Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 495549 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #560 skrivet: december 27, 2011, 21:30:06 »
Verkar som att du kommer att ha fullt upp hela resten av året.  :)

Uppdatera oss med bilder av nya turbon och grenröret sen.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #561 skrivet: december 27, 2011, 23:09:08 »
Verkar som att du kommer att ha fullt upp hela resten av året.  :)

Uppdatera oss med bilder av nya turbon och grenröret sen.  :)
Ja året är fullbokat nu :)
Ja bilder kommer så fort jag kommit så långt att det finns något att ta bild på.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #562 skrivet: december 30, 2011, 21:36:56 »
Har gått lite halvdåligt med grenrörsbygget, blev ju tvungen att åka och jobba idag fast det var meningen jag skulle vara ledig :'(
Men jag har i allafall hunnit börja på grenröret, har matchportat turboflänsen mot turbon och kollektorn tog ju lite tid att få till, har filat och portat till den så den är fin på insidan nu.
De raka rören hade tjockare väggar än böjarna så det blev att svarva upp dom lite.
Ikväll provmontera jag för att se att det passar.
Ja ettans rör har jag inte hunnit få dit, men det blir bara två 90graders böjar och ett ca 40mm rakt rör.
Så hoppas jag hinner få dit det och svetsat klart imorgon så jag får göra ny dp och prova ut var wg ska sitta.
Började fundera om jag inte bygger grenröret med för grova rör nu när jag bara byggt av det jag hade hemma  :-\  innerdiameter 42,6mm, undrar om man skulle få turbon igångsparkad lite tidigare med rör med 37mm id ???
« Senast ändrad: december 30, 2011, 22:40:59 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #563 skrivet: december 30, 2011, 22:25:50 »
kul att du är behövd på jobbet och kul att se ditt grenrörsbygge!

Angående innerdiametern har jag ingen aning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #564 skrivet: december 30, 2011, 23:32:18 »
ang diam....  beror inte de lite på va du har för komp i motorn????  tänker mer tryck i "smällen" ju fortare får du avgaserna te impellern....  så om som ja skulle göra så skulle ja nog hålla samma dim som i avg-kanalen... eller nära nog.
bara min tanke asså ;)  sen e de väl inte bra om man har för stort avgasrör från turbon för den måste väl ha mottryck till viss del???

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #565 skrivet: december 31, 2011, 15:35:35 »
ang diam....  beror inte de lite på va du har för komp i motorn????  tänker mer tryck i "smällen" ju fortare får du avgaserna te impellern....  så om som ja skulle göra så skulle ja nog hålla samma dim som i avg-kanalen... eller nära nog.
bara min tanke asså ;)  sen e de väl inte bra om man har för stort avgasrör från turbon för den måste väl ha mottryck till viss del???
Beror på mycket bla cylindervolym,kamaxel mm. Med t.ex 37mm id som de mindre svetsböjarna som finns har, blir gashastigheten högre och volymen i röret blir mindre, så då blir pulserna kraftigere så turbon kommer igång tidigare, det jag undrar är hur stor inverkan det har på hur fort turbon börjar ladda, grövre rör bör vad jag förstår ge mindre mottryck på högre varvtal = högre toppeffekt.
Så som mycket annat är det en kompromiss.
Skulle ju om inte annat gå åt lite mindre avgasbandage med klenare rör  ;)
For inte iväg och gjorde något med med grenröret idag för jag är hemma och drar el, så bilder på färdigbyggt rör kommer någon annan dag.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #566 skrivet: januari 05, 2012, 12:02:34 »
Då har man läst igenom en tråd till  :)
Mycket kul läsning även i din tråd.
Hur går det med garaget ? låter som var pojks dröm även det ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #567 skrivet: januari 05, 2012, 16:22:37 »
Nja det har gått långsamt med garaget, för grunden tog tid när jag gjorde allt själv på kvällar och helger, och det ofta började regna när jag kom hem från jobbet, målade huset i somras också men det fick jag lite hjälp med.
Första bilden är från maj, de andra två från juli.
« Senast ändrad: januari 05, 2012, 16:26:05 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #568 skrivet: januari 05, 2012, 16:56:23 »
Var mycket jobb att få dit isoleringen 3x50mm, det blev >500bitar och de flesta skulle gieras, jag sågade till alla bitar med elkedjesåg, monterade motorsågen under ett bord med svärdet upp igenom skivan så jag fick ställa in rätt vinel och använda mothåll, så isoleringen har millimeterprecision, var kanske onödigt noggrann men isoleringen är inte billig och skulle inte ha blivit billigare fast jag skulle ha fuskat och såga snett  ;)
Gick nästan 30m3 betong + att det är överdrivet mycke armering också, så jag tror det håller :)
När våren kommer ska jag mura en kant och montera väggarna som jag haft klara länge nu  :-\
Tror ingen vill veta hur dyr grunden blev eller hur många hundra timmar jag lagt ner på den. Men det blev dyrt  :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #569 skrivet: januari 06, 2012, 00:16:03 »
Dra åt skogen vilket jobb med grunden! Vad är limporna av sand till för, för att murbruket ska vara tunnare där och tjockt runt om? (Ser din fina installationskanal med avloppet där i mitten).

Jag kan inget om bygg så skäll inte på mig om jag säger dumma saker ;)
Dom där stålrören som syns i början, är det från pålningen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #570 skrivet: januari 06, 2012, 13:17:57 »
Dra åt skogen vilket jobb med grunden! Vad är limporna av sand till för, för att murbruket ska vara tunnare där och tjockt runt om? (Ser din fina installationskanal med avloppet där i mitten).

Jag kan inget om bygg så skäll inte på mig om jag säger dumma saker ;)
Dom där stålrören som syns i början, är det från pålningen?
Ja det är 90mm rör som är nedslagna till berget 12-13meter.
Fyllde med sand först för att spara in på 8-16mm krossgruset som jag har som kapillärbrytande material.
Kanalen i mitten är för att det ska bli som en balk där (är ju en pålrad på mitten också).
Golvet är 17cm medan balkarna runt är 60 cm höga.
Gålvet ska ju bara stå på de 12pålarna så därför måste det vara lite kraftigare än ett som ligger på hela ytan.
Blev tre gånger dyrare då jag blev tvungen att påla, för krävs mycket mer armering och betong, ska se om sambon har bilder på armeringen.
Gick ca18kg bindtråd 1,2mm 50cm långa, undrar hur många det blev :-\ hade räknat det skulle behövas 2000st men det blev fler, jag hann iallafall lära mej binda armering ;)
Grunden gick på >12000€  :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #571 skrivet: januari 06, 2012, 15:48:07 »
Ojojoj ja då förstår jag hela tänket!
Kul att ha bilder att se på om 30-40 år när garaget fortfarande står där och blänker ihop med en viss vit 360 ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #572 skrivet: januari 06, 2012, 15:52:58 »
När jag skulle bygga garage så räknade vi på ca 1000kr kvadratmetern för plattan, mitt kommer inte stå kvar när jorden går under fast jag tog i med tjocklek för billyft...... Det kommer garanterat ditt göra. Har du ansökt om bidrag från militären som ointaglig skyddsbunker :D ??

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #573 skrivet: januari 06, 2012, 16:15:06 »
Ojojoj ja då förstår jag hela tänket!
Kul att ha bilder att se på om 30-40 år när garaget fortfarande står där och blänker ihop med en viss vit 360 ;)
Om 30-40år är det förhoppningsvis välanvändt och tillbyggt med en stor hall där det står 50st 300or 8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #574 skrivet: januari 06, 2012, 16:28:53 »
När jag skulle bygga garage så räknade vi på ca 1000kr kvadratmetern för plattan, mitt kommer inte stå kvar när jorden går under fast jag tog i med tjocklek för billyft...... Det kommer garanterat ditt göra. Har du ansökt om bidrag från militären som ointaglig skyddsbunker :D ??
1000kr m2, min platta är 81m2 = 81000kr = ca8500€, pålningen gick på 4000€ så där är största skillnaden mot ditt.
Blir extra dyrt att bygga på dålig mark, är nästan 1meter bra i ytan men under det ned till 3meters djup lera och skit, men under det är det 9-10meter sand och sandmorän, stenarna som är på första bilden har kommit hit med material jag kört hit.
Men så är det att bygga på gammal sjöbotten, tomten är 2-3meter över havet så nästan in på 1800talet har det varit vatten här :-\ (vi har ca1cm i året landhöjning här).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #575 skrivet: januari 06, 2012, 21:48:03 »
"Spännande" mark att bygga på.. landhöjningen är jämn eller? Dvs. inga problem med att ett hörn plötsligt står i luften på huset?

Här är ett garagebygge i Sverige som jag följer, mest pga. den feta racebilen som sidan egentligen handlar om.

Starten på garageprojektet: http://www.ofiengineering.se/Historia/Historia38.htm
(Ta bort detta kullke om du tycker det är OT.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #576 skrivet: januari 06, 2012, 22:29:28 »
"Spännande" mark att bygga på.. landhöjningen är jämn eller? Dvs. inga problem med att ett hörn plötsligt står i luften på huset?
(Ta bort detta kullke om du tycker det är OT.)
Landhöjningen är inte bara på min tomt  ;)
Enligt bilden har jag 8-9mm landhöjning och du har 2mm.
Lite OT får man va ibland  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #577 skrivet: januari 07, 2012, 23:39:59 »
Intressant garagebygge du följer där Frej, ser att man tagit tillvara höjden med högre tak på mitten så det inte ser så högt ut på utsidan, blev föreslagen att göra likadant men jag vill ha full takhöjd (360cm) i hella garaget och ha vinden som lager.
För att hålla mej till tråden så jobba jag med att få bort gammla dpröret igår och sökte fram material att göra ny dpfläns av.
Idag har jag förstört dagen med att byta olja i V70in och byta reläna till extrljusena, har ett till var extraljus för minimalt spänningsfall men det ena hade brunnit ihop när jag kom till julträffen så jag rev ur kabeln då, belastades bara med 55w men det klara det inte  >:( samma fabrikat av relä som jag har till fläcktarna i min vita och de har jävlats de också  >:( så alla är nu utbytta.
Hitta en bild på armeringen , har två lager armeringsnäten som är 10mm kamstål och 15cmx15cm rutor, runtom i balkarna runtom är det 4st 16mm kamstål nedtill och 4x12mm upptill de bockade byglarna av 8mm kamstål har cc30, är likadant balken på mitten så jag har bockat till >150st.
Sista bilden så blev grävde jag ett 20m dike för elkabeln, men ville ha vatten i samma och de ska ju inte frysa, så jag tog så djupt jag slapp ner med traktorn först innan jag tog så djupt jag klara med spaden, så djupet blev kanske 120cm men gårdsplanen ska höjas nästan 1meter ännu + att jag satte ut isolering ovanför vattenledningen (därför det är bredar upptill) så de får fan inte frysa  ;) Skål men fan vad suddigt forumet har blivit  :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #578 skrivet: januari 08, 2012, 01:26:45 »
Oj jag fattar ingenting av armeringen, nästan.
Men det ser väldigt starkt ut i allafall!!

Fint att du tänker till på vattenledningen!
Ser lättgrävt ut där utan sten, men med trädrötter istället. Fast du har ju nytta av skogen när du ska stötta gjutformen åtminstone  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #579 skrivet: januari 08, 2012, 10:44:41 »
Oj jag fattar ingenting av armeringen, nästan.
Men det ser väldigt starkt ut i allafall!!

Fint att du tänker till på vattenledningen!
Ser lättgrävt ut där utan sten, men med trädrötter istället. Fast du har ju nytta av skogen när du ska stötta gjutformen åtminstone  :D

Överdrivet starkt, han som gjorde hållfasthetsberäkningen tog nog i lite extra  :) och att fylla 8-16 kross med 45graders lutning går bra på papper men är omöjligt att utföra, och vid balken på mitten blev jag tvungen att först lägga isolering innan jag fyllde kross mot från sidorna och väntade hela tiden att det skulle rasa ihop men det gick bra.
Är bara där närmast kameran det finns lite rötter, var inte så noga med bottenröjningen där det ska bli lite gräsmatta, är 20meter mellan husen så det blir 8meter gräs och 12meter parkering, nedanför garaget ej synligt från vägen blir det en stor grusplan som jag ska fylla med bilar och annat skrot  8)
Gjutformen består också till stor del av bräder som jag sågat av stockarna jag huggit på tomten.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #580 skrivet: januari 08, 2012, 19:10:11 »
Haha, har du eget sågverk också?` ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #581 skrivet: januari 08, 2012, 19:30:16 »
Haha, har du eget sågverk också?` ;)
Nej, finns en här i byn som har ett skitgammalt sågverk.
Har sågat ca900meter 32x100 jag ska ha som underslag till taket.
Men nu får byggandet vänta till våren, för nu ska det bara byggas på 360in :D fast fins ju lite tråkigt att göra på bruksbilarna också :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #582 skrivet: januari 08, 2012, 20:59:33 »
Haha, har du eget sågverk också?` ;)
Nej, finns en här i byn som har ett skitgammalt sågverk.
Har sågat ca900meter 32x100 jag ska ha som underslag till taket.
Men nu får byggandet vänta till våren, för nu ska det bara byggas på 360in :D fast fins ju lite tråkigt att göra på bruksbilarna också :-[

Så bra!

Roligt att höra att du får ägna dig åt den vita springaren nu då!
Ska du göra något på den röda 360?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #583 skrivet: januari 08, 2012, 23:32:46 »
Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #584 skrivet: januari 09, 2012, 00:44:47 »
Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.

Smidigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #585 skrivet: januari 15, 2012, 00:12:26 »
Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.

Smidigt!
Jag bytte inte krängningshämmarstaget för jag tyckte det var onödigt, fast det stod som reparationspåpekande i registerutdraget från ifjol att det skulle vara bytt före aprill 2011 så godkände besiktningsmannen staget nu :D däremot gick bilen (den röda alltså) inte igenom pga avgasutsläppen  :-[
Är ju svart på vitt när de tar avgastesten så det gick inte att tala bort felet som jag annars brukar göra  >:(

Tillåtet inom ()
CO% tomgång 0,55 (0,50), över 2000rpm 0,50 (0,30).
Lambda över 2000rpm 1,07 (0,97-1,03).
O2-halt tomgång 5,00 (5,00) över 2000rpm  1,76 (5,00)

O2 halten var ju godkänd men jag skrev ut den för besiktningsmannen påstod att när den är så onormalt låg som 1,76, beror det antagligen på hålen på avgasröret, är ju många hål på sista dämparen så det tar antagligen luft där.
Hög lambda förstår jag kan bero på hål i dämparen, men varför får man inte köra snålt och ha lambda över 1,03  :-\
Men CO kan ju knappast bli högre pga hålen på dämparen  ??? för i såfall skulle ju luften som sugs in och följer med avgaserna ut vara smutsigare än bilens avgaser :-\
Hur som ska jag byta dämpare, tändstift, kablar mm och åka till en värkstad och mäta avgasvärdena.

Gjorde en DP fläns idag, trodde jag hade köpt en från KLracing 2010 men hitta ingen i garaget så det blev att göra en.

SKÅÅL firar att jag försökt besiktiga den röda :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #586 skrivet: januari 15, 2012, 15:31:39 »
Ännu en anledning att inte bo i Finland! Kan inte siffrorna men det där liknar ju gränsvärdena för nya bilar i Sverige  :o

Undrar också varför man inte får ha "snålt lambda". Borde väl vara grundat på något avgasreningstekniskt..

Bra att du inte bytte krängningshämmarstaget i onödan och trodde på dig själv och din känsla!

Skönt att de inte hittade rost eller annat jobbigt på den röda då!
Bara du hittar felet till den höga co-halten så är du ju i hamn sen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #587 skrivet: januari 15, 2012, 15:47:18 »
Vilken årsmodell är din bruks 360? Är det en utsläppsfattig med katalysator när dem mäter värdena över 2000rpm?

Före 1.10.1986 får man ju ha CO 4,5 och HC 1000 och lambda mäts inte ens.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #588 skrivet: januari 15, 2012, 19:48:45 »
Ännu en anledning att inte bo i Finland! Kan inte siffrorna men det där liknar ju gränsvärdena för nya bilar i Sverige  :o

Undrar också varför man inte får ha "snålt lambda". Borde väl vara grundat på något avgasreningstekniskt..

Bra att du inte bytte krängningshämmarstaget i onödan och trodde på dig själv och din känsla!

Skönt att de inte hittade rost eller annat jobbigt på den röda då!
Bara du hittar felet till den höga co-halten så är du ju i hamn sen  :)
Tror gränsvärdena är ganska samma i Sverige, min röda är en -90a så den måste ha fungerande katt.
Tror nya bilar får ha CO 0,2%
Nästa bruks 360 ska vara lite äldre så jag inte behöver ha katten fungerande.
En lustig sak är att min vita skulle klara kraven för kattalysatorbil fast den inte har katt.
Anatagligen är det så att när bilmodellen skulle intypas som lågemissionsbil gjordes mätningar när bilen kördes, så dessa tomgångsmätningar är bara för att testa så det inte är något fel, funkar det på tomgång gör det troligen det vid körning också, så antagligen därför lambda inte får va snålt, alltså man ska inte kunna ha den att gå snålt på tomgång för att få CO innom gränsvärdet, för då skulle den ju kanske i allafall ha för stora utsläpp under körning  :-\
Jo han hittade mitt rosthål som ingen besiktningsman tidigare gjort, jag har ett hål i hjulhuset nedanför vindrutetorkar motorn, jag har alltid satt dit en smutsig trasa inför besiktnig som ingen vill röra vid i onödan, så de inte skall se hålet, men besiktningsmannen stod länge och funderade vad det var han brukar kolla på denna bilmodell, och tillslut kom han på det och började skrapa bort snön ur hjulhuset och hitta mitt lilla hål, men jag behöver inte fixa det till ombesiktningen om jag inte vill utan det kommer att stå som reparationspåpekande i registerutdragetm, så får se om jag får lust att fixa det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #589 skrivet: januari 15, 2012, 20:29:23 »
Jaha du har en så ny bil ja, ursäkta mitt lilla påhopp på de tusen sjöarnas land då ;)

Vilken duktig besiktningsman haha, men då får du anledning att fixa det där hålet då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #590 skrivet: januari 16, 2012, 07:21:41 »
Bra idé där! Tror att jag ska fylla bilen med smutsiga trasor till nästa gång, så kanske det går smidigare igenom  :P ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #591 skrivet: januari 22, 2012, 00:46:10 »
Jaha du har en så ny bil ja, ursäkta mitt lilla påhopp på de tusen sjöarnas land då ;)

Vilken duktig besiktningsman haha, men då får du anledning att fixa det där hålet då  :)

Tusen  ??? vi har cirka 190000 sjöar  8) men tror ni har fler.
I torsdags var jag till en verkstad och skulle ta avgastest på den röda, fick det bra på tomgång men på förhöjt varvtal gick värdena upp, och justera vi så de var godkänt på 2000rpm blev lambdan och HC för högt på tomgång, men idag har jag bytt lambdan och felsökt,mätte fram att ett fel var att spjälllägesbrytaren inte gav signal för uppsläppt gaspedal, var bara att släppa gasvajern lite så fungera det, kontrollmätte också lmm och den var ok, ska testa göra nytt avgastest på måndag, om det inte går att få till det då ska jag testa byta lmm eller spänna fjädern, bilen går bättre och bättre för alla ändringar jag gör, men bara jag fått den besiktigad ska jag i allafall byta kamaxeln för detta är nog den lataste 300an jag haft  :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #592 skrivet: januari 22, 2012, 02:11:10 »
Bra jobbat med bruksbilen, hoppas det ger resultat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #593 skrivet: januari 22, 2012, 11:49:36 »
Bra jobbat med bruksbilen, hoppas det ger resultat!
Tack, jo hoppas det fungerar nu, jag skulle liksom inte ha tid med något bruksbilsmekande nu, är ju mycket roligare och viktigare att jag får den vita klar innan våren kommer.
Men framtidsdrömmen om en superbruks 360 finns kvar, det skulle vara en 5d med kanske 200 driftsäkra hp, fullutrustad med allt som ac, elspeglar, servo,kjolar osv + abs tc mm mm
Ska ju ha bytt till bättre koppling i den vita också, men har inte så hög budget för det nu så jag funderar på att testa med sinterlamell :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #594 skrivet: januari 22, 2012, 16:34:51 »
Säg till om du hittar någon fjädrad sinterlamell som passar. Har försökt leta sådan jag med, men bara hittat ofjädrade.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #595 skrivet: januari 22, 2012, 20:11:04 »
Bra jobbat med bruksbilen, hoppas det ger resultat!
Tack, jo hoppas det fungerar nu, jag skulle liksom inte ha tid med något bruksbilsmekande nu, är ju mycket roligare och viktigare att jag får den vita klar innan våren kommer.
Men framtidsdrömmen om en superbruks 360 finns kvar, det skulle vara en 5d med kanske 200 driftsäkra hp, fullutrustad med allt som ac, elspeglar, servo,kjolar osv + abs tc mm mm
Ska ju ha bytt till bättre koppling i den vita också, men har inte så hög budget för det nu så jag funderar på att testa med sinterlamell :-\

Ojoj en sådan brukis vill jag med ha  :)

Nej inte sinter.. men det är ju en billig genväg.  :-\
Det enda du riskerar är väl nedslitet svänghjul och lite extra påfrestningar i drivlinan men något säger mig att du kör så snällt så det inte spelar någon roll vilken koppling du har i växlingarna. Du gasar väl mest när kopplingen är uppsläppt och då spelar det ju ingen roll om det är sinter eller ej  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #596 skrivet: januari 22, 2012, 22:17:54 »
Till Bergvik, jag har kört ofjädrad lamell nu, och funderar på att köra ofjädrad sinterlamell också för jag tror inte så mycket på fjädrar,för ska det vara fjädrat så ska fjädrarna vara tillräkligt hårda för det vrid man har i motorn, är fjädrarna anpassade för originalmotor och man har en motor med mycket maer vrid blir det ju som ett kraftigt ryck i drivlinan när fjädrarna bottnar.

Till Frej, När har det blivit brist på Volvo svänghjul  ;) är ju bara att plana av svänghjulet om det blir slitet, fast jag kör ju så lite så slitaget är inget större problem.
JO jag kör så snällt  ::)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #597 skrivet: februari 19, 2012, 22:16:57 »
Har hunnit jobba lite på grenröret nu så kan uppdatera med ett par bilder från igår, idag glömde jag ta bild så får spara dagens jobb till nästa uppdatering.
Bild 1 påbörjat röret till wg, blir delat med en 2mm plåt fram till wg så därför jag delat på rörkrökarna.
Bild 2 utprovning av wg placering.
« Senast ändrad: februari 19, 2012, 22:49:55 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #598 skrivet: februari 20, 2012, 23:53:59 »
Kul med lite byggbilder det piggar upp  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #599 skrivet: februari 22, 2012, 19:19:37 »
Varifrån är det smidigast att skaffa material till grenrör? Hur tjockt ska det vara?