Författare Ämne: Justera fram dörr volvo 360 gl 88  (läst 5722 gånger)

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« skrivet: augusti 11, 2010, 23:43:51 »
Hej köpte mig en ny pendlar bil för några veckor sedan, en blå 360 gl funkar hur bra som helst men det finns ett fel. Dörrarna fram ligger ej an imot karossen så det blir ett väldans vinddrag där när man kör fort. Har kollat efter justerskruvar i dörrarna men har ej funnit något har haft loss framskärm och dörr panelen. Så det verkar ju inte som om man kan justera dörren ???

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2010, 05:45:00 »
Gångjärnen är tyvärr inte justerbara - sitter dörrarna snett beror det sannolikt på slitna sprintar (de går att byta, kostar typ 15kr på Volvo...) eller att en krock eller liknande böjt gångjärnen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2010, 17:54:08 »
Det går att justera gångjärnen med kofot eller annat brytverktyg, som man sätter in i skåran imellan karmen och det övre gångjärnet och bryter så att gångjärnet pressas framåt.
Jag brukar sätta eltejp på kofoten för att inte få lackskador på gångjärnen.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2010, 18:03:44 »
Bra då vet jag det gnislar ju väldigt om dörren när man öppnar så det är nog sprinten idörren som är kass får väll plocka av dörren till helgen och kolla.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« Svar #4 skrivet: november 01, 2010, 21:29:50 »
Hej köpte mig en ny pendlar bil för några veckor sedan, en blå 360 gl funkar hur bra som helst men det finns ett fel. Dörrarna fram ligger ej an imot karossen så det blir ett väldans vinddrag där när man kör fort. Har kollat efter justerskruvar i dörrarna men har ej funnit något har haft loss framskärm och dörr panelen. Så det verkar ju inte som om man kan justera dörren ???

Haken som går in i låset kan ju justeras in och ut (och upp och ned) så det kanske kunde hjälpt? Men det är ju bara "halva dörren" som påverkas då. Själv har jag byggt om dörrgångjärnen till att bli justerbara de med. Borrade tre hål i varje gångjärn och gängade i dörrstolpen så att jag kunde sätta i bultar, sen kapade jag bort de två svetssträngar som håller varje gångjärn.


Rött = borra hål och gänga i dörrstolpen. Gult = kapa/slipa bort svetsen.


Markeringshål borrade samt svets bortkapad med vinkelslip samt dremel med kapskiva.

Notering 1: Jag ännu inte testat att ha så stora hål att justering medges. Detta gjorde jag för att kunna lossa/montera dörrarna smidigt utan att behöva slå i och ur de hemska sprintarna som är omöjliga att komma åt!

Notering 2: Plåtdimensionen i dörrstolpen är nog i klenaste laget för att hålla skruvförbandet. Ca 2mm plåt (dubbelplåt dessutom).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Justera fram dörr volvo 360 gl 88
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2011, 13:06:52 »
Bra då vet jag det gnislar ju väldigt om dörren när man öppnar så det är nog sprinten idörren som är kass får väll plocka av dörren till helgen och kolla.

Min dörr gnisslade nåt hemskt när man öppnade och stängde men bara vid två olika öppningsvinklar på dörren. Det visade sig efter smörjning av dörrstoppet inne i dörren att det var där det lät illa. Nu är det tyst  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.