Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - oFriman

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 31, 2022, 20:38:32  »
Och råkade även dyka upp ett par högtalare till fotutrymmet på ebay, då kunde jag inte hålla mig. ;D

2
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 31, 2022, 20:36:22  »
Har forstatt riva ner motorn, inget direkt märkvärdigt ännu, lagrena såg alla helt okej ut, inte några djupa skråmor, endast fläckar av slitage i vestakslagren. Har också spenderat några timmar med att tvätta och avfetta blocket, samt gav det en snabb honing bara för att se om allt verkar okej.

3
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 28, 2022, 21:25:10  »
Och så blev jag nyfiken på hur motorn jag plockade ut bilen såg ut så började jag riva den.

Jag hade förväntat mig en motor i väldigt dåligt skick, då resten av bilen också var det och jag har ingen aning om kilometertalet på denna motor. Men hittils verkar det ganska lovande.

Toppen var välidgt fin, inte alls grova avlagringar. Och jag tror bestämt att den blivit planad relativt nyligen, För den har fräsha planingsmärken, och ingen korrosion runt vattenkanalerna vad jag kunnat hitta ännu iallafall.

Cylinderloppen var inte heller så tokiga, där finns missfärgningar som jag är lite osäker på, men jag känner inte av dem med nageln, så skall väl bara okej med en honing bara.

Måste ännu inspektera bottendelen, men om allt verkar okej så kommer jag nog högst antagligen att bygga denna motor istllet för en b230.

4
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 28, 2022, 21:24:52  »
Hittils har jag endast testat blästra några enstaka delar, men är ganska nöjd med resultatet. Jag är rätt nöjd med pistolen och kompressorn jag har gällande hur effekitvt den blästrat, dock verkar det vara väldigt petigt med slangen och munstycket för att plocka upp sanden, så det är ganska svårt att hålla ett konstant flöde av sand.

Jag testade blästra den gamla difflagerhållaren som har en del former och var svår att försöka få ren. Till vänster är en ny för att se skillnaden i nyansen efter blästringen. Måste hitta någon bra färg att måla aluminium delar mer efter blästring.

Jag provade även blästra ett gammalt smutsigt difflock, jag tvättade int ens av det före. Överrasknade bra tog blästern, det den lämnat kvar skulle jag säga är en blandning av smuts och olja som olja som inte riktigt vill flyga bort, om man konsentrerar blästern på dem så flyttar de sig sakta frammåt på kåpan bara.

5
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 28, 2022, 21:22:03  »
Update dags, har inte så mycket att komma med,  men något iallafall.

Jag släpade hem ett blästerskåp i sommras som jag själv knåpat ihop för många år sedan med aldrig använt. Placeringen av fönstren i skåpet var inte riktigt optitimala så satte genast kapen i det och gjorde om dem. Jag passade även på att ge skåpet ett lager färg.

Vet inte om jag kommer behålla skåpet eller ge bort det då det tar väldigt mycket utrymme och är kanske inte sist och slutligen så jätte användbart, det mesta skulle gå lika bra att göra med stålborste i borrmaskinen. Men kan vara riktigt användbart till att snygga upp delar vid nästa motorbygge.


6
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 27, 2022, 06:23:20  »

7
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 26, 2022, 17:54:29  »

LSD finns på hyllan:
https://www.classicswede.co.uk/Quaife_5_Speed_Torsen_Limited_Slip_Diff_LSD/p1733344_17458453.aspx

Jo tack, har sneglat på den sedan jag började med projektet, och nu ångrar jag väldigt mycket att inte jag köpte den före brexit ;D

8
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 22, 2022, 18:22:50  »
Haha brist på tidsfördriv har du då inte!

LSD till 360? Det får du gärna länka här om du hittar igen!

En fråga angående motorval: Varför välja B200 före B230?

Men kul att höra att bilen och du finns kvar på forumet ännu!


Lyckas inte hitta den nu, är nog många månader sen jag såg den senast. Men det var en begagnad "HOR" lsd diff till 360 som dök upp till salu först i Österrike och sedan i Estland om jag minns rätt . Båda gångerna var priset ca 1400€ vill jag minnas.

Min tanke är att b200orna är billigare (ofta dubbelt billigare än en b230 om man följer priset på skrotarna här i Finland) och räcker mer än väl till vad gäller effekt om man turbokonverterar. Och jag har ju en extra b200, samt att det är ju lite "annorlunda" då många ändå väljer att byta till b230 då de trimmar.

9
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 18, 2022, 19:29:05  »
Har bilen fortsatt fungerat?

Har egentligen inte gjort något med bilen sedan i somras, endast kört den ut och in ur garaget några gånger då jag behövt utrymmet. Tillökning i familjen samt andra hobbyer har gjort att det inte funnits tid eller ork över för bilen.

Men planer, drömmar och mål finns ännu.  ;D

I något skede skall ju bakvagnen renoveras till samma grad som fram. Allt för det finns hemma på hyllan redan. Jag hade tänkt göra det den här vintern, men började lite leka med tanken om att kolla över växellådan ( egentligen helt onödigt) och potentiellt byta diff före. Antingen en torsen eller möjligtvis en lsd( har sett att det dykt upp någon lsd diff till 360 på ebay).

Jag funderar också på att försöka bygga ihop ett par coilovers till 360 från ett par billiga FK coilisar jag har över från brukisen + ett par 360 fjäderben.

Och så har jag lekt lite med tanken att bygga en till motor, bara för att det är roligt. Men kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle bli en b230 eller b200.

Och så har jag ju speeduino projektet att ta tag i något skede, skulle vara lättast att göra i samband med bygge av ny motor, men får se.

Och så måste jag se över avgasrörssituationen. Nya 2,5tums röret är lite onödigt högljutt, och jag tror att det har och göra med att det kanske inte blir 100% tätt, det låter så iaf. Skulle behöva lägga in en flex joint för att lite hjälpa röret att passa helt. Men så har jag även problem med att melllandämparen är såpass stor att den tar i kanten till garagegolvet då jag skall köra in bilen, jag kan inte ens backa in bilen längre. Och ljuddämparen är nästan helt fast i karossen redan... Så quick fix blir väl att byta tillbaka till orginalröret.

Och så skall jag nog byta ut backluckan i något skede, jag har en i mycket bättre skick liggandes. Men den måste målas först.

10
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 05, 2021, 10:44:49  »
Jag kopplade i kabeln som lossnat till generatorn och laddade batteriet en liten stund och sedan hoppade bilen till liv som inget nånsin hade hänt. Så bränslepumpen verkar nog fungera.

Nu när jag lite hunnit tänka på saken så antar jag att då generatorn slutade ladda så åt lampor och bränslepump upp batteriet tills spänningen var för låg för pumpen att gå. Och därför betedde sig bilen som att bränslet var slut efter att jag skuffat igång den.

Måste skaffa en spänningsmätare så jag märker om det händer igen. Och så måste jag ta en titt på kabeln till generatorn, det är inte första gången den hoppat lös.

11
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 04, 2021, 21:49:16  »
Nu är jag lite trött på bilfan... Enligt tankmätaren körde jag slut en halv tank på 40km väldigt lugn körning. Sedan efter att jag tankat var bilen stendöd, var en kabel till generatorn som kommit lös, skuffade igång bilen och kom ca 20m före den igen betedde sig som att bensinen var slut, gissar att den nya bränslepumpen gett upp. Blev bogsering hem för 220€. Kul.


12
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 03, 2021, 16:17:47  »
Svetsade klart röret idag. Blev riktigt nöjd, tror inte jag skulle stå ut med ljudet om det vore en bruksbil då det blev ganska högt och dovt ljud inuti. Kanske man skulle ljudisolera bilen lite så det inte är en sån plåtburk. ;D Men som söndagsbil går det nog bra.

https://www.youtube.com/watch?v=AIwl8z-xFb8

13
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 03, 2021, 16:13:24  »
Grattis till nya bilen! :) Har du några planer för den redan?

14
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 02, 2021, 20:14:03  »
bilder

15
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 02, 2021, 20:13:19  »
Åkte in till Biltema idag och skaffade vad jag behövde till avgasröret. Får hoppas att ljudnivån blir acceptabel med detta, annors kan jag alltid byta ut slutdämparen till något lite större.

Spenderade sedan kvällen med att knåpa ihop röret, kom så långt så allt är nu färdig punktat och klart för att helsvetsning.

Bredvid orginalröret ser det nya inte så grovt ut, men borde väl nog göra en hel del för effekten ändå.

Märkte även att jag lyckats förstöra wideband sensorn igår då jag testade den lilla ljuddämparen. Slarvade lite med fastsättningen
av röret och backade sedan fast det i garagegolvkanten som resulterade i att wideband sensorn slog i sprängkåpan... Jaja man lär väl inte göra om det iallafall.

16
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 01, 2021, 13:21:51  »
Testade slänga på en liten ljuddämpare idag på bilen för att se om man skulle stå ut med ljudet av ett 2,5 tums rör hela vägen. Men vet inte riktigt om jag kan lita på resultatet. Tyckte den lät alldeles för mycket, men det är ju också en mycket liten ljuddämpare, och så hade jag ett avgasläckage före dämparen...

En sak märkte jag dock, bilen kändes mycket piggare med den den lilla ljuddämparen, så jag tror att ett 2,5 tums system skulle nog ge en hel del effekt.

17
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 01, 2021, 13:13:11  »
Grattis till besiktningen och visst ska turbo tillbaka så fort det går... ;D

Tack tack, joo bilen kändes så extremt lat utan turbon, inte är den snabb med turbon heller, men åtminstone har den snabba ljud ;D

18
Teknik / SV: B200f koppling ska av
« skrivet: juli 30, 2021, 18:22:44  »
Okej, då har säkert axeln bara rostat fast i lagret i veven. Våld borde lösa saken, om du har möjlighet så kunde du kanske göra typ en slaghammare av axeln och föröska smälla lös den på det viset. Jag skulle tro att det är lättare att få lös axeln medan den är lång, kapar du den så kan det bli svårare att få bort stumpen som skulle bli kvar. En annan möjlighet skulle kanske kunna vara att försöka dra ut den med hjälp av en spännrem eller två, om du lyckas få fast en rem i axeln med svets eller borr.

19
Teknik / SV: B200f koppling ska av
« skrivet: juli 30, 2021, 17:58:21  »
Hej , intressant problem du har. Axeln är väl kanske en del av kardanaxeln? Isåfall skall den nog komma rakt ut bara då den är instucken i ett lager i svänghjulet. I normala fall skall det nog inte sitta så hårt, snurrar axeln och lammellen?

20
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: juli 30, 2021, 10:57:25  »
Jo det skall bli kul att sätta sig in i standalone ecu världen  :)

Jag fick göra lite sista minuten arbete med bilen före besiktningen, dimljusen fungerar inte och lyckades inte hitta problemet. Får ingen spänning före dimljussäkringen, så är väl kabelbrott någonstans. Så jag fick plocka bort dem helt och hållet.

Så fick jag även spänna handbromsen och lufta bromsarna då jag inte riktigt fått det helt luftfritt i vintrast då jag fixade frmavagnen. Men nu är de luftade och tar finfint.

Sedan hade jag ett litet bränsleläckage på slangen mellan tank och bränslepump, slangen är orginal och var skarvad med en bit stålrör... Tyvärr kunde jag inte byta hela slangen då tanken var full, men fick bytt en del av slangen och fick fixat läckan. Då det var klart hade dock bränslepumpen dött ::) Men tur hade jag en ny på hyllan, måste väl ha lossnat en bit gummi från slangen och fastnat i pumpen gissar jag. Jag skall byta hela slangen samt installera ett filter före pumpen i något skede när tanken är tom.

Då fick jag även byta fälgar och blinkers för besiktningen.

Men bilen gick igenom, med nästan blanka papper, var endast en blinker på framkofångaren som hade dött som jag fick annärkning på. ;D Men det känns bra att den får rulla på vägarna ett år till.

Jag har redan hunnit skruva på turbon tillbaka, och började fundera lite på att bygga ett 2,5 tums avgasrör.

För att fira den godkända besiktningen så beställde jag centrumkåpor till finfälgarna. 8)

21
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: juli 11, 2021, 21:35:13  »
mer bilder

22
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: juli 11, 2021, 21:33:31  »
Tjäna tjäna,

Var ett tag sen sist. Har blivit väldigt lite gjort med bilen den senaste tiden, blev på vägen med bilen två gånger i början av sommaren och tappade lite intresset. Trodde först att jag fått slut på bensin då det var så bilen betedde sig, men även efter att ha tankat den så dog bilen en gång till. Visade sig vara bränslepumpskabelhärvan och/eller tankaramaturen som spökade, böt ut båda och nu verkar den inte strula längre. Ett annat fel jag stötte på var att generatorn slutade ladda, visade sig vara en kabel som gått av, men var lite trött på bilen så istället för att fixa det så köpte jag en ny.

Det börjar vara besiktningsdags för bilen, och tanken var att den skulle ändringsbesiktas med turbo, men jag har bestämt mig för att skjuta på det lite och endast göra en vanlig besiktning i år, är lite osäker på bilen med tanke hur dåligt skick den var i då jag köpte den, så vill få den genom en vanlig besiktning först.

Så spenderade en kväll med att plocka bort turbokittet, och fixade till avgasröret lite, blev kanske lite overkill med v-band. Men det gör ju arbetet lättare i framtiden. :)

Så införskaffade jag även en liten godsak till bilen, en speeduino, får se om jag tar tag i det i vinter. 8)

23
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: maj 02, 2021, 18:35:50  »
Och som alla säkert kunde gissa så höll inte ventilkåpan tätt nu heller. ;D Lite intressant att den verkade läcka vid alla bulthål, vad kan det månne bero på. ???  Nåja jag böt packningen och kladdade silikon på vardera sida, nu verkar den hålla tätt. Jag märkte dock att även tråget verkar fukta vid flera av bulthålen...

Filmade även lite då jag var ute och åkte senast.  https://youtu.be/MpczkzZ-xdk

24
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: april 29, 2021, 20:00:09  »
Hade misstagit mig gällande läckan vid topppackningen, var inte alls den som läkte, utan bara ventilkåpan som fortsatt läcka fast jag spännt den hårdare. Nu har jag spännt den så mycket jag vågade, men håller det inte tätt nu så får jag väl ta löst den och byta packning samt använda silikontätning. Kan det bara på grund av turbon som den läcker? Tycker 0.25 bar är såpass lite så det inte borde påverka, men kanske det skulle hjälpa att ventilera ventilkåpan.

I övrigt har jag skaffat en ny ratt då inte riktigt moccaratten kändes rätt.

25
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: april 24, 2021, 06:06:44  »

26
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: april 19, 2021, 21:10:58  »
Tjäna,

Här händer inte mycket, varit ut och kört några korta rundor med bilen bara för att försöka få tag i eventuella läckor och lösa bultar. Har fått spänna ventilkåpa samt oljetråg då där börjat sippra ut lite olja, och så har jag även fått spänna fast styrväxeln då den plötsligt började röra sig i sidled ;D

Men nu efter senaste körning märkte jag att det var lite fuktigt i ena bakre hörnet av toppen vid topppackningen, så den verkar läcka lite vatten utåt där. Men inget tryck eller bränsle/olja i expansionskärlet, så innåt verkar packningen hålla tätt. Enligt haynes manualen skall inte toppen behöva efterspännas något, men hur brukar ni göra? Skall man bara spänna lite på högt i det hörnet de läcker, eller ska man spänna alla bultar lite grann bara(men lika mycket)?

Bilen fick sig en tvätt i den härliga vårsolen i helgen också.

27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 11, 2021, 07:30:04  »
Bra jobbat med grenröret, mycket intressant design. :) Är det möjligen BOMs project binky som inspirerat?

28
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: april 03, 2021, 15:20:09  »
Tack, jo det var det, grinet gick från öra till öra. ;D

Har småfixat på bilen de senaste veckorna, har tätat diffen pånytt, nu läcker den inte längre. Och så har jag fixat till framläppen lite, tidigare ägare hade rostlagat men inte målat. Så jag gick lös med lite rostprimer och sprayburk.


Idag kunde jag inte hålla mig längre, så det blev första rundan med bilen. Det blev bara en liten 14km runda, men kul var det och inte några större problem. På slutet märkte jag att den började läcka lite avgas, det var en avgasmutter som kommit lös. Men i övrigt hade jag inga läckor.

https://youtu.be/efeWMfKtSJ8

29
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 24, 2021, 21:29:51  »
 8)

Kunde vara lite lägre i fronten. Men skall inte göra något åt det ännu, skall vänta och se om den sjunker ihop lite med körning.

30
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 21, 2021, 20:18:39  »
...Biljävel

31
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 21, 2021, 20:17:42  »
Sedan blev det att slänga på det fina locket från gamla bilen, med ny packning och nya bultar. Lade även ett tunnt lager silikontätning på vardera sida packningen för säkerthets skull. Blev lite panik också då jag lade locket på plats och märkte att mina bultar var för långa. Så det blev att snabbt kapa ner dem till rätt längd.

32
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 21, 2021, 20:13:32  »
Hej igen,

Har varit småpill med bilen senaste veckan, går och väntar på att snön och isen skall smälta så man slipper ut och provåka.

Efter motobytet märkte jag att det läckte lite grann från motorblocksvärmaren. Försökte fixa till det genom att lägga en bricka mellan fästet och värmaren, men det började bara läcka mera då jag var där och pillade. Så blev att tömma bilen på vatten och lägga lite silikontätning emellan. Nu håller det tätt.

Gjorde även en liten grov hjulinställning så att jag åtminstone hålls på vägen under provkörningen.

Bilen har haft en liten oljeläcka från diffen också sen jag köpte den, så tänkte att jag fixar till det nu medan jag väntar på varmare väder.
Så jag tömde den på oljan, som var svart och dryg, vill inte veta när den bytts senast. Men diffen verkade i övrigt vara i gott skick, hittade inget märkvärdigt.



33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 15, 2021, 16:31:27  »
Usch vad den kommer låta vackert med en turbo som visslar 8)

Vad ligger wastegatearna på de aggregaten på för laddtryck? Tror den som kom med min T3/T4a började öppna vid 1 bar, vilket var lite väl häftigt för min maskin ;D

34
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 14, 2021, 20:26:15  »
Sedan har jag även börjat plocka ihop fronten tillbaka. Tyvärr kan jag inte längre köra med torkarna till framlyktorna då motorn tar i intercooleranslutningarna på ena sidan. Skulle behöva hitta en spegelvänd torkarmotor.

Var även tvungen att ge bilen en snabb tvätt då den såg så hemsk ut under allt damm.

35
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 14, 2021, 20:22:05  »
Update,

Tror inte jag nämnt det tidigare, men då jag renoverade de gamla bromsarna så brast luftnippeln i ena oket. Stred med det en hel del men lyckades inte få ut den, så tillslut borrade jag ut den och gängade om till m8 och tänkte inte mer på det. Men nu efter att jag skaffat en m8 luftnippel och lagt dit den så märkte jag att jag förstört oket, har borrat sönder den yta som skall täta mot nippeln.

Så fick ta ett av de "nya" oken istället och renovera det. På det släppte nippeln som ingenting, men kolven satt hårt, ser spår av att någon stridigt med det förut också.  Oket fick sig en omgång stålborste och sedan färg.

36
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 14, 2021, 19:51:59  »
Grattis till uppstart och lösning av diverse motstånd på vägen!
Tyckte det var lite småkul att du limmat ihop dina strålkastare för att sen behöva kapa hål istället. Men snyggt jobbat med glasfibern.

Jag fick oxå shimsa koppling. Men jag var inte så smart så jag tog ur motorn igen fast jag var lika osugen på det som du.
Men jag har 240 turbo svänghjul och tryckplatta samt en lamell från en Opel Astra så det var oprövad mark  ;D

OM din bil blir till salu någon gång i framtiden vet jag ett gäng på 300 Power som kommer stå i kö för att köpa den. SÅ fint renoverad bil och välbyggt över allt! Kärlek!

Tack tack, haha jaa kanske det, men tror nog inte det är mångar kvar i den kön efter att de sett skicket på lacken. ;D

37
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 11, 2021, 18:34:08  »
Gjorde ett oljebyte på bilen idag, såg väl helt okej ut tror jag. Fanns nog en hel del partiklar i oljan, men inget som var så grovt att man ens skulle känna det mellan fingrarna.

Sedan slaktade mina gamla lyktor för de bra reflektorerna, kändes som en onödig sak att få nedslag på vid besiktning så. :) Tyvärr sprack ett glas, men jag har flera backups så det är lugnt.

38
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 10, 2021, 21:42:07  »
Hmm det tänkte jag inte på heller, men jo det kan säkert vara spridarna som ljudet kommet ifrån. Det är en uppsättning orginalspridare som inte varit i bruk på 10 år ;D

39
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 10, 2021, 21:11:53  »
Uppstart! ;D

https://youtu.be/-78ptIIhylQ

Gick bättre än förväntat, startade genast och inte några läckage, vad mer kan man önska sig. ;D

Tycker ventilknacket i sista klippet låter lite onödigt högt, men kanske det är normalt. Har för mig att det lät en hel del med gamla motorn också.



40
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: mars 08, 2021, 20:19:13  »
Tack för tipset simlar!

Efter att ha shimsat tryckplattan med en m8 bricka varvet runt så sitter kopplingsarmen i ett mycket bättre läge på kopllingsvajjersgängan.

Sidor: [1] 2 3 4 5