Teknik frågor > Trimning

Ännu en turbo tråd :)

(1/3) > >>

Edvin:
Är sugen på att skaffa en 300 inför nästa vinter eller som bygge under sommaren, Tänkt att slänga på en 13c med org 940 grenrör eller extraktor. Antar att b200 med insprutning är det bästa att bygga på?

Vill mer ha ett fränt dumpljud när man sladdar på vintern och bygga något udda än effekt så ska inte ladda på något överdrivet (i början iaf ;), kanske 0,5).

Hört att man kan skruva en skruv på lmm (om det är vad en 300 har?) för mer soppa och få den att gå rätt? måste ju ej gå 100% bra så länge de håller och rör på sig :)

Hur reagerar lmm på en turbo utan dump om jag bestämmer mig för att köra med de, bara att sätta den på trycksidan? :)

något annat speciellt man bör tänka på? läst igenom några trådar :)

simlar:
Absolut enklast att turbokonvertera 300-serie med insprutning, finns B19E, B200E och B200F har elektronisk insprutning med luftmängdmätare.
Går turbomata B19A också om man bygger likadant som Volvos AT-sats, går då ta ut ca 150hk innan förgasaren inte klarar av att leverera nog med soppa.

Fränast dumpljud får du om du tar bort och pluggar dumpventilen och monterar öppet luftfilter, man får då ett riktigt mysigt kvitter istället för dumppyset :) Turbon ska ej ta skada av det vid laddtryck under 1bar.

Dom flesta monterar luftmängdmätaren så att turbon suger genom denna.
Finns en plugg (om den inte redan är bortplockad) på LMM och där under finns en insexskruv som justerar CO-halten, det är denna många brukar skruva på.

Motorstyrningen tycker inte om att köra öppen dumpventil då luften LMM mätt upp dumpas bort och man får då extremt fet blandning innan nästa mätning.
Köra utan dumpventil ska dock ej spela någon roll då den uppmätta luften ej försvinner.



Personligen om jag skulle bygga snikturbo på en bil så skulle jag skippa alla modifkationer på motorstyrningen utan bara montera en eller flera extraspridare istället, och en bredbandslambda så klart men det anser jag är ett måste vid all trimning.

Det jag har i tanke är då att:
Montera LMM på turbons sugsida och förläng kablarna så dom når.
Montera en eller fler spridare på tryckröret så nära insugets inlopp som möjligt, spridaren/arna får bränsle via en hemmabyggd fuelrail som matas med bränsle via ett Y-kors på bränslematningen till ordinarie bränslesystem. Retur från denna extra fuelrail bör ej behövas.
Denna spridare styr man med ett tillskottssprut bestående av t.ex en arduino som PWM-styr spridaren/arna med hjälp av en laddtryckssensor, man mappar då spridaren med endast pwm% och insugstryck och mappar så att lambda håller sig stadigt runt 0,8 vid fullast.

Går att bygga extremt simpelt tillskottssprut med en tryckvakt och ett relä istället för en pwm-styrning, men då öppnar spridaren fullt då man når tillräckligt med tryck för att tryckvakten ska aktiveras.

Edvin:
Tack för svar!

Med suger genom menar du att man har den på samma position som en 940 turbo har lmm?:)

Blir nog att plugga dumpen tror jag, får se när bygget väl händer :)

Hade de funkat att ha en progressiv btr eller en ventil som stänger på returen med hjälp av laddtrycket? Och kanske i kombination med större spridare å bättre pump ifall de krävs? Ingen koll alls på sprut  :)

simlar:
Jo mellan luftfiltret och turbons inlopp :)

Progressiv btr kan fungera. I teorin ska det fungera till en viss gräns men jag har själv aldrig provat, luftlödet ökar inte linjärt med laddtrycket och bränslemängden ökar inte linjärt med bränsletrycket vilket gör det svårt att få korrekt bränsleblandning enbart med en progressiv btr. Inte bra heller att öka bränslemängden med högre tryck då pumpen får jobba hårdare och får kortare livslängd.

Man vill inte heller stänga av returen, detta resulterar i att bränslepumpen får arbeta extremt hårt vilket medför kraftigt kortad livslängd och väldigt högt bränsletryck som kan spränga bränsleledningar/slangar med mest troligt brand som följd :-X

Det går tyvärr inte att byta till större spridare utan att mappa om insprutningen, åtminstone inte om man vill ha vettig bränsleblandning då motorn går utan laddtryck.
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.

FREJ:

--- Citat från: simlar skrivet mars 18, 2019, 16:52:33 ---Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.

--- Slut citat ---
Stämmer.

Det känns som att tillskottssprut är det bästa.
Men om man ändå kommer växa ur det kan ett helt nytt sprut vara att föredra.

Men som första tillskott borde en tillsatsspridare som startas via en laddtrycksvakt och sen får samma signal som övriga spridare fungera!?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion