Författare Ämne: T08R 360 2,5T 16V  (läst 112063 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #120 skrivet: februari 03, 2006, 17:05:47 »
Trevlig inredning.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #121 skrivet: februari 03, 2006, 17:07:08 »
Svetsad diff
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #122 skrivet: februari 03, 2006, 17:08:55 »
Hjulhus fram:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #123 skrivet: februari 03, 2006, 17:10:41 »
Jalusi till salu.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #124 skrivet: februari 03, 2006, 18:11:58 »
kul med bilder, tack till david  ;)

är det sellholm fjäderben?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #125 skrivet: februari 03, 2006, 18:21:22 »
Bra med bilder, kan man aldrig få för många av.

Kul att se att det rör på sig  :)



T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #126 skrivet: februari 03, 2006, 18:22:33 »
Japp det är det.

Kommer lite bilder från mig också, ska bara förminska dom.

Som syns så plockades fjäderben och bärarmar av fram. Dragkroken med stötfångarhölje åkte också av efter att 5 av 8 skruvar kapats av med vinkelkap. Jobbigt med gamla bilar där allt rostat fast... Bakluckan åkte som sagt också av, gasdämparna på den är helt slut så va jobbigt när man skulle jobba med den och behövde ha ett brytjärn för att hålla upp den.

Sen så städade det upp på platsen en del innan skruvandet började för att få lite plats att jobba på.

Tack David för hjälpen.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #127 skrivet: februari 03, 2006, 18:28:34 »
Tack David för hjälpen.

Även om det inte är min bil länge så kan jag inte låta bli att ha ett "finger" med.
Alltid roligt att hjälpa till.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #128 skrivet: februari 03, 2006, 18:41:40 »
Måste inlägga en pinsam sak som upptäcktes idag. När jag en gång började projektet så var planen att en b23ET motor skulle slinka ner. Men innan jag köpte ett b23 block köpte jag det som trodde var en b230. Denna motor skulle fungera som en stome innan b23ET motor lyftes i pga av att det satt en b14 i den innan.

När jag var i garaget idag snackade jag med Emil och berätta att jag inte var 100% säker på vad det var för motor. Med Emils hjälp letades block benämningen upp. Det visade sig vara ett b200 block.  Hoppsan...

Där ser man, jag har byggt om en 340 till en 360  ;D

Man ska inte lita på vad folk säljer till en. Får skylla på att jag var okunnig, ung och ivrig. Dessutom var det inte tänkt att jag skulle ha motorn i, längre än att jag han spara ihop pengar till en b23ET. Men den motorn har suttit i 5 år nu.

Lite roligt är det allt , nu när man ser på det. Snacka om att gå den långa vägen.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #129 skrivet: februari 03, 2006, 18:57:36 »
David satt det tråget som sitter på bilen på det blocket som sitter i bilen nu?
Har för mig att du berättade att du fick plugga hålet till gamla oljestickan mm.
Det betyder att han som sålde motorn till dig säkert trodde det va en B230 när den plockades ur en 240 (dom fans ju i snik version med B200). Så jag tror det va flera som blev lurade på vägen.

Nu kommer dom tre bilder som är värda att visa från garaget som jag tog. (dom andra liknande har ju david redan visat.)


Alla bilder är från innan vi började skruva.


T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #130 skrivet: februari 03, 2006, 18:57:58 »
En till

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #131 skrivet: februari 03, 2006, 18:58:40 »
Sista för den här gången.
Skärpa vad är det???

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #132 skrivet: februari 03, 2006, 18:59:45 »
David satt det tråget som sitter på bilen på det blocket som sitter i bilen nu?
Har för mig att du berättade att du fick plugga hålet till gamla oljestickan mm.
Det betyder att han som sålde motorn till dig säkert trodde det va en B230 när den plockades ur en 240 (dom fans ju i snik version med B200). Så jag tror det va flera som blev lurade på vägen.

Nu kommer dom tre bilder som är värda att visa från garaget som jag tog. (dom andra liknande har ju david redan visat.)


Alla bilder är från innan vi började skruva.



Nej det satt 240 tråg på den. Det var nog från en 240 snik DL
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #133 skrivet: februari 03, 2006, 19:24:23 »
Kul David..  ;)

Stämmer det att du fick upp kärran i 200 km/h med b200k då?

jobba på, vi följer er med glädje!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #134 skrivet: februari 03, 2006, 20:00:37 »
Kul David..  ;)

Stämmer det att du fick upp kärran i 200 km/h med b200k då?

jobba på, vi följer er med glädje!

Jajjemen 200+ har den gått.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #135 skrivet: februari 05, 2006, 23:08:16 »
Då uppdaterar vi lite till då...
Kollar man på bilden som är överst i den här avdelningen (inne i bilen) så har allt utom rattstången och värmeväxlaren nu försvunnit. Bilder kommer närsta gång jag är i garaget. Det är all el, och panelen med radiohål mm.

Sen så har även all el i motorrummet plockatsbort, så just nu så finns det inga kablar kvar i bilen över huve taget (förutom små korta bitar från skärmblinker och någon annan lite stump) även elcentralen är urplockad.

Främreröret lossades också så motorn har bara sprängkåpan motorfästen och bensinslangar kvar för att kunna lyftas ur.

Har även tagit bort kromlisten runt ena bakrutan. Det va ingen barnlek, tur att den inte behöver användas igen, blev bara skrot kvar av den. Så när man har en hjälpande hand nästa gång man är i garaget så åker även bakrutorna ur (man bevöver någon som kan hålla emot rutan på utsidan när den släpper från insidan), tyvärr så va ingen av dom andra i garaget när jag tod bort listen.

Har jag tur så kanske motorn lyfts redan innan helgen (fredag) annars så blir det nog inte fören tidigast runt den 25 då båda helgerna nu är upptagna med annat än bilen.

Köpte även nya yttre styrlänkar och spindelleder idag så dom ligger i garadet och väntar på att bli monterade. Bärarmarna ska bara snyggas till först, samt att bussningar mm ska ordnas (måste ta måtten på dom och skicka till Micke Art Racing).

Nu i veckan så ska nylonbussningarna till bladfjädrarna pressas, så dom är klara.

Vi ska änen (troligtvis) få låna en Esab 140A 3fas mig/mag svets till garaget så golvet ska lagas där det är små hål. Sen så ska det svetsas nya okfästen på bakaxeln samt fäste för reaktionsstag på vänster sida.
Tänkte även förstärka upp framvagnen med lite mera plåt på länkarmarna samt fästet för monentstaget.

Det va allt för stunden.
« Senast ändrad: februari 05, 2006, 23:11:30 av T08R »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #136 skrivet: februari 09, 2006, 00:06:29 »
blir trevligt det där..

är du/ni intresserade av att bokföra måtten på bussningarna som offentlig handling? för den goda sakens skull
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #137 skrivet: februari 09, 2006, 11:05:31 »
Jag kan lägga upp måtten på alla bussningar sen.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #138 skrivet: februari 09, 2006, 15:33:48 »
Takker :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #139 skrivet: februari 09, 2006, 16:37:17 »
Jag kan lägga upp måtten på alla bussningar sen.

Vore guld, om nu inte Micke vill stå och göra bussningar till allas bilar  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #140 skrivet: mars 06, 2006, 19:35:20 »
Känner stor sorg nu, läste just i din säljes annons T08R att du lägger ned projektet..  :'(  :'(  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #141 skrivet: mars 06, 2006, 19:59:15 »
Jo det stämmer.
Lutar just nu åt att jag bygger en Lotus Super Se7en replika med motorcykelmotor istället.

Ska bara spara ihop lite pengar sen börjar jag bygga :)

Har hittat kit i england för under 40k med frakt. Då får man allt utom motor, drivlina, fälgar.

Då får man en färdig bil för under 100k och med mycket körglädje.

Kan lova att jag kommer va kvar på det här forumet och hjälpa, läsa och komentera ändå. Sen är ju risken för ett återfall ganska stort om man nu ska se till historien ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #142 skrivet: mars 06, 2006, 20:17:00 »
Kan lova att jag kommer va kvar på det här forumet och hjälpa, läsa och komentera ändå. Sen är ju risken för ett återfall ganska stort om man nu ska se till historien ;)

Det låter bra, och vi kommer hoppas som bara den på ett återfall, även om det bara blir en vinterbil, så länge det är en 300 finns hjärtat med  ;)

Lycka till med banåkarambitionerna då, tror personligen att du kommer spendera all tid på rejsa.nu sen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #143 skrivet: mars 06, 2006, 20:22:50 »
Nej då, 300 har så stor det i mitt motor intersse och speciellt den här klubben att jag inte bara kan över ge den.

Sen blir det nog dött lopp mellan rejsa och locostsweden's forum :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
340n är död
« Svar #144 skrivet: juni 29, 2006, 22:01:25 »
340 är nu död :(
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 22:07:53 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #145 skrivet: juni 29, 2006, 22:02:49 »
Sista bilden av motorrummet:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #146 skrivet: juni 29, 2006, 22:04:59 »
Sista färden på egna hjul:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #147 skrivet: juni 29, 2006, 22:11:53 »
Hej då ....
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #148 skrivet: juni 30, 2006, 08:48:26 »
Ja, då va den död.
Synd att ingen äns ville ha den gratis.

Ännu en 300 på skroten...

Fast jag fortsätter att skriva lite här på forumet fast man nu är 300 lös.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #149 skrivet: juni 30, 2006, 08:54:13 »
Anledningen att jag och David lyfte toppen på den är för att den ska ner till Hasse så han får in en bytes topp. Det är en 530 topp med urtag för avgasåterföring. Bör passa B19 motorerna (och alla motorer om man svetsar igen avgasåterförings hålen). Hoppas den är till någon nytta.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #150 skrivet: juni 30, 2006, 17:36:38 »
hvorfor dödade dere den?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #151 skrivet: juni 30, 2006, 17:53:42 »
Jag hade varken tid eller plats för den.
Försökte ge bort, men ingen ville ha den eller äns komma o kolla på den, så då är det inte mycket att göra.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #152 skrivet: juni 30, 2006, 18:15:14 »
Tråkigt att den skulle behöva möta skrotdöden :'(
Det är ju faktiskt grunden till att denna klubb startade som har gått bort.

Men det är ju inte mycket att göra om ingen ville förbarma sig över den.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #153 skrivet: juni 30, 2006, 21:02:58 »
Tråkigt att höra, men som Freedo säger finns det ju inte mycket man kan göra  :(

Ser jag fel på bilden eller är/var blocket o-ringat? Man tycker ju att nån borde vilja ha ett iordninggjort block om inte annat.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #154 skrivet: juli 01, 2006, 20:06:57 »
Nej det är nog bara en reflex (kanske vändkanterna som gör det?) blocket va helt original.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #155 skrivet: juli 01, 2006, 21:07:46 »
Trist  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #156 skrivet: juli 02, 2006, 02:59:29 »
har du 16ventiler-delene enda? :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:T08R 360 2,5T 16V
« Svar #157 skrivet: juli 02, 2006, 11:26:15 »
Japp dom finns kvar.
Vi kan ju ta det via PM om du 'r intresserad.