Författare Ämne: Passform B234 i 360?  (läst 8487 gånger)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Passform B234 i 360?
« skrivet: maj 26, 2016, 22:53:43 »
Behövs något moddas för att få i en B234?  Eller är det bara att Hinka ner? :)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Passform B234 i 360?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2016, 00:08:49 »
Det är en hel del att göra för att montera.
bla svetsa om motorfästen sen blir det lite trångt framför motorn.
Kolla gärna min projekt tråd och bilderna på vår facebooksida (300Powerclub) så får du lite hum om vad det är att göra.
Finns ju många som skaffat ett B230 block och konverterat till 16v toppen och det verkar ju ungefär lika svårt men du får söka och lästa på lite om det och jämföra vilket du tycker verkar lättast =).

sen är det väl att man får göra lite hemma meck med gasvire etc innan det lirar
bekkis är mer kunnig än mig på detta då han faktiskt gjort konverteringen medans jag är någonstans mitt imellan.

Tror faktiskt det hade varit lättare med en B230 med turbo men 16v är coolt  8)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Passform B234 i 360?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2016, 08:23:54 »
Har kikat runt lite  och det jag sett så ser det ut att gå i iaf :)
Håller på att lura av en polare hans motor han har liggandes i delar. B230fk block med 16v topp, svarvade kolvar och lite annat.

Lite pill och mek räknar jag med. Tänkte mest på om det tar i någonstans. Som i huv, balkar, kaross.

Ska studera bilderna fina lite mer :)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Passform B234 i 360?
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2016, 10:08:45 »
Om det är en B230 motor med 16v topp så finns det motorfästen hos classicswede om du inte vill svetsa själv. jag köpte sånna för att jag inte hade så bra tillgång till svets just då.
slutade med att jag fick kapa om fästena jag köpte för b230 och svetsa om till min b234 jag hade köpt.
Han har just nu bara en ganska grovhuggen design men om det var populärt så planerade han att laser skära iordning delar snyggt och svetsa ihop.

Om du kollar på FB gruppen så har du några bilder när jag höll på och testa in motorn i bilen. det är kanske 5 mm spel till motorhuven och när du tittar på den så lovar jag att du tror knappt den passar in.
men jag kör med motorbussningar i polyretan så hoppas att det inte blir något spel alls sen när man varvar.