Författare Ämne: Låg nivå på forumet  (läst 16736 gånger)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Låg nivå på forumet
« skrivet: november 25, 2004, 00:33:59 »
Fan börjar tröttna...
Nivån på forumet har inte vart så här lågt förut.

Det postas 5-6 trådar om samma sak istället för att söka efter svaret. Är man så jävla lat att man inte orkar trycka på "SÖK" knappen. Hittar man inget där så kan man ju posta en ny tråd.

Sen så är det också väldigt många trådar som spårar ur. Det snackas om en grej och sedan blir det efter 2 dagar en liten chat kanal för 2 personer eller fler. Använd PM eller MSN eller liknande. Eller att man går helt från ämnet och börjar diskutera en helt annan sak på bilen.

Posta frågorna i rätt avdelning. Kan inte vara så svårt att läsa innan till när man väljer att starta en ny tråd. Blir lättare för alla sen om man själv ska söka rätt på informationen.

Ingen kretik riktad mot någon speciell, utan riktad till dom som tar åt sig. Hoppas att man försöker tänka på det iaf.

Jag vet att även jag har gjort fel, så jag ska också själv försöka bättra mig.

Amplify

  • Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #1 skrivet: november 25, 2004, 17:33:08 »
Kan hålla med. Men det är ju ganska kul att gå off-topic ;)

Hade det gjorts lite mer på hemsidan i "garaget" om hur man installerar el-fläkt etc. så skulle det nog lösa en del av problemet. Tror nog alla klubbar har detta problemet med nya members som bara frågar på.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #2 skrivet: november 25, 2004, 17:42:57 »
Kan hålla med. Men det är ju ganska kul att gå off-topic ;)

Hade det gjorts lite mer på hemsidan i "garaget" om hur man installerar el-fläkt etc. så skulle det nog lösa en del av problemet. Tror nog alla klubbar har detta problemet med nya members som bara frågar på.

Gillar iden som fan med att ha lite mer grejer i "garaget", men sen så komemr det inte dit av sig själv, någon ska ju orka mecka ihop det där med...
/Tobbe

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #3 skrivet: november 25, 2004, 17:45:33 »
Skulle kanske vara bra att ha en typ röd tråd som alla nya medlemmar får läsa när dom reggar sig om vad som gäller och hur man kan söka osv och även för dom som vart med en stund  ::) Vet själv att jag missat den där sök knappen  :-X men så är det och det gäller att hitta en smidig lösning så det ej skenar iväg i dom olika forumen!
Som T08R säger så är vi nog alla syndare vad det gäller att tappa tråden på olika forum men då vore det bra att på peka för den personen att läsa typ(300 powers röda tråd).En ide bara,och hoppas på flera som kommer på bra grejer......för vi får inte spåra ur så folk tappar intresse,utan stannar kvar och delar med sig av sina kundskaper!
« Senast ändrad: november 25, 2004, 17:47:51 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #4 skrivet: november 25, 2004, 19:27:01 »
Jag känner också att det har varit väl låg nivå, alldeles för mycket trådar om samma sak, trådar som byter ämne helt osv.

Andra forum har ju Moderators, går det att ha även här?
Det kanske är ett sätt att hålla lite koll på vad som skrivs och se till att det hamnar där det ska?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #5 skrivet: november 26, 2004, 10:46:15 »
Tycker det är något som händer varje höst på de flesta forum, och kanske inte så konstigt men lite jobbigt att se nya trådar med det vi diskuterade några månader sen...

David är nog den enda som kan svara om vi kan ha moderatorer...

En 300 FAQ tråd kanske skulle skapas med länkar till de trådar vi har, t ex om motor trim, el-fläktar mm mm
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

admin

  • Administrator
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #6 skrivet: november 26, 2004, 18:28:30 »
Jag hör er och tar del av era åsikter. Därför vill jag ha två namn som vill ställa upp som "Global Moderator" för att avlasta mig.

Ser gärna T08R och Nemisis som kandidater ?

Därefter måste vi hjälpas åt att sammanställa guider till garaget, i detta aktuella fall:
Turbo konvertera
Installation av elfläkt

Freedo och Nemisis får gärna skriva lite om Elfläkts installationen ?
Spritis och T08R kanske kan dela med sig lite av era kunskaper vad som krävs för att förse sin 300 med turbo.
Freedo kan jag låna liter bilder av dig till sänkning guiden? Den behöver också ses över. Om alla bidrar kommer det här bli kanon.

Själv ska jag in och se över koden till forumet. Det är nämligen så att när man söker, söks det endast 60 dar bakåt. Plus att  det finns många uppdateringar i som ska göras på medlemssidan. Många nya medlemmar som inte syns. Jobbar även på en uppdatering av medlemssidan där man själv kan logga in sig på sin profil och ändra och lägga in bilder mm mm. Ska bara lära mig asp först :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #7 skrivet: november 26, 2004, 19:26:31 »
Ja jag skriver gärna ihop en text om hur man installerar elfläkt, kan rita upp kopplingschema och sådant också, en ren ära att få bidra med något :)

Ang bilder så är det lugnt, låna på bara ;)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #8 skrivet: november 26, 2004, 21:35:21 »
Ställer gärna upp.
Frågan är om mina data kunskaper räcker? Fast kul att lära sig lite nytt.

Tycker FAQ låter som en bra idé.
Man kan nog länka lite till TPC forum också då det står mycket bra där.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #9 skrivet: november 26, 2004, 21:40:32 »
tror å hoppas verkligen att detta kommer leda till nått bra..
som en total now nothing kille så hade det varit till stor hjälp med ett mer utvecklat "garage".
/Tobbe

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #10 skrivet: november 26, 2004, 22:41:17 »
Nu har du makten Emil, amen.

"With great power comes great responsibility..."

Det är inte så svårt att vara moderator. Du har nu makten att flytta ,ändra ,radera ,sammanfoga trådar.Du kan nu även göra "sticky" inlägg som lägger sig längt upp i de olika kategorierna.Tex för vanligt ställda frågor angånde trimmning, regler, uppmaningar att använda sök innan man gör inlägg mm mm. Dessa verktyg hittar du längst ner när du läser ett "träd". Sen blir dit nickname blått och det är alltid flått :)

Nu är även sök funktionen fixad, den söker nu 4000 dar bakåt i tiden. Bör räcka ett tag.

Freedo. Jätte bra om du sammanställer en el fläkts guide. Tror det är dax för dig att köpa en digital kamera snart. Eller om du har varit snäll i år vet man inte vad tomten kommer med !
Gör en liten shopping lista på vad som krävs och vilken budget som behövs för att fixa dit fläkten. Maila mig kalaset sen när det är klart så puzzlar jag ihop en bra guide.

« Senast ändrad: november 26, 2004, 22:45:48 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #11 skrivet: november 27, 2004, 10:17:15 »
Jo såg skilnaderna trodde det skulle va svårare.

En liten fråga bara.
Går det att lägga in en rättstavnings funktion typ som i Word? Stavar själv fel gamska mycket och så slinter ju fingarna lite ibland när man skriver.


Jo sorry. Glömde tacka för förtroedet, så TACK. Ska göra så gott jag kan.
« Senast ändrad: november 27, 2004, 10:20:00 av T08R »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #12 skrivet: november 27, 2004, 10:26:26 »
Rättstavning finns tvärr inte. Tips är att skriva i word och sedan kopiera in texten till inlägget. Tror det inte finns någon typ av forum som har stöd för rättstavning.

Det borde ju gå att sammanfoga words funktioner till explorer, på så sätt få tillgång till rättstavning. Något microsoft borde kunna utveckla. Kommer nog med tiden.

Till dess får man ha överseende med varandras små skrivfel.

Ut och rätta  i forumet nu. Finns jobb att göra  ;)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #13 skrivet: november 27, 2004, 14:05:45 »
Jag har börjat plita ner lite nu, det blir ganska så utförligt med vad man behöver för verktyg, matrial och vad det kostar osv.
Ska det vara seriöst och sakligt eller kan det vara skrivet lite med humor och glimten i ögat?

En digitalkamera hade varit najs! Tvemsamt om jag har varit snäll nog för att tomten ska komma med en dock  :P

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #14 skrivet: november 27, 2004, 17:26:20 »
Seriös och saklig.

Vi kan ha glimten i ögat oss i mellan, här på forumet ;)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #15 skrivet: november 27, 2004, 19:06:28 »
Bra, då vet jag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #16 skrivet: november 28, 2004, 21:36:07 »
Vänder mig i första hand till Admin här:

Hur ofta rensas forumet?

På TPC har dom rensat årligen och börjat på ny kula men det innebär ju att all värdefull information försvinner och alla nytillkommna frågar samma fråga som nån gjorde en vecka före rensningen och det är ju dumt.

Finns det nån funktion på forumet som gör att gamla trådar försvinner efter tex ett år så att det blir en naturlig rensning efter hand helt automatiskt?
Vore bra när det tex. handlar om en tråd med namn: "Vilka ska åka till Elmia 2003" när vi snart är inne i 2005!

Annars så vore det väl skönt om man kunde ta bort trådar som råkar bli felaktiga/inaktuella eller bara besvarade med att "läs denna tråden där din fråga redan är besvarad"
såna trådar är ju helt onödiga och smutsar bara ner forumet tycker jag.
Då kunde det vara bra om man kunde be en moderator radera tråden eller om moderatorn frågar skaparen av tråden om han får radera den.

I övrigt så får väl alla ta och skärpa sig så kommer vi tillsammans lyfta forumet till den standard det en gång höll.
Är ju klart att det blir svårare ju fler vi blir men vad vore forumet med 10 medlemmar? VI är ju alla tillsammans forumet och dess styrka och kunskap beror på oss.

Detta var lite tankar som kom upp när jag läste inlägg från ovan.

Skriver oxå under på att det är för mycket skitsnack. Lovar att bättra mig. Dock vet jag var sökknappen finns!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #17 skrivet: november 28, 2004, 22:50:53 »
Klart man kan gå in och radera trådar. Men det överlåter jag till David om det inte är helt klart att dom ska bort.

Sen så skulle jag vilja att vi har som TPC med en säljes och en köpes tråd, men vi behöver ju inte ha separata för bilar och delar då de inte säljs köps så mycket här på forumet. Men så länge vi har har som det är nu så skulle det vara bra om man talade om det i rubriken tex S: för säljes, K: för köpes och B: för bytes innan själva rubriken.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #18 skrivet: november 29, 2004, 09:31:14 »
Nja att radera gamla trådar är ingen hit! Dels är det roligt att läsa gamla trådar (lite som en dagbok). Men jag kan hålla med om att radera trådar som inte ledar någon vart, flum trådar.

Köp och sälj trådar måste nog jag och T08R rensa bland. Mycket av som ligger där är sålt. Där har du fria händer Emil att rensa lite. Du har ju varit inblandad i mycket som har sålts :)

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #19 skrivet: november 29, 2004, 17:24:35 »
Nja att radera gamla trådar är ingen hit! Dels är det roligt att läsa gamla trådar (lite som en dagbok). Men jag kan hålla med om att radera trådar som inte ledar någon vart, flum trådar.

Köp och sälj trådar måste nog jag och T08R rensa bland. Mycket av som ligger där är sålt. Där har du fria händer Emil att rensa lite. Du har ju varit inblandad i mycket som har sålts :)

Nej jag tycker inte heller att gamla värdefulla trådar ska bort,  bara dom värdelösa. Men hur mycket utrymme finns på forumet och hur mycket har vi förbrukat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #20 skrivet: november 29, 2004, 22:42:26 »
Kanske skulle ta och ränsa lite i blocket tråden. Undrar hur många av anonserna som finns kvar ;D Min gissning är ingen på första sidan.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #21 skrivet: november 30, 2004, 16:26:18 »
Tja andra sidan tror jag knappt att det finns något heller.....går fort där  ;)
360 goes beyond :-)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Låg nivå på forumet
« Svar #22 skrivet: januari 21, 2007, 01:37:58 »
Intressant diskution.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)