Författare Ämne: Kam Till B14  (läst 2682 gånger)

Kåremark

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Kam Till B14
« skrivet: maj 10, 2022, 20:47:05 »
Hade tänkt skaffa ny kam till 340in, så sitter och kollar på Catcams hemsida.
Så undrar om någon vet vilken det är som passar i b14.
I-4cyl 1.4L 8v OHV (FT/FT)   840.730   R5 Turbo / Maxi Turbo
Eller
I-4cyl 1.4L 8v OHV (FT/FT)   C1J.782 / 784 / 788   R5 GT turbo, R9 turbo, R11 turbo

R5 GT Turbo är ju single chain så borde vara den?

Sen hur bra är det med en turbo kam i en sugmotor? ???

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Kam Till B14
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2022, 23:08:17 »
C1J ska vara samma som b14. Så I-4cyl 1.4L 8v OHV (FT/FT)   C1J.782 / 784 / 788   R5 GT turbo, R9 turbo, R11 turbo borde passa.

Här kan du hitta lite godsaker också:
https://www.youngtimersclassics.com/renault5gtt-engine?page=5

ex 1,6 stroker vev.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kåremark

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Kam Till B14
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2022, 09:19:08 »
Ja där fans det mycket kul! Tur strokern var out of stock, för den hade sprängt banken annars 😅

Men blir ju att köpa en vassare kam iaf, vet du om det finns någon information om originalkammen så man kan jämföra, grafer och sånt tänker jag?

Tack för svaret!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Kam Till B14
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2022, 12:34:51 »
Utan att veta tror jag inte turbo-kam gör så mycket utan turbo?

Porta toppen är annars ett bra knep för att hitta några hästar. Sen kan man slipa om originalkamen och får annan profil.

Om du har pengar kan du alltid försöka hitta en crossflow top från gordini. Sen dubbla förgasare på det så blir den nog ganska pigg.

https://www.totalparts.eu/eng/car-part/H40000A3DE/6001004960+cylinder-head+renault+alpine-a110-berlinette-coupe-1100-804
« Senast ändrad: maj 11, 2022, 12:43:31 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kåremark

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Kam Till B14
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2022, 22:50:55 »
Vad jag förstått så kan det blir lite bättre med turbo kam,.fast man får ligga på högre varv då.

Hade tänkt portmatcha mot packning, men tror inte jag lämnar bort det. Så blir nog ingen superbra flödes optimering.
Tänkte också plana toppen, hur mycket vågar man ta bort?

Vad är kostar det att slipa om kammen tro? Axelssons engineering säger att det beror på materialet i kammen, men jag vet inte vad det är för material i min kam.

Tänkte köpa fajs 45:or och slänga på med.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Kam Till B14
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2022, 08:52:08 »
Blir nog att bygga egna insug om du ska ha dubbla förgasare till original toppen.

Till crossflowtoppen finns det:
https://www.ebay.com/itm/255361856619?epid=2043883963&hash=item3b74c0b46b:g:vTIAAOSwEXxfON26
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor