Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1267396 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #160 skrivet: juli 21, 2007, 16:42:34 »
haha låter som vissa pojkar är lite filmsugna =)..  ska se om ja kan få med kameran ut på några repor..
någon som vill dela med sig av sin msn så kan jag väl skicka över några för lite skoj redigering =) ... om bilen håller för lite sådant bus =)

Du kan nå mig på msn: d_walman@hotmail.com.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #161 skrivet: juli 21, 2007, 16:44:56 »
Kan du inte lägga upp en inköps lista på allt du köpt för att få bilen körklar med turbo.

Nog många som är sugna att göra likadant om det inte kostar skjortan.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #162 skrivet: juli 22, 2007, 01:31:36 »
U been added!..

hehe jo visst kan jag lägga upp en inköpslista.. kanske hinner me de imorrn!

ikväll var de streetrace iaf.. jäklar va kul de va o köra 360in =)
o på vägen hem så feet ägde vi en stor flådig merca med reg.nr KAX eller nått
åhh va sur han va när han försökte köra om..o inte kom om =)
 
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #163 skrivet: juli 22, 2007, 02:15:39 »
roligt sånt ;D gjorde likadant med en m5 idag fast med min 745 fast det var precis ;D
Bra, bättre, bredast

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #164 skrivet: juli 22, 2007, 06:36:42 »
haha pust frust vrom vrom fnys.... haha vilken bil :)
kul kul men mycket vill ha mer                    film
mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #165 skrivet: juli 22, 2007, 13:52:43 »
Har du inga bilder på hur bilen ser ut färdig monterad?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #166 skrivet: juli 22, 2007, 22:06:03 »
det kommer bilder o filmer så fort tillfälle finns! även en fin lista ;)

hände en liten "olycka" igår dock..  tyckte bilen började ge ifrån sig ett sorts "flappande!" ljud.. trodde först någon ventil inte ville vara med.. men när jag lyfte huven lät det mer som det läckte ur grenröret.. lät bilen bli kall och sprutade på Såpvatten, startade och jepp.. där läckte det! vid 2ans grenrörsfläns (alltså inte tätt mot toppen) så jag skulle dra åt skruven men efter ett halvvarv hör jag hur bultjäveln går av!.. OH NOOO..

så ägnat eftermiddagen åt att plocka ner allt och försöka få ur bulten.. men icke!!

vågar jag värma på bulten eller finns det chans att toppen blir skev vid punktvärmning??

HOW to do???

tog iaf och rubbade/waxade hela bilen ikväll efter att jag gav upp bulten.. så fin e han nu alltid =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #167 skrivet: juli 22, 2007, 22:22:10 »
Det finns väl borrar till borrmaskinen som är 'felvända' så man ska kunna skruva ur bulten med dem.
Om du bara värmer på bulten så borde väl inte toppen bli skev?  Fast den kan bäl kanske bli det med otur  ???

Lycka till!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #168 skrivet: juli 23, 2007, 00:20:33 »
sticket det ut nånting alls av bulten? isånna fall kan du prova ta en stor mutter lägga över sen svets invändigt och prova dra lös. på detta sätt får du även en riktigt bra värmning på bulten också.

går juh även att prova borra genom den och använda sig av en grispitt odylikt.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #169 skrivet: juli 23, 2007, 11:30:34 »
jo precis som du säger tänkte jag använda mig av en M10 bult o dra en varm svets..den sticker ut ungeför 15mm så finns o ta på ... var mest rädd för att den kan slå sig?? men det är väl det enda o göra.. bara o häva på "ostlösare" först så den har en chans o lossa =)

va tror ni om att byta alla bultarna på en gång? eller chansa o hoppas de andra håller? e ju lite meck o få loss allihop.. men grenröret har ju slått sig lite i värmen nu så kanske bra o ha fräsha bultar o dra med? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #170 skrivet: juli 23, 2007, 11:43:32 »
jo precis som du säger tänkte jag använda mig av en M10 bult o dra en varm svets..den sticker ut ungeför 15mm så finns o ta på ... var mest rädd för att den kan slå sig?? men det är väl det enda o göra.. bara o häva på "ostlösare" först så den har en chans o lossa =)

va tror ni om att byta alla bultarna på en gång? eller chansa o hoppas de andra håller? e ju lite meck o få loss allihop.. men grenröret har ju slått sig lite i värmen nu så kanske bra o ha fräsha bultar o dra med? =)

Fräscha bult är aldrig fel, själv ska jag dra dit mitt nya grenrör med rostfria muttrar med för de rostar ju alltid fast/sönder annars!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #171 skrivet: juli 23, 2007, 12:29:42 »
jo precis som du säger tänkte jag använda mig av en M10 bult o dra en varm svets..den sticker ut ungeför 15mm så finns o ta på ... var mest rädd för att den kan slå sig?? men det är väl det enda o göra.. bara o häva på "ostlösare" först så den har en chans o lossa =)

va tror ni om att byta alla bultarna på en gång? eller chansa o hoppas de andra håller? e ju lite meck o få loss allihop.. men grenröret har ju slått sig lite i värmen nu så kanske bra o ha fräsha bultar o dra med? =)

gör med en mutter isället som du lägger helt plan mottoppen så du pinnublten i mitten av muttern. det blir mindre brytningar på svetsen på detta sätt.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #172 skrivet: juli 23, 2007, 22:28:51 »
bra ideer där pojkar!  fick loss bulten nyss iaf =) jäkla gott när den lossade efter 2a försöket..  kände lite på de andra bultarna .. vettifasen om ja vågar svetsa loss allihop. förjävligt om någon av dom går av o får ta av toppen bara för det. =/

smart med rostfria! Ska genast ut o hämta 

håller på med min nya fina rostfria catchtank till vevhusvent. =)
upptäckte att insugsbäljen o tryckröret från turbon var lite väl kletiga.. men turbon va fin på avgassidan så det måste vara vevhusolja..
pix commin UP later =)
 

Btw.. någon som vet vad det är för "Bore" och "stroke" i en B200F??
http://www.turbofast.com.au/tfcalc.html#readme
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #173 skrivet: juli 23, 2007, 22:37:52 »
bra ideer där pojkar!  fick loss bulten nyss iaf =) jäkla gott när den lossade efter 2a försöket..  kände lite på de andra bultarna .. vettifasen om ja vågar svetsa loss allihop. förjävligt om någon av dom går av o får ta av toppen bara för det. =/

smart med rostfria! Ska genast ut o hämta 

håller på med min nya fina rostfria catchtank till vevhusvent. =)
upptäckte att insugsbäljen o tryckröret från turbon var lite väl kletiga.. men turbon va fin på avgassidan så det måste vara vevhusolja..
pix commin UP later =)
 

Btw.. någon som vet vad det är för "Bore" och "stroke" i en B200F??
http://www.turbofast.com.au/tfcalc.html#readme

Gott att bulten lossnade!

Slaget i rödblockarna är 80mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #174 skrivet: juli 25, 2007, 16:46:04 »
ah de va gott som tusan..

nu sitter jag o väntar på 15m avgasbandage.. ska klä grenrör och downpipe =).. sen har jag tillverkat ett par st värmesköldar runt luftfiltret och även beställt 2st "scoop" att ta in friskluft ifrån.. kapa hål i v. framskärm och i huven. =)

skickar med lite bilder på min nytillverkade catchtank för vevhusventilationen, blev rätt nice =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #175 skrivet: juli 25, 2007, 16:46:54 »
underifrån.. när den blir full =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #176 skrivet: juli 25, 2007, 16:47:28 »
monterad
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #177 skrivet: juli 25, 2007, 16:48:09 »
monterad
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #178 skrivet: juli 25, 2007, 16:48:43 »
lite mätare =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #179 skrivet: juli 25, 2007, 16:57:21 »
Sen var det någon som önskade en inköpslista för ett turbobygge, modell snikvariant =)


Köpt:
IC (saab 9000 –96 ) 400kr
Turbo (saab t8 – t16)  600kr
BTR (linjär) 650kr
Spridare (Volvo t5, 310cc) 400kr
Dump (forge, öppen) 400kr
Laddmätare (KL-racing, blackpanel) 325kr
Avgasystem (3” downpipe +2.5”system +en dämpare)  700kr
Total summa: 3475kr

Behövligt:
Sotninssats  500kr
Olja + filter 700kr
Avgasbandage 325kr
Total summa: 1525kr

Totalt 5000kr ( YEHOO.. klarade ”budgeten” )


Saker från/tillverkade på jobbet:

Ställbart laddtryck (pysventil)
Vevhusventilatinon (catchtank)
Oljetrycksmätare (manometer) +slangar
Oljetrycksrör + nipplar
Oljereturslängar + nipplar
Grenrörsrör + flänsar
Downpipefläns
Slangklämmor, bultar m.m.

sen tillkommer det givetvis småsaker här o där.. men i rundasvängar..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #180 skrivet: juli 25, 2007, 19:44:46 »
Tackar tackar.


Gillar placeringen av turbon! Som gjord för att göra en turbo uppgradering  ;)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #181 skrivet: juli 26, 2007, 13:44:27 »
fin tank du gjorde, den sitter fint under huven med blåeloxerad btr och grejer, nästan så du måste polera eller lacka lite på tryckröret till insuget   :)

Skönt att se att du håller ordentlig koll på lambdavärdet. Glöm inte att titta på vägen ibland oxå  ;)

Bra jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #182 skrivet: juli 26, 2007, 22:22:10 »
haha redan lackat tryckrör och polerat insuget frej! ;) blev nicenice!

och idag har jag ägnat eftermiddagen åt att kapa lite kaross!
fixat till "scoopen" i framskärm och huv!  sen har jag även monterat in en ny mätare i kupén, en bränsletrycksmätare till.. =) dratt en massa slang o kopplingar hit o dit =)

och imorgon blir det till att linda grenröret och downpipen i avgasbandage , montera värmesköldar, plocka ihop allt igen..osv..=)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #183 skrivet: juli 26, 2007, 22:36:41 »
lite kort på ombyggnationen
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #184 skrivet: juli 26, 2007, 22:37:59 »
lite mer.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Rotan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • bara för att min bil är bajsröd?
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #185 skrivet: juli 27, 2007, 15:42:34 »
Riktigt jävla tok ballt bygge du har där! kul att det fungerar så bra, säger bara akta kopplingen den har dragit åt helvete på mitt bygge nu så den tycker jag du ska ta och byta på din med ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #186 skrivet: juli 27, 2007, 15:49:38 »
haha redan lackat tryckrör och polerat insuget frej! ;) blev nicenice!

och idag har jag ägnat eftermiddagen åt att kapa lite kaross!
fixat till "scoopen" i framskärm och huv!  sen har jag även monterat in en ny mätare i kupén, en bränsletrycksmätare till.. =) dratt en massa slang o kopplingar hit o dit =)

och imorgon blir det till att linda grenröret och downpipen i avgasbandage , montera värmesköldar, plocka ihop allt igen..osv..=)

Hehe, du jobbar snabbt. Gör saker innan man hinner föreslå dem  8)

Fina scoop. Vart kommer de ifrån?

Bra att du har total koll på alla viktiga mätvärden inne i kupeen, hur många ser bränsletrycket? Och hur många ser det utan att ha ett sprut att koppla en elektronisk tryckgivare till!? Inte många  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #187 skrivet: juli 27, 2007, 17:57:59 »
haha tack tack rotan! kopplingen är redan bytt så den har kanske gått 150mil.. borde hålla =)

det kanske inte är så många som har det frej.. vet ej?? ;)

scoopen kommer från Blueride.. kanske inte dom snyggaste enligt mitt tycke(men det var ju heller inte meningen).. dom tar nog in lite luft till filtret iaf =)

nu ska jag åka o hämta mitt avgasbandage!! YEEHoo
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #188 skrivet: juli 27, 2007, 19:04:19 »


scoopen kommer från Blueride.. kanske inte dom snyggaste enligt mitt tycke(men det var ju heller inte meningen).. dom tar nog in lite luft till filtret iaf =)

nu ska jag åka o hämta mitt avgasbandage!! YEEHoo

Nej scoopen är lagom snyggfula tycker jag! Inte nåt du skulle sätta på BMWn men passar bra på en 360  :D

Vad kostade bandaget?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #189 skrivet: juli 28, 2007, 13:30:50 »
haha oki... ja håller med om att dom inte skulle sitta på bmwn ;)

ja du köpte 15m för 325kr.. 25mm brett. hoppas de kommer att räcka nu när jag börjar =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #190 skrivet: juli 29, 2007, 22:11:04 »
Dagens tips:

"när du turbokonverterar din 360.. glöm då inte att buntbanda fast oljestickan trotts att du bytt ut alla O-ringar/packningar.. "


för efter den här sträckan idag, så var det ett antal dl olja i mitt nytvättade motorutrymme =)

http://www.garaget.org/video/2ecguupzg88a
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #191 skrivet: juli 30, 2007, 00:16:56 »
Dagens tips:

"när du turbokonverterar din 360.. glöm då inte att buntbanda fast oljestickan trotts att du bytt ut alla O-ringar/packningar.. "


för efter den här sträckan idag, så var det ett antal dl olja i mitt nytvättade motorutrymme =)

http://www.garaget.org/video/2ecguupzg88a


trycktes oljestickan upp? eller hela röret?jag skulle då kollla vevhusventilationen och kolvringarna då.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #192 skrivet: juli 30, 2007, 10:33:00 »
jo får nog ta o göra det.. kan man riva isär original vevhusvents.burken utan o tappa ur oljan lr??..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #193 skrivet: juli 30, 2007, 15:35:54 »
jo får nog ta o göra det.. kan man riva isär original vevhusvents.burken utan o tappa ur oljan lr??..

Japp det går bra, oljenivån ligger ju långt nere i tråget när motorn inte är igång.

Min bror GustavT har oxå problem fast han har inte turbo, dock högt komp tack vare 3mm planad topp.
Tror att han kör öppen ventilation på nåt sätt nu, han får redogöra mer själv om han läser här.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #194 skrivet: juli 30, 2007, 17:58:20 »
okok!... jag kör ju med vevhusvent och en catchtank påkopplat innan turbon så det blir ett "sug" på 0.7bar (laddet) .. tycker inte att de borde skjuva upp oljan då.. men kan väl vara så att originalslaggoljeburken är totalt igensatt så den inte får fullt sug..??

får ta o mecka ner den burken o kolla innehållet =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #195 skrivet: juli 30, 2007, 20:44:20 »
gör så annars så tar du och borrar ett stort hål hösgt upppå din tank sätter dit ett filter och pluggar dettta på besiktning

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #196 skrivet: juli 30, 2007, 21:49:52 »
ah tror ja tar o mekar isär skiten..

besiktning?? =) då sitter ju original där ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #197 skrivet: juli 31, 2007, 21:35:36 »
behövde tanka idag..så passade på att hiva i lite E85..
ca 20 liter bensin och 8-9L E85.. huja mig vilken skillnad det blev med den lilla koncentrationen =)..

ni som vet.. går det köra med 100% E85 bara sådär lr?? och givetvis höja B.trycket då..

vad ska lambda värdena vara och reagera vid 100%???

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #198 skrivet: juli 31, 2007, 22:36:00 »
behövde tanka idag..så passade på att hiva i lite E85..
ca 20 liter bensin och 8-9L E85.. huja mig vilken skillnad det blev med den lilla koncentrationen =)..

ni som vet.. går det köra med 100% E85 bara sådär lr?? och givetvis höja B.trycket då..

vad ska lambda värdena vara och reagera vid 100%???



Klart du kan köra med 100% etanol. Lamdban är en guide till rätt bränsleblandning, spelar ingen roll om det är bensin eller etanol. Men din bil är inställd för bensin. Bara att ställa upp ett högt bränsletryck och tanka i 100 % e85. Sen sänker du trycket på BTR tills lambdan visar normalt värde igen. Vips har du lite mer snurr på maskin.

Sammanfattning: lamdban ska visa samma värde för bensin och etanol.

Lycka till.

Bra att veta:
Etanolen är på 104 oktan.
Sänker förbränningstemperaturen
Försvårar kallstarter. Ha en burk startgas med dig. Alt korssluta kallstart givaren med en switch från kupen så du får mer sås från kallstartspridarna när bilen startar (funkar inte på vintern).

« Senast ändrad: juli 31, 2007, 22:42:43 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #199 skrivet: augusti 01, 2007, 00:30:13 »
du borde ska knnna köra på  ren e85 ja, men det beror på hur långt dina spridare klarar sig. e85 kräver mer sås dvs dom kräver större spidare. men man kna alltid prova.