Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832973 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1280 skrivet: juli 21, 2008, 12:36:21 »
Riktar mig främst till Kurre eller Max i detta inlägg, eller någon annan elektronikare

Har ställt en fråga på www.msefi.com (http://www.msefi.com/viewtopic.php?f=89&t=32492&start=0&st=0&sk=t&sd=a)
om varför den här bygeln "Ignition Module" ska användas för MS2 så att processorns utgång som ska trigga tändmodulen kopplas direkt till pin 30 på DB37:an istället för att som med MS1 låta processorn trigga först Q5 som sen i sin tur triggar tändmodulen  :o

Fattar inte, håller processorn för att kopplas direkt till tändmodulen ???
har ställt samma fråga på MSefi men inte fått svar än..
Behöver lite stöd "hemifrån" så jag hoppas att nån av er här har en idee.
« Senast ändrad: juli 21, 2008, 12:40:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1281 skrivet: juli 21, 2008, 18:38:12 »
Jag kommer inte åt vad som nu finns under http://www.megamanual.com/ms2/internal_wiring.gif...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1282 skrivet: juli 21, 2008, 19:49:43 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1283 skrivet: juli 21, 2008, 23:46:27 »
Här har du ett diagram, att kolla MAP-sensorn efter (se bild)


Jag mätte upp 1.58 VDC så det stämmer ju ganska bra då! Kan testa med lite "suck 'n blow" med så får vi se vad jag får för värden  ;D

Suck=1.05 VDC  ;D
Blow=1.89 VDC  ;D

Det skulle då ge 60-110 kPa vilket kanske är mänskligt..

Har idag även lött dit en bygel på kretskortet för att mata +12V till MS2-dotterkortets stift 16 för att hålla stepper driver:n kall. Kommer inte använda den funktionen men vill ju inte att nånting ska bli överhettat.
Gäller bara att komma ihåg att ta bort bygeln ifall man byter tillbaka till MS1-processor. 12v på den har jag ju redan provat en gång  :-[

Mätte igen på alla stift till processorn att det inte fanns någon spänning högre än 5 VDC förutom nu 12 VDC på pin 16 då.
Ville mäta igen nu då jag tagit bort processorn, ifall det fanns nån farlig spänning som legat nerjordad av processorn.

Mätte lite sporadiskt på kondingar på kortet med efter Kurres råd, men det gick inte nå bra att mäta med dem på kortet och jag orkar inte löda loss dom för att mäta upp dom. Ingen ser konstig ut i allafall.

Bara jag får reda på hur jag ska bygla tändtriggern så kommer jag sätta i MS2-kortet sen och koppla på spänningen! Bära eller brista!  :o
« Senast ändrad: november 02, 2010, 23:47:16 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1284 skrivet: juli 22, 2008, 10:20:27 »
Hur har du haft tändningen kopplad med MSI? Jag har svårt att se någon anledning till att du skulle behöva ändra något då MSII har betydligt bättre inställningsmöjligheter för hur tändningen ska uppföra sig än vad MSI har...

När du använder Q5 för att trigga tändmodulen kommer (väl) utsignalen från DB37 kontakten vara inverterad jämfört med utsignalen från processorn. På MSI var man tvungen att lösa sådana saker m.h.a. hårdvara (tror jag), i MSII går det att ställa in i mjukvaran... Det gäller bara att se till att man ställer in det rätt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1285 skrivet: juli 22, 2008, 13:28:43 »
Hur har du haft tändningen kopplad med MSI? Jag har svårt att se någon anledning till att du skulle behöva ändra något då MSII har betydligt bättre inställningsmöjligheter för hur tändningen ska uppföra sig än vad MSI har...

Jepp jag har kört med tändningen i 1,5 år tror jag det blir.
Grejen är ju den att MSII-processorn inte använder samma pinnar på 40-pin-sockeln som MS1 gör  :(
Eller rättare sagt, i MS1 använder jag ju Fidle-utgången till att trigga tändningen, medans MSII har kvar Fidle PLUS en ny utgång som heter Ignition.. den utgången hamnar på en tom punkt (JP1#5) på V2.2-kortet. Därför måste jag bygla den punkten till någon annan punkt för att få ut den till DB37:an och helst till pin 30 som jag har idag.

Hade jag i mjukvaran kunnat ändra så att tändmodulen triggas via Fidle istället för ignition så hade det varit allra smidigast!
Har inte läst att det går men kanske bäst att kolla i Megatune hur det ligger till. Har inte installerat MS2-mjukvaran än.

Kan ju vara så att originalkoden kör med ignition-utgången men att EXTRA-koden kanske kan köra Fidle precis som med MS1 Extra  ::)



När du använder Q5 för att trigga tändmodulen kommer (väl) utsignalen från DB37 kontakten vara inverterad jämfört med utsignalen från processorn. På MSI var man tvungen att lösa sådana saker m.h.a. hårdvara (tror jag), i MSII går det att ställa in i mjukvaran... Det gäller bara att se till att man ställer in det rätt!

Hm det är möjligt, har inte tänkt på det och minns inte mina inställningar. Jag behövde i allafall ingen hårdvara för att invertera. Vet att det finns nån ruta "inverted nånting" för att invertera även i MS1 iallafall men om det är den du syftar på vet jag inte.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1286 skrivet: juli 22, 2008, 17:34:05 »
Jag ska inte svära på det, men det är inte helt omöjligt att det i MSII åtminstone kan gå att få ut tändningen på Fidle utgången. Annars kan du väl bara bygla från JP1#5 till ena benet på R16, som du naturligtvis får löda loss från kretskortet. På det viset blir det ju ingen skillnad från nu, bara ett annat ben på processorsockeln som driver det hela!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1287 skrivet: juli 22, 2008, 19:21:38 »
Jag ska inte svära på det, men det är inte helt omöjligt att det i MSII åtminstone kan gå att få ut tändningen på Fidle utgången.

Ska kolla det, är ju absolut smidigast och bäst för mig som inte använder Fidle till nånting..

Annars kan du väl bara bygla från JP1#5 till ena benet på R16, som du naturligtvis får löda loss från kretskortet. På det viset blir det ju ingen skillnad från nu, bara ett annat ben på processorsockeln som driver det hela!

Tack Kurre det var det jag ville höra! Funkar det inte i mjukvaran enligt ovan så gör jag så. Ville bara inte ta beslutet själv  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1288 skrivet: juli 23, 2008, 22:14:11 »
MS-update:

Har nu lött dit de båda byglar som behövs på V2.2-kortet vid installation av MSII-processorn. En för 12V-matning och en för triggersignalen till tändmodulen.

Skulle precis sätta dit MSII-processorn då jag såg att ett ben var böjt!!
Har läst i installationsmanualen att benen är hårda och lätt går av. Rekommendationen var att böja benet med en flacktång. Ska prova det samt lägga på lite värme på benet med lödkolven fast utan lödtenn (bara lite lite, inte så att nån lödning släpper!)
Wish me luck......
« Senast ändrad: november 02, 2010, 23:47:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1289 skrivet: juli 23, 2008, 22:49:08 »
MS-update:

Har nu lött dit de båda byglar som behövs på V2.2-kortet vid installation av MSII-processorn. En för 12V-matning och en för triggersignalen till tändmodulen.

Skulle precis sätta dit MSII-processorn då jag såg att ett ben var böjt!!
Har läst i installationsmanualen att benen är hårda och lätt går av. Rekommendationen var att böja benet med en flacktång. Ska prova det samt lägga på lite värme på benet med lödkolven fast utan lödtenn (bara lite lite, inte så att nån lödning släpper!)
Wish me luck......

Nu sitter den där! Härligt. Gick bra att böja processorbenet efter lite värme påförd. Kändes lagom mjukt och fint. Blev spikrakt. Sen var det bara att försiktigt pressa och jucka den på plats i sockeln.

Ska dubbelkolla några kopplingar sen blir det TEST med stort T!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1290 skrivet: juli 23, 2008, 23:15:56 »
Låter bra frej. Meddela genast när du testat hur det funkar  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1291 skrivet: juli 23, 2008, 23:44:04 »
Låter bra frej. Meddela genast när du testat hur det funkar  :)

Det gick nog ÅT HELVETE!

När MS var ihopmonterat med ny processor så kopplade jag in det i bilen.
Vred på tändningen
MS blinkar till svagt 2 ggr för att indikera att processorn är satt i bootläge och redo att ta emot firmware
Startar downloadern på Pc:n
Downloadern ger felmeddelande om timeout på kommunikationen.
Tänker att det är nog för att jag måste starta om datorn efter att ha ändrat hastigheten från 9600 till 115200 på comporten
Nytt försök med downloadern men samma felmeddelande.
Blir kallsvettig och går ut och kollar säkringen (F2A).
SÄKRINGEN ÄR TRASIG!! Nåt har gått åt helvete
Nu vet jag varken in eller ut, mer än att min nya fina dyra processor förmodligen har gått upp i rök. (Inte bokstavligen för det går inte se nåt konstigt på den vid en okulär inspektion).

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP  :'(  :'(  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1292 skrivet: juli 23, 2008, 23:52:03 »
Oj nej, men var säkringen hel innan? testa med en ny större säkring för är processorn förstörd kan det ju inte bli mycket värre.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1293 skrivet: juli 24, 2008, 00:04:12 »
Oj nej, men var säkringen hel innan? testa med en ny större säkring för är processorn förstörd kan det ju inte bli mycket värre.

Säkringen var hel innan. Dock har jag inte provat med mindre säkring än 5A sen jag satte i lågohmiga spridare. men 2A ska räcka för att driva MS (med spridarna via separat säkring)

Jag har testat med 5A utan processorn monterad och då håller den. Tyvärr har jag ingen mer 2A hemma så jag kan inte testa om den hålller utan processor.

Får väl göra som du säger Kullke.. bära eller brista  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1294 skrivet: juli 24, 2008, 01:05:36 »
Får väl göra som du säger Kullke.. bära eller brista  :-\

Provade med en 5A säkring och MSII-processorn monterad. DET FUNKADE!!!  :D  :D  :D
Tack Kullke, you saved my Night
  ;)
Hade jag inte provat hade jag legat sömlös och ledsen och arg vid den här tidpunkten.

Dock blev det lite knas när jag skulle ladda in en MSQ-fil med inställningar som jag gjorde igår natt. Jag skrev in värdena på nytt i Megatune för MSII och läste av de gamla värdena i en gammal fil med ett annat Megatune.
Ändå verkar det inte funka. Fick flera varningar i audit.log när jag skulle ladda in MSQ-filen. Första varningen var boardtype unknown eller unspecified typ. Sen var det ännu konstigare grejer som jag inte kommer ihåg nu.

Det mest läskiga var att varje gång jag laddade in min MSQ-fil så slutade TPS-visningen under Realtime Display att fungera. (Det var den enda givaren jag testade att ändra på.)
Sen om jag stängde av MS en gång och på igen så såg det ut typ som när jag bränt MS1-processorn. Så första gången blev jag skiträdd. Men efter en ny flashning så funkar alla givare perfekt igen, tills nästa gång jag försöker ladda in min MSQ fil..

Har sparat en MSQ utifrån värdena i boxen nu och får leka lite med det i morgon.

OBS jag kör MS2-Extra Firmware nu!

Vad kör du Kurre?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1295 skrivet: juli 24, 2008, 10:38:53 »
Jag kör senaste MS2-Extra firmwaren. Jag kommer inte ihåg om det bara gäller B&G koden eller om det gäller alla MSII varianter, men på några måsta man ställa in om man har MSII eller Microsquirt innan man får konfigurera något i MT; kan det vara det som strular?
Annars skulle jag rekommendera att bara exportera VE och tändkurvorna till .vex filer och sedan gå igenom alla inställningar manuellt och ladda in .vex filerna. Då borde inget kunna gå fel!
Se dessutom till att tändningen är korrekt inställd, d.v.s. "Going High" eller "Going Low", annars kan du få problem! Det är en av de saker jag har hört kan ställa till det när man går från MSI till MSII
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1296 skrivet: juli 24, 2008, 19:55:58 »
Jag kör senaste MS2-Extra firmwaren. Jag kommer inte ihåg om det bara gäller B&G koden eller om det gäller alla MSII varianter, men på några måsta man ställa in om man har MSII eller Microsquirt innan man får konfigurera något i MT; kan det vara det som strular?
Att välja MSII eller Microsquirt får man göra men det var redan gjort i den kompletta filen jag laddade ner som installerade & konfigurerade Megatune samt att den hade rätt firmware med oxå.


Citera
Annars skulle jag rekommendera att bara exportera VE och tändkurvorna till .vex filer och sedan gå igenom alla inställningar manuellt och ladda in .vex filerna. Då borde inget kunna gå fel!
Jag gjorde så och det blev inte bra ändå första gången. Andra gången hade jag installerat firmwaren i boxen och tog därför inställningarna därifrån och sparade som en MSQ-fil och ställde in allt återigen för hand och importerade tabellerna. Sen funkade det!



Citera
Se dessutom till att tändningen är korrekt inställd, d.v.s. "Going High" eller "Going Low", annars kan du få problem! Det är en av de saker jag har hört kan ställa till det när man går från MSI till MSII
Jo.. det är det jag hade problem med i morse. Tändinställningarna.
Bilen startar efter lite för många varv på startmotorn och går sen antingen baklänges, går en kort stund bara nån sekund max eller smäller och poffar. Har provat att ändra mellan inverted och normal utgång samt trigger rise och trigger slope på ingången men det gör det inget bättre. har flyttat fördelaren max/min utan resultat. Hade ingen tid i morse så det blev lite desperat felsökning. Ska ta och göra det med lite mer eftertanke nu ikväll. Kolla med tändinställningslampa och så.

Men inställningarna borde ju vara samma på det jag nyss skrev eftersom jag har kända värden från tiden med MS1-processorn. Kanske är nåt helt annat, får titta på stiften mm så det inte är bränslet eller så som spökar.

Skönt att bilen nästan är igång i allafall  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1297 skrivet: juli 24, 2008, 20:11:27 »
Skönt att det visar livstecken!

Uppförandet när du startar skulle ju kunna bero på fel värden i triggerinställningarna eller liknande, men det märker du ju lätt när du kollar med tändinställningslampa. Annars kan du ju logga ett startförsök och titta på "Lost Sync" räknaren för att se att du inte tappar signalen oavbrutet; med hallgivare brukar det inte skapa några problem vad jag förstått, men annars brukar MSII vara betydligt känlsigare för dåliga triggersignaler än MSI.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1298 skrivet: juli 24, 2008, 20:16:29 »
Skönt att det visar livstecken!

Uppförandet när du startar skulle ju kunna bero på fel värden i triggerinställningarna eller liknande, men det märker du ju lätt när du kollar med tändinställningslampa. Annars kan du ju logga ett startförsök och titta på "Lost Sync" räknaren för att se att du inte tappar signalen oavbrutet; med hallgivare brukar det inte skapa några problem vad jag förstått, men annars brukar MSII vara betydligt känlsigare för dåliga triggersignaler än MSI.

Lost Sync, var hittar jag den? Du menar inte den vanliga timern som räknar upp och börjar om ifall det blir processorreset eller vad det kallas..?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1299 skrivet: juli 24, 2008, 23:03:27 »
Skönt att det visar livstecken!

Uppförandet när du startar skulle ju kunna bero på fel värden i triggerinställningarna eller liknande, men det märker du ju lätt när du kollar med tändinställningslampa. Annars kan du ju logga ett startförsök och titta på "Lost Sync" räknaren för att se att du inte tappar signalen oavbrutet; med hallgivare brukar det inte skapa några problem vad jag förstått, men annars brukar MSII vara betydligt känlsigare för dåliga triggersignaler än MSI.

Lost Sync, var hittar jag den? Du menar inte den vanliga timern som räknar upp och börjar om ifall det blir processorreset eller vad det kallas..?

Såg nu att det fanns en "Synced/lost sync" skylt längst ned till höger på Megatunes förstasida. Den lyser grön tills man stänger av motorn då blir den röd.



NU STARTAR MOTORN OCH GÅR PÅ TOMGÅNG!!
;D  ;D  ;D

Jag började med att bygga en knapp att köra startmotorn med från motorrummet. Mycket behändigt när man är själv i garaget och ska kolla tändläget!  ;) Ska slänga upp en guide på det senare.

Målade med vit fin färg på sträcket på remhjulet så det är nu mycket lättare att se var märket befinner sig.

Sen körde jag och kollade tändläget, det fanns inte med på kartan ens!
Klurade lite och började leka med olika inställningar för tändningen i Megasquirt.

Det slutade med att om jag höjde trigger angle från mina tidigare 60° BTDC till 90° så gick den en stund på tomgång.
Med 100° BTDC så gick den sedan konstant på tomgång. (BTDC = Before Top Dead Center)
Kollade tändläget igen och nu stämde det överens mellan MS visade värde och verkligheten.


Vet inte vad som gjort att jag behövde öka Trigger angle med 40°  ???

Nu kan det börja pulas med motorn igång igen, mycket roligare än att plöja genom inställningar i Megatune för att få motorn att starta!!  8)
« Senast ändrad: november 02, 2010, 23:49:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1300 skrivet: juli 24, 2008, 23:09:29 »
tror biltema säljer en sådan knapp du beskriver med deras tändningslampa..
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1301 skrivet: juli 24, 2008, 23:31:59 »
tror biltema säljer en sådan knapp du beskriver med deras tändningslampa..


Låter nästan bekant! Men en guide för var man kopplar in sig på startmotorn skulle inte skada, hade själv behövt det ikväll. Tur att man kan mäta med multimetern och se vart strömmen tar vägen ;-)

Nu har jag kollat lite mer vetenskapligt på när hallgivaren triggar. Det visade sig att strax under 90° BTDC var det i verkligheten. Skumt. Hade 60° i inställningarna med MS1-processorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1302 skrivet: juli 25, 2008, 00:06:31 »
Låter nästan bekant! Men en guide för var man kopplar in sig på startmotorn skulle inte skada, hade själv behövt det ikväll. Tur att man kan mäta med multimetern och se vart strömmen tar vägen ;-)

Från plus till solenoiden? Startspärren började glappa i larmet jag har på 740:n, på med tändningen och starta med skruvmejsel  8)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1303 skrivet: juli 25, 2008, 00:51:17 »
Låter nästan bekant! Men en guide för var man kopplar in sig på startmotorn skulle inte skada, hade själv behövt det ikväll. Tur att man kan mäta med multimetern och se vart strömmen tar vägen ;-)

Från plus till solenoiden? Startspärren började glappa i larmet jag har på 740:n, på med tändningen och starta med skruvmejsel  8)

Jepp men det är ju två stift på solenoiden, vet inte vad det andra är till? Jord? Var inte jordat när man inte vred på nyckeln i alalfall men det kanske går via relä det med? (Två klena gul/blå kablar från härvan till insuget var det i allafall.)
Den man ska ge 12v är en tjock gul/blå kabel från en härva vid tändspolen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1304 skrivet: juli 25, 2008, 01:02:15 »
Nu har jag ställt om fördelaren så den är ungefär mitt i mellan ändlägena för justeringen. Dragit åt den där.
Sen släpade jag ut laptopen och ställde den på vindrutan, tog upp rutan för att justera och övervaka trigger angle/offset:


Låste tändläget i MS på 15° BTDC
Sen kollade jag med stroboskopet och fingrade på datorn tills det visade ~15° BTDC. Smidigt!  :D

Dock försvann indikeringen på vevens remhjul ibland!? Jag kunde inte se den någonstans på de 180° man ser uppifrån motorutrymmet. Strobben blinkade så det var inte det men märkningen på veven syntes som sagt inte och motorn tappade/ökade inte heller i varv.. förklaring någon?!  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1305 skrivet: juli 25, 2008, 01:26:55 »
Låter nästan bekant! Men en guide för var man kopplar in sig på startmotorn skulle inte skada, hade själv behövt det ikväll. Tur att man kan mäta med multimetern och se vart strömmen tar vägen ;-)

Från plus till solenoiden? Startspärren började glappa i larmet jag har på 740:n, på med tändningen och starta med skruvmejsel  8)

Jepp men det är ju två stift på solenoiden, vet inte vad det andra är till? Jord? Var inte jordat när man inte vred på nyckeln i alalfall men det kanske går via relä det med? (Två klena gul/blå kablar från härvan till insuget var det i allafall.)
Den man ska ge 12v är en tjock gul/blå kabel från en härva vid tändspolen.

Hmm...Kan inte minnas att det var två när jag "tjuvkopplade" min 740. Noterade att det var två när jag rev loss härvan från B200 motorn, trodde det var någon super-duper lösning till LU, t.ex. till kallstart eller något sådant.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1306 skrivet: juli 25, 2008, 09:53:24 »
Grattis! Nu är det snart dags att ge sig ut och tuna alltså!

Lost Sync, var hittar jag den? Du menar inte den vanliga timern som räknar upp och börjar om ifall det blir processorreset eller vad det kallas..?

I nyaste B&G koden samt i MS2-Extra 2.0.1 samt diverse nyare betavarianter har processorn en variabel som räknas upp (upp/ner i B&G...) varje gång MS tappar triggersignalen. Denna variabel bör finnas med i en vanlig datalog; om inte annat är det lätt att lägga till själv om man läser i .ini filen. Då kan man lätt kolla i efterhand om man har problem, utan att man behöver stå och kika på den lilla rutan i MT när man håller på och mekar... Trycker man dessutom mellanslag och sätter en markering i loggen när det händer något märkligt kan man lätt se om det orsakades av triggersignalen eller om man ska leta fel någon annanstans...

Edit: Efter lite undersökningar verkar det som om åtminstone MS2-Extra 2.0.1 inte loggar SyncLoss variabeln som standard, dumt nog. Lägg till entry = synccnt, "LostSync", int, "%d" i Datalog sektionen (längst ner) i megasquirt-ii.ini filen; då får du en variabel LostSync som visar vart triggersignalen tappats bort!


Här är ett exempel på hur LostSync räknaren kan se ut om man har lite störningar. Notera även att RPM signalen hoppar till 0 varje gång vi tappar sync; om man inte har sin LostSync variabel att titta på får man leta efter de tillfällena där RPM = 0 istället...

« Senast ändrad: juli 25, 2008, 10:10:25 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1307 skrivet: juli 25, 2008, 13:03:18 »
Grattis! Nu är det snart dags att ge sig ut och tuna alltså!

Tack Kurre! Känns så skönt att ha fått snurr på motorn igen! Men man lär säg mycket på vägen  ;)


Citera
I nyaste B&G koden samt i MS2-Extra 2.0.1 samt diverse nyare betavarianter har processorn en variabel som räknas upp (upp/ner i B&G...) varje gång MS tappar triggersignalen. Denna variabel bör finnas med i en vanlig datalog; om inte annat är det lätt att lägga till själv om man läser i .ini filen. Då kan man lätt kolla i efterhand om man har problem, utan att man behöver stå och kika på den lilla rutan i MT när man håller på och mekar... Trycker man dessutom mellanslag och sätter en markering i loggen när det händer något märkligt kan man lätt se om det orsakades av triggersignalen eller om man ska leta fel någon annanstans...

Edit: Efter lite undersökningar verkar det som om åtminstone MS2-Extra 2.0.1 inte loggar SyncLoss variabeln som standard, dumt nog. Lägg till entry = synccnt, "LostSync", int, "%d" i Datalog sektionen (längst ner) i megasquirt-ii.ini filen; då får du en variabel LostSync som visar vart triggersignalen tappats bort!


Här är ett exempel på hur LostSync räknaren kan se ut om man har lite störningar. Notera även att RPM signalen hoppar till 0 varje gång vi tappar sync; om man inte har sin LostSync variabel att titta på får man leta efter de tillfällena där RPM = 0 istället...

Okej tack för den infon! Ska logga LostSync när jag kör ut på gatan igen!
Upptäckte en annan skum grej igår som även funnits med sen jag startade upp B230:n. Har beklagat mig tidigare på att min tomgång varit som en liten båt i full storm, den har gått upp och ner mellan typ 900rpm och 1900rpm.
Såg igår att Pulsbredden för spridarna dog helt med jämna mellanrum, det var då tomgången fick hicka och dök och sen återhämtade sig och gjorde en topp innan den började sjunka igen lagom tills nästa spridarhicka.
Kollade lite snabbt på Realtime sidan men såg ingen reglering där som såg konstig ut, bara att EGO nollades men det är ju självklart då varvet dök under inställt värde för lambdaregleringen.
Har loggat felet men inte fått tid att kolla på loggarna än. Får se vad jag hittar.
Måste fixa nätverksanslutning till laptopen med så jag får över filerna till denna datorn, eller leta rätt på mitt USB-minne. Så jag kan lägga upp lite loggar och mappar och grejer här.
« Senast ändrad: juli 25, 2008, 15:45:24 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1308 skrivet: juli 25, 2008, 23:33:25 »
Var ute och mappade ikväll. Gick INGE BRA, Lambdasonden gick bara upp till 0.41V enligt MS. Och även fast jag skrev ner "EGO switchpoint" (spänningen som sonden ska växla mellan snålt/fett vid) till 0.1 volt så vägrade MS att sluta berika med EGO så den gick aldrig i cloosed loop och då går det ju inte mappa annat än manuellt  :'(
Startade jag autotune så byggde den bara spikmatta av VE-tabellen  >:(

Bilen är i allafall körbar nu men går som en tunna skit på full last och lite si och så med resten med.

Frågan kvarstår, varför går det inte i cloosed loop och varför ger sonden bara 0.4 volt? (Kan tänka mig att det är för att den sitter monterad i extraktorgrenröret nu och det verkar inte funka likadant som i original grenrör.)
« Senast ändrad: juli 25, 2008, 23:37:37 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1309 skrivet: juli 26, 2008, 01:04:03 »
Frågan kvarstår, varför går det inte i cloosed loop och varför ger sonden bara 0.4 volt? (Kan tänka mig att det är för att den sitter monterad i extraktorgrenröret nu och det verkar inte funka likadant som i original grenrör.)

Nu ger sonden 0.7 volt enligt MS.
Hittade info om mitt problem på www.msefi.com Där gick att läsa att det finns en bugg när man byter till MSII-processor. Man ska kalibrera om AFR-Table. Det har jag gjort nu och då fick jag rätt volt-värden på O2-mätaren i Megatune. Däremot fortsätter EGO Correction envist att feta på hela tiden! Däremot hittade jag en annan mätare som heter Lambda, den visade rätt jämfört med O2-mätaren. Nån liten bugg kvarstår som gör att EGO-correction inte funkar. Får strula vidare i morgon. Nu sova
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1310 skrivet: juli 27, 2008, 17:27:09 »
Nån liten bugg kvarstår som gör att EGO-correction inte funkar. Får strula vidare i morgon. Nu sova

Har de inte fixat det ännu... suck! Jag har startat en tråd angående det här problemet, jag har dessutom sett fler trådar på ämnet...

Såhär ligger läget, megasquirt-II.ini filen för ett antal firmwareversioner till MS2-Extra använder en felaktig överföringsfunktion när den ställer in EgoTargetVoltage i processorn; d.v.s. det värde du matar in i MT ger inte det förväntade värdet inne i processorn. Om du ändrar en rad i .ini filen funkar allt som det ska igen!

Här är tråden jag skapat på ämnet: http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=101&t=26967
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1311 skrivet: juli 27, 2008, 21:59:59 »
Nån liten bugg kvarstår som gör att EGO-correction inte funkar. Får strula vidare i morgon. Nu sova

Har de inte fixat det ännu... suck! Jag har startat en tråd angående det här problemet, jag har dessutom sett fler trådar på ämnet...

Såhär ligger läget, megasquirt-II.ini filen för ett antal firmwareversioner till MS2-Extra använder en felaktig överföringsfunktion när den ställer in EgoTargetVoltage i processorn; d.v.s. det värde du matar in i MT ger inte det förväntade värdet inne i processorn. Om du ändrar en rad i .ini filen funkar allt som det ska igen!

Här är tråden jag skapat på ämnet: http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=101&t=26967

Tack Kurre! Du är en klippa  :D

löste det snabbt genom att göra såhär:
Citera
If i set 0.5V as NB target voltage, EGOcorrection aims for 1.0V EGO voltage. I set 0.75V as target and now Ego coreection switches right at 0.5V EGO voltage.

Don't know if this helps someone to correct the translation tables.

Och Jippie, det fungerade! Mappade lite till och från macken nu bara. Får köra in din ini-fil sen.
Tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1312 skrivet: juli 27, 2008, 22:17:48 »
Vilken firmware kör du? MS2-Extra 2.0.1? I sådana fall kan jag skicka en .ini fil. Den som är länkad till i tråden är nog äldre... Annars är ju ändringen lätt att göra själv, allt som behövs är ju notepad el. dyl.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1313 skrivet: juli 28, 2008, 09:14:20 »
Vilken firmware kör du? MS2-Extra 2.0.1? I sådana fall kan jag skicka en .ini fil. Den som är länkad till i tråden är nog äldre... Annars är ju ändringen lätt att göra själv, allt som behövs är ju notepad el. dyl.

Jepp senaste MS2-Extra.
Du får gärna skicka en fil, men jag kan ju titta in med notepad och ser om jag fattar nåt och passa på att lära sig nåt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1314 skrivet: juli 31, 2008, 13:50:03 »
Här kommer till slut en länk till den .ini fil jag använder för tillfället; EgoTargetVoltage buggen är fixad och jag har lagt till en SyncLossräknare till loggen. Enjoy!

http://kurre86.dyndns.org/bilar/megasquirt-ii.ini.ms2extra-201
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1315 skrivet: juli 31, 2008, 16:21:25 »
Här kommer till slut en länk till den .ini fil jag använder för tillfället; EgoTargetVoltage buggen är fixad och jag har lagt till en SyncLossräknare till loggen. Enjoy!

http://kurre86.dyndns.org/bilar/megasquirt-ii.ini.ms2extra-201

Du är Gu(l)d!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1316 skrivet: augusti 05, 2008, 22:15:41 »
Var ute och mappade lite natten till idag. Tycker det verkar lite schizofrent.. ibland går den helt rent på fullgas från låga varv och upp till över 4000rpm
Sen nästa stund utan att ha pillat på nåt så bluddrar den och misständer nåt grymt så fort man försöker gasa mer än 80%.. Fast nu har den gått bra nästan jämt, till och med under uppvärmning. Får se om det kommer tillbaka.

Mappen i det körbara området är ganska bra nu, typ +/- 5% max fel.
Det jag har problem med är fullgas och över 4000rpm.. har råkat varva ännu mer vid lite rondelldrift och det smattrar som 17, och tror inte det är varvstopp jag touchat då.. Brukar inte vara så svårt att få till fullgaskörningarna men nu verkar det som att jag kan ösa på hur mycket soppa som helst och ändå vill lambdan slå över till snålt.. vet inte vad men känns som om nåt lurar mig.

Bilen är i allafall fullt körbar så länge man inte varvar ur den för mycket. Vridet är fint, drar loss bra vid rullande på ettan på våt asfalt och spinner vidare på nästa växel. Rapp och fin är den oxå så vid rondellkörning släpper baken på en tusendels sekund när man rappar till på gasen. Grusväg är minst lika kul!



Idag fick jag tummen ur och monterade ny regskylt bak samt skattemärket som legat orört sen tidigt 2008....

Klurat länge på snyggaste montaget och kom fram till att jag ville ha skylten utan synliga skruvar. Tänkte limmat dit nåt på baksidan men vill inte tappa skylten och sen framgick det att det inte går att komma åt på baksidan (i bagaget) så då föll ideen. Ville inte borra stora hål i bagaget för att komma åt att sätta muttrar där.

Det fick bli små rostfria M4 insexskruv jag hade liggandes. Monterade ute på ändarna av skylten. Lagom osynliga och snyggare än de stora täckbrickorna som följde med tyckte jag.

Funderar även på om det skulle vara snyggt med blå bakgrund till skylten men det är ju lite tuffare med svart så jag vet inte.. får ta upp frågan igen den dagen jag lagar rosten i bakstammen...

Ett par bilder..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1317 skrivet: augusti 05, 2008, 22:36:37 »
stilren montering av nummerplåten ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1318 skrivet: augusti 05, 2008, 23:44:43 »
Låter kul!

Har du kunnat kika något efter LostSync i loggar? Då brukar ju bilen dö... Prova dessutom att gå igenom och ställa in alla varvstoppsinställningar igen; jag har råkat ut för att varvstoppet uppfört sig lite märkligt någon gång, det löste sig när jag ställde in precis samma inställningar igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1319 skrivet: augusti 06, 2008, 22:38:43 »
Låter kul!

Har du kunnat kika något efter LostSync i loggar? Då brukar ju bilen dö... Prova dessutom att gå igenom och ställa in alla varvstoppsinställningar igen; jag har råkat ut för att varvstoppet uppfört sig lite märkligt någon gång, det löste sig när jag ställde in precis samma inställningar igen!

Idag tycker jag att bilen går ännu bättre. Men det är för att jag kört en runda i min 154-hästars 2.2 liters Opel Vectra kombi, tyckte den gick bra, hade bra vrid och var rapp på gasen innan. Men lyckligtvis så känns 360:n bättre på alla nämnda områden!  :P

Idag sken solen och ronellerna låg torra, var inga problem att få ut bakänden genom att rappa till på gasen när man seglar runt i rondellen på 2ans växel. Sen växte svarta ormar efter bilen  :P

Efter 4000rpm på fullgas så smattrar den grymt ibland. Skulle kunna vara för tidigt varvstopp för lambdamätaren "smattrar" den med lika snabbt. Jag har nämligen varvstoppet inställt att bryta både tändning och bränsle... eller nej nu blev jag osäker.
Får kolla upp eller stänga av varvstoppet tills misständningarna är utsorterade.

Varvade jag dock upp utan belastning=halvgas så kunde jag varva minst 6000rpm fast fick "rensa" några gånger tills den inte misstände vid 4-5000rpm...
Det var läskigt vid 6000rpm, kände ganska kraftiga vibrationer i fötterna (pedalerna). Undrar om mitt folkracesvänghjul hade behövt balanseras... Minns inte hur mycket B200F:en vibrerade men tror inte det var nåt man tänkte på direkt...

>> Kurre
Har inte fått tummen ur och fixat in din INI-fil än, måste ta mig i kragen och göra det, har varit för upptagen med att få bilen körbar. Kan tänka mig att det är lost sync. Kommer inte alls lika ofta sen jag stängde av overrun fuelcut dock... nu kommer det nån gång per dag kanske och oftast under halvlast på lägre varv=cruising.. Innan kom det oftast på tomgång.
Ska kolla över och kanske stänga av varvstoppet tills misständningarna är utsorterade..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.