Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1268950 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1720 skrivet: september 16, 2010, 22:34:02 »
jo jag försöker allt själv :D


Skojjigt värre, då kanske du vill lägga ut lite bild och text vid några tillfällen under pågående portning?  :P

Fan va kul det hade varit att kunna porta (bra) själv!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1721 skrivet: september 17, 2010, 06:59:39 »
ska försöka fota lite och förklara lite med text.. men då kommer de komma 50 Pers o säga att jag gör fel :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1722 skrivet: september 17, 2010, 22:34:09 »
ska försöka fota lite och förklara lite med text.. men då kommer de komma 50 Pers o säga att jag gör fel :D

Nejdå.. bara nån enstaka på detta forum  :D

Och sen kanske du/vi får veta nåt matnyttigt på så vis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1723 skrivet: september 18, 2010, 15:19:30 »
hehe de får vi väl se.. men då kan de ju vara kul me både ris o ros så man kanske lär sig något själv oxå ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1724 skrivet: september 19, 2010, 05:19:33 »
Learning by doing it wrong and then right ... or just right the first time :P ....men men Tänk på att failure is always an option :P...
Risig Men Betald,

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1725 skrivet: september 19, 2010, 19:50:45 »
haha jo =) .. vi får väl se va ni tycker.. bilder o info kommer iaf såfort jag är klar med portningen =) hittils är jag helt klart nöjd iaf :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1726 skrivet: september 20, 2010, 15:30:54 »
ja det är väl huvud saken du är nöjd ;) alltid en fördel att man är nöjd själv
Old Volvo's never die, they only go faster!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1727 skrivet: september 22, 2010, 23:13:37 »
Jo det är väl huvudsaken =)

nu får ni kommentera.. ris eller ros! :D
Alltså en 531 topp som jag portat upp båda insug och avgaskanaler.

Bild 1: Original insugskanal
Bild 2: Portad insugskanal
Bild 3: Original insugskanal från insugssidan
Bild 4: Portad insugskana från insugssidan
Bild 5: Original avgaskanal
Bild 6: Portad avgaskanal
Bild 7: Original avgaskanal från grenrör
Bild 8: portad avgaskanal från grenrör
Bild 9: Färdigportad (möjligen lite mer puts och blästring)
Bild 10: Jämnförbar original 530 topp.

Svårt o få med skillnaderna på kort, men tagit ganska kraftigt i både insug/avgas.

fråga om det är nått =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1728 skrivet: september 22, 2010, 23:14:13 »
forts.
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --FilmUpdate 100910--
« Svar #1729 skrivet: september 22, 2010, 23:14:35 »
forts.
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1730 skrivet: september 22, 2010, 23:32:32 »
Såg ju väldigt bra ut det där för en som inte har mer än en liten aning om hur det ska utformas.
Du ska inte göra något åt dom små bullarna i för bränningsrummet samt putsa upp ytan lite? Kommer inte ihåg vad bullarna gör/förstör men polering är ju i allafall bra för att motverka spikningar har jag läst mig till.

Ventiler? Blir det mirafräst och större ventiler i samma säten eller maxstorlekar?

Snyggt jobbat som vanligt!!

Hur mycket verktyg gick det åt förresten. Luftdrivet slipverktyg med diverse "spetsar" och en massa T-röd eller?
Favoritform på "spetsarna"?

Mer HK åt 300-folket!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1731 skrivet: september 23, 2010, 22:35:24 »
Tack tack  :)

Mja vet inte riktigt heller hur de ska utformas.. men känns som de e sjukt mycket bättre flöde i dom här kanalerna, o så är dom massa större  :) förbränningsrummen är putsade och klara oxå

De blir tyvärr standard ventiler.. inslipade o fint såsett.
Möjligt att de blir större ventiler etc nästa sommar.

Ang. Verktyg så kör jag med luftslip med roterande fil. Grov och fin.  Ett sjukt bra tips när man ska porta i alu är att köra med slipen i ett stearinljus då o då.. bättre resultat än t-röd och det fastnar aldrig något i filen! Grymt bra!

avslutar sedan med att slipa kanalerna med en sandpappertrissa så dom blir lena o fin, dock inte blankpolerad! :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1732 skrivet: september 23, 2010, 22:53:32 »
Tack tack  :)

Mja vet inte riktigt heller hur de ska utformas.. men känns som de e sjukt mycket bättre flöde i dom här kanalerna, o så är dom massa större  :) förbränningsrummen är putsade och klara oxå

De blir tyvärr standard ventiler.. inslipade o fint såsett.
Möjligt att de blir större ventiler etc nästa sommar.

Ang. Verktyg så kör jag med luftslip med roterande fil. Grov och fin.  Ett sjukt bra tips när man ska porta i alu är att köra med slipen i ett stearinljus då o då.. bättre resultat än t-röd och det fastnar aldrig något i filen! Grymt bra!

avslutar sedan med att slipa kanalerna med en sandpappertrissa så dom blir lena o fin, dock inte blankpolerad! :)

Okej!
Stora/större  kanaler är inte alltid bra men det är klart att skiljer nog en del mellan vad man vill ha i sugmotor och turbomotortopp där..

Bra tips med stearinet! Blir lite sugen på att porta min 531 men ska nog testa original först, kanske öva upp sig på en 530 oxå..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1733 skrivet: september 23, 2010, 23:29:42 »
Jo det är ju rätt men som du säger så är det en stor skillnad på en tvångsmatad topp ;)


Ja prova på o porta lite du :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1734 skrivet: september 24, 2010, 18:13:25 »
Baah blev ju inga kommentarer på det där inlägget iaf.. :-[
Ikväll blir de bärs här hos schmidt.. mösa er iväg från datorn o kom hit nu för fään :D

//Zyklon (fel inlogg)
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1735 skrivet: september 24, 2010, 18:40:16 »
Ska tyvärr jobba vid 5 imorgon så blir inget med det.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1736 skrivet: september 26, 2010, 20:23:02 »
Klenis!

I helgen har jag som sagt vart hos Peter och byggt på hans verkstad/hus.. men även hunnit fixa till min nya topp. Planade av den 1mm och slipat in ventiler, etc. Så nu är den strax klar! Ska bara byta ut några ventilbrickor för att få rätt ventilspel på alla ventiler.. är det Volvo som gäller för nya brickor eller finns de någon annanstans?

Idag har jag lagt i o-ringarna o fixat ny topplockspackning så det är klart, Monterat på nya bromsskivor ibak samt att Jag börjat fila på den nya ombyggntionen av bromsbeläggen ifram.. letade ju efter racebelägg men nu kommer det istället bli belägg från en nascarbil som jag får modda till 240oken  ;D

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1737 skrivet: september 27, 2010, 20:28:32 »
Klenis!

I helgen har jag som sagt vart hos Peter och byggt på hans verkstad/hus.. men även hunnit fixa till min nya topp. Planade av den 1mm och slipat in ventiler, etc. Så nu är den strax klar! Ska bara byta ut några ventilbrickor för att få rätt ventilspel på alla ventiler.. är det Volvo som gäller för nya brickor eller finns de någon annanstans?

Idag har jag lagt i o-ringarna o fixat ny topplockspackning så det är klart, Monterat på nya bromsskivor ibak samt att Jag börjat fila på den nya ombyggntionen av bromsbeläggen ifram.. letade ju efter racebelägg men nu kommer det istället bli belägg från en nascarbil som jag får modda till 240oken  ;D

Nice.. undrar just vem du fått nascargrejor ifrån  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1738 skrivet: september 28, 2010, 01:03:47 »
haha jaaa du..   ;D

Nu e strax frambeläggen klara iaf =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1739 skrivet: september 28, 2010, 01:05:07 »
haha jaaa du..   ;D

Nu e strax frambeläggen klara iaf =)

Bra.. dom borde väl tåla lite bankörning  ;D

Eller... bromsar dom i Nascar  ???  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1740 skrivet: september 28, 2010, 03:55:17 »
Vem vet .. zyklon kanske ska börja köra nascar här i sverige .... :=)
Risig Men Betald,

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1741 skrivet: september 28, 2010, 14:15:18 »
Haha sant.. men bilarna SKA ju kunna bromsa från 300+ så  :D

Nu är allt klart för montering iaf så ska börja med det ikväll :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1742 skrivet: september 28, 2010, 19:40:57 »
Haha sant.. men bilarna SKA ju kunna bromsa från 300+ så  :D

Nu är allt klart för montering iaf så ska börja med det ikväll :D

Glöm inte kameran och sen in med bilderna här  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1743 skrivet: september 28, 2010, 22:38:27 »
Slänger in bilder så fort jag hinner. Bromsarna är monterade och klara. Passade skitbra :)
Och så har jag börjat montera på toppen.. bara turbon o lite småkrafs kvar så blir de uppstart imorrn igen :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1744 skrivet: september 29, 2010, 21:41:24 »
Fy tusan va gött den gick nu! Vilken skillnad :D släppte på 3an i 130 med R-däck! :D och nya bromsarna kan stoppa en Finlandsfärja :D

De jag gjort den här gången är:
Bytt till 531 och portat
Planat toppen 1mm
Hårdare ventilfjädrar
O-ringat blocket
Justerat tändningen (flyttat hallgivaren)
Portat wastegaten
fått ordning på soppan
Bytt bromsskivor bak
Nascar belägg ifram..

Får ut o kräma ur bilen mer men det verkar hålla :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1745 skrivet: september 29, 2010, 21:53:30 »
Kanon att det blev bra  :D Kommer gå som ett skott på Gelleråsen  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1746 skrivet: september 29, 2010, 23:03:17 »
Fy tusan va gött den gick nu! Vilken skillnad :D släppte på 3an i 130 med R-däck! :D och nya bromsarna kan stoppa en Finlandsfärja :D

De jag gjort den här gången är:
Bytt till 531 och portat
Planat toppen 1mm
Hårdare ventilfjädrar
O-ringat blocket
Justerat tändningen (flyttat hallgivaren)
Portat wastegaten
fått ordning på soppan
Bytt bromsskivor bak
Nascar belägg ifram..

Får ut o kräma ur bilen mer men det verkar hålla :D

Fy tusan va kul!
Och bra med en spec på vad du gjort!

Och portningen verkar ju inte gått åt skogen heller  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1747 skrivet: september 30, 2010, 07:19:09 »
Tack tack :D ja de va kul som tusan att den gick bra.. bara lite orolig att oringningen inte ska hålla om man ligger på fullt..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1748 skrivet: september 30, 2010, 22:09:10 »
Nu är jag ledsen på riktigt!!

jävla bil
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Pan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1749 skrivet: september 30, 2010, 22:16:03 »
Såg på fejjan! :( Hur blåser man en slang sådär? Ska du alltid hålla på att köra sönder saker för :(

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1750 skrivet: september 30, 2010, 23:03:39 »
Har topplockspackningen gått igen så att du sprängt en kylarslang, eller är det något annat som givit övertryck i kylsystemet? Känns som det ska vara något som är väldigt knasigt om du lyckas blåsa en oringad topplockspackning med nyplanad topp...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1751 skrivet: oktober 01, 2010, 00:25:43 »
Nu är jag ledsen på riktigt!!

jävla bil

Trodde först du sprängt en slang från IC:n men nu ser jag att det verkar vara kylarslangen!

Säger som de andra, inte 17 har du blåst topplockspackningen med O-ring och allt och sen till råga på allt sprängt kylarslangen pga. laddtryck?

Snälla säg att det bara är att byta kylarslang och åka igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1752 skrivet: oktober 01, 2010, 14:59:23 »
Tror inte ditt lock till expansionskärlet funkar som det ska i alla fall.... Nytt lock och slang och testa igen! :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1753 skrivet: oktober 01, 2010, 19:56:06 »
Bad News.. ny slang, kolla topplocksbultar, i med vatten...  startar..

Fontän ur expansionskärlet och mellan toppen och blocket  :'(

Fuck this!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1754 skrivet: oktober 01, 2010, 20:19:01 »
Vi fixar det där i början av veckan  :-*
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1755 skrivet: oktober 01, 2010, 21:56:51 »
Ja tror inte vi löser de så smidigt peter  :'( de va värre än ja trodde...

O-ringen har skjutits ut i vattenkanalen och tagit med sig packningen.. men även gjort en stor flis ur toppen. så den är väl skrot den oxå antar ja. Inte en tillstymmelse till spikningar lr nått =/

tror ja ger upp på riktigt nu.. orkar inte mer sånt här skit
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1756 skrivet: oktober 01, 2010, 21:58:19 »
snygg O-ring...  :'(
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1757 skrivet: oktober 01, 2010, 23:13:44 »
Ja tror inte vi löser de så smidigt peter  :'( de va värre än ja trodde...

O-ringen har skjutits ut i vattenkanalen och tagit med sig packningen.. men även gjort en stor flis ur toppen. så den är väl skrot den oxå antar ja. Inte en tillstymmelse till spikningar lr nått =/

tror ja ger upp på riktigt nu.. orkar inte mer sånt här skit

Den lilla flisan går väl alltid tiga igen utan att för den skull sabba toppen?!


Sen är ju det stora bekymret VAD SOM ÄR FEL med din motor!?
- Har du toppdeckat den så blocket är plant!?
- Går packningarna alltid på samma ställe?
- Kör du på etanol? (Har hört att man inte ska höra spikningar så väl med etanol. Vet inte om det stämmer).
- Lyckades du med O-ringningen eller kan det vara just den (frälsaren) som ställt till det på nåt sätt i detta haveriet?
(Undrar om du kan prova utan o-ringar när flisan är svetsad. Eller om spåren måste läggas igen oxå då?)

Keep up! din bil och din spis är för ball för att läggas ner pga. en sån här "bagatell"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1758 skrivet: oktober 02, 2010, 01:57:28 »
vet inte om toppen sjunker lr nått annat dumt om man svetsar/planar.. men de kanske går o rädda..?

Vet inte vad som är felet =/... den går så sjukt fint när man kör den, både vanligt och när man ligger på.
har ju vart runt 200 varenda gång på fulladd 4/5 när ja skjutit packningen.. visst det är ganska bra ös i maskineriet då men det håller ju för andra!!??

block ej toppdeckat men kollat med stållinjal o de e rakt. brukar inte va några problem med rödblock.
Packningarna har gått sönder på olika ställen varje gång.
Kört på full etanol i 3 år nu.. Inga som helst tendenser till spikningar, inga märken i kolvar/topp.
hmm ja.. det kan ju vara så att det är ju o-ringningen som blev misslyckad. tyckte det blev riktigt bra o var nöjd som tusan med jobbet men... skarvningen av o-ringen kanske inte var duglig? sneslipa/omlott?

tror inte det går så bra att köra utan ringar där nu.. eller vem vet. kanske funkar att packningen trycks ner i spåret istället?



Haft sånna jäkla motgångar med precis allt.. bilen är bara en liten del i livet som jävlas just nu. Men att bytt 5 topplockspackningar under en kort säsong är inget kul! och hela tiden har packningarna pajjat så det har förstört för mig när jag ska köra nån banträff.. får aldrig använda bilen! =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 220910--
« Svar #1759 skrivet: oktober 02, 2010, 16:58:05 »
Fixat till brorsans nya vinterbil lite... kanske lite roligare o kika på än mina jäkla problem..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..