Författare Ämne: Äntligen!  (läst 16123 gånger)

hobbe

  • Gäst
Äntligen!
« skrivet: april 15, 2004, 08:49:09 »
Då har man sin 360 och till helgen är det bara att sätta igång  8) Mycket skall göras (många detaljer är redan beställda), bilen skall lättas, sänkas fram, nya stötdämpare runt om, nya fälgar samt lite motorgodis  :D
Ingen styling då jag vill ha den orginal utvändigt  8) är ju visserligen volvo-stylad a´la holland redan   ;)

hobbe

  • Gäst
Re:Äntligen!
« Svar #1 skrivet: april 15, 2004, 09:05:58 »
Fan allt på en gång blir ju dyrt  :'( Lite funderingar kring motorn, istället för ge sig på B200-toppen skulle det inte vara billigare att slänga i en B21E-topp (finns ju ruskigt billiga på skroten)? B21E motorn ger väl runt 123hk orginal, sedan en H-kam, öppet luftfilter och nytt avgassystem. Det stora effektuttaget får komma nästa är  :D

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Äntligen!
« Svar #2 skrivet: april 15, 2004, 13:52:35 »
Finns ingen B21 top, det är troligen en 398 eller 530. dvs gjutnummer på toppen. De bästa är 405 och 531, bäst flöde och kostar normalt mest. Du har alldeles troligt en 530 top på din.

Om du har möjlighet att gå runt på skroten och titta så se vad du kan hitta...

Kolla på bilden nedan, det är min 531 top från en 940 -92 (131hk-versionen) B230FB. Märkningen sitter över grenröret...
http://w1.303.telia.com/~u30312745/garaget/images/031119/05.jpg
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Äntligen!
« Svar #3 skrivet: april 15, 2004, 20:56:07 »
Nu är jag bortkollrad... vad är skillnaden på alla dessa toppar? och kan de sitta på vilket motorblock somhelst lr? ???
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Äntligen!
« Svar #4 skrivet: april 15, 2004, 22:24:35 »
Det finns i princip två olika toppar som skiljer på hur kanalerna går, den sämre och den bättre. Sedan förekommer det att antal olika gjutnummer på resp typ av topp. 405 och 531 har likartade kanaler och alltså de man skall leta efter. 405 satt på B23 och liknande...

Alla toppar passar på alla block, dvs 531 passar på B19, B21, B23, B200, B230 och även penta-blocken.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Äntligen!
« Svar #5 skrivet: april 15, 2004, 22:58:31 »
penta-blocken är båtmotorer egentligen va? med större effekt?

men alltså... hur många olika toppar finns det?

å angående det... kammar... antar att det är kamaxlar... sitter de i toppen lr blocket? och passar alla kammar alla block o toppar? *går runt i skallen på mig*
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

hobbe

  • Gäst
Re:Äntligen!
« Svar #6 skrivet: april 16, 2004, 07:12:16 »
Har hittat en 531 topp nu, 500:- utan kam  ::) Jag har en k-kam liggande men tror inte skicket är det bästa så hade ändå tänkt skaffa en ny. Så denna topp är det bästa alternativet om man inte vill bråka med SBP?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Äntligen!
« Svar #7 skrivet: april 16, 2004, 08:41:19 »
Hoppe: En 531 topp för 500:- är ett bra pris och SBP ser ingen skillnad, det är bara nummret som skiljer från utsidan  ;D
Hur är dín K-kam sliten? Lagerytorna eller/och nockarna? Du kan ju även kolla om du kan få den polerad, kanske billigare än en ny...

Det är ju en mycket bra kombination, borde ge dig upp mot 130hk med original bottendel.

Wawe: Penta-block är samma som B23 eller B230 men med en strokad vevaxel, veven ger 86mm slaglängd istället för 80mm som vevaxeln till bilmotorerna. Ger 2.5 lit istället för 2.3 lit...
Ger inte så mycket effektökning men mer vrid, vilket gör att man kan köra med lite vassare kam utan att tappa bottenvridet -> Mer effekt på höga varv.
Kammar är kamaxel, på alla rödmotorer (B21-familjen) är det (enkel) överliggande kam, sitter i toppen ovanför ventilerna. Alla kammar passar i alla toppar om man har fördelare i blocket. Har man födelare i toppen måste man ha en kam som är gjord för detta, den har ett spår i bakändan...
Skall försöka fixa lite bilder när jag byter kam i helgen... H-kam... 8)

Vill du vara med?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Äntligen!
« Svar #8 skrivet: april 16, 2004, 08:53:37 »
Hobbe: kommer mer ->
En orörd 531 top kan ge upp till 1.500-2.000 på blocket om man har tur  ;D

Skall du trimma vidare är det ofta så att dom som portar inte vill jobba med annat än 531 toppar.

Lämnar du toppen till mira-färsning och får ett sk ventiljobb utfört, 3 vinklar på säterna för bättre flöde, det är det enskilt billigaste för att öka flödet ytterligare. Kostar inte så mycket heller...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Äntligen!
« Svar #9 skrivet: april 16, 2004, 10:27:53 »
om jag vill vara med? å byta kam menar du? tja, kanske d... när hade du tänkt göra det? Har en tenta på lördag som jag inte har en chans att klara, men sen har jag ett jobberbjudande lördag natt...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

hobbe

  • Gäst
Re:Äntligen!
« Svar #10 skrivet: april 17, 2004, 18:54:38 »
Hur är dín K-kam sliten? Lagerytorna eller/och nockarna? Du kan ju även kolla om du kan få den polerad, kanske billigare än en ny...


Mest lagerytorna tror jag, gått långt, men har aldrig kört med H-kam så måste väl testa något annat  ;) kommer jag över en billigt så är det ännu bättre

Lättade bilen idag samt lätt genomgång av motorn inklusive lite uppfräschning  ::) topp-bytet  får vänta till sommarlovet  8)
När man väl börjar inser man snabbt att tusen andra saker måste åtgärdas t.ex. alla dörrar måste justeras, takluckan totalrenoveras samt en del inredning behöver bytas ut......för att nämna några få

hobbe

  • Gäst
Re:Äntligen!
« Svar #11 skrivet: april 17, 2004, 18:57:48 »
Lämnar du toppen till mira-färsning och får ett sk ventiljobb utfört, 3 vinklar på säterna för bättre flöde, det är det enskilt billigaste för att öka flödet ytterligare. Kostar inte så mycket heller...

hur mycket pratar vi om, måste ju göra något med toppen, vägrar slänga i något som kan ha legat lång tid på en skrot  :-\

hobbe

  • Gäst
Re:Äntligen!
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2004, 17:05:21 »
Börjar bli ordning och reda på bilen nu, men några detaljer kvar.
Måste byte panel, den ser för taskig ut, skadad ordentligt, är det någon som har bytt hela instrumentpanelen nån gång? Vet inte om jag vågar mig på att riva ut hela skiten, får väl inte tillbaka den sen. Vidare undrar jag om det funkar att sätta dit panel från en senare årsmodell, har ju en 85:a och funderar på om det passar med en från en 88:a, reglagen är väl helt annorlunda etc.
Som sagt vet hur stort jobbet är och om en amatör fixar det  ::)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Äntligen!
« Svar #13 skrivet: juni 15, 2004, 21:32:39 »
Finns väl bara amatörer här, eller ?  ;)

Eftersom dom gjorde en uppdatering ca 86 är det inte säkert att en nyare passar, men det är bara att testa och berätta för oss hur det gick... ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Äntligen!
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2004, 22:57:53 »
går det inte har jag ett tips: Hammare, brädbit, Dremel Multi ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil