Författare Ämne: Rost  (läst 16480 gånger)

TrACiD

  • Gäst
Rost
« skrivet: mars 11, 2004, 19:00:48 »
Hallå, Va och köpte garagedomkraft och pallbockar på mekonomen idag för att jag tänkte fixa avgassystemet, Men nu har jag upptäckt rost på ena balken, (ska fixa kort på det, hålet är ganska högt upp på sidan) hålet är ca 10cm långt och 1cm brett och så ser det lite rostigt ut runtomkring..Frågan är ju nu hur man ska fixa det här på smidigast sätt..Går det att försöka att pilla bort så mycket rost som möjligt och sen sätta nät bakom och sen nått hårt spackel på och sen lacka det?, (svetsa skulle väl va det bästa men har lite svårt att få tag på det), tror ni att SBP kommer upptäcka det?  :o  

Edit: Vilket spackel blir sånnafall bäst?, det borde väl va glasfiber spackel?, Va inne på mekonomens hemsida och hitta nått som heter Kemisk metall och Kallsvets, står ju att det ska bli hårt som metall, kanske funkar mä det? ;)
« Senast ändrad: mars 11, 2004, 19:22:37 av TrACiD »

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2004, 01:28:02 »
jag vet inte alltså....sitter det i balkarna så är nog det enda vettiga alternativet att svettsa det... som väl är det ju inte jätte dyrt att få det gjort och det är heller inte jätte dyrt om du skaffar dig en el-svets som dessutom kan vara bra att ha i framtiden. El är dock inget att rekomendera för karossplåt utan mer grova grejer som inte syns - typ balkar.


Den rosten jag har haft på karossen har jag slipat, sågat, bräckt, tuggat och spacklat, slipat, målat... det funkar utmärkt men det är ju ingen säkerhetsdetalj precis.

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2004, 01:28:37 »
ps. SBP kommer inte gilla spackel på en bärande balk.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2004, 01:48:34 »
okey, jag vet inte ricktigt om det är på bärande balk..den bärande balken är väl under?, det här är mer på sidan (kanske räknas som balk det mä ;) )  Ska titta lite nogare på det imorn så ska jag ta några fina kort så får ni avgöra hur man ska göra.. om jag nu skulle spackla ändå, vad ska man andvända för spackel?, och vad ska jag andvända för färg på trösklarna?

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2004, 18:00:54 »
Nån som vet hur noga SBP är med rostiga trösklar? (är bara ena sidan ;) )

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2004, 01:11:47 »
Trösklar räknas som bärare och får inte vara rostiga.

När jag har spacklat så har jag använt biltemas metallspackel... Då gäller det att slipa bort ALL och då menar jag _ALL_ rost innan man börjar fylla igen. görs inte det så ser det lika dant ut igen efter 3 veckor... Dock rekomenderar jag det fortfarande inte på bärande delar och SBP kommer inte gilla det om dom märker det...

Lycka till, fråga om det uppstår problem!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2004, 11:48:03 »
hej! Mina trösklar är sjukt mjuka precis längst fram.. och det märkte dom inte på besiktningen  ;D

men istället hittade dom främre undre balk  >:(

men trösklarna hittar dom säkert nästa år *hoppas inte*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2004, 13:39:55 »
okey då vet jag, då ska jag köpa nät och metallspackel o försöka pilla ihop det på bäste sätt :)

Edit: vad ska man ha för lack på trösklarna?, ska man köra med vanlig svart täckfärg?, lr ska man ha nått annat där?
« Senast ändrad: mars 14, 2004, 14:16:04 av TrACiD »

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2004, 18:08:08 »
jag svetsa ihop mina trösklar... om man kapar bort det undre av framskärmen så hittar man nåt trevligt... JORD! iaf, jag har svart färg med 2 lager grundfärg under...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Jochen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #9 skrivet: mars 15, 2004, 11:36:04 »
SPACKLA inte i hop trösklar och balkar.
Det håller inte.

SVETSA är det ända som gäller.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #10 skrivet: mars 15, 2004, 17:16:35 »
okey, ska se om jag kan få tag på nån som kan svetsa dit nått shit ..annars får det bli fusk (spackel) ändå ...

http://www.home.no/tracidboy/files/
Har lagt upp några bilder där, vad tror ni att SBP kommer säga om det?
Edit: det är bara den sidan, andra sidan är hur fin somhelst, inte en rostfläck nånstans
« Senast ändrad: mars 15, 2004, 17:22:29 av TrACiD »

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #11 skrivet: mars 15, 2004, 21:46:05 »
du får ursäkta men... det ser för j*vligt ut! Ser nästan ut som om det kommit vatten inifrån? Eller har du inte rostskyddsbehandlat den!? Om jag var du skulle jag göra nånting åt detdär...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2004, 22:12:36 »
hehe det där är väl inget.. min är nog värre.. i allafall sjukt mjuk.. hur är det med din tracid? Mjuk plåt eller bara ful plåt?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2004, 00:05:31 »
Att det ser blött ut va för att jag prisis hadde varit ute och kört med den (om det va det du mena), jag tror inte att plåten är så mjuk den är bara jävligt ful där...jag har inte rostskydsbehandlat den, jag har ju inte hafft bilen så länge,
Men jag ska ta och göra nånting åt det....det där förstör hela bilen  :'(

Edit: Jag ska besikta bilen imorn, får se vad dom säger om det ...
« Senast ändrad: mars 16, 2004, 09:24:09 av TrACiD »

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Rost
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2004, 11:15:05 »
Tror mer dom knackar på insidan av tröskeln, men dom gillar inte rost. Ser ut att det blir lite svets där  :P
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #15 skrivet: mars 16, 2004, 11:17:06 »
jooo..det blir väl att svetsa dit nått shit där, hoppas att dom inte hittar massa annat skit som kostar massa pengar att byta, då säljer jag skitet ..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #16 skrivet: mars 16, 2004, 17:21:16 »
jooo..det blir väl att svetsa dit nått shit där, hoppas att dom inte hittar massa annat skit som kostar massa pengar att byta, då säljer jag skitet ..

Nu svor du, böta 5 spänn  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #17 skrivet: mars 16, 2004, 19:42:00 »
hehe, men man får se imorn vad dom säger om (skrot högen :) ) den ...

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2004, 11:30:55 »
Nu har jag varit och besiktat den iallfall och fick det här:
1. Utskjutande detalj, fram, båda sidor, vassa kanter.
2. Strålkastare halvljus, fram, båda sidor, inställning för låg.
3. Avgassystem, läckage.
4. Stomme sidobalk, vänster yttre, rostskadad.
5. Fjädersäte, fram vänster, rostskadat.

Hur ska man nu fixa detta? :)
1. Såga av stålpinnarena (jag skruva bort tvätt grejerna till fram lycktorna)
2. Är väl antaglien bara att höjja dom lite
3. Blir väl antaglien att köpa nytt :(
4. Blir att svets detta
5. Fjädersäte har jag inte en aning om vad det kostar lr hur mycke jobb det är mä det, vet ni?

Tror ni att det är värt att lägga ner såhär mycke tid och pengar på denna bil?, den är ju fin förutom det här..

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2004, 17:54:14 »
Fjädersäte är en del jobb... du får ta loss hela fjäderbenet, fjäder osv. Det positiva är att du kan byta fjäder och stötdämpare i samma veva... som jag =)

Sätet går på 211,25:- inkl moms
« Senast ändrad: mars 17, 2004, 17:55:05 av Wawe »
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #20 skrivet: mars 17, 2004, 18:21:17 »
Jag va och prata med en nisse för några timmar och han ville ha 4500:- för att svetsa tröskeln, byta hela avgassystemet, byta fjädersäte och svetsa dit det nya, fixa remskivan (den sitter snätt på nått skumt sätt nu)
tror ni att det kan va värt det?
Det är en seriös mekaniker som gör det så jag får ju kvitto på allt..

Jag gillar bilen igentligen men det är så mycke pengar det handlar om, gav ju knappt 4000:- för bilen frånbörjan ;)

Hur bilen ser ut nu:
http://home.no/tracidboy/bil/bil.html
« Senast ändrad: mars 17, 2004, 18:32:19 av TrACiD »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #21 skrivet: mars 17, 2004, 19:12:37 »
Jag va och prata med en nisse för några timmar och han ville ha 4500:- för att svetsa tröskeln, byta hela avgassystemet, byta fjädersäte och svetsa dit det nya, fixa remskivan (den sitter snätt på nått skumt sätt nu)
tror ni att det kan va värt det?
Det är en seriös mekaniker som gör det så jag får ju kvitto på allt..

Jag gillar bilen igentligen men det är så mycke pengar det handlar om, gav ju knappt 4000:- för bilen frånbörjan ;)

Det är ju rätt mycket pengar.. 4500.. men så är det ju lite jobb med... fast inte såå mycket.. Är roligare att göra det själv för då lär man sig ju nåt.. har du ingen svets så får du väl låna om du känner nån eller så

Sen beror det ju på om du måste ha bilen varje dag eller inte!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #22 skrivet: mars 17, 2004, 19:18:47 »
joo det är ju en slant :-\  , klart det skulle va roligare att göra det själv men grejen är att jag knappt har nånstans att va :( , och svetsa har jag aldrig gjort så även om jag skulle kunna låna en svets så skulle väl hela bilen bli en stor svets klump efter jag är klar :P , jag behöver ju iof inte bilen varje dag än/just nu , men man vet ju aldrig snart...
Men jag vet inte ricktigt hur jag ska göra, kanske säljer den för några tusen och lägger till dom där 4500:- och köper nått annat kul men jag vet inte än  :-[

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Rost
« Svar #23 skrivet: mars 17, 2004, 19:49:42 »
Tycker 4.500:- är mycket pengar. (mycket!)

Känner du ingen som kan svetsa? Eller om du kan låna så är det ju kanske dags att lära sig och vad är bättre än på en bil som inte kostar mer än så???

Det enda jag skulle lämna bort för svetsning är fjädersätet, men där kan du ju plocka ner allt själv, vilket borde spara en slant.

Beroende på var på avgasröret det är hål så har ju biltema en del "fusk" grejer man kan använda (för mindre hål ialla fall)....

Ta nu och skruva bort torkarmotorerna helt så lättar du bilen lite också  ;)

Inte sälja bilen  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #24 skrivet: mars 17, 2004, 21:07:53 »
Det blir nog att lämna bilen till honom ändå, ska dit mä den på måndag så den blir hel o fin  8) , kan ju inte sälja den, skulle sakna den för mycke ;)

ason

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • R-sport reinkarnation to come
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #25 skrivet: mars 17, 2004, 22:14:21 »
Tjena...
Håller själv på med rostlagning....tyvärr innebär livet med 300 att man hittar rost överallt...trots att bilen kan se jättefin ut.....enda vägen är att såga ur och svetsa i frisk plåt...lappa inte!!

ason

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #26 skrivet: mars 17, 2004, 22:47:12 »
Var bor du nånstans? Jag bor i Göteborg... men jag antar att du inte klarar bilen som den är till sommaren... för jag kan fixa fjädersätet åt dig om du så vill... har svets mä så rostlagning kan man utföra... är väl hyfsad på't... =) men det blir till sommaren isf...
« Senast ändrad: mars 17, 2004, 22:53:00 av Wawe »
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Rost
« Svar #27 skrivet: mars 18, 2004, 00:39:09 »
ah. dom 5 tvåorna. det slår aldrig fel med volvo 300!!!

Häng icke läpp och frukta icke! det är bara att fixa och tuta vidare! Lycka till!

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #28 skrivet: mars 18, 2004, 07:48:26 »
Wawe > tyvär så bor jag en bit ifrån Göteborg :( ,bor i norrköping , skulle va lite tråkigt att ha bilen såhär ända till sommaren.. tack ändå  ;)
jag hadde ju lagat avgassystemet så att det inte läckte men det slog besiktnings nissen sönder så nu låter den som en raggar bil igen  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #29 skrivet: mars 18, 2004, 17:24:02 »
Wawe > jag hadde ju lagat avgassystemet så att det inte läckte men det slog besiktnings nissen sönder så nu låter den som en raggar bil igen  8)

Vilket sätt!!

Var är det sönder och hur har du lagat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #30 skrivet: mars 18, 2004, 17:34:26 »
det gick av på ett ställe så jag satte en liten rör bit där i och sen avgasbandage på det och massa ståltråd och sen "avgasmassa" på det, det läckte ju inget men efter han slog omkring mä hamaren på det så gick det ju hål på det o sen sa han att det inte va godkänt att ha så  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #31 skrivet: mars 18, 2004, 17:40:43 »
är det mitt på ett rör eller i närheten av en skarv eller ljuddämpare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #32 skrivet: mars 18, 2004, 18:10:44 »
det va inärheten av ljuddämparen  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #33 skrivet: mars 18, 2004, 18:14:45 »
okej.. du känner ingen som kan svetsa det då? Om det inte sitter för dumt till behöver du ju inte ens ta bort nånting.. bara krypa under med svetsen och "fylla lite hål" eller är det jättestort? svetsa dit en bit på då..

Om du inte har stålar och kan köpa ett nytt system eller byta den biten som är trasig..

Eller bygga ett simons 2,5tums fullflödessystem för en 1000lapp.. utan svets! Bara ett gäng klämmor.. fast upphängningarna måste kanske svetsas.. finns iofs universal på biltema och mekonomen men blir nog bättre om man svetsar dit nåt som liknar orginal
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #34 skrivet: mars 24, 2004, 17:13:22 »
idag fick jag tillbx bilen, fan vilken skilnad det är att köra den :) , bytte hjullager på vänstra sida oxå , så imorn ska jag till besiktningen igen och se vad dom säger, går den inte igenom så blir jag galen alltså ...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Rost
« Svar #35 skrivet: mars 24, 2004, 17:34:07 »
Härligt!! Vore synd att inte liva upp en sån fin bil som 360!!

Hoppas det går bra för dig i besiktningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TrACiD

  • Gäst
Re:Rost
« Svar #36 skrivet: mars 25, 2004, 17:50:59 »
Det gick bra på besiktningen, dom hadde inget att klaga på så nu har man ett år att köra iallfall  8)
Nu är det bara att laga rost hela sommaren  :-*
 ;)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Rost
« Svar #37 skrivet: mars 25, 2004, 18:19:44 »
Hipp Hipp orost  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"