Författare Ämne: Köpråd och frågor.  (läst 8838 gånger)

Antnor

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Anton, 21 år från Västra Götaland.
    • Visa profil
Köpråd och frågor.
« skrivet: mars 12, 2015, 08:27:27 »
Hejsan! Jag är ny här på forumet och inte riktigt förstått allt än.
Som rubriken lyder har jag några frågor angående köpråd och motorbyte.

Jag söker en 360 jag skulle vilja sätta i en 940 turbo motor i. Denna motor har säkert ett namn men inget jag har koll på, skall tilläggas att jag är nybörjare när det gäller bilbyggen.

Hur är det med besiktning? Går det att besiktiga med en sådan motor utan att behöva bygga om hela bilen? Vill åtminstånde ha 300hk+. Min plan är att inte lägga ut allt för mycket pengar då det är mitt första projekt.

Hur krångligt är det att få dit en sådan motor med turbo? Mina svetskunskaper är inte dom bästa.  ::)

Kom gärna med andra förslag på konverteringar och dylikt. Vill kunna busa lite på asfalt och självklart skall allting hålla. Vill även ha den som brukis så besiktning är ett måste som sagt.

Tacksam för alla svar.
Mvh// Antnor

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Köpråd och frågor.
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2015, 15:46:41 »
Oj. Är du en sådan nybörjare som det låter så känns det som ett tungt projekt att ro i land. Att turbokonvertera behöver inte vara svårt men man behöver vissa kunskaper ändå.

Att besikta utan att bygga om en hel del är nog väldigt svårt. 360n har väldigt låg gräns på max-vrid så redan på en orginal 2,3-liters rödblock så passerar man lagligt. Ska man då får det lagligt med en turbomotor så gäller det att sfro-besikta och för att få den godkänd med så stor motor krävs det nog byta bromsar och drivlina. Så ett tänkt recept som jag själv funderat på är att sätta på 240-fjäderben och matcha ihop med ordinare bärarmar för att få stadig frambroms.