ställde tillbaka MS till 44-2-2, och det fungerade fortfarande! Slutsats: Jag tycks ha råkat
ut för någon liten konfigurationsbugg...
Här sitter den modifierade R5 spolen på plats.
Nåväl, nu startade bilen med MS tändning, dags att provköra lite... När väl tändspole och dylikt var fastskuvat ordentligt bar det av. Det blev en sväng på ungefär 2 mil, varmed följande kunde konstateras:
- MS tändningen tycks fungera utmärkt, med några enstaka undantag
[li]Standardmappen för tändningen i MS verkar vara något aggressivare än Renixmappen, åtminstone nära tomgång. Segdragningsförmågan verkar bättre och tomgången ligger högre...
[/li][/list]
Det lilla undantaget jag nämnde märks ibland vid låga varv, runt tomgång... Emellanåt tycks varvtalssignalen försvinna (droppa till 0) för ett kort ögonblick... Med lite tur går det att lösa m.h.a. trimpottarna som justerar känslighet o.dyl. hos VR ingången på MSet...
Slutligen:
Vem kan ana vad som gömmer sig under reservhjulet?
Det var allt från en mycket lycklig Kurre idag, nu dröjer det inte länge innan det blir sprut också, jag måste bara fixa soppapump och bränsleledningar ordentligt först!