Författare Ämne: Problem med växellåda  (läst 12207 gånger)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
Problem med växellåda
« skrivet: maj 05, 2014, 17:57:21 »
Hej har en 360GLE -84 sedan som växellådan eller något krånglar på.

När jag står still kan det ibland inte gå att få i ettan, det tar bara emot stumt. Men backen skrapar det på när jag försöker.

Då kan jag låtsas växla i trean, sen tvåan och sen ettan, för att till slut få i backen. Och då utan skrap över huvudtaget? Om jag står still, kopplar och gör tre två ett alltså, då går backen sedan i smärtfritt och fint.

Även för att få i ettan kan jag behöva göra samma sak, trean, tvåan och sen ettan. Då går ettan i lätt också.

När jag fått i ettan, och ska accelerera iväg och sedan lägga i tvåan så blir det ett hack, (Man kan tro att växeln är i, men måste dra den ett hack till) Och det skrapar på andra hacket. Sedan får man alltid i trean, men även den klonkar lite.

Ska jag växla ner i t.ex korsningar så får jag ibland inte ner till ettan utan att stå HELT stilla. Men ibland får jag i den bara jag kör under 20km/h. (Är det spärr på att få i ettan förns man kör mindre än 20km/h? Har varit så flera gånger, exakt vid 20 strecket)

4 och 5 funkar ALLTID utmärkt.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Har en bild på hur urtrampningslagret ser ut ifall det är intressant då jag inte vet hur det ska se ut/sitta.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2014, 22:03:27 »
Spänn kopplingsvajern.
Kopplingspedalen ska ligga i höjd med bromspedalen eller lite högre, om den inte gör det ska den justeras.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2014, 23:04:35 »
Har den ca 1cm ovanför bromspedalen.

Lyfter jag kopplingen har jag mellan 0.5-1cm lyft.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2014, 05:08:43 »
Kan tänka mig att lamellen går för trögt på splinesaxeln och då ger det såna symptom som att du inte riktigt frikopplat. Det du gör när du läggar in trean, tvåan och ettan är att du saktar ner varvtalet i växellådan. Bästa är nog att ta isär och rengöra axeln och lamellens splines och sen smörja in försiktigt.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2014, 13:02:16 »
Åh, okej. Får nog prova det då.

Vad är det jag behöver bort med för att få bort axeln då?

Kan vara på tid att göra en lite service på resten av drivlinan!

Har smörjbrygga, och travers fast på olika ställen på gården om det underlättar.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2014, 14:12:36 »
Jag skulle ha lyft ur motorn för att kunna rengöra kopplingsaxeln.. Men går även att ta ner bakvagnen för att sedan ta ner transaxelröret mellan växellåda och motor.

Det är en smaksak hur man gör =)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2014, 17:03:06 »
Det är såhär, jag ska nu turbokonvertera min 360GLE -84 med B230E. (Har kvar elektroniska originalsprutet)

Och växellådan är fortfarande likadan som sist jag skrev här.

Så antar att så fort jag fått i turbon och lyckats provköra lite så lär väl växellådan rasa. Men jag har en reservdelsbil som jag fick utav en gubbe som står här inne på byn 2km bort som jag tog en B200 ur. Som alltså fortfarande har kvar all annan utrustning som växellåda, diff.

Borde jag kanske ta hem den hit till mig igen och plocka ner växellådan från den och sätta den på min för att få det att hålla lite bättre tills turbon kommer på?

Eller ska jag satsa på annan bättre låda?, tror inte jag rår mig på att kapa i kardantunneln och hålla på byta till nå BMW ZF låda  :-\

TIPS MOTTAGES!! Hjälp tack, vill kunna turbokonvertera och ladda bara runt 0.4-0.5 och glida runt med det. Kunna burna och ringar när det väl behövs på lite sportsliga evenemang ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med växellåda
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2014, 16:21:20 »
Du klarar dig med originallåda. Det är inte den som är klenast i drivlinan, det är diffen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Problem med växellåda
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2014, 18:35:14 »
Vilken del som är klenast beror mycket på hur man kör - burnouter och drifting knäcker diffen ganska fort (det finns en del som lyckats även med snälla sugmotorer). Svetsdiff hjälper diffen i det läget, då tenderar drivaxlarna att dö istället.
Om man är snäll mot grejerna (d.v.s. inte driftar, burnar och dylikt) brukar treans växel dö istället, kommer man upp runt 300hk blir växellådor en förbrukningsvara - mer effekt än så kan man nog inte hoppas på att den håller alls om det inte är väldigt lite vrid och väldigt mycket varv.

Ett bra tips kan ju vara att se till att det är bra olja i diffen då det brukar vara de små diffdreven som skär när det blir stora varvtalsskillnader mellan hjulen och lite effekt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Problem med växellåda
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2014, 19:41:00 »
Har fått i turbon och kört lite nu, hunnit köra sönder diverse.

Nu klonkar och knackar motorn, mer eller mindre beroende på hur jag stället fördelaren. Och extra mycket när jag motorbromsar. Vid gaspådrag - inget knack.

Har jag fördelaren - tändningen dåligt inställd så bara VRÅÅÅLknackar DE!!

Och tillbaka till växellåda. Den har hållit än så länge, bytet till sinterlamell gjorde inte saken bättre. Men den är körduglig.

Växlarna krånglar lite annorlunda nu, inte så farligt att växla från 1-2, men däremot att få i backen är knöligt..

Nu efter att jag dragit åt remskivan stenhårt,(hade bilen ståendes mot vägg med backen i) Och första provkörningen efter de, då tycker jag växellådan fungerade bättre än vanligt!

Kan det ha något att göra med att jag stått och dragit den baklänges med stumt bakåt liksom så att nåt böjt till säg på något sätt eller inbillar jag mig bara?