Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.
Smidigt!
Jag bytte inte krängningshämmarstaget för jag tyckte det var onödigt, fast det stod som reparationspåpekande i registerutdraget från ifjol att det skulle vara bytt före aprill 2011 så godkände besiktningsmannen staget nu
däremot gick bilen (den röda alltså) inte igenom pga avgasutsläppen
Är ju svart på vitt när de tar avgastesten så det gick inte att tala bort felet som jag annars brukar göra
Tillåtet inom ()
CO% tomgång 0,55 (0,50), över 2000rpm 0,50 (0,30).
Lambda över 2000rpm 1,07 (0,97-1,03).
O2-halt tomgång 5,00 (5,00) över 2000rpm 1,76 (5,00)
O2 halten var ju godkänd men jag skrev ut den för besiktningsmannen påstod att när den är så onormalt låg som 1,76, beror det antagligen på hålen på avgasröret, är ju många hål på sista dämparen så det tar antagligen luft där.
Hög lambda förstår jag kan bero på hål i dämparen, men varför får man inte köra snålt och ha lambda över 1,03
Men CO kan ju knappast bli högre pga hålen på dämparen
för i såfall skulle ju luften som sugs in och följer med avgaserna ut vara smutsigare än bilens avgaser
Hur som ska jag byta dämpare, tändstift, kablar mm och åka till en värkstad och mäta avgasvärdena.
Gjorde en DP fläns idag, trodde jag hade köpt en från KLracing 2010 men hitta ingen i garaget så det blev att göra en.
SKÅÅL firar att jag försökt besiktiga den röda