Författare Ämne: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!  (läst 9664 gånger)

Jandersson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« skrivet: januari 21, 2016, 22:00:06 »
Jag har en svetsad diff i en m47r låda i garaget och en m46 låda i bilen så nu undrar jag om den svetsade diffen passar direkt i m46 lådan eller? Och kan man byta diff utan att byta pinjongen också? Om inte så kan man ta lös pinjongen från diff sidan utan att ta lös lådan? Kan tillägga att bilen får ny drivlina till sommaren så de behöver bara hålla på helgarna i vinter

Jag skulle behöva svaret snabbt eftersom jag tjänstgör och får helgpermission nu på fredag så jag skall förhoppningsvis byta diffen då på lördag

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2016, 23:52:48 »
Ja diffen går att byta utan att röra pinjongen. Pinjongens mutter når du bara när du inte har lådan ivägen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2016, 11:12:50 »
Antar att du har m45r låda bilen (4vxl).
Om det är samma utväxling kan du byta bara själva diffen som nödlösning, kronhjul och piniongen är ett par som hör ihop om man är seriös.
Piniong från m47r passar inte ihop med m45r.
Men varför inte montera hela m47r låda och diff i bilen? Det är inte mycket mer jobb, det som tar mest tid är att lossa drivaxlarna och det måste du ju göra fast du bara byter diff. Och så slipper du shimsa mm

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2016, 13:54:32 »
Antar att du har m45r låda bilen (4vxl).
Om det är samma utväxling kan du byta bara själva diffen som nödlösning, kronhjul och piniongen är ett par som hör ihop om man är seriös.
Piniong från m47r passar inte ihop med m45r.
Men varför inte montera hela m47r låda och diff i bilen? Det är inte mycket mer jobb, det som tar mest tid är att lossa drivaxlarna och det måste du ju göra fast du bara byter diff. Och så slipper du shimsa mm

+ att han får 5-växlat istället för 4-växlat  :D
Skillnad på växellänkaget? Annars bara byta knopp?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2016, 15:04:08 »
Momentrör och växellänkaget passar.

Jandersson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Lägga m47r diff i m46 samt pinjong? Snabbt svar tack!
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2016, 19:37:57 »
Volvon i frågan är nämligen en 340 så den ha ju kardan medans den extra lådan och diffen är från en 343 och har kardantunnel och om jag int minns fel så sitter det även annorlunda fästen på den från 343(går dock säkert att ta bort och montera lika sätt som den som sitter på).