Författare Ämne: Dubbla fjädrar bak?  (läst 13405 gånger)

jsonracing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Dubbla fjädrar bak?
« skrivet: juli 27, 2014, 12:34:22 »
Tänkte montera dubbla fjädrar bak men blir förundrad över om den extra fjädern ska sitta över eller under existerande fjäder.
Antar att Frej har svar på detta men någon annan hinner kanske före ;)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2014, 20:59:20 »
Under om du vill ha bilen hårdare.
Du kommer höja bilen lite då bilen inte sätter sig lika mycket när du har två blad. Så har du inte sänkblock så skulle jag rekommendera att sätta dit det i samtidigt.

jsonracing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2014, 22:11:06 »
Hur mycke höjer det ca?

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2014, 20:06:08 »
Vet inte då jag inte monterat dubbla fjädrar men tippar ca 5 cm då en bekant hade det på sin isbil och den såg hög ut.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2014, 00:36:31 »
Eftersom det blir tjockare med två bladfjädrar ger det samma effekt som sänkblock. Dock motverkas ju detta av att två fjädrar håller upp bilen bättre än en så en viss höjning får man nog räkna med.
Har sett bild på en originalbil och en med dubbla fjädrar jämte varandra och den med dubbla bladfjädrar var ganska mycket högre faktiskt.
 Vet inte om det är samma bil som ERMR tänker på men killen kallade sig för Cupra här på forumet på den tiden. Sedemera Micke_S tror jag.
Bifogar bild på hans bladfjäderinstallation med sänkblock.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 17:04:17 »
Då fjädern ligger under den fjädern som sitter i karossen så gör den varken till eller från som sänkning om man ser till fjäderns tjocklek. Hade den legat på översidan så hade den sänkt lite men då får man problemet att klämma fast den ute i kanterna. På bilden kan man även se sänkblock som är monterade.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2014, 23:42:28 »
Du har såklart helt rätt ERMR, jag tänkte lite galet ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2014, 09:35:38 »
Jag kör med fjädern över den ordinarie fjädern och med speciella bladfjäderklammrar i ändarna, funkar kanon!! ;)
Volvo 360 GL-88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2014, 01:34:14 »
Bra att veta Anton! Nån speciell anledning till att den placerades överst?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jsonracing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2014, 05:38:22 »
Kan tänka mig att det är för att sänka lite i den höjning som blir?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2014, 13:02:13 »
Jag tänker som så att om man nu är inne på hårdare fjädring bak så har man ju faktiskt möjlighet att köra justerbart åt ett håll tills man är nöjd. Blir två för hårt så kan man ju kapa av den "nya" och göra den kortare och på så vis få lite mjukare total fjädring.
Är detta en tankevurpa jag gör?
På samma vis tänker jag att man borde kunna göra ett sänkblock lite längre och på så vis stela upp den biten av fjädern för att göra fjädringen hårdare.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2014, 23:55:33 »
I teorin låter det bra Danne! Sen vet jag inte vad fjädrarna tycker om iden  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2014, 12:27:03 »
Bra att veta Anton! Nån speciell anledning till att den placerades överst?
Det var nog lite lathet tror jag ;)hehe, ville inte kapa bort den lilla tappen(som centrerar den undre "fjäderskålen" );) på den ordinarie bladfjädern så jag kapade bort på den redan kapade fjädern som ja lade ovanpå:),så jag skulle slippa byta hela bladfjädern om jag skulle villja köra orginal igen;)
Volvo 360 GL-88

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: Dubbla fjädrar bak?
« Svar #13 skrivet: september 25, 2014, 00:02:45 »
To make the spring stiffer it needs to be mounted below the original one. It should also have brackets on each end to hold the part spring(s) inline with the main spring.

Putting the extra spring above the original spring should not make any difference to stiffness of the rear spring.

Getting the right amount of increased stiffness is not easy with this method and I prefer this option but it is much more expensive than fitting used parts.

http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.