Författare Ämne: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?  (läst 6281 gånger)

werd

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« skrivet: mars 18, 2011, 17:35:08 »
Jaha ja, nu är man äntligen medlem på detta eminenta och underbara forumet efter några års smygläsning :)

Min fråga är, som har vart uppe förr men måste starta en tråd till för säkerhetskull, vad finns det för alternativ att göra åt ratt-"höjden" i 360in?
Som det är nu har jag knät klämt emellan instrumentpanelen och ratten(ja jag är lång, och ratten är för djupt in i hastighetsmätaren känns det som :P), vilket gör att det blir ett evigt fläktande med armarna mitt uppe på ratten, och det är ju inge vidare skönt :P
Så, fick tips i chatten om snap off... vad är det egentligen? Fästs det på vilken bil som helst? Mitt på någe originalfäste?

http://xenonljus.jetshopfree.se/snabbfaste-sparco-p-129.aspx Hittade detta, är det någe att ha?
http://www.stylingbutiken.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?sSearchWord=rattdistans Kanske det passar bättre? Måste ju ha ett nav då...
Har en gammal Luisi ratt...men det vet jag inte om det passar, får kolla "bultdelningen".

Kan nån kasta lite ljus på denna fråga? :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2011, 10:13:29 »
JAA! Bra att du kom ut ur garderoben tillslut ;)

Jag är oxå lång!
Jag fick hjälp att svarva en egendesignad rattspacer http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg67909#msg67909

Men den på stylingbutiken var ju läcker och billig!

Lösningen i din gåta är ju RATTNAV!

För att få dit rattspacers eller snap-off (som är ett snabbfäste helt enkelt om man vill kunna ta bort ratten på ett ögonblick)
måste du ju ha ett nytt centrum med bultcirkel för antingen LUISI eller SPARCO..

Inköpslista:
- Ratt (har du redan)
- Rattnav (sök på forumet så hittar du nog flera inköpsställen) Betala inte mer än 5-600kr tror jag är rimligt.
- Rattspacer. Köp stylingbutikens som säkert passar. Eller fråga dem först om det passar Luisi för att vara helt säker!

Annars hade det ju varit "läckert" med en distans till originalratten men det blir nog custom på hög nivå då!
Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

werd

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2011, 18:18:17 »
Haha ja vad ska man säga ::) ;) ;D


Suveränt svar, då blir det helt enkelt att köpa http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=b006d790-6d45-4f00-8c65-871c9c012d33
sen ...blir det lite halvklurigt kanske. http://www.stylingbutiken.se/rattdistans-495mm/1228-0 Denna får jag fråga om den passar mot luisi grejerna. Ser ut som de gör det dock när jag tittar på ratten. Och gamla luisirattar har väl samma håldelning som nya...hoppas jag.

Att göra helt custom känns inte befogat i nuläget, även om det skulle vara bra då man alltid lyckas skaffa sig fler busbilar :P Såg riktigt läckert ut det du hade!

Tackar för grymma svar!
« Senast ändrad: mars 19, 2011, 18:21:30 av werd »

Calle2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Stylinghuset
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2011, 20:10:21 »
Det är jag som driver xenonljus.nu. Numera stylinghuset.se rattnaven är alldeles utmärkta enligt mig. Det är sparconav som är ett erkänt bra märke. Ber om ursäkt om det är hattigt skrivet här. Sitter på iphone och skriver.

werd

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2011, 20:58:44 »
Fast nu är det ju bara snabbfäste och inte rattnav men iaf ;)

Calle2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Stylinghuset
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2011, 21:08:15 »
Fast nu är det ju bara snabbfäste och inte rattnav men iaf ;)

Åh herregud. Jag somnar om. Men klart du ska ha ett snabbfäste också ;)

Också lite smygreklam, Kommer att lägga till många produkter i shopen då jag blivit återförsäljare för Ep racing så kika gärna förbi igen. Eller hör av er om det är något speciellt ni söker så ska vi se om vi kan ordna fram det.

 Mvh Calle

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2011, 21:10:43 »
Det är ju otroligt bra att Calle här ovan är den som driver sidan, då får du svar på produkterna direkt i denna tråden  :o  :D

Jag gissar att när det är dubbla bultcirklar är det dels Luisi och dels ett annat (Sparco?) (Riktar frågan till Calle eller nån annan som vet svaret).

Sen gissar jag att du har en gammal treekrad Luisiratt som är "platt".
Köper man en djup så kan man ju få själva rattkringlan ytterligare 40-50mm ut! Eller ny ratt som ett alternativ till distansen ihop med din gamla ratt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Calle2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Stylinghuset
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2011, 12:40:36 »
Det är ju otroligt bra att Calle här ovan är den som driver sidan, då får du svar på produkterna direkt i denna tråden  :o  :D

Jag gissar att när det är dubbla bultcirklar är det dels Luisi och dels ett annat (Sparco?) (Riktar frågan till Calle eller nån annan som vet svaret).

Den är delad för både Luisi: 6x74 mm och sen är den delad för OMP, Sparco, Momo, Simoni, Bertini, R1 rattar m.m. 6x70mm. Mvh Calle

Edit: Fixade till citeringen bara.
« Senast ändrad: mars 20, 2011, 14:09:00 av FREJ »

300-racingpower

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Rattförlängning/rattdistans, vad/var köpa?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2011, 16:53:11 »
Jag köpte en rattdistans på ridetech.se och den fungerar perfa!

Den är lila eloxerad men fungerar bra för det :) Billig desutom.

MVH 300 racing power / Marcus.