Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Maruder

Sidor: [1]
1
Säljes / Hjul, stolar, ratt, baslåda, högtalare mm
« skrivet: december 05, 2010, 12:10:43  »
Rensar ur lite ur gömmorna..

Finns i östervåla utanför uppsala, kan levereras till gävle eller skickas med posten till hela sverige  8)

2st 13x8,25" med nya nankang 205/60-13 däck, sitter som en smäck bak på 340/360 - pris 1500:- (det är vad däcken kostar...)



2st 14x9,5" passar inte utan skärmbreddning, men går fritt inåt. - pris 500:-


2st blå/svarta skalstolar, har suttit i en sommar, mindre än 100 mil. Nypris 3500:-, mitt pris 2000:- OBS kan ej skickas, hämtas i gävle eller östervåla


Luisi 32cm sportratt, finns 2st likadana, en är provmonterad och en är ny i kartong. Nypris 1300:-, jag vill ha 300:- för den som är provmonterad och 500:- för den som är ny i kartong


Liten GAS baslåda med 10", den orangea modellen. Aldrig monterad i bil. Nypris 1000:-, jag vill ha 500:-


Ca 10 år gammalt 15" baselement, skulle bygga kickbas men det kom av sig, och den har legat sen dess. Nypriset tror jag var 800:-, jag vill ha 250:- (bild kan ordnas på förfrågan)

Högtalare Proson Conquest Sat 6010 MK2, största i den serien. använda 1 år, mycket fint skick. Nypriset tror jag var 1500:-, jag vill ha 500:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=225595


Detta är 300power priser, är det ingen som nappar så åker det ut på tradera/blocket  ;D

2
Historiska träffar / Cruising i Sala, valborg
« skrivet: februari 26, 2010, 20:16:31  »
Är det någon annan härifrån som ska till Sala sista aprill?

Jag kommer nog tyvärr inte åka 300, men om planerna går i lås en replika av A-Team's van ;)

3
Foto/Film / Volvo 300 på aftonbladet
« skrivet: februari 16, 2010, 13:14:48  »

4
Fakta/Guider / En grundkurs i spackel
« skrivet: januari 21, 2010, 20:54:55  »
1. Spackelsorter/Användningsområden
2. Slipning
3. Förarbeten på olika material/spackelsorter
4. FAQ
5. Övrigt
-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Dom fyra vanligaste spackelsorterna är:

1. Polyesterspackel (="vanligt" spackel)
2. Glasfiberspackel
3. Kolfiberspackel
4. Tennspackel

1. Polyesterspackel används när man spacklar upp mindre skador och vid toppspackling för att få bort porer i andra sorters spackel. Många påstår att man kan kladda på ordentligt med polyesterspackel, men se på epa grabbarna (no offence), sprickor och sjunkningar överallt. Jag anser att man inte borde lägga tjockare än 1,5 mm (EFTER slipning då), det går säkert bra med 2 mm också, men ju tjockare det är desto större risk för sjunkningar. Dessa sjunkningar uppkommer efter 2-6 månader, då spacklet inte riktigt tränger ner i alla porer/repor, hur hårt man än trycker. Längst ner samlas istället lösningsmedel, som efter en tid dunstar bort, vilket resulterar i att spacklet sjunker. Detta kan dock till viss del förebyggas genom att "bränna" spacklet under tiden det härdar med ett riktat element. Polyesterspackel är väldigt lättjobbat. När man blandar härdare och spackel bildas Isocyanater, vilket är livsfarligt för personer med astma. Polyesterspackel kallas också ofta för Plastspackel. Kostar runt 100kr/kilot.

2. Glasfiberspackel används när det är lite större skador/ojämnheter. Man kan lägga på mycket tjockare lager än med polyesterspackel, upp till ca 4-5 mm går utan problem. Lite mer svårjobbat än polyesterspackel är det också, det är lite bökigare att både applicera och slipa. Det sitter dessutom bättre än polyesterspackel, spricker inte lika lätt och sjunker i stort sett ingenting. Tänk på att ALDRIG lägga mer än ett lager dock, då det inte dåöigt i sig självt (fråga mig inte varför...). Det finns både med långa och korta glasfibertrådar, båda har för och nackdelar. Korttrådigt glasfiberspackel är lite enklare att applicera än långtrådigt, medans långtrådigt är starkare. Något dyrare än polyesterspackel, kostar 100-150:-/kilot.

3. Ungefär som glasfiberspackel, fast det är mer böjbart och sitter ännu bättre än glasfiberspackel. Används med fördel på material som flexar lite, som plast stötfångare mm. OBS: Slipdammet är cancerframkallande! Detta är dock dyrt, kostar runt 250:-/kilot.

4. Tennspackel används vid stora skador eller där det är extremt viktigt att spacklet sitter kvar. Man kan lägga i stort sett hur tjockt lager som helst. Dock ska det enligt rykten ha en tendens att rosta under det. Vissa påstår att det går att applicera med en kraftig varmluftpistol, men det är inget som jag skulle göra. Använd istället gassvets med duschmunstycke och en mjuk låga. OBS: Ångan som uppkommer vid tennspackling är giftig, använd mask och om möjligt utsug! Undvik om möjligt hudkontakt också pga den höga bly halten (ca 75%, så egentligen borde det heta blyspackling..). Detta är egentligen ingenting för hobbyfixaren, då det är dyrt (en tennstav på 30cm kostar mer än 50:- i handeln) och även kräver en del trustning/kunskap. Tennspackel kan naturligtvis bara appliceras där det är plåtrent, INTE på plast mm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Slipning

Anpassa slipklossen storlek efter skadan, en stor skada=lång slipkloss, en liten skada=kort slipkloss. Slipa alltid o kors, dvs gnugga inte år ett håll hela tiden, utan dra klossen från olika håll. Slipning med bara papper i handen funkar för att få bort kanter och om det som ska slipas är böjt år flera olika håll.

Tänk på att man inte ska ta för stora hopp mellan olika grovlekar på slippapper, utan gå stegvis upp på finare papper.

En oscilerande/exenterroterande slipmaskin kan med fördel användas till grundslipning. Undvik dock skakmöss, då dessa är värdelösa..

1. Polyesterspackel
2. Glasfiberspackel
3. Kolfiberspackel
4. Tennspackel

1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper.

2. Slipas med 60 eller 80 papper, kan toppslipas med 120 papper.

3. Samma som 2

4. "slipas" bäst med pansarfil, funkar även att slipa med en oscillerande/excenterroterande slipmaskin med 80 eller 120 papper.

------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Förarbeten

Se alltid till att ytan är ordentligt rengjord och att det inte är några skarpa färgkanter. I stort sett alla utvändiga plastdetaljer, så som störfångare mm är gjorda i plastsorter (t ex PP plaster) som kräver att man använder en speciell plastprimer för att spacklet ska fästa (jag kan rekomendera Upol Grip #4). Vid tennspackling måste det vara plåtrent, applicera sedan tennpasta som värms med gassvets tills den börjar glittra och sedan torkas bort med papper. Om man ska toppspackla med polyester/glasfiberspackel på tennspackel så måste tennspacklet först rengöras med lacktvätt, annars fäster inte spacklet 100%.

------------------------------------------------------------------------------------------------

4. FAQ

F: brinner spackel?
S: Ja, i alla fall polyesterspackel

F: Hur farligt är det att inandas spackeldamm?
S: Det är aldrig nyttigt, om du har astma så är det rent ut sagt farligt. Damm från kolfiberspackel är dessutom cancerframkallande.

F: Är det bäst med en liten bula utåt eller inåt?
S: Inåt, helt klart. Den kan alltid spacklas över, en utåt bula kräver mycket mer arbete för att det ska bli bra.

F: Vad behöver jag ha för att spackla?
S: En blandskiva (gärna med kant på, så man slipper stå och fumla när man ska få upp den från bordet..), en blandspade, japanspacklar i olika bredder och en spackelspade i gummi (bra för mjuka förmer). Samt självklart spackel och eventuellt primer

För tennspackling behöver du en gassvets, ett duschmunstycke, släpa/spackelsked, en bit oljeindränkt (vanlig hydraulolja fungerar) skumgummi att trycka ner släpan i för att det inte ska fastna tenn på den, tennstav, tennpasta och papper.

F: Vad behöver jag ha för att slipa?
S: Lite olika grovlekar på slippapper, en kort slipkloss för mindre skador, en längre för stora skador, samt en mjuk för runda former. En dammsugare kan också vara bra att ha  om du misslyckas med en slipning så kan det även vara bra att ha en slipmaskin för att få bort den misslyckade spacklingen, det kan vara drygt att handjaga det

För tennspackling en pansarfil och/eller oscillerande/excenterroterande slipmaskin.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Övrigt

Undvik sprutspackel, då det dels har lätt för att sjunka/resa sig, och dels för att det innehåller mycket mer isocyanater än resterande spackelsorter. Efter spackling så ska grundfärg och slipgrund sprutas på. Var rädd om dig själv, använd kolfilter mask och plasthandskar, och gärna utsug! Tänk även på att det bör vara minst 10+ grader när man spacklar. Man kan även "bränna" spacklet medans det härdar för att undvika sjunkningar och för att få snabbare härdningstid. Och va inte rädda för att använda biltemas spackel, det funkar alldeles utmärkt!

MVH//Robban

5
Avstannade Projekt / Maruders kalsongblåa 360 - SÅLD
« skrivet: januari 17, 2010, 17:50:52  »
Får väl ta och visa upp vad som är tänkt att bli sommarens vapen, en kalsongblå 5 dörrars 360 GL -88 som hämtades i vällingby för nån vecka sen.



Besiktad och skattad över sommaren och ett pris på 2500 känndes rätt!

Dock med lite fuffens i elsystemet som kommer att redas ut. Blinkers fungerar inte samt nåt gammalt larm som suger ur batteriet samt raggarkopplad soppapump.

Den har rullat ca 10.000 mil och har en pigg B200F.

Planerna är en lätt och uppstyvad bil att jaga lite kurvor på småvägar under sköna sommarkvällar.

Ungefär såhär står den i dagsläget:


Golvet är i fantastiskt skick för att vara över 20 år gammalt, ett hål som en 1krona vid förarstolsinfästningen samt lite mög under kopplinspedalen, annars verkar det friskt.

Mer kommer efterhand :)

6
Elsystem / Blinkers + auto. halvljus fungerar inte
« skrivet: januari 09, 2010, 19:15:49  »
Köpte mig en billig 360 med elfel igår ;)

Det är så att oftast så fungerar inte blinkersen och det automatiska halvljuset, vrider man på det "riktiga" halvljuset så fungerar det, även hel och dimljus samt varningsblinkers fungerar.

Var börjar man lämpligast felsökningen av detta?

Fläkten går inte heller på 3an men det verkar vara ett annat problem..

7
Teknik / Rattnav, volvo 400 vs 300
« skrivet: januari 03, 2010, 13:25:12  »
Har luskat lite i det här med rattnav, då ett nytt till 300 serien kostar hutlöst mycket (500 spänn!) och det knappt verkar finnas begagnade att få tag i.

Volvo 300 har följande dimensioner:

Axeldiameter    17,2 mm
Splines    40
Släpring    Nej
Släpstift    Nej
Totallängd    106 mm
Bygger från instrumentpanel    106 mm
Bälgdiameter     90 mm
Kollapszon    Nej

Volvo 400 har följande:

Axeldiameter    17,4 mm
Splines    40
Släpring    Nej
Släpstift    Nej
Totallängd    145 mm
Bygger från instrumentpanel    126 mm
Bälgdiameter     90 mm
Kollapszon    Ja

Jag sprang på ett lusinav till volvo 440 för en 100ing, så jag köpte ett bara för att testa. Dock har jag ingen bil i närheten att prova på..

0,2mm i axeldiameter, spelar det någon egentlig roll? Sen att ratten hamnar längre bak borde ju bara vara positivt vid engagerad körning.

Det är ju också "ET:t" som ligger som ett litet frågetecken, då 400 navet verkar bygga 2cm inåt också, men det går ju alltid att lösa så länge splinsen funkar.

8
Klotterplank / Garageplats i Gävle med omnejd sökes!
« skrivet: december 10, 2009, 21:50:22  »
Jag har sett att många här håller till i Gävle, så man kan ju kolla läget lite... ;)

Jag söker en meckplats/ett garage i/utanför Gävle att hyra i åtminstone ett år framöver.

"Allt av intresse" delar gärna lokal med andra, sålänge det är vettigt folk. Jag vet skillnaden på ditt och mitt. Jag ser gärna att man får utföra heta arbeten på plats men är inget krav.

Jag är utbildad bilplåtis med god vana med svets, plåt, plast och spackel och hjälper gärna till med andras bilar också :)

Mvh
Robin

Sidor: [1]