Författare Ämne: Maruders kalsongblåa 360 - SÅLD  (läst 184616 gånger)

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #120 skrivet: maj 15, 2010, 16:43:51 »
Okey! Då kikar jag över nån kväll i början av nästa vecka :) Är nog ingen dum ide ändå egentligen att byta hela elhärvan.. Då utesluter man ju allt det, även om det verkar vara i närheten av renixet som problemet ligger..

Går och går vettefan, men den tänder till och hostar på startgas i alla fall  ;)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #121 skrivet: maj 15, 2010, 17:26:03 »
nä för du kommer ju ihåg min den starta gick hur fint som helst ända tills man gasade lite de va ju tädnings fel det

så skulle ju kunna prova sätta dit en brytarlös fördelare från en 240 se om den startar då
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #122 skrivet: maj 16, 2010, 17:42:46 »
Jo precis, det är ju alltid en väg att gå :)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #123 skrivet: maj 17, 2010, 21:12:47 »
så nu är jag hemma igen å så du vet så bara vi hörs av i veckan de så kan vi nog fixa not
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #124 skrivet: maj 17, 2010, 21:54:47 »
Ringer (och kikar nog förbi) imorn  ;D
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #125 skrivet: maj 17, 2010, 23:33:50 »
okej låter bra det ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #126 skrivet: maj 19, 2010, 21:05:08 »
Jag var över till Dahlan144 igår och plockade ur en främre elhärva. Eller ja, han plockade ur det, och jag tittade på och kom med dumma frågor  ::)

Det slank med en till renixmodul och även en LMM också


Och nu ser det ut så här  ;D


Jag tänkte försöka separera kablarna till renixet från resten för att se hur dom verkligen går, och inte bara halvgissa enligt elscheman för att helt utesluta problem där.

STORT TACK FÖR DELARNA OCH HJÄLPEN

Och som vanligt, lite frågor :)

Den svarta kabeln som går ut ur elhärvan och in genom torpeden bakom värmegrejen, visst är det styrningen till soppapumpen?

Och om någon vänlig person här som kör 360 med insprut skulle kunna mäta en grej åt mig så skulle jag vara mycket tacksam!

Den gråa kabeln som går ut ur renixet, det sitter en skarvning på den brevid renixet och soppapumpsreläet, dela den skarven och sätt en testlampa mellan delen mot renixet och jord. Blinkar lampan när du kör runt motorn på startmotorn? Jag vill vääääldigt gärna veta om det överhuvudtaget går att få en testlampa att blinka av signalen...

Jaja, vi får väl se om jag lyckas reda ut det här  ::) haha
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #127 skrivet: maj 19, 2010, 21:57:04 »
Säg inte att du testar el detaljer med en testlampa  :o  Om du inte viste det
så är det ajabaja ! va inte grejorna trasiga förut så kan dom med stor säkerhet vara det nu  :'(
Använd en multimeter .
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #128 skrivet: maj 19, 2010, 22:41:12 »
Den svarta kabeln som går ut ur elhärvan och in genom torpeden bakom värmegrejen, visst är det styrningen till soppapumpen?

Har jag svårt att tro. Bränslepumpen sitter ju på härvan långt bak i bilen under baksätet.
Men visst, den kommer ju nånstans framifrån så det är väl inte omöjligt.

Vad menar du förresten med styrning? Hoppas du menar kabeln från bränslepumpsrelät till pumpen som matas med spänning då relät drar.


Säg inte att du testar el detaljer med en testlampa  :o  Om du inte viste det
så är det ajabaja ! va inte grejorna trasiga förut så kan dom med stor säkerhet vara det nu  :'(
Använd en multimeter .

Eller ännu hellre ett oscilloskop om man kommer åt att låna ett sådant. Bra när det är snabbt växlande signaler som skall mätas.

Är du rädd att testlampan har för lågt motstånd = för hög ström som gör att saker och ting går sönder eller vad?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #129 skrivet: maj 19, 2010, 22:43:01 »
Ja lampan kan ge för mycke motstånd i vissa lägen.
"don't buy it if you can build it!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #130 skrivet: maj 19, 2010, 22:57:51 »
Peter: Multimeter används till det mesta, den signalen ska dock mätas med testlampa, i alla fall enligt volvos verkstadshandbok. Hurvida den är korrekt vet jag väl däremot inte..

Frej: Yes, jag menar kabeln som går mellan reläet och bränslepumpen. Styrning var lite dåligt ordval :P Kabeln går in under instrumentpanelen och fortsätter bakåt i härvan längs höger tröskel, svart, ganska grov...

"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #131 skrivet: maj 20, 2010, 18:24:42 »
Jag har tänkt ( 8)) igen, det blir lätt så när man sitter och stirrar i felsökningshäften och elscheman, men bilen står 10 mil bort...

Om man ser till att bränslepumpsreläet är kopplat som det ska, så kan man väl mäta på kabeln som går till soppapumpen från reläet om den har ström när man kör på startmotorn istället för direkt på den gråa tändimpulskabeln? För kabeln till soppapumpen ska ju ha en ordentlig 12v ström och det har den väl bara om tändimpulssignalen fungerar som den ska? Annars är väl den kabeln tvärdöd för att pumpen ska stanna när motorn gör det?

Anledningen till funderingen är att jag börjar bli lite tveksam till att tändimpulssignalen går att mäta upp ordentligt med hjälp av bara en vanlig multimeter/testmejsel...
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #132 skrivet: maj 20, 2010, 20:28:03 »
Jag har tänkt ( 8)) igen, det blir lätt så när man sitter och stirrar i felsökningshäften och elscheman, men bilen står 10 mil bort...

Om man ser till att bränslepumpsreläet är kopplat som det ska, så kan man väl mäta på kabeln som går till soppapumpen från reläet om den har ström när man kör på startmotorn istället för direkt på den gråa tändimpulskabeln? För kabeln till soppapumpen ska ju ha en ordentlig 12v ström och det har den väl bara om tändimpulssignalen fungerar som den ska? Annars är väl den kabeln tvärdöd för att pumpen ska stanna när motorn gör det?

Anledningen till funderingen är att jag börjar bli lite tveksam till att tändimpulssignalen går att mäta upp ordentligt med hjälp av bara en vanlig multimeter/testmejsel...

Bra tänkt och omvärderat!
Man ska ifrågasätta allt och inte "tänka in sig i ett hörn" genom att godta eller ta vissa saker för givna. Svårt jag vet..

Soppapumpen skall gå några sekunder då tändningen slås till. Sen ska den inte gå igen förrän man kör på startmotorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #133 skrivet: maj 21, 2010, 22:58:45 »
Nej så ligger det inte till original frej, när du slår på tändningen går inte pumpen alls på våra bilar, den går enbart då du drar på starten och när motorn har startat.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #134 skrivet: maj 23, 2010, 23:56:19 »
Nej så ligger det inte till original frej, när du slår på tändningen går inte pumpen alls på våra bilar, den går enbart då du drar på starten och när motorn har startat.

Okej säger du det så.. får gärna påminna mig igen om jag skriver fel. Inte bra att far med osanning i felsökningar.
Har ju inte kört Jetronic på så fruktansvärt länge nu så minns inte hur det betedde sig...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #135 skrivet: maj 24, 2010, 16:57:44 »
Jag trodde nämligen att det var så först med när jag skulle koppla in mitt men konsaterade snabbt att pumpen gick när jag drog på starten =) Samt jämförde jag på min vinterbil för att vara 100% säker att den inte gick på bara tändning.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #136 skrivet: maj 24, 2010, 22:32:33 »
Vi siktar på att pumpen bara går med motorn snurrande, det brukar vara så på rödblockare :)

Här har det inte hänt speciellt mycket alls annars faktiskt, förutom lite rotande i nya elhärvan.

Den grå tändimpulskabeln som går upp till säkringsdosan kan man bara klippa va? Känns som det är varvräknaren. Den går ju mellan renix & pumprelä, & från pumprelä till databox med en avstickare till säkringsdosan..

Orangea jordkabeln är renplockad från resten av härvan.

Bara blå plus kvar sen  :P
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #137 skrivet: maj 25, 2010, 20:33:52 »
Joråsåatt, mer komplicerad än så här är inte renixets kabelhärva


Det intressant är dock att insprutningen inte tar sin tändsignal via den härvan, utan via en förgrening under bränslepumpsreläet. Dock fortfarande samma signal i kabeln, men ändå ett till möjligt "felställe"


Sen upptäckte jag även en annan sak, tändsignalskabeln mellan bränslepumpsreläet och insprutningen verkar ha en skrämjord ansluten i kontaktsycket till databoxen. Där vill man nog inte heller ha nåt kabelskav..


Skärmjorden går till stift 25, är det nån som vet hur det är kopplat sen, direkt till databoxens hölje känns logiskt?

Jag tänkte försöka ta mig tid att titta på bilen på fredag igen  :)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #138 skrivet: maj 25, 2010, 20:52:07 »
Bra utforskat!

Men var har du mätt upp tändsignalen under dina tester? Före eller efter dina nu utpekade riskområden  :P ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #139 skrivet: maj 25, 2010, 20:58:28 »
Ja-a, det slutade med att jag helt enkelt klippte den grå kabeln direkt ut ur renixet och mätte där, utan framgång (stabila 11v, som inte orkar tända en testlampa).

Det kan ju helt enkelt vara så att jag har en nött kabel nånstans som jordar den grå kabeln och på så sätt dödar hela renixmodulen, men jag vet inte alls hur känsliga dom är faktiskt..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #140 skrivet: maj 25, 2010, 21:16:59 »
hehe du ser stripad å klar bra nån kollar upp va allt går och hur det är kopplat så man vet till senare

ps ska in till gävle på lördag kväll med 300an om de är så du känner behovet av att få åka 360 ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #141 skrivet: maj 26, 2010, 21:18:30 »
Haha, ja man börjar hitta ganska bra i elsystemet nu  ;D

Ja för fan! Jag åker gärna med  8)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #142 skrivet: maj 28, 2010, 23:13:57 »
Öhhhh....

Skiten fungerar fortfarande inte!

Jag tog ur batteriet och tänkte kolla hur säkringsdosan bakom såg ut, men där gick jag bet, för den var bortplockad och förbikopplad.

Jag ordnade dock upp det med en "ny" säkringsdosa från den andra elhärvan, så nu är det kopplat så som original. Tidigare var inte lambdasondens strömförsörjning inkopplad öht (!). Bilen startar fortfarande inte...

Sen har renixet fått ny eldragning under huven också. Har även testat att koppla bort varvräknaren. Bilen startar fortfarande inte...

Mitt soppaumpsrelä "öppnar" för jag har ström ut ur det mär jag kör på startmotorn, men inte med bara tändning på. Tar jag bort reläet så sliutar spridarna att "klicka igång" när jag kör på startmotorn.

Det märkliga är att bilen ibland kan vara på fitthåret att starta under typ 10 sekunder när man nöter på starten, för att sedan vara tvärdöd när man testar. Den går dock aldrig igång helt.

Jag ska testa med ett tredje (!) renix inorgon, fungerar inte det så vettefan alltså...
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #143 skrivet: maj 29, 2010, 22:46:07 »
Skulle itne det funka så har du ju en komplett härva vad jag har förstått som har funkat i en annan bil sen så fick du kopplingsschema av mig. Hur lätt som helst att koppla in det ifall du har en multimeter bara och kopplar allt exakt som det är original. Jag konverterade till och med min förgasarmotor på det sättet och det var hur lätt som helst att få det att lira. Kan tillägga att jag tog insprutningen från en bil som det inte fungerade till 100% på men är helt felfritt i min.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #144 skrivet: maj 29, 2010, 23:59:37 »
fan hade jag haft pengar hade jag åkt och köpt polars bil hade vi kunna tagit blockfördelarn från den och testa stoppa dit tar ju 5minuter och koppla in en sån ska skramla fram en sån så kan vi prova nån dag.. går den inte då så vete fan
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #145 skrivet: maj 30, 2010, 00:22:39 »
Mitt soppaumpsrelä "öppnar" för jag har ström ut ur det mär jag kör på startmotorn, men inte med bara tändning på. Tar jag bort reläet så sliutar spridarna att "klicka igång" när jag kör på startmotorn.

Då MÅSTE tändsignalen fungera.. prova att koppla ur tändsignalen från renix och sen dubbelkolla att inte bränslepumpsreläet drar alls när du kör på starten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #146 skrivet: maj 31, 2010, 20:30:50 »
Som sagt, så här ska det inte se ut



Bättre så:



Den svarta kabeln som inte är inkopplad är originalkabeln till soppapumpen.

Elleshar:
Jupp, kopplingscheman har jag, både det jag fick av dig samt även en del "större" samt "mindre".

Dock är härvan som jag skaffade av dahlan klippt vid lysena så den behöver delas på för att få ut det som bara är insprutet. Nu är ju också hela härvan som sitter på min bil i motorrummet uppmätt och fungerar som den ska, ja bortsett från kallstartspridare samt termotidkontakten men dom tvivlar jag starkt på att dom skulle ställa till det här, men dom är ju rätt enkla att kolla upp också. Jag börjar nästan tro att det inte är något elektriskt fel, för spridarna "klickar igång" (man hörde tydlig skillnad när man lossade kontakterna till dom) och bränslepumpsreläaet öppnar som det ska samt att alla värden är korrekta i huvudboxens kontaktsycke... Det skulle ju i så fall vara om nåt är lattjo under instrumentpanelen? Och då hjälper ju inte nya kablar under huven...

dahlan: En blockfördelare från en 240 kan jag nog ordna av min kusin annars, han har en hög bilar ståendes.. Men det kan ju vara värt att testa iaf :)

Frej: Jupp! lossar jag den grå kabeln så öppnar inte reläet alls, nu öppnar det när jag kör på startmotorn, samt ~0,5 sekunder efter att jag stängt av den typ. Och jag testade både med multimeter och testlampa, ordentliga fina utslag och starkt sken. Så troligtvis så hinner inte en vanlig multimeter med att mäta den pendlande strömmen (öööh... att man inte har kommit på det förns nu :P)

-----------------------------------

Om man ponerar att det elektriska fungerar som det ska, vad bör man testa att byta då? Det enda jag kan komma på såhär på rakt arm är huvuddataboxen och BTRen (jag vet ju som sagt inte om jag har något bränsletryck). Det är ju lite konstigt att bilen inte är konsekvent, utan ibland är stendöd och ibland nära att starta...


"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #147 skrivet: juni 01, 2010, 00:20:36 »
Kallar du inte databoxen för elektrisk? (Elektronisk)  ;)

Eftersom spridarna klickar så funkar ju boxen. Sen om de klickar med rätt pulsvidd och pulslängd är en annan femma men den borde väl starta i allafall.

Bränsletrycket är ju helt klart intressant. Hade vi inte en ny besökare på forumet här som nyss skrev att han fått byta BTR för att få igång bilen han köpt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #148 skrivet: juni 02, 2010, 16:15:15 »
HAHA! Såg nu hur jag hade skrivit  ;D

Men det är väl som du säger då antar jag, att eftersom spridarna klickar så ger ju boxen kräm ut.

Det vore ju intressant att se vad han hade skrivit för symtom, sökte lite men hittade inget vettigt? Hur som helst så är det ju rätt enkelt att byta, så det får nog bli nästa steg. :)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #149 skrivet: juni 07, 2010, 16:06:50 »
En "ny" BTR hämtades hos Jyllskar i lördags, ska monteras på fredag  8)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #150 skrivet: juni 07, 2010, 20:01:53 »
En "ny" BTR hämtades hos Jyllskar i lördags, ska monteras på fredag  8)

HÅLL TUMMARNA!! Vill inte läsa mer felsökning i den här tråden nu! Tycker synd om både dig, bilen och bakdäcken som behöver samla damm  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #151 skrivet: juni 09, 2010, 10:41:42 »
Ja för fan, nu hoppas vi verkligen på att det ska fungera! Var iväg till den lokala speedshopen (biltema...) och köpte lite slangklämmor och 1m soppaslang igår också, ifall man behöver skarva lite..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #152 skrivet: juni 09, 2010, 15:10:42 »
ja menar det håller med frej nu vill vi se den funkar som den ska för dig
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #153 skrivet: juni 12, 2010, 12:21:05 »
Jag lär nog göra er besvikna... Den är fortfarande död.

En ny BTR gjorde varken till eller från, och det var inget stopp i returledningen. Så nu är typ hela bränslesystemet genomgånget.

Jag mätte upp hela sprutet igen också för att dubbelkolla, allt verkar vara i ordning. Kablaget till spridarna är helt både från pumpreläet och databoxen och spridarna klickar.

Testade att byta LMM också, visserligen från en 096 till en 034 men ingen skillnad.

Tänkte testa att justera tändningen också, men fördelaren satt tvärfast så det var bara att glömma.

En slakt och inköp av ny bil börjar nästan kännas aktuellt..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #154 skrivet: juni 12, 2010, 14:33:19 »
Tändningen kan du inte justera på våra bilar. Bara några få grader ifall du modifierar svänghjulsgivaren så att du kan flytta den fram och tillabaka.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #155 skrivet: juni 12, 2010, 16:45:27 »
men prova då och sätt dit en brytarlös fördelare från 240 letar fram en komplett sån åt dig ja så kan du ju prova så ser vi om den startar då
så kan du ju ställa in tändning bäst du vill sen
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Pan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #156 skrivet: juni 12, 2010, 17:44:28 »
Varför inte bara kolla så att du har gnista på alla stift och sen kolla med en tändlägeslampa och se hur tändningen står innan du börjar klabba med en massa andra saker?

Kommer inte ihåg alla saker du har kollat så du kan säkert ha kollat dom sakerna innan? Hade du mätt upp kompression och bränsletryck ?

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #157 skrivet: juni 13, 2010, 18:13:40 »
Elleshar: Aha, jag misstänkte nästan det, att fördelaren är en "dummy"..

Dahlan: Då lär jag få bort fördelaren som sitter i först  ::) Den var inte snygg, och satt duktigt fast..

Pan: Gnista finns, i alla fall på stift 3 och 4. Är övertygad om att jag har det på 1 och 2 också. Och om det är som elleshar skriver att den inte går att justera  så är det ju inte så mycket mer att kolla på tändningen. Jag har soppa fram till spridarbryggan, och har testat med 2 olika BTR, och det är inte stopp i returledningen. Kompen är inte uppmätt, och det är väl typ bara den felorsaken som finns kvar..
-----------------------

Ärligt talat så börjar jag bli sugen på att slakta den här bilen på delar, och börja på en ny  ;D Jävla skithög..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #158 skrivet: juni 13, 2010, 21:47:11 »
Elleshar: Aha, jag misstänkte nästan det, att fördelaren är en "dummy"..

Dahlan: Då lär jag få bort fördelaren som sitter i först  ::) Den var inte snygg, och satt duktigt fast..

Pan: Gnista finns, i alla fall på stift 3 och 4. Är övertygad om att jag har det på 1 och 2 också. Och om det är som elleshar skriver att den inte går att justera  så är det ju inte så mycket mer att kolla på tändningen. Jag har soppa fram till spridarbryggan, och har testat med 2 olika BTR, och det är inte stopp i returledningen. Kompen är inte uppmätt, och det är väl typ bara den felorsaken som finns kvar..
-----------------------

Ärligt talat så börjar jag bli sugen på att slakta den här bilen på delar, och börja på en ny  ;D Jävla skithög..

Kolla kompet och kolla gnistan på ALLA stift! Alltså kolla förtändningen på alla stift!

Hur fan började allt det här? Du köpte bilen men körde du hem den och pulade på nåt du inte skulle eller är det nån annan som "sabbat" den?  ???

Gör du inga framsteg så byt fördelare med våld om så krävs!
Vet inte om du vet att det sitter en "plugg" i det avlånga spåret på fördelaren som gör att du inte kan vrida den ens om du släpper på bulten några varv. Kan vara det som gör att du tror att den sitter fast kanske!?

Ge inte upp nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #159 skrivet: juni 13, 2010, 23:00:27 »
Gnistan kan jag kolla på alla stift utan problem, men hur menar du med förtändningen? Den var väl inte ens justerbar? Tändkablarna sitter 1342 med 1 närmast kylare.

Komptestare har jag tyvärr ingen.. Men brukar inte kompfall komma på en cylinder, och inte på alla samtidigt?

Jajjamen, bilen kördes hem och har varmkörts ett antal gånger i garaget också. När den dog så hade den stått i 2 veckor, och jag hade plockat av bakre halvan av avgassystemet. Bilen startade direkt precis som vanligt, och började sen gå orent för att dö. Från att jag startade tills den dog gick det kanske 5 sekunder.

Aha! Jag lossade bara bulten, får kika vidare på det då kanske. Men jag förstår inte riktigt hur fördelaren skulle kunna orsaka det här? Jag har ju gnista... Om den skulle sitta fel (pga hoppad kamrem) så skulle jag väl inte ens ha gnista, för det är väl svänghjulsgivaren som säger till när gnistan ska skickas, och sen skickar fördelaren bara vidare den till rätt stift?

Jag har hittills bytt:
Svänghjulsgivare
Renix (2gånger)
Kablage till renix
Tändkablar och stift (rotor och fördelarlock ser nya ut, är beru)
Soppapumpsrelä
BTR
LMM (från 096 till 034, men ingen skillnad)
Fixat diverse kontakter, förvärmning till lambda:n, kollat över säkringar mm.
(Luftfiltret böts innan det började krångla, och bilen gick med det nya öppna filtert också)
Jag har mätt upp motstånd i tempgivaren
Spjällägesgivaren mäter som den ska
LMM mäter som den ska
Jag har strömförsörjning till databoxen
Spridarna klickar igång
Soppapumpen går och jag har soppa fram till spridarbryggan
5 liter ny BF98 i tanken
Inte stopp i returledningen till tanken

Jag är tokless på biljäveln...
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"