Författare Ämne: Fakta  (läst 13371 gånger)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Fakta
« skrivet: januari 21, 2007, 01:35:45 »
Sitter och spanar runt lite forumet, och finner en hel del trådar som innehåller mer eller mindre användbar fakta, antingen vid mek eller vid diskutioner med 300 kritiker.

Tog sen en tit på Fakta Fakta/FAQ ( http://www.300power.com/forum/index.php?board=36 ).
Och det var lite halvtomt där, hade tillkommit 3 nya trådar sedan Nov 2005.

Kan vi inte göra så att dessa trådar med användar fakta hamnar under Fakta/FAQ delen?
Gissar att många skulle uppskatta det, eller ja någon bortkommen iaf.
Vi kan väl ha så att folk kan tipsa om dessa trådar någonstans, så det slipper bli att en får jaga allihop?

Nå vad säger ni?


För övrigt så tycker jag att en del av tillskotten gällande avdelningar här på forumet är lite si och så, men det är aldrig fel med utvekling så länge man följer upp det hela och vågar förändras på nytt.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2007, 10:15:51 »
16 pers har kollat in tråden, men ingen har fåt tummen ur att skriva ett svar.. Jippi..

Har iaf ett exempel på tråd som kan skickas till den delen:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=8;action=display;threadid=2103

Där har vi ju en enkel liten guide för den som ska köpa sin första 300..
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fakta
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2007, 23:35:12 »
Kan vi inte göra så att dessa trådar med användar fakta hamnar under Fakta/FAQ delen?
Nå vad säger ni?
Personligen så tycker jag att en tråd under FAQ skall se ut som de som redan ligger där, alltså lika saklig och genomtänkt och lättläst som ett kapitel i en Haynes mekhandbok tex.
Däremot kan jag tänka mig att man skiljer på FAQ och de fackligt inriktade trådarna du menar. Typ FAQ och FAQ light. Eller bara har en tråd där man kan skriva in länk till den tråd man hittat som handlar om nåt bra och skriva kortfattat vad som avhandlas,  tex. "Så tar man bort instrumentpanelen". Annars har vi ju en sökfunktion på forumet som funkar alldeles utmärkt när man vill hitta det man söker.
Detta är bara min åsikt, vill höra allas.

Citera
För övrigt så tycker jag att en del av tillskotten gällande avdelningar här på forumet är lite si och så, men det är aldrig fel med utvekling så länge man följer upp det hela och vågar förändras på nytt.

Vilka avdelningar tänker du på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2007, 00:19:25 »
Jag försökte skriva ett svar men det sket sig, tar det här istället. Hoppas det blir förståbart.. :(


FREJ
Däremot kan jag tänka mig att man skiljer på FAQ och de fackligt inriktade trådarna du menar. Typ FAQ och FAQ light. Eller bara har en tråd där man kan skriva in länk till den tråd man hittat som handlar om nåt bra och skriva kortfattat vad som avhandlas,  tex. "Så tar man bort instrumentpanelen".

JAG
Det låter inte alls som en tokig ide, en län och sedan kortfattad beskrivning.


FREJ
Annars har vi ju en sökfunktion på forumet som funkar alldeles utmärkt när man vill hitta det man söker.

JAG
Sök funktionen i sig är det inget fel på, man lär sig med tiden hur man ska handskas med den.
Men det går som sagt ändå att göra en form av organisation på dom vanligaste sakerna.


FREJ
Vilka avdelningar tänker du på?

JAG
Från början så var jag skeptisk till "Nya besökare/medlemmar", men det verkar som att det sakta går framåt där, i den mån det strömmar till nya medlemmar.

Annars är det "WANTED" jag är fundersam på. Känns inte som att vi är "stor" nog för en sådan kategori.
Men en sådan sak får ju tiden utge, jag har ju haft fel förr


Förövrigt så liknar forumet en karta över wilda western, men både kyrkogård och WANTED tavla  ;D 8)
« Senast ändrad: januari 24, 2007, 00:26:37 av Ulph »
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2007, 17:35:05 »
Det FAQ du ulph pratar om är nog en bra ide. När jag gör något med bilen försöker jag ta bilder och om jag skulle ha lite mer tid/ork så kanske man kunde göra någon FAQ, men jag har inte gjort något invecklat ännu (känns det som iallafall)  ::)

Wanted-sektionen kunde ju även användas för att spåra stulna bilar och annat som helt enkelt är wanted, utöver 300-bilar  :)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2007, 18:07:04 »
men jag har inte gjort något invecklat ännu (känns det som iallafall)  ::)

Wanted-sektionen kunde ju även användas för att spåra stulna bilar och annat som helt enkelt är wanted, utöver 300-bilar  :)

Vad som är inveklat är en tolkingsfråga, när jag vart medlem här så visste jag knappt hur man fick upp huven, men nu j*klar så har jag vänt ut och in på dessa bilar 4 miljoner gånger  8)

Du förstår nog min tanke, man behvör inte lägga ut en guide på hur man öppnar huven, men kanske på hur man byter den.


Ingen dum ide att använda WANTED delen för att efterlysa stulna föremål och ting, nackdelen är nog att det inte är så stor mängd människor som läser det man skrivet.
Men jag kan ha fel  ::)  :)
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fakta
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2007, 21:35:09 »
Angående FAQ så behöver det ju inte vara så avancerade saker som gås igenom där. Även om vi lägger in ett antal "mindre" genomgångar av saker som tex byte av bussningar i växelspaken/länkaget så kommer vi ju inte överfylla avdelningen för det, inte som det sett ut hittills i allafall. Jag personligen blir jätteglad när nån skriver en ny FAQ. Och jag är stolt när jag själv pressar fram en. Jag försöker skriva med mycket tanke bakom och tar gärna närbilder på detaljnivå där det behövs.
Men kan hålla med om att nån form av länksida till trådar som avhandlar samma sak kan vara bra tills nån skapar en riktig FAQ av just det ämnet.

Angående wanted så tycker jag att det är ett roligt inslag, likaså kyrkogården fast det borde jag inte skriva för det är ju jag som skapat den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2007, 21:47:09 »
Jovisst, wanted och kyrkogården är nog fina sektioner med  :) Personligen tycker jag det är intressant att läsa/följa trådar som handlar om stulna bilar etc. Och tydligen så verkar ju många 300bilar gå som vinterbilar så några kanske hamnar på kyrkogården efter vintern.

Förövrigt kanske jag kunde skriva en FAQ om när jag bytte motordyna, vad tror ni om det?  :)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2007, 22:23:05 »
Angående FAQ så behöver det ju inte vara så avancerade saker som gås igenom där. Även om vi lägger in ett antal "mindre" genomgångar av saker som tex byte av bussningar i växelspaken/länkaget så kommer vi ju inte överfylla avdelningen för det, inte som det sett ut hittills i allafall. Jag personligen blir jätteglad när nån skriver en ny FAQ. Och jag är stolt när jag själv pressar fram en. Jag försöker skriva med mycket tanke bakom och tar gärna närbilder på detaljnivå där det behövs.
Men kan hålla med om att nån form av länksida till trådar som avhandlar samma sak kan vara bra tills nån skapar en riktig FAQ av just det ämnet.

Angående wanted så tycker jag att det är ett roligt inslag, likaså kyrkogården fast det borde jag inte skriva för det är ju jag som skapat den.

Härligt!
Då är vi på samma bana iaf tankemässigt.
Det är ju toppen ide att lägga upp en sådan del där man får länka till trådar som man tycker borde finans under FAQ, och om man sedan vill hjälpa klubben/forumet så kan man ju ta sig en tit där och ta tag i någon av dom sakerna som finns där och göra en någorlunda FAQ.

Jäklar vad smart man känner sig nu då. Nä men det vart ett enkelt sätt att stödja klubben individuellt och på ett vis som gynnar oss alla.


1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2007, 22:27:52 »
Förövrigt kanske jag kunde skriva en FAQ om när jag bytte motordyna, vad tror ni om det?  :)

Mitt råd är att tuta och köra, lovar dig att det är varmt välkommet med ditt bidrag.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Fakta
« Svar #10 skrivet: januari 25, 2007, 02:15:29 »
Kanske en del FAQ och en del Tips?
FAQ för de mer ingående anvisningarna med bilder och Tips för personers egna erfarenheter.
Tycker själv att det är lättare att läsa en anvisning om det finns bilder som följer arbetet, men skrivna erfarenheter är också viktiga och bör finnas med, då kanske inte alla vill sitta och göra egna FAQ om det de gjort på sina bilar.
Blir det förmycket i FAQ avdelningen kan man ju alltid göra den i bokstavsordning, eller dela upp den i kategorier.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #11 skrivet: januari 28, 2007, 00:09:01 »
Aterfallet.

Jag såg vad du lagt till på FAQ delen, underbart är allt jag kan säga.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Fakta
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2007, 01:04:40 »
Tackar för det :)

...och mer kommer...
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Fakta
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2007, 01:34:53 »
Tackar för det :)

...och mer kommer...

Härligt.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)