Författare Ämne: Köpråd och frågor.  (läst 8838 gånger)

Antnor

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Anton, 21 år från Västra Götaland.
    • Visa profil
Köpråd och frågor.
« skrivet: mars 12, 2015, 08:27:27 »
Hejsan! Jag är ny här på forumet och inte riktigt förstått allt än.
Som rubriken lyder har jag några frågor angående köpråd och motorbyte.

Jag söker en 360 jag skulle vilja sätta i en 940 turbo motor i. Denna motor har säkert ett namn men inget jag har koll på, skall tilläggas att jag är nybörjare när det gäller bilbyggen.

Hur är det med besiktning? Går det att besiktiga med en sådan motor utan att behöva bygga om hela bilen? Vill åtminstånde ha 300hk+. Min plan är att inte lägga ut allt för mycket pengar då det är mitt första projekt.

Hur krångligt är det att få dit en sådan motor med turbo? Mina svetskunskaper är inte dom bästa.  ::)

Kom gärna med andra förslag på konverteringar och dylikt. Vill kunna busa lite på asfalt och självklart skall allting hålla. Vill även ha den som brukis så besiktning är ett måste som sagt.

Tacksam för alla svar.
Mvh// Antnor

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Köpråd och frågor.
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2015, 15:46:41 »
Oj. Är du en sådan nybörjare som det låter så känns det som ett tungt projekt att ro i land. Att turbokonvertera behöver inte vara svårt men man behöver vissa kunskaper ändå.

Att besikta utan att bygga om en hel del är nog väldigt svårt. 360n har väldigt låg gräns på max-vrid så redan på en orginal 2,3-liters rödblock så passerar man lagligt. Ska man då får det lagligt med en turbomotor så gäller det att sfro-besikta och för att få den godkänd med så stor motor krävs det nog byta bromsar och drivlina. Så ett tänkt recept som jag själv funderat på är att sätta på 240-fjäderben och matcha ihop med ordinare bärarmar för att få stadig frambroms.

Sen blir det att egentligen ta hela motor och växellåda från en 240 och även sätta dit stel bakaxel för att få bra bromsar bak och hållbar drivlina. Detta kräver en del svetsning och även svarv för att korta kardan och matcha in och ändå är detta relativt bult-på.

Att bara turbokonvertera orginal 2-litersmaskin och fulköra är ju det som är kanske enklast i ditt fall. Det som kommer krävas är att borra hål i blocket för att få oljeretur. Relativt stor borr som man inte hemma kanske. Sen montera turbon och även bygga om motorfästet på den sidan för att det ska rymmas. Sen ska det tryckrör som ska passa och kanske en ic om du ska komma upp i mer hk. Sen behövs det lura bränslesystemet att ge lite mer bränsle så inget spikar sönder.
Allt detta och få det hållbart för att leka på asfalt är inte särskilt lätt. 360n har några ömma punkter i drivlinan och man får vara beredd på att köra sönder saker om man ger sig ut för att leka alltför hårt.

Men har du möjlighet att ha bilen som rullande projekt och ha en annan bil för att ta dig från punkt a - b så kör på. Gå ut i garaget och lär dig eftersom =)

Antnor

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Anton, 21 år från Västra Götaland.
    • Visa profil
SV: Köpråd och frågor.
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2015, 20:25:46 »
Tack för bra svar!

Låter som ett stort projekt för mig som du sa Danne.
Kanske borde tänka om lite...

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Köpråd och frågor.
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2015, 15:05:33 »
Börja med att ragga tag på en fräsch b230. Gärna en fb eller liknande med 531 och vx3 så har du rejält mycket mer att åka med än från början. Slipar du bort b230-märkningen är det inget bilprovningen kommer märka. Byt bränsleregulator till en 3-bars och sen ut och kör. Redan då har du risk att köra sönder vid alltför vilda lekar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Köpråd och frågor.
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2015, 01:30:01 »
Som Danne säger så är det svårt att få en sån här racer laglig/besiktningsbar.
Det du kan göra är att skruva bort turbon och sätta dit ett vanligt grenrör vid besiktning. Men det blir ju lite pill och så kanske bränslesystemet måste justeras om lite också så att motorn går att köra och avgasvärdena inte blir för höga.

Kan du nöja dig med ca 2-250hk går det att komma dit utan turbo och dessutom få en väldigt rapp och rolig motor. Men det är dyra hästkrafter då det är mycket enklare/billigare att "fuska" genom att överladda motorn med turbo (eller kompressor).

Ett alternativ är att du köper en färdigtrimmad bil och utgår ifrån. Lite tråkigare då man inte lär sig lila mycket/snabbt/bra på det viset. Sen är det ju inte så ofta det dyker upp en trimmad 360 till salu. Men det händer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.