300power dekalen finns nu att köpa på Dekaltrim.nu. Klicka på Klubbar och sen 300_power.(300power medlemmar har 15 % rabatt)
Här höll jag på med extraljusmontering. Dock blev inte slutresultatet så här eftersom det blev på tok för ostadigt och inte alls skoj med vibrerande extraljus.
Välkommen Danne!Du är nr2 på forumet med xeon på en 360! Riktigt ovanligt!Bilen fick dessutom ett grymt uttryck när du placerade extraljusen "bakom" kofångaren!Hoppas du vet men måste fråga: Du har väl satt ljusvredet i läge 2 när du försöker få helljuset att hoppa i?Varvräknaren har fler haft problem med, eller rättare sagt elen runt omkring. Har inte hört talas om en trasig varvräknare i allafall. Och signalen till den är samma som signalen till insprutningen, kommer från tändspolen. Funkar inte det så går inte bilen alls. Förmodligen är det jordfel som påverkar lite av varje. Kolla jordpunkterna.Öppet luftfilter gör skillnad. Kolla in här:Frejs Luftfiltertest 2006Frejs Luftfiltertest 2007
Citat från: FREJ skrivet oktober 28, 2008, 20:06:48 Välkommen Danne!Du är nr2 på forumet med xeon på en 360! Riktigt ovanligt!Bilen fick dessutom ett grymt uttryck när du placerade extraljusen "bakom" kofångaren!Hoppas du vet men måste fråga: Du har väl satt ljusvredet i läge 2 när du försöker få helljuset att hoppa i?Varvräknaren har fler haft problem med, eller rättare sagt elen runt omkring. Har inte hört talas om en trasig varvräknare i allafall. Och signalen till den är samma som signalen till insprutningen, kommer från tändspolen. Funkar inte det så går inte bilen alls. Förmodligen är det jordfel som påverkar lite av varje. Kolla jordpunkterna.Öppet luftfilter gör skillnad. Kolla in här:Frejs Luftfiltertest 2006Frejs Luftfiltertest 2007Tack för välkomnandet =)Ja jag har satt vredet på läge 2. Relät vill bara inte låsa som det ska. Fixade ett "nytt" från skroten idag och det funkar kanon nu Angående varvräknaren så prövade jag att löda kablar direkt till varvräknaren och matade den med jord samt plus samt den kabeln som kommer från renix. Det enda som hände var att varvräknaren gick i botten så fort tändningen slogs på. Ska pröva att koppla in en lös biltemamätare någon dag framöver för att se om det är fel på orginalmätaren eller om det är något fel i tändningen.Det är ju såpass billigt att beställa själv från kina en bi-xenonsats. Räkna på ca 110-120 USD. Singlexenon som jag har i extraljusen kostar ca 65 USD. Det är inklusive frakt.Jag är faktiskt riktigt nöjd med extraljusmonteringen. Blev väldigt stadigt med dom stagen jag monterade där inne för att kunna skruva fast dom. Behöver inga extrastag alls. Hade tänkt att försöka få tillbaks grillen och kanske köra med ett grovt nät eller liknande framför lyktorna men gav upp den idéen ganska snabbt eftersom extraljusen var mycket större än jag hade tänkt mig.
Okej bra att du fixade ljusreläfelet då!Kopplade du plus 12v direkt till varvräknarens signalingång? Då blir det nog knasigt ja.. Och tändningen kan det som sagt var inte vara fel på för då hade bilen inte startat ens! Jag menar att utsignalen som tändningen ger till varvräknare, insprutning samt bränslepumpsrelä måste fungera annars lyfter varken bränslepumpsreläet eller insprutningen ett finger, bilen förblir död. Kanske du har dålig kontakt i instrumentpanelens mångpoliga kontakt och det är därför varvräknaren är död. (om det inte är själva varvräknaren, kolla som du sa det först med en annan.)Billiga xenonljus!
Citat från: FREJ skrivet oktober 29, 2008, 19:46:06 Okej bra att du fixade ljusreläfelet då!Kopplade du plus 12v direkt till varvräknarens signalingång? Då blir det nog knasigt ja.. Och tändningen kan det som sagt var inte vara fel på för då hade bilen inte startat ens! Jag menar att utsignalen som tändningen ger till varvräknare, insprutning samt bränslepumpsrelä måste fungera annars lyfter varken bränslepumpsreläet eller insprutningen ett finger, bilen förblir död. Kanske du har dålig kontakt i instrumentpanelens mångpoliga kontakt och det är därför varvräknaren är död. (om det inte är själva varvräknaren, kolla som du sa det först med en annan.)Billiga xenonljus!Nej nej.. Jag kollade var kopparbanorna på kretskortet gick och kopplade på så vis in svart kabel från renix. Klippte den direkt från 12pins-anslutningen bakom mätartavlan. Och drog in plus samt jord.Hade en varvräknare från biltema som bara låg som jag kopplade in ikväll. Tog då och återanvände den svarta kabeln från renix-systemet. Funkar kanon. Alltså måste varvräknaren vara död. Ska inte svära helt hundra på att jag kopplade rätt när jag prövade att löda men är ganska säker för att jag dubbelkollade och trippelkollade. Skulle nästan vilja göra om det bara för att vara på säkra sidan.Förstår inte varför varvräknaren bara bottnade på maxvarv direkt.Men varvräknaren från biltema funkar iaf kanonfint efter en omställning från 6 cylindrar till 4. Tyckte den visade på tok för lite så jag gjorde ett enkelt test. Har läst här på forumet att bilen ska gå ca 120-130 på trean vid varvstoppen. Bara att pröva då =)Vid ca 125km/h så visade biltemamätaren endast 4000rpm.. Men gick ju snabbt att ändra
kul med en till som har xenon lyser tusen gånger bättre än orginal...
Har varit o prövat mig på att koppla om lite kablar till original varvräknare men den vill inte leva. Det enda den gör är att den går i botten när tändningen är igång. Prövade att låta jord vara kvar för den är jag säker på vilket stift det är och kopplade om rpm-signal och plus-signal.. Då dog bilen Samt att varvräknaren stod på 2000 eller om det var 3000 varv.. Så nu har jag gett upp den. Får nöja mig med biltema-mätaren helt enkelt.Har fått på vinterhjulen på bilen nu i helgen. Ska försöka fixa en bild på bilen. Blev mycket fräschare med alu-fälgar
Slänger upp några bilder på vinterfälgarna.. Värsta "pimp my ride"-stuket nu med fjortontummarna ju Fälgarna kommer från 400-serien så dom är ju inte direkt upphetsande men gör ett lyft för hela bilen med alu-fälgar ju. Ser lite snyggare ut med lite mer normal gummihöjd. Däckdimensionerna är 175/65.
Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig?
Och vars köper man nya motorkuddar? Varken Laitis, mekonomen eller autoparts har några på sina websidor.
Nåja nu ska jag stöka bort lite här hemma och sen ska jag se om jag får lite tid över att tvätta upp 360n.. Den börjar bli lite väl dyngig. Dock är det så tråkigt att tvätta när bilen har så kass lack
Snyggt.. över 65-profil är ju lite för vingligt om man kör lite hårdare.
Nu får du tänka om.. BMW eller Ford Sierra mfl som har delad bakvagn får ändrade hjulvinklar vid sänkning/infjädring men våra bilar har en stel axel så hjulvinklarna är ALLTID likadana på samtliga värden. Fast om bakaxeln börjar ge med sig kan det förstås hända att det ändrar sig. Sen går det ju schimsa oxå för att ändra på vinklarna.360 ska ha något vinklade bakhjul original. Finns siffror på det nånstans här på forumet..
Volvo, Meca, Autoexperten, Bildelsgrossisten? Annars skroten eller bygg om fästena så du får dit gummin från tex 240 eller Biltemas Universal.
Dags för att köra rubbing+vax på lacken?!
Citat från: danne skrivet november 21, 2008, 11:42:19 Till en sak jag har märkt nu mot slutet är att bakhjulen börjar få lite vinkel på sig.. Alltså att den ser sänkt ut. Har läst på forumet någonstans att det var fler som hade problem med det. Vad är det som ger med sig? Tror mig veta det! Kollade lite när jag bytte bakhjulslager... Lagerhuset är fäst i ett "vinkeljärn", som i sin tur är svetsat på röret (som går mellan hjulen). Jag riktade mitt vinkeljärn lite med släggan. Svårt att få det bra! Intressant men dålig konstruktion som med åren blir illa ansatt av rost och därav klenare... /Max
Citat från: FREJ skrivet november 21, 2008, 19:33:46 Volvo, Meca, Autoexperten, Bildelsgrossisten? Annars skroten eller bygg om fästena så du får dit gummin från tex 240 eller Biltemas Universal.Får helt enkelt ringa runt och kolla. Tänkte bara om det var någon som hade något enkelt svar. Antar att jag bör byta mina motorkuddar eftersom första avgasröret skallrar mot framvagnsbalken. Det var så redan när jag fick bilen. Killen som hade bilen innan trodde på dålig kvalite på avgasröret men jag vet inte. Misstänker motorkudden..
Hur kan du shimsa dom så att motorn höjs? Hade förstått om det gick att shimsa upp vanliga motorkuddar där motorn står på dom.. Förklara gärna så får jag pröva och se om det blir mindre missljud från avgassystemet när det ligger o slår mot balken..
kan inte vara hela världen o få dit "vanliga" kuddar?Titta på min projekttråd i näst sista uppdateringen-där har jag tagit en bild på hur mitt högra motorfäste ser ut!det är visserligen stumt, men om man vill ha kudde så borde man ju kunna korta av fyrkantsprofilen o sätta en kudde längst ner!
Den får du gärna flytta =) Den är tyvärr nerskrotad av ägaren efter mig.