Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832927 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1160 skrivet: juni 03, 2008, 23:28:12 »
sitter väl koppar ringar som tätning?  dom byter man väl inte?  jag glödgar bara upp dom som med alla andra koppar packningar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1161 skrivet: juni 03, 2008, 23:53:17 »
sitter väl koppar ringar som tätning?  dom byter man väl inte?  jag glödgar bara upp dom som med alla andra koppar packningar.

Okej, denna var utmanglad så att det hade blivit en vass kant på den.
Hittade en typ likadan fast silverfärgad i påsen som följde med sotningssatsen.. eller om det var kompletteringssatsen.. minns inte längre vilken påse som kom med vilken packningssats.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1162 skrivet: juni 04, 2008, 07:01:31 »
Även om det funkar att glödga kopparpackningarna brukar jag alltid försöka byta när jag byter olja; de kostar typ 5kr, för de pengarna är det knappt värt att plocka fram gasbrännaren!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1163 skrivet: juni 04, 2008, 21:33:28 »
sitter väl koppar ringar som tätning?  dom byter man väl inte?  jag glödgar bara upp dom som med alla andra koppar packningar.

Okej, denna var utmanglad så att det hade blivit en vass kant på den.
Hittade en typ likadan fast silverfärgad i påsen som följde med sotningssatsen.. eller om det var kompletteringssatsen.. minns inte längre vilken påse som kom med vilken packningssats.

Jag gjorde en gång en egen packning, genom att använda två hålsågar på en 2 mm-ers alu-plåt. Utrymmet mellan sågkopparna blir packningen! ;D Mao om man inte har någon hemma och vill få arbetet färdigt! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1164 skrivet: juni 10, 2008, 09:56:28 »
Miniupdate:

Ska känna om det blev nån skillnad i morgon (har ännu inte satt dit själva krängningshämmaren). Är sugen på att känna om det är nån skillnad på chassiet med/utan balk.

Har kört en vecka nu med balken men det är väl ingen märkbar skillnad direkt. Lite lite styvare i chassiet kanske men hur märker man sånt på en bil med slut originalfjädrar & dämpare och dessutom ingen kräng-hämmare!?

Bytte olja igår kväll. Förkastligt att köra helsyntet under inkörningsperioden då detta skall ge dåligt komp i motorn pga. att ringarna "glaseras" på ytan. Så jag kastade i mineralolja igen.
När jag kört uppåt en 80 mil till (har kört ungefär 20 med nya motorn hitills) så blir det ny helsyntet igen. Fint ska det va  :)

Snackade med en folkraceåkare på jobbet i natt och han sa att när de kör in sina 200-hk-maskiner så varmkör dom i 5 minuter sen är det fullt spett! Dock varvar dom inte det allra sista i början.

Jag har ju inte kört in fullt så hårt men jag har inte fis-kört heller så det blir nog bra  ;)

Det var allt för den här gången.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1165 skrivet: juni 10, 2008, 21:31:18 »
bra att du tar det lungt under inkörningsperioden Frej :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1166 skrivet: juni 10, 2008, 21:43:37 »
bra att du tar det lungt under inkörningsperioden Frej :)

Full gas, nästan ras, varva på hej och hå......

Nejdå har inte tid med fler motorbyten i år  ;) *håller tummarna*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1167 skrivet: juni 11, 2008, 09:59:54 »
I natt åkte krängningshämmaren på. Har saknat den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1168 skrivet: juni 11, 2008, 22:01:01 »
I natt åkte krängningshämmaren på. Har saknat den!

Nu är den provkörd, har kört länge utan och tänkt att "åh va skönt det ska bli med kränghämmare igen"!

Blev lite besviken på känslan. Visst, den gör ju stor skillnad mot att inte ha nån alls men HJÄLP jag vill ha bättre väghållning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1169 skrivet: juni 11, 2008, 22:17:55 »
hur är fjädringen då? om du sku testa få den lite stummare om den sku hjälpa lite då?  :-\
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1170 skrivet: juni 12, 2008, 10:19:59 »
hur är fjädringen då? om du sku testa få den lite stummare om den sku hjälpa lite då?  :-\

Fjädringen är kass.

På att göra listan står:
- Kapade 740/Sierra/Scorpio bakfjädrar fram
- Dubbla nedsmidda bladisar bak
- Dubbla reaktionsstag bak
- Friska stötdämpare runtom
- Dubbel krängningshämmare fram, alternativt uppdaterad infästning ala Frejs prototyp 1

Önskelistan:
- Whiteline grövre krängninghämmare fram (se bild)
- Har inte med hjulupphängningen att göra men ändå väghållningen: Annan DIFF, inte svetsdiff dock.


Funderarlistan:
- Krängningshämmare bak
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1171 skrivet: juni 12, 2008, 12:15:38 »
Jag har ungefär samma önskelista till min bil; bara att komplettera med framvagnsinställning och nya bussningar...
Man kan ju undra hur Volvo tänkte när de satte fjädringen på våra bilar, maken till mjuk framfjädring får man ju leta efter!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1172 skrivet: juni 12, 2008, 15:12:11 »
Jag har ungefär samma önskelista till min bil; bara att komplettera med framvagnsinställning och nya bussningar...
Man kan ju undra hur Volvo tänkte när de satte fjädringen på våra bilar, maken till mjuk framfjädring får man ju leta efter!

Jepp, den är riktigt mjuk hela bilen..
De ville väl ha en komfortabel liten shoppingbil..

Mm.. bussningar, vet inte om jag vill ha nya original eller nån typ av sportbussning.. vet inte om det gör nån skillnad? Och hur man i så fall känner den..

Hjulinställning (toe) ställer jag själv efter behag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1173 skrivet: juni 13, 2008, 00:52:22 »
Har börjat lägga in lite bilder som jag inte hann/orkade med under tiden som motorbytet pågick i våras.

Här är dagens bilder, före och efter-bilder på rostelände, provar rostätare:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg50841#msg50841
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1174 skrivet: juni 15, 2008, 10:50:55 »
[Fredag + Solnedgång + Ny kamera + Gammal Girder-inspiration + Fulblå 360 + Snyggblå himmel]

se bilder
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1175 skrivet: juni 15, 2008, 11:03:16 »
Snyggt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1176 skrivet: juni 15, 2008, 11:19:10 »
haha när man ser bilen så tänker man på Agda 80 som slirar lamell och bara kör till butiken varannan dag! Sleeper är ordet!  8)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1177 skrivet: juni 15, 2008, 11:51:12 »
Snyggt!

Tack, jag är ingen fotograf för jag är 100% självlärd. Kan inget om sceneri osv. så jag går på känslan.

Och så är det säkert unikt för varje person vad man föredrar oavsett vad det gäller. Tex. Vinklar.
Men jag blev lite nöjd i allafall.




haha när man ser bilen så tänker man på Agda 80 som slirar lamell och bara kör till butiken varannan dag! Sleeper är ordet!  8)

Haha säger du det!
Perfekt då har jag lyckats! Det är ju inte svårt att göra ingenting, det svåra är att inte göra allting som man drömmer om!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1178 skrivet: juni 18, 2008, 22:16:01 »
Idag har jag uppgraderat min Palm V till OS 3.53 och lagt in Palmlog 2.5 och Palmedit.

Nästa steg är att testa att få kontakt med Megasquirt i bilen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1179 skrivet: juni 18, 2008, 22:41:51 »
Tänkte du ta och mappa lite?  :D fast gick den inte bra? :P haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1180 skrivet: juni 18, 2008, 23:05:09 »
Idag har jag uppgraderat min Palm V till OS 3.53 och lagt in Palmlog 2.5 och Palmedit.

Nästa steg är att testa att få kontakt med Megasquirt i bilen  :P
kul :) och jag som inte äns har fått tummen ur och instalerat MS i bilen :(
lär bli snart hoppas jag :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1181 skrivet: juni 19, 2008, 06:57:35 »
Härligt! Jag bör dock varna dig; att ha PalmLog är väldigt beroendeframkallande, att kunna se alla variabler i realtid när man kör är svårt att vänja sig av med... Som tur är står en Palm V/Vx med dockningsstation väldigt bra i facket framför växelspaken; stadigt men ändå ganska lättavläst!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1182 skrivet: juni 19, 2008, 17:55:58 »
Tänkte du ta och mappa lite?  :D fast gick den inte bra? :P haha

Jepp måste mappas om. Jo den går bra när man inte belastar för hårt. Den den går för fett, 2.9 liter milen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1183 skrivet: juni 19, 2008, 17:57:40 »
Härligt! Jag bör dock varna dig; att ha PalmLog är väldigt beroendeframkallande, att kunna se alla variabler i realtid när man kör är svårt att vänja sig av med... Som tur är står en Palm V/Vx med dockningsstation väldigt bra i facket framför växelspaken; stadigt men ändå ganska lättavläst!

Jo fast jag har ju haft laptop fram tills nu och det är väl bättre?! Palmen har väl inte ens bakgrundsbelyst display?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1184 skrivet: juni 19, 2008, 19:06:55 »
Visst har Palmen bakgrundsbelysning; inte särskilt användbar men ändå! Håll bara inne På/Av knappen ett par sekunder så tänds den. Fördelen med Palmen är att den alltid kan följa med, en laptop är ju lite klumpigare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1185 skrivet: juni 19, 2008, 19:58:12 »
Visst har Palmen bakgrundsbelysning; inte särskilt användbar men ändå! Håll bara inne På/Av knappen ett par sekunder så tänds den. Fördelen med Palmen är att den alltid kan följa med, en laptop är ju lite klumpigare!

Tack för tipset! Som du märker är jag ingen van Palm-användare  ;)

Jo laptops är klumpiga och min är superduperklumpig, 5cm tjock och tung! Följer bara med då man ska ut på en stunds mappning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1186 skrivet: juni 19, 2008, 20:53:44 »
JIPPIE!!

Nu har jag mappat Megasquirtad Volvo 360 GL med Palm V!!!

Än så länge bara sänkt ReqFuel lite, blev förvånad när den låg på låga 7,8ms. Trodde jag hade mellan 10-16ms!
Sänkte till 5ms först. Då gick bilen inte köra, knappt med 6ms heller. Kör nu 7,5ms och då är den lagom tror jag, vid 7.8ms så låter den V8 på tomgång och får fett med soppa.

Nu måste jag läsa på hur man mappar själva mappen med PalmEdit, har inte fattat det än! Känns ungefär som när man var grön på MS och skulle börja mappa med PCn. Men det är spännande och roligt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1187 skrivet: juni 20, 2008, 14:05:49 »
är det nån som har gjort en 123 beskrivning hur man installerar ms på en 340/360?
 skulle vara skönt å veta dessutom vad man ska programera in för grundvärden med mera, skulle va kul om man skaffade sig ett MS å veta hur man ska göra :)

lite småjobbigt å läsa igenom din femtielva sidor långa projekttråd när man är små-lat ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1188 skrivet: juni 20, 2008, 22:54:37 »
är det nån som har gjort en 123 beskrivning hur man installerar ms på en 340/360?
 skulle vara skönt å veta dessutom vad man ska programera in för grundvärden med mera, skulle va kul om man skaffade sig ett MS å veta hur man ska göra :)

lite småjobbigt å läsa igenom din femtielva sidor långa projekttråd när man är små-lat ;)

Har fått frågan lika många gånger som antalet år jag haft MS... multiplicerat med 10!
Grejen är väl att det redan finns omfattande och övergripande beskrivningar till tex 240/740, och det funkar ju likadant på 360!
Dessutom är det sällan en installation ser likadan ut som nästa, alltid nåt special man väljer till eller väljer bort.. och nu är det dessutom nya versioner av MS som inte är likadana i den elektriska installationen som de äldre...

ja du fattar.. det är många parametrar som ska stämma för att det ska gå att "kopiera" allt från en bil till en annan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1189 skrivet: juni 21, 2008, 00:42:04 »
Har ikväll uppdaterat tidigare arbeten med bilder:

Lagad växelspakshållare:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51050#msg51050

Kapat och svetsat shortshift:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51063#msg51063

Krigshärjat kopplingshus:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51134#msg51134

Lite skoj att kika på, ber om ursäkt för att jag inte hann med att lägga in bilderna i "realtid".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

steifan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1190 skrivet: juni 23, 2008, 04:15:40 »
Hallå! Hur har det gått med spissvärtan på grenröret?
Funderar på att göra något liknande istället för att montera avgasbandage.
//Volvo 7/900-steifan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1191 skrivet: juni 23, 2008, 18:11:20 »
Hallå! Hur har det gått med spissvärtan på grenröret?
Funderar på att göra något liknande istället för att montera avgasbandage.
//Volvo 7/900-steifan

Hej jo det har gått bra hitills, har inte kört så länge med det och inte kollat så noga men kan ta bild på det så får du se själv!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

steifan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1192 skrivet: juni 23, 2008, 23:22:00 »
Hallå! Hur har det gått med spissvärtan på grenröret?
Funderar på att göra något liknande istället för att montera avgasbandage.
//Volvo 7/900-steifan

Hej jo det har gått bra hitills, har inte kört så länge med det och inte kollat så noga men kan ta bild på det så får du se själv!

Jo det vore trevligt :) Enda vettiga grenrörsuppföljningen man kan googla fram tror jag.
Tack på förhand!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1193 skrivet: juni 24, 2008, 22:22:31 »
Hallå! Hur har det gått med spissvärtan på grenröret?
Funderar på att göra något liknande istället för att montera avgasbandage.
//Volvo 7/900-steifan

Hej jo det har gått bra hitills, har inte kört så länge med det och inte kollat så noga men kan ta bild på det så får du se själv!

Jo det vore trevligt :) Enda vettiga grenrörsuppföljningen man kan googla fram tror jag.
Tack på förhand!

Det var tråkigt att höra, men känns roligt för mig såklart  :)

Här kommer utlovade bilder, ingen rost så långt jag (och kameran) kunde se krypandes/fotandes på gatan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1194 skrivet: juni 24, 2008, 22:27:31 »
Jag har kört ca 30 mil nu sen jag strök på spissvärtan. Och som alla vet så har det ju regnat en del sista veckorna, kör dagligen genom stan 2km till jobbet. Både 50-70-90km/h.
Och inget skydd under motorn har jag så det lär nog skvätt upp en del vatten.

Men på röret syns inga spår av stänk och inte heller rost.
Röret är inte lika svart längre, förändras nog med värmen. Kan säga att det rök ordentligt och luktade ganska bränt när man varmkörde röret efter behandligen.
Tar man på röret så är det fortfarande som om det är sotigt (blir så när spissvärtan har torkat, går att polera bort sotet med torr trasa för blankare utseende).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1195 skrivet: juni 24, 2008, 22:32:38 »
Tusan det har hålligt sig bra!  :D hur går bilen nu annors då? börjat gasa lite mera eller kör du in fortfarande?  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1196 skrivet: juni 24, 2008, 23:22:52 »
Grenröret ser snyggt ut. Mitt har också hållt sig lika bra med spissvärtan på. Synd att jag inte lade spissvärta i slutändan på röret, för där har det börjat rosta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1197 skrivet: juni 25, 2008, 19:14:44 »
Tusan det har hålligt sig bra!  :D
Grenröret ser snyggt ut. Mitt har också hållt sig lika bra med spissvärtan på. Synd att jag inte lade spissvärta i slutändan på röret, för där har det börjat rosta.

Jo än är det lugnt men jag har inte släppt tummarna än. Får se efter vintern..
Det enda jag önskar är att rosten håller sig borta från röret! Hur det ser ut i finishen spelar mindre roll.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1198 skrivet: juni 25, 2008, 19:19:37 »
hur går bilen nu annors då? börjat gasa lite mera eller kör du in fortfarande?  ;)

Inkörning pågår. Har väl kört en 30+ mil hitills.

Bilen går bra så länge man håller sig under ~3500rpm, väl där hackar den lite och sen känns det dumt att gasa mer.

Lambdasonden vill inte vara med, oftast lyser den med fast sken till halva skalan. Tills man gasar på, då slocknar den gradvis för att vara helt slock vid full belastning. Tror INTE det går snålt.
Någon enstaka gång har den velat blinka så som den ska i closed loop..  ::)

Mätte upp förvärmningen på den, låg på ~4 ohm så den borde inte vara trasig. Men har ändå hämtat en annan (från GustavT:s snyggblåa 360). Ska prova med den och se om det blir annorlunda resultat. Kanske min sond i sig som är kaputt och att det inte har med förvärmningen att göra som jag först trodde. Funkade ju med original grenrör.
Gustavs lambda mäter oxå ~4 ohm på förvärmarsladdarna.

Tänkte försöka byta sond ikväll. Och ge mig på att ställa in programmet i handdatorn så att den kan hjälpa mig att mappa min box. Men då krävs det ju en fungerande sond, annars är det som att spela tennis i globen..... med lyset släckt!!
To be continued..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1199 skrivet: juni 25, 2008, 23:16:11 »
I PalmLog kan du ju enkelt se vad för värden lambdan spottar ur sig; då torde det bli ganska tydligt huruvida den funkar eller ej... Du kan ju se vad hur mycket MS har korrigerat för lambda också; ligger MS på full korrigering är det ju bara att pröva att ändra ReqFuel till dess korrigeringen pendlar runt 100% där du vet att den borde gå stökiometriskt. Om inte det går är nog lambdan död...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82