Författare Ämne: 360GL -87 vinterbil/busbil  (läst 25317 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
360GL -87 vinterbil/busbil
« skrivet: oktober 26, 2008, 22:26:30 »
Hej!

Det här blir mitt första inlägg här och tänkte börja med en liten projektdagbok om min bil. Dock kommer den att halta lite eftersom jag redan har hunnit meka en del med bilen :)

Så här såg den ut när jag fick den på ett ungefär


På den här bilden har jag slitit bort mina lister. Dom försvann pga att listen på bakdörren höll på att lossna på en sidan och då var man tvungen att öppna bakdörren innan man kunde öppna framdörren. Får se om jag kommer göra något seriöst försök att få bort limmet. Även stänkskydden försvann i denna veva..


Här höll jag på med extraljusmontering. Dock blev inte slutresultatet så här eftersom det blev på tok för ostadigt och inte alls skoj med vibrerande extraljus.




Här försökte jag ta några kort på hur det ser ut med xenonlamporna. Ska försöka få någon bättre bild på dom. Beställde från kina. Otroligt snabb leverans och väldigt billigt.



Någon dag framöver ska jag försöka fota hur jag har monterat mina extraljus nu samt få en bättre bild på mina xenonsatser.

Förövrigt verkar det här vara ett riktigt intressant forum med många uppfinningsrika människor som hittar på mycket skoj med dessa härliga bilar :)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2008, 19:58:22 »
Hehe, här finns allt möjligt folk och en massa kunskap och idéer ;) Ser fräsch ut, coolt med xeon! :D Väldigt ovanligt på volvo-300!
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2008, 20:11:24 »
Här höll jag på med extraljusmontering. Dock blev inte slutresultatet så här eftersom det blev på tok för ostadigt och inte alls skoj med vibrerande extraljus.

Hej och välkommen!

Hade du inga stabiliseringsstag på extraljusen? Det är lätt att tillverka egna av slangklämmår  :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2008, 01:48:15 »
Så fräsch är den nog inte. Men den är ingen genomrostad plåtburk heller utan hyfsat fräsch med en väldigt otvättad lack som vettefan om den går att få ren samt med lite små rostfläckar här å var. Dock verkar den fräsch undertill :)


Spana in mitt mittmonterade avgasutblås :) Sista röret hade lossnat så då "råkade" det bli så här när jag och brorsan svetsade tillbaks det :)


Så här blev det iaf när jag monterade dit extraljusen. Nu sitter dom riktigt stadigt.



Sen blev det ju självklart en xenonsats även i dom :) Försökte ta några bilder i garaget på hur bra det lyser men är svårt att få något grepp om det. Bifogar bilderna hur som helst.


Det problem jag har med bilen just nu som stör mig mest är att hel o halvljusrelät har lagt av. Måste hålla in spaken för att lamporna ska lysa så ska iväg på skroten och kolla om ett sånt. Sen finns det självklart en hel del andra småfix på den som att den läcker bromsvätska. Mest troligt vid en hjulcylinder men dom är införskaffade så ska bara ta mig tid att byta. Sen verkar det mesta vid instrumenteringen vara dött tyvärr. Många varningslampor funkar inte och varvräknaren är död.

Sist bifogar jag en bild på mitt heta motorrum :) Öppet luftfilter från biltema.. Låter iaf gott på varv men ger säkert ingen skillnad. Andas nog bättre genom det än det som satt där orginal som var igentäppt :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2008, 20:06:48 »
Välkommen Danne!

Du är nr2 på forumet med xeon på en 360! Riktigt ovanligt!
Bilen fick dessutom ett grymt uttryck när du placerade extraljusen "bakom" kofångaren!

Hoppas du vet men måste fråga: Du har väl satt ljusvredet i läge 2 när du försöker få helljuset att hoppa i?

Varvräknaren har fler haft problem med, eller rättare sagt elen runt omkring. Har inte hört talas om en trasig varvräknare i allafall. Och signalen till den är samma som signalen till insprutningen, kommer från tändspolen. Funkar inte det så går inte bilen alls. Förmodligen är det jordfel som påverkar lite av varje. Kolla jordpunkterna.

Öppet luftfilter gör skillnad. Kolla in här:
Frejs Luftfiltertest 2006
Frejs Luftfiltertest 2007
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2008, 00:49:53 »
Välkommen Danne!

Du är nr2 på forumet med xeon på en 360! Riktigt ovanligt!
Bilen fick dessutom ett grymt uttryck när du placerade extraljusen "bakom" kofångaren!

Hoppas du vet men måste fråga: Du har väl satt ljusvredet i läge 2 när du försöker få helljuset att hoppa i?

Varvräknaren har fler haft problem med, eller rättare sagt elen runt omkring. Har inte hört talas om en trasig varvräknare i allafall. Och signalen till den är samma som signalen till insprutningen, kommer från tändspolen. Funkar inte det så går inte bilen alls. Förmodligen är det jordfel som påverkar lite av varje. Kolla jordpunkterna.

Öppet luftfilter gör skillnad. Kolla in här:
Frejs Luftfiltertest 2006
Frejs Luftfiltertest 2007
Tack för välkomnandet =)

Ja jag har satt vredet på läge 2. Relät vill bara inte låsa som det ska. Fixade ett "nytt" från skroten idag och det funkar kanon nu :)
Angående varvräknaren så prövade jag att löda kablar direkt till varvräknaren och matade den med jord samt plus samt den kabeln som kommer från renix. Det enda som hände var att varvräknaren gick i botten så fort tändningen slogs på. Ska pröva att koppla in en lös biltemamätare någon dag framöver för att se om det är fel på orginalmätaren eller om det är något fel i tändningen.

Det är ju såpass billigt att beställa själv från kina en bi-xenonsats. Räkna på ca 110-120 USD. Singlexenon som jag har i extraljusen kostar ca 65 USD. Det är inklusive frakt.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med extraljusmonteringen. Blev väldigt stadigt med dom stagen jag monterade där inne för att kunna skruva fast dom. Behöver inga extrastag alls. Hade tänkt att försöka få tillbaks grillen och kanske köra med ett grovt nät eller liknande framför lyktorna men gav upp den idéen ganska snabbt eftersom extraljusen var mycket större än jag hade tänkt mig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2008, 19:46:06 »
Välkommen Danne!

Du är nr2 på forumet med xeon på en 360! Riktigt ovanligt!
Bilen fick dessutom ett grymt uttryck när du placerade extraljusen "bakom" kofångaren!

Hoppas du vet men måste fråga: Du har väl satt ljusvredet i läge 2 när du försöker få helljuset att hoppa i?

Varvräknaren har fler haft problem med, eller rättare sagt elen runt omkring. Har inte hört talas om en trasig varvräknare i allafall. Och signalen till den är samma som signalen till insprutningen, kommer från tändspolen. Funkar inte det så går inte bilen alls. Förmodligen är det jordfel som påverkar lite av varje. Kolla jordpunkterna.

Öppet luftfilter gör skillnad. Kolla in här:
Frejs Luftfiltertest 2006
Frejs Luftfiltertest 2007
Tack för välkomnandet =)

Ja jag har satt vredet på läge 2. Relät vill bara inte låsa som det ska. Fixade ett "nytt" från skroten idag och det funkar kanon nu :)
Angående varvräknaren så prövade jag att löda kablar direkt till varvräknaren och matade den med jord samt plus samt den kabeln som kommer från renix. Det enda som hände var att varvräknaren gick i botten så fort tändningen slogs på. Ska pröva att koppla in en lös biltemamätare någon dag framöver för att se om det är fel på orginalmätaren eller om det är något fel i tändningen.

Det är ju såpass billigt att beställa själv från kina en bi-xenonsats. Räkna på ca 110-120 USD. Singlexenon som jag har i extraljusen kostar ca 65 USD. Det är inklusive frakt.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med extraljusmonteringen. Blev väldigt stadigt med dom stagen jag monterade där inne för att kunna skruva fast dom. Behöver inga extrastag alls. Hade tänkt att försöka få tillbaks grillen och kanske köra med ett grovt nät eller liknande framför lyktorna men gav upp den idéen ganska snabbt eftersom extraljusen var mycket större än jag hade tänkt mig.

Okej bra att du fixade ljusreläfelet då!
Kopplade du plus 12v direkt till varvräknarens signalingång? Då blir det nog knasigt ja..
Och tändningen kan det som sagt var inte vara fel på för då hade bilen inte startat ens! Jag menar att utsignalen som tändningen ger till varvräknare, insprutning samt bränslepumpsrelä måste fungera annars lyfter varken bränslepumpsreläet eller insprutningen ett finger, bilen förblir död. Kanske du har dålig kontakt i instrumentpanelens mångpoliga kontakt och det är därför varvräknaren är död. (om det inte är själva varvräknaren, kolla som du sa det först med en annan.)

Billiga xenonljus!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2008, 21:59:27 »

Okej bra att du fixade ljusreläfelet då!
Kopplade du plus 12v direkt till varvräknarens signalingång? Då blir det nog knasigt ja..
Och tändningen kan det som sagt var inte vara fel på för då hade bilen inte startat ens! Jag menar att utsignalen som tändningen ger till varvräknare, insprutning samt bränslepumpsrelä måste fungera annars lyfter varken bränslepumpsreläet eller insprutningen ett finger, bilen förblir död. Kanske du har dålig kontakt i instrumentpanelens mångpoliga kontakt och det är därför varvräknaren är död. (om det inte är själva varvräknaren, kolla som du sa det först med en annan.)

Billiga xenonljus!

Nej nej.. Jag kollade var kopparbanorna på kretskortet gick och kopplade på så vis in svart kabel från renix. Klippte den direkt från 12pins-anslutningen bakom mätartavlan. Och drog in plus samt jord.
Hade en varvräknare från biltema som bara låg som jag kopplade in ikväll. Tog då och återanvände den svarta kabeln från renix-systemet. Funkar kanon. Alltså måste varvräknaren vara död. Ska inte svära helt hundra på att jag kopplade rätt när jag prövade att löda men är ganska säker för att jag dubbelkollade och trippelkollade. Skulle nästan vilja göra om det bara för att vara på säkra sidan.
Förstår inte varför varvräknaren bara bottnade på maxvarv direkt.

Men varvräknaren från biltema funkar iaf kanonfint efter en omställning från 6 cylindrar till 4. Tyckte den visade på tok för lite så jag gjorde ett enkelt test. Har läst här på forumet att bilen ska gå ca 120-130 på trean vid varvstoppen. Bara att pröva då =)
Vid ca 125km/h så visade biltemamätaren endast 4000rpm.. Men gick ju snabbt att ändra :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2008, 22:09:11 »

Okej bra att du fixade ljusreläfelet då!
Kopplade du plus 12v direkt till varvräknarens signalingång? Då blir det nog knasigt ja..
Och tändningen kan det som sagt var inte vara fel på för då hade bilen inte startat ens! Jag menar att utsignalen som tändningen ger till varvräknare, insprutning samt bränslepumpsrelä måste fungera annars lyfter varken bränslepumpsreläet eller insprutningen ett finger, bilen förblir död. Kanske du har dålig kontakt i instrumentpanelens mångpoliga kontakt och det är därför varvräknaren är död. (om det inte är själva varvräknaren, kolla som du sa det först med en annan.)

Billiga xenonljus!

Nej nej.. Jag kollade var kopparbanorna på kretskortet gick och kopplade på så vis in svart kabel från renix. Klippte den direkt från 12pins-anslutningen bakom mätartavlan. Och drog in plus samt jord.
Hade en varvräknare från biltema som bara låg som jag kopplade in ikväll. Tog då och återanvände den svarta kabeln från renix-systemet. Funkar kanon. Alltså måste varvräknaren vara död. Ska inte svära helt hundra på att jag kopplade rätt när jag prövade att löda men är ganska säker för att jag dubbelkollade och trippelkollade. Skulle nästan vilja göra om det bara för att vara på säkra sidan.
Förstår inte varför varvräknaren bara bottnade på maxvarv direkt.

Men varvräknaren från biltema funkar iaf kanonfint efter en omställning från 6 cylindrar till 4. Tyckte den visade på tok för lite så jag gjorde ett enkelt test. Har läst här på forumet att bilen ska gå ca 120-130 på trean vid varvstoppen. Bara att pröva då =)
Vid ca 125km/h så visade biltemamätaren endast 4000rpm.. Men gick ju snabbt att ändra :)

Okej, då är jag med.
Men tror faktiskt att din varvräknare var ok då eftersom den reagerade på +12v. Och det är nog så att den slår fullt när du gör så för den förväntar sig ju bara korta pulser annars. Prova att koppla tillbaka.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2008, 00:57:20 »
Måste nästan ta mig tid att pröva koppla in orginal igen. Den är ju lite större än biltemas 52mm.
Dock har jag ju skruvat fast biltemamätaren så snyggt med huset på den lilla tomma platsen på vänster sida om instrumenteringen. Men det huset kan ju kanske få rymma något annat roligt :)

Men vad gör man inte för att få ha lite trevligt i garaget :)


Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #10 skrivet: november 02, 2008, 14:33:25 »
Här kommer en bild på placeringen av biltema-instrumentet. Blev ganska coolt dock lite väl liten och inte särskilt exakt. När jag får lite tid över blir det att dubbelkolla originalmätaren igen.


Sen hade jag tänkt fråga här på forumet om det är någon fler som har haft problem med tempen på motorn men istället för att fråga skruvade jag ur termostaten på 360n och den var ju trasig. Är det vanligt att dom går sönder så här? Iaf så hittade jag en bättre begagnad termostat i en topp jag har liggandes. Lyckades få det tätt och tempen på motorn går upp mycket snabbare och går upp överhuvudtaget :) Försökte förut med en pappskiva framför kylaren men med dåligt resultat.


Lite svårt att se på bilden men ena fästet till "fjäderdelen" har gått av och därför har termostaten alltid varit halvt öppen.

Förresten är det grymt skoj än så länge med första halkan och fortfarande köra med sommardäck. Dock är det jobbigt med fläckvis fäste och fläckvis halkigt men man lär sig köra bakhjulsdrift mer och mer.. Har tidigare endast haft framhjulsdrivna japsar som vinterbilar..
« Senast ändrad: november 02, 2008, 14:36:03 av danne »

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #11 skrivet: november 02, 2008, 18:07:45 »
kul med en till som har xenon lyser tusen gånger bättre än orginal...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #12 skrivet: november 02, 2008, 18:59:42 »
kul med en till som har xenon lyser tusen gånger bättre än orginal...

Skulle vara roligt att ha dom i ett par fräscha lyktglas och reflektorer.. Dom har kört 100w/80w i dom innan.. Sönderbränd i ena lyktan och den andra har något stenskott.

Du borde pröva montera xenon i extraljusen :) Lyser förjävligt bra :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #13 skrivet: november 17, 2008, 21:26:48 »
Har varit o prövat mig på att koppla om lite kablar till original varvräknare men den vill inte leva. Det enda den gör är att den går i botten när tändningen är igång. Prövade att låta jord vara kvar för den är jag säker på vilket stift det är och kopplade om rpm-signal och plus-signal.. Då dog bilen :P

Samt att varvräknaren stod på 2000 eller om det var 3000 varv.. Så nu har jag gett upp den. Får nöja mig med biltema-mätaren helt enkelt.

Har fått på vinterhjulen på bilen nu i helgen. Ska försöka fixa en bild på bilen. Blev mycket fräschare med alu-fälgar :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #14 skrivet: november 17, 2008, 21:40:48 »
Har varit o prövat mig på att koppla om lite kablar till original varvräknare men den vill inte leva. Det enda den gör är att den går i botten när tändningen är igång. Prövade att låta jord vara kvar för den är jag säker på vilket stift det är och kopplade om rpm-signal och plus-signal.. Då dog bilen :P

Samt att varvräknaren stod på 2000 eller om det var 3000 varv.. Så nu har jag gett upp den. Får nöja mig med biltema-mätaren helt enkelt.

Har fått på vinterhjulen på bilen nu i helgen. Ska försöka fixa en bild på bilen. Blev mycket fräschare med alu-fälgar :)

Har du alufälgar på vintern?  :D

Tur att bilen går, vet inte hur känslig den är men när du kopplade fel på tändningstriggern från tändmodulen till varvräknaren och sprutet så kunde ju både sprutet och tändmodulen paja, eller både och.

Skumt med varvräknaren, den verkar ju inte helt död. Men du får väl stoppa i nåt annat kul där i framtiden om du har isär instrumenthuset. Du kan ha laddtrycksmätaren där (glädjemätaren).  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #15 skrivet: november 21, 2008, 11:42:19 »
Slänger upp några bilder på vinterfälgarna.. Värsta "pimp my ride"-stuket nu med fjortontummarna ju ;)





Fälgarna kommer från 400-serien så dom är ju inte direkt upphetsande men gör ett lyft för hela bilen med alu-fälgar ju. Ser lite snyggare ut med lite mer normal gummihöjd. Däckdimensionerna är 175/65.

Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig?

Och vars köper man nya motorkuddar? Varken Laitis, mekonomen eller autoparts har några på sina websidor.

Nåja nu ska jag stöka bort lite här hemma och sen ska jag se om jag får lite tid över att tvätta upp 360n.. Den börjar bli lite väl dyngig. Dock är det så tråkigt att tvätta när bilen har så kass lack :(

Apropå varvräknaren och "felkopplingen" så var jag bara tvungen att pröva mig på lite olika kopplingar men vågade inte prova något vidare när motorn ville stanna :P Dumt att kortsluta styrboxen som du säger Frej.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #16 skrivet: november 21, 2008, 19:33:46 »
Slänger upp några bilder på vinterfälgarna.. Värsta "pimp my ride"-stuket nu med fjortontummarna ju ;)
Fälgarna kommer från 400-serien så dom är ju inte direkt upphetsande men gör ett lyft för hela bilen med alu-fälgar ju. Ser lite snyggare ut med lite mer normal gummihöjd. Däckdimensionerna är 175/65.
Snyggt.. över 65-profil är ju lite för vingligt om man kör lite hårdare.

Citera
Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig?
Nu får du tänka om.. BMW eller Ford Sierra mfl som har delad bakvagn får ändrade hjulvinklar vid sänkning/infjädring men våra bilar har en stel axel så hjulvinklarna är ALLTID likadana på samtliga värden. Fast om bakaxeln börjar ge med sig kan det förstås hända att det ändrar sig. Sen går det ju schimsa oxå för att ändra på vinklarna.
360 ska ha något vinklade bakhjul original. Finns siffror på det nånstans här på forumet..

Citera
Och vars köper man nya motorkuddar? Varken Laitis, mekonomen eller autoparts har några på sina websidor.
Volvo, Meca, Autoexperten, Bildelsgrossisten? Annars skroten eller bygg om fästena så du får dit gummin från tex 240 eller Biltemas Universal.

Citera
Nåja nu ska jag stöka bort lite här hemma och sen ska jag se om jag får lite tid över att tvätta upp 360n.. Den börjar bli lite väl dyngig. Dock är det så tråkigt att tvätta när bilen har så kass lack :(
Dags för att köra rubbing+vax på lacken?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #17 skrivet: november 21, 2008, 19:58:31 »
Snyggt.. över 65-profil är ju lite för vingligt om man kör lite hårdare.
Haha joo så kan man ju säga också.. Har nog aldrig haft mindre än 65 i profil på någon bil. Min amazon har ju riktigt manliga däck med 165R 15 =)

Citera
Nu får du tänka om.. BMW eller Ford Sierra mfl som har delad bakvagn får ändrade hjulvinklar vid sänkning/infjädring men våra bilar har en stel axel så hjulvinklarna är ALLTID likadana på samtliga värden. Fast om bakaxeln börjar ge med sig kan det förstås hända att det ändrar sig. Sen går det ju schimsa oxå för att ändra på vinklarna.
360 ska ha något vinklade bakhjul original. Finns siffror på det nånstans här på forumet..
Du missförstod mig nog bara lite.. Menade inte på att den var sänkt. Bara att den såg ut att vara sänkt :) Ville bara få alla att förstå åt vilket håll jag menade att vinkeln börjat se konstig ut. Vad är det med bakaxeln som börjar ge med sig om vinkeln förvärras?

Citera
Volvo, Meca, Autoexperten, Bildelsgrossisten? Annars skroten eller bygg om fästena så du får dit gummin från tex 240 eller Biltemas Universal.
Får helt enkelt ringa runt och kolla. Tänkte bara om det var någon som hade något enkelt svar. Antar att jag bör byta mina motorkuddar eftersom första avgasröret skallrar mot framvagnsbalken. Det var så redan när jag fick bilen. Killen som hade bilen innan trodde på dålig kvalite på avgasröret men jag vet inte. Misstänker motorkudden..

Citera
Dags för att köra rubbing+vax på lacken?!
Jo det är hög tid för det.. Den är smutsig in i lacken så att säga. Den är inte riktigt vit.. Så tråkigt att tvätta bilen då när den inte blir ren.

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #18 skrivet: november 21, 2008, 20:59:18 »
Har samma problem med felvinklade hjul på min 360..
Men det kan vel inte vara någåt i bakaxeln?? :-\

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #19 skrivet: november 21, 2008, 21:30:08 »
Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig?

Tror mig veta det! ;) Kollade lite när jag bytte bakhjulslager... Lagerhuset är fäst i ett "vinkeljärn", som i sin tur är svetsat på röret (som går mellan hjulen). Jag riktade mitt vinkeljärn lite med släggan. Svårt att få det bra! :( Intressant men dålig konstruktion som med åren blir illa ansatt av rost och därav klenare...  :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #20 skrivet: november 21, 2008, 21:36:53 »
Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig?

Tror mig veta det! ;) Kollade lite när jag bytte bakhjulslager... Lagerhuset är fäst i ett "vinkeljärn", som i sin tur är svetsat på röret (som går mellan hjulen). Jag riktade mitt vinkeljärn lite med släggan. Svårt att få det bra! :( Intressant men dålig konstruktion som med åren blir illa ansatt av rost och därav klenare...  :) /Max
tack då viste vi det

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #21 skrivet: november 22, 2008, 16:34:26 »
Volvo, Meca, Autoexperten, Bildelsgrossisten? Annars skroten eller bygg om fästena så du får dit gummin från tex 240 eller Biltemas Universal.
Får helt enkelt ringa runt och kolla. Tänkte bara om det var någon som hade något enkelt svar. Antar att jag bör byta mina motorkuddar eftersom första avgasröret skallrar mot framvagnsbalken. Det var så redan när jag fick bilen. Killen som hade bilen innan trodde på dålig kvalite på avgasröret men jag vet inte. Misstänker motorkudden..

Motorkuddarna blir lägre med tiden.. jag har shimsat mina 8-10mm nu.. ska byta till andra senare..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #22 skrivet: november 23, 2008, 22:45:59 »
Hur kan du shimsa dom så att motorn höjs? Hade förstått om det gick att shimsa upp vanliga motorkuddar där motorn står på dom.. Förklara gärna så får jag pröva och se om det blir mindre missljud från avgassystemet när det ligger o slår mot balken..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #23 skrivet: november 25, 2008, 22:32:28 »
Hur kan du shimsa dom så att motorn höjs? Hade förstått om det gick att shimsa upp vanliga motorkuddar där motorn står på dom.. Förklara gärna så får jag pröva och se om det blir mindre missljud från avgassystemet när det ligger o slår mot balken..

Shimsade hela plåtfästet. Alltså lagt under fästet mellan det och rambalken.. och struntat i de två bultarna nere på sidan av fästet som hålen inte stämmer på när man höjer hela fästet. En tillfällig lösning..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #24 skrivet: november 25, 2008, 23:30:59 »
kan inte vara hela världen o få dit "vanliga" kuddar?

Titta på min projekttråd i näst sista uppdateringen-där har jag tagit en bild på hur mitt högra motorfäste ser ut!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4389.0
det är visserligen stumt, men om man vill ha kudde så borde man ju kunna korta av fyrkantsprofilen o sätta en kudde längst ner!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #25 skrivet: november 25, 2008, 23:31:45 »
kan inte vara hela världen o få dit "vanliga" kuddar?

Titta på min projekttråd i näst sista uppdateringen-där har jag tagit en bild på hur mitt högra motorfäste ser ut!
det är visserligen stumt, men om man vill ha kudde så borde man ju kunna korta av fyrkantsprofilen o sätta en kudde längst ner!


Japp, ditt sorters fäste med hockeypuck borde vara nice!

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #26 skrivet: november 25, 2008, 23:59:52 »
Tex ja
annars kan jag rekomendera biltemas växellådskuddar (ligger i blå kartong kostar 70kr) dom är RIKTIGT hårda

monterade dom på min 240 diesel i sommras o den skakade som fan innan o med dom kuddarna gick d knappt o rubba gjutjärnssexan ;)

men hockeypuck är ju klassiskt annars:P
slaktarskärbräda i nylon har jag oxå testat med bra resultat!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #27 skrivet: januari 15, 2012, 18:30:59 »
Har du kvar denna bil eller ska vi flytta tråden till Avstannade Projekt ?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #28 skrivet: januari 16, 2012, 07:54:13 »
Den får du gärna flytta =) Den är tyvärr nerskrotad av ägaren efter mig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360GL -87 vinterbil/busbil
« Svar #29 skrivet: januari 16, 2012, 11:12:27 »
Den får du gärna flytta =) Den är tyvärr nerskrotad av ägaren efter mig.

Då hamnar den på kyrkogården då  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.