Författare Ämne: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.  (läst 5530 gånger)

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« skrivet: september 04, 2011, 20:43:46 »
Hej har en 360 GLT från 86 som knappt går att köra på en grusväg för att den slutar svara på gasen när man kör över något mindre hål etc.
När problemet uppstår så är det följande som gäller:

* Går bra på tomgång.
* Vid full gas lägger den av efter en stund.
* Ibland kan man lyckas lirka upp varvtalet till ca 3000, därifrån och uppåt varvar den som den ska (Pumpar gas en som tok).
* När man stänger av och startar bilen igen går den som den ska (Oftast)
* Går ibland att köra på väldigt låga varv men oftast kommer man ingen vart.
* När man gasar så låter det som att den har blivit sur.
* Det luktar även bensin när problemet uppstår.

Enligt mig så låter det som att det har något med bränsletillförseln att göra.

Bilen går i övrigt bra. Går lite ojämnt när man gasar. Hoppas det inte är allt för svårlöst!

Tack på förhand!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #1 skrivet: september 04, 2011, 23:38:08 »
Skumt problem som kanske kan vara lite meck med att lista ut orsaken till.

När du kör i en ojämnhet och får problem försvinner det inte då direkt utan du måste pumpgasa, starta om osv. som du skrev?

Kan det vara så att en tändkabel glappar.. tycker det låter som om den bara tänder på 3 cylindrar efter din beskrivning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #2 skrivet: september 05, 2011, 16:46:40 »
Det försvinner inte direkt (oftast). Händer dock ibland att jag slipper göra de andra momenten men då ska jag ha tur. Har köpt nya tändkablar efter att bilen gick på 1 cylinder när det var som allra värst.. Fast jag tycker inte dom sitter på riktigt som de borde. Klickar ju i alla fall till när man trär på dom vilket dom gamla inte gjorde. Även bytt fördelarlock och rotorn skulle bytas också var det tänkt men den passade inte tydligen.. Ska man skruva ut längst upp på tändstiften för bättre kontakt och kanske försöka nypa åt tändhattarna så de sitter på bättre?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #3 skrivet: september 05, 2011, 21:12:01 »
Näe de där muttrarna på tändstiften ska ju sitta fast åtdragna så de inte trillar bort eller sitter och glappar. Sen ska tändkablarna tryckas på tills det klickar och ska sen göra hyfsat motstånd när man försöker dra bort dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #4 skrivet: september 05, 2011, 21:36:08 »
Kanske du har fått fel tändkablar om dom inte passar?

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #5 skrivet: september 05, 2011, 21:50:08 »
Köpte rotor, fördelarlock och tändkabelsats från biltema, knappade in regnumret och fick nån lapp som jag visade i kassan. Rotorn jag köpte passade ju inte så det kanske är samma sak med tändkablarna. Den som går från fördelarn till (vad det nu heter, tändanordning) var ju för kort som jag fick med. Kanske värt att köpa Volvo original?

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #6 skrivet: september 06, 2011, 17:02:41 »
Fördelarlocket satt inte på riktigt upptäckte jag men det gör det nu. Tändkablarna är justerade nu så dom nöp åt bättre men problemet kvarstår. Kan det ha något med luftmassemätaren att göra?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #7 skrivet: september 06, 2011, 22:21:21 »
Kan det ha något med luftmassemätaren att göra?

Allting är möjligt, jag försöker alltid se om det är tändning eller bränsle som felar och utgå från det.
Om det luktar bensin lär det ju betyda att det kommer för mycket bränsle om det är bränslesidan det är fel på.

Hade varit kul att veta spänningen till spridarna när den går bra samt när den går dåligt och sen jämföra. Är spänningen är som högst får den mest bränsle.
Egentligen är spänningen 0 ELLER 12 volt men eftersom spänningen bryts och slås till många gånger per sekund så får man en medelspänning om man mäter med multimeter.
Vet dock inte hur du ska komma åt att mäta samtidigt som motorn går.. ett sätt är att ta av en spridarkontakt och mäta i den men då får ju den cylindern inget bränsle under tiden du har loss kontakten och mäter.

Kom just på att det är ju guppig väg som utlöser felet. Då kan du ju ha bilen igång och fara runt och knacka lite lagom på varje misstänkt komponent och se om du kan framkalla felet på det sättet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #8 skrivet: september 07, 2011, 21:12:11 »
Har försökt framkalla felet när den vart parkerad men inte lyckats, ruskat på tändkablarna men det händer inget där. Även försökt med andra komponenter under huven. Kan försöka mäta spänningen och se hur det ser ut där då. Har pratat med flera kollegor om bilen men alla verkar ha olika teorier men dock lika osäkra. Kan det bero på glapp i bränslepumpen? Skit i bränslefiltret? Slangar som är dåliga? Elfel, kortslutning etc? Är nog som du skrev att det kunde vara lite meck med lista ut orsaken..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #9 skrivet: september 07, 2011, 23:44:52 »
Har försökt framkalla felet när den vart parkerad men inte lyckats, ruskat på tändkablarna men det händer inget där. Även försökt med andra komponenter under huven. Kan försöka mäta spänningen och se hur det ser ut där då. Har pratat med flera kollegor om bilen men alla verkar ha olika teorier men dock lika osäkra. Kan det bero på glapp i bränslepumpen? Skit i bränslefiltret? Slangar som är dåliga? Elfel, kortslutning etc? Är nog som du skrev att det kunde vara lite meck med lista ut orsaken..

Citera
* Ibland kan man lyckas lirka upp varvtalet till ca 3000, därifrån och uppåt varvar den som den ska (Pumpar gas en som tok).
Eftersom den går bra på höga varv så tror jag inte på att soppan inte räcker till (bränslepump, bränslefilter, bränsletrycksregulator).

Usch är jättesvårt det här! Särskilt på distans!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #10 skrivet: september 08, 2011, 18:45:33 »
Kan något i tänd-enheten/renix-tändspolen sitta löst? Vad händer om man skruvar loss den från innerskärmen och provar skaka den när bilen står på tomgång?

Borkas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #11 skrivet: september 18, 2011, 15:21:35 »
Har vart bortrest en sväng nu så har inte vart så aktiv.. Men har försökt framkalla felet parkerad med tändspole och allt annat som går att knacka på. Det är som att den missar tändningen för varje gupp, dör helt en kort stund sen kommer det tillbaka och då går den dåligt.. Farthinder som vägarbetare lägger ut är bra exempel på när detta inträffar. Här är ett filmklipp på hur den uppträder efter grusvägskörning: http://www.youtube.com/watch?v=Eix10QBMdyE .

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT Slutar svara på gasen när man kör på dåliga vägar.
« Svar #12 skrivet: september 21, 2011, 21:10:22 »
Har vart bortrest en sväng nu så har inte vart så aktiv.. Men har försökt framkalla felet parkerad med tändspole och allt annat som går att knacka på. Det är som att den missar tändningen för varje gupp, dör helt en kort stund sen kommer det tillbaka och då går den dåligt.. Farthinder som vägarbetare lägger ut är bra exempel på när detta inträffar. Här är ett filmklipp på hur den uppträder efter grusvägskörning: http://www.youtube.com/watch?v=Eix10QBMdyE .

Tack för filmen, verkligen bra att få höra och se hur det beter sig. Men jag blev nog inte jättemycket klokare..
Oj vad det låter konstigt! Låter som ett varvstopp.. vill fortfarande säga tändningen men vill inte heller mena att det inte kan vara bränslet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.