Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1833034 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1360 skrivet: september 07, 2008, 22:34:40 »
Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.

Igår var jag ute och gasade en liten stund. Har ställt ned ReqFuel till 24. Och nu räckte det för att acca fett upp till 4500rpm sen började det misstända som vanligt men släppte jag av på gasen till ca 80%TSP kunde jag varva vidare minst 500rpm till. Sen slog lambdan över till snålt samt att det började misstända igen.

Det konstiga är i allafall att det nu räcker med ReqFuel på 24. Sist jag testade behövdes typ 30.
Brorsan har tagit hem sin bränsletrycksmätare så jag ska låna den för att kolla upp trycket!!

Detta var den 24 Augusti, den 5e september (igår) blev bränsleblandningen återigen snål under fullgasacc.
Full tank

7e september: Ikväll gick bilen bra! Gick fett under fullgasacc. och svarade rappare på gasen pga. den fetare blandningen.
Bränsletryck under fullgasacc. strax över 3 bar.

Har inte haft med mig laptopen än så har inga loggar att jämföra tyvärr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1361 skrivet: september 09, 2008, 01:31:18 »
8e september: Bilen gick först fett, sen snålt en stund, sen fett igen. Allt finns med på loggfil i laptopen! Analyseras lämpligtvis i morgon.

Utöver det hamnade jag i det värsta skyfall jag skådat! Körde i 30 knyck med torkarna på max hastighet och ändå såg man bara klart i 0,2 sekunder åt gången! Fick vatten på motorn när jag klöv ett hav så ett tag varvade den bara 3000rpm  ;)

Det sista jag gjorde för kvällen var att drifta rondell och under tiden jag låg där på ställ så brölade det till lite grann, jahopp nu håller avgassystemet på att brytas sönder täntke jag. Gasade mera, lät ju häftigt  ;) men det skulle jag inte ha gjort för PANG så var det fritt blås under bilen. Lät som, ja ni vet en bil utan avgassystem. Stannade i skogen och kollade, det hade gått av precis framför bakhjulet. Så trots att första dämparen var med så lät det som om ingen var med. Fullflödes originaldämpare  8)
Gasade tills mitt tändfel slog ifrån som ett varvstopp vid 4500rpm, så sköt det eld under bilen. Ännu ett belägg för att jag har tändfel och att samtidigt soppan inte bryts. Fast låter som ett varvstopp.

Hem och slicka såren. Var bara rören som delat på sig framför bakhjulet. Ihop med det. Ojdå främre dämparens fäste hade lossnat på vänster sida. Fram med svetsen. Lite hönsskit senare så satt dämparen fast. Ska fixa rensad kat innan vintern och då får jag väl ta och se över hela systemet..

Återkommer väl imorgon med loggfilen på kvällens körningar.

Bild på hemskt avgas, men skarven och bandaget har hållt sen strax före besiktningen i Januari:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1362 skrivet: september 11, 2008, 22:29:46 »
Igår kollade jag igenom min hittills största loggfil med MS2.
Hittade två ställen i loggen jag kunde göra en direkt jämförelse på och där det skiljde i hur mycket bränsle som sprutades in och att lambdan blev fet respektive snål, men mer om det när jag har fått över bild och loggbevis till denna datorn.

När jag igår kväll var ute och körde så tänkte jag testa min teori om läckande insugspackning.
När jag hade motorn driftvarm stannade jag på en öde gata och öppnade huven och pillade lite med tomgången tills den var så stabil jag kunde få den.
Därefter tog jag en nyöppnad stor fin flaska startgas från Biltema och sprayade på luftfiltret. BööVroooooooooooom sa motorn. Först blir det ett litet tapp i varvtalet för att sedan en lång stund gå upp i varvtal. Bra då visste jag vad jag skulle lyssna efter.
Sprayade på runt ettans insugsrör precis vid toppen där packningen sitter..... ingen reaktion.... sen WOOOSCH >>> ELDSVÅDA!!
Samtidigt som jag hade armen över motorn så tog startgasen som samlats i vätskeform eld och grillade min arm lite lätt och började slicka på mitt kablage till spridarna samt lite slangar och sånt som sitter på insuget! Första reaktionen var att blåsa på elden och det gjorde jag rejält. Efter nån sekund som kändes som en evighet slocknade det plötsligt. *En lättad suck*
Jag var inte beredd på att det skulle kunna ta sig och bli värsta lågorna på dryga metern i början!
Men sen vågade jag i allafall prova att spraya mer försiktigt på 2ans till 4ans insugsrör. Fick ingen märkbar reaktion så min nyrenoverade motor verkar vara hyfsat tät i insuget i allafall. Detsamma med de gamla packningarna på spjällhuset..
Så jag kan nog inte skylla mina problem på det i allafall.

Snackade med en jobbarkompis på middagen idag och han tyckte det lät som om jag fått kamremmen en kugg fel. Inte troligt sa jag men lovade att kolla upp saken. Får se när det blir av. Lyfta ventilkåpan och mäta på ventilernas lyft vid en viss vinkel (Övre Dödpunkt?) på veven.
« Senast ändrad: december 04, 2008, 20:31:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1363 skrivet: september 12, 2008, 07:39:56 »
Om jag inte minns helt fel från mitt kamremsbyte på vår 740a i somras så finns det ju stora fina markeringar på både vev, kam och mellanaxel så att alla delar ska hamna rätt när man byter... Om det nu mot förmodan skulle blivit fel är det ju i vart fall lätt att upptäcka och åtgärda...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1364 skrivet: september 12, 2008, 15:44:22 »
Sluta elda på bilarna nu grabbar! Eller har du och kullke startat egen klubb?
Ännu ett tecken på att jag ska handla brandsläckare till bilen.

Tur att inte detta heller blev värre  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1365 skrivet: september 12, 2008, 15:50:09 »
Sluta elda på bilarna nu grabbar! Eller har du och kullke startat egen klubb?
Ännu ett tecken på att jag ska handla brandsläckare till bilen.

Tur att inte detta heller blev värre  :)

Jo Brännuppbilen.nu  ;D
Jag har en brandsläckare liggande i bakluckan nu men jag ska nog montera ett fäste för den inne i bilen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1366 skrivet: september 12, 2008, 19:32:01 »
Om jag inte minns helt fel från mitt kamremsbyte på vår 740a i somras så finns det ju stora fina markeringar på både vev, kam och mellanaxel så att alla delar ska hamna rätt när man byter... Om det nu mot förmodan skulle blivit fel är det ju i vart fall lätt att upptäcka och åtgärda...

Jag följde markeringarna och de stämde bra (biltemarem).
Så det jag kan kolla är ju att kammen/ventilerna är rätt när veven är i ett visst läge.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1367 skrivet: september 12, 2008, 20:11:01 »
Sluta elda på bilarna nu grabbar! Eller har du och kullke startat egen klubb?
Ännu ett tecken på att jag ska handla brandsläckare till bilen.

Tur att inte detta heller blev värre  :)
Sluta elda på bilarna nu grabbar! Eller har du och kullke startat egen klubb?
Ännu ett tecken på att jag ska handla brandsläckare till bilen.

Tur att inte detta heller blev värre  :)

Jo Brännuppbilen.nu  ;D
Jag har en brandsläckare liggande i bakluckan nu men jag ska nog montera ett fäste för den inne i bilen.

Nej jag vill inte vara med i den klubben! Men usch va dumt av mig att inte montera brandsläckaren.. köpte en till mig och en till frugan efter att brorsans första 360 brann upp 2004!! Sen har släckarna blivit liggandes i garaget sen dess!  >:(

Skönt att min brasa slutade med blotta förskräckelsen! Nu har jag tänt eld på en motor genom att dränka den med startgas, sist var det spilld olja på het turbo som orsakade en hög flamma..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1368 skrivet: september 12, 2008, 21:44:09 »
Om jag inte minns helt fel från mitt kamremsbyte på vår 740a i somras så finns det ju stora fina markeringar på både vev, kam och mellanaxel så att alla delar ska hamna rätt när man byter... Om det nu mot förmodan skulle blivit fel är det ju i vart fall lätt att upptäcka och åtgärda...

Jag följde markeringarna och de stämde bra (biltemarem).
Så det jag kan kolla är ju att kammen/ventilerna är rätt när veven är i ett visst läge.
Nu har ju din projekttråd så många sidor så det är jobbigt att söka efter det som man inte minns så jag frågar istället.
Har du aldrig fått nya motorn att varva över 4500rpm eller är det efter problemet men MSet det är problem ??? eller kanske problemet med MS var samtidigt som uppstarten av nya motorn.
Vad har du för kammaxel? Är locket planat? Har du ställbart kammdrev?
Om man bara ska byta rem kan man se på markeringarna.
Jag brukar inte bara följa markeringarna på remhjulen för de stämmer ju inte om t.ex locket är planat, så jag brukar se så att rotorn står rätt när ettan är i tändläge (ÖD) och mäta så insug och avgas ventilerna på fyran är lika mycket öppna då. De flesta 'vanliga' kammar ska nog ha ventilerna lika mycket öppna vid ÖD och ND.
Men skulle kammen stå lite fel skulle den nog vara över 4500 i allafall, kör du med renix nu eller?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1369 skrivet: september 13, 2008, 12:25:11 »
Om jag inte missminner mig uppstod väl problemet när du gick över till MS2, eller hur? I min värld känns ju det om MS problem...
Hur har det gått med logfiler, har du några att lägga upp som vi andra kan titta på för att se om vi kan hjälpa till?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1370 skrivet: september 13, 2008, 17:40:03 »
Om jag inte minns helt fel från mitt kamremsbyte på vår 740a i somras så finns det ju stora fina markeringar på både vev, kam och mellanaxel så att alla delar ska hamna rätt när man byter... Om det nu mot förmodan skulle blivit fel är det ju i vart fall lätt att upptäcka och åtgärda...

Jag följde markeringarna och de stämde bra (biltemarem).
Så det jag kan kolla är ju att kammen/ventilerna är rätt när veven är i ett visst läge.
Nu har ju din projekttråd så många sidor så det är jobbigt att söka efter det som man inte minns så jag frågar istället.
Har du aldrig fått nya motorn att varva över 4500rpm eller är det efter problemet men MSet det är problem ??? eller kanske problemet med MS var samtidigt som uppstarten av nya motorn.
Vad har du för kammaxel? Är locket planat? Har du ställbart kammdrev?
Om man bara ska byta rem kan man se på markeringarna.
Jag brukar inte bara följa markeringarna på remhjulen för de stämmer ju inte om t.ex locket är planat, så jag brukar se så att rotorn står rätt när ettan är i tändläge (ÖD) och mäta så insug och avgas ventilerna på fyran är lika mycket öppna då. De flesta 'vanliga' kammar ska nog ha ventilerna lika mycket öppna vid ÖD och ND.
Men skulle kammen stå lite fel skulle den nog vara över 4500 i allafall, kör du med renix nu eller?

Nej jag har inte fått nya motorn att varva över 4500-5000rpm på full belastning, däremot på runt halvgas så varvar den mer än jag vågar varva, har väl haft uppe den på ca 6500-7000rpm i allafall.

Problemet är nog inte nytt, mitt minne sviker mig lite men det fanns i allafall liknande problem på förra motorn (Originalet B200F) men aldrig med Jetronic. Däremot testade jag både med Renix och mitt nuvarande Bosch tändsystem och hade symptom med båda. Men på förra motorn kunde problemet visa sig vid strax över 6000rpm, strax under oxå. Tex. så körde jag Katalysatortest 2007 (augusti) och då kunde jag bara varva 5500 rpm.

Angående motorn så är topp ink. kam+drev helt original och orörd.
Rotorn står så mitt för cyl.1 den kan när cyl1. är i övre dödläge.

Ska kolla det du sa om kammen i ÖD.

Tändsystemet är INTE Renix. Hade jag haft hål för givaren i svänghjulet hade jag testat att byta tillbaks till Renix direkt!
Tändsystemet är Bosch fördelarlöst med "139"-modul.

Om jag inte missminner mig uppstod väl problemet när du gick över till MS2, eller hur? I min värld känns ju det om MS problem...
Hur har det gått med logfiler, har du några att lägga upp som vi andra kan titta på för att se om vi kan hjälpa till?

Tyvärr har du fel, tror det blev värre med motorbytet men att det fanns med B200F:en oxå.
Loggfiler finns, har inte lagt upp dem än, har prioriterat annat än 300power senaste dagarna bara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1371 skrivet: september 14, 2008, 09:17:34 »
Jag förstår, ser fram emot loggfiler med spänning!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1372 skrivet: september 14, 2008, 13:40:38 »
Jag förstår, ser fram emot loggfiler med spänning!

Här kommer bilden från loggen.
Den visar två olika tillfällen från samma logg samtidigt. (Overlay)
Båda visar acc på samma växel och visar nästan lika:
-Rpm

Och helt lika:
- Map
- Tp (Throttle Position)
- Gve (Värde från VE-tabellen/bränslemappen)
- Spark advance
Trots ovan lika värden så går motorn fett respektive snålt vid de två olika tillfällena. Notera skillnaderna för Pulsewith och Dutycycle för spridarna.

Kan det bero på de värden som skiljer litegrann  ???:
- Clt
- Mat
- Gair
- Gammae

Hittade denna formeln på Megamanual.com, den kanske kan hjälpa mig att förstå vad som skiljer?
PW = REQ_FUEL * MAP/100 * VE/100 * GammaE/100 + Inj Open Time
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1373 skrivet: september 14, 2008, 17:31:49 »
Intressant... Kan du slänga upp en hela logfilen så att man kan kika på den i MLV?

Såg att dutycycle1 maxar på över 160, är det en spik eller går den faktiskt så högt?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1374 skrivet: september 14, 2008, 18:03:39 »
Intressant... Kan du slänga upp en hela logfilen så att man kan kika på den i MLV?

Såg att dutycycle1 maxar på över 160, är det en spik eller går den faktiskt så högt?

Här har du loggfilen: http://goto.glocalnet.net/frej1/FORUMS/datalog200809082248.xls
Kolla på den vid ~155,7 sec och ~580 sec för det är det jag jämfört på bilden ovan.
Strax före loggens enda markering så ser du en TPSacc-spik som resulterar i MASSA bränsle och det är det jag upplever som ryck när jag är ute och kör lugnt, men som inträffar ganska sällan, oftast bara 1-2ggr i grupp och vid 1 tillfälle per körning.
Tror inte det är störning på TPS-signalen för den är ju jättefin. Det känns som om firmwaren buggar sig.

Edit: Dutycyclen är tyvärr ofta över 100% stabilt och pga. att jag mappat fett ovan ~90kpa samt har fet AE så blir spikarna ganska höga.
« Senast ändrad: september 14, 2008, 18:07:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1375 skrivet: september 14, 2008, 22:15:48 »
Nu har jag kikat lite mer på din log; alltid lika spännande att se hur andra bilar ser ut i logformat!

1 sak jag undrar över, vid 500s ser det ut som om du startat om bilen, stämmer det? Jag är dessutom lite förundrad över dwell-siffrorna, framförallt just då, men även i övrigt. Du använde väl en Bosch 139 tändmodul? De har ju inbyggd dwell-kontrol, så MS borde ju inte behöva ändra dwell någonsin, ändå pendlar den en smula hela tiden och hej vilt kring 500s... Vad har du för dwell inställningar? Jag tycker mig ha svaga minnen av att det finns folk som haft problem med "Over-dwell protection" i några av de senaste firmware versionerna; kanske läge att se över de inställningarna? Jag undrar dessutom lite varför du kör med MS inställd på så lång dwell; 8.5ms är jättemycket och kan inte lämna mycket tid över mellan triggsignalerna till tändmodulen vid höga varv... Å andra sidan har jag ingen riktig koll på hur det ska vara inställt när man kör Bosch modul, jag har ju direktdriven spole...

Nästa grej jag reagerade på var batterispänningen, den ser ju inte lika illa ut som den gör när man får in flybackstörningar från lågohmiga spridare i systemet, men den varierar ju tillräckligt för att det ska påverka pulskvoten en hel del. Har du något filter du kan pröva att montera på matningen till MS? Annars kan det kanske vara ide att kolla hur laddregulatorn funkar samt hur kablar och liknande i laddsystemet ser ut...

Tyvärr har jag inte hittat något som är uppenbart tokigt, men det var ju ganska väntat... Antar att du suttit en bra stund och analyserat loggar.  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1376 skrivet: september 16, 2008, 22:19:22 »
Nu har jag kikat lite mer på din log; alltid lika spännande att se hur andra bilar ser ut i logformat!

1 sak jag undrar över, vid 500s ser det ut som om du startat om bilen, stämmer det?
Ja och nej, minns inte det tillfället men i loggen ser det ut som om jag legat och "bänkkört" på landsvägen och jag tror att motorn stannat efter en repa som jag direkt efter frikopplat. Motorn vill då dö ibland.
Såg att motorn "varit död" vid minst ett tillfälle till i loggen.

Jag är dessutom lite förundrad över dwell-siffrorna, framförallt just då, men även i övrigt. Du använde väl en Bosch 139 tändmodul? De har ju inbyggd dwell-kontrol, så MS borde ju inte behöva ändra dwell någonsin, ändå pendlar den en smula hela tiden och hej vilt kring 500s... Vad har du för dwell inställningar? Jag tycker mig ha svaga minnen av att det finns folk som haft problem med "Over-dwell protection" i några av de senaste firmware versionerna; kanske läge att se över de inställningarna? Jag undrar dessutom lite varför du kör med MS inställd på så lång dwell; 8.5ms är jättemycket och kan inte lämna mycket tid över mellan triggsignalerna till tändmodulen vid höga varv... Å andra sidan har jag ingen riktig koll på hur det ska vara inställt när man kör Bosch modul, jag har ju direktdriven spole...
Dwell är ett ämne som jag är osäker på. Dels för att det inte gick att ställa med MS1 och dels för att jag har en Bosch 139-modul som fixar det själv.
Måste kolla över inställningarna för jag har ingen aning om vad de är. Minns bara vagt att jag angett att jag har smart tändspolen. Återkommer i frågan när jag kollat inställningarna.


Nästa grej jag reagerade på var batterispänningen, den ser ju inte lika illa ut som den gör när man får in flybackstörningar från lågohmiga spridare i systemet, men den varierar ju tillräckligt för att det ska påverka pulskvoten en hel del. Har du något filter du kan pröva att montera på matningen till MS? Annars kan det kanske vara ide att kolla hur laddregulatorn funkar samt hur kablar och liknande i laddsystemet ser ut...
Jadu den var inte vacker.. har inte glott på den innan. Jag kör ju lågohmiga eller menar du att jag inte verkar få in några flybackstörningar?
Påverkar pulskvoten? Påverkar det inte bara öppningstiden på spridaren?
Hm nej jag har inga filter.. däremot ska jag säkra av spridarna separat från MS, i dagsläget ligger de på samma säkring vilket kanske kan påverka både det ena och det andra negativt..

Steg 1 känns som om man bör mäta spänningen med ocilloscop på batteriet och på säkringen och på MS för att se om det är några skillnader (spänningsfall).



Tyvärr har jag inte hittat något som är uppenbart tokigt, men det var ju ganska väntat... Antar att du suttit en bra stund och analyserat loggar.  ;)
Jo jag har tittat en del men uppenbarligen har jag inte tänkt på allt. Tack för att du ville ta dig tid att kika på loggen och ge mig din syn och dina tips!

Men du vet inte varför dutycycle och pulsewith är olika vid ~155,7 sec och ~580 sec trots snarlika scenarion?
« Senast ändrad: december 04, 2008, 20:46:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1377 skrivet: september 17, 2008, 00:12:13 »
Tyvärr loggas VE-värdet bara som ett heltal, så man kan inte se om det skiljer i decimalerna; nu ligger Gve på 100 hos båda kurvorna i punkten jag kollar på, 155.785s samt 580.628. Spridaröppettiden skiljer sig åt med ca. 150us i den punkten; det enda jag kan se som kan göra det är skillnaden i MAT (4oC) samt spänningsskillnaden (0.1V). Det verkar dock märkligt att dessa variabler skulle göra så stor skillnad... Annars är enda mätbara skillnaden mellan punkterna en skillnad på 12rpm; den skillnaden torde dessutom slå åt fel håll för att orsaka skillnaden i spridarpuls...

Du skulle kunna pröva att sätta både MAT-korrigeringskurvan samt batterispänningskorrigeringskurvan till 100% i det område bilen arbetar i när du kör (eller hela kurvan...) och se om problemet kvarstår.

Edit: Efter att ha tittat på fler punkter i samma område röstar jag för MAT-korrigeringen i första hand, den verkar vara den enda variabel som varierar åt rätt håll i alla punkter...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1378 skrivet: september 19, 2008, 00:59:32 »
Du skulle kunna pröva att sätta både MAT-korrigeringskurvan samt batterispänningskorrigeringskurvan till 100% i det område bilen arbetar i när du kör (eller hela kurvan...) och se om problemet kvarstår.

Edit: Efter att ha tittat på fler punkter i samma område röstar jag för MAT-korrigeringen i första hand, den verkar vara den enda variabel som varierar åt rätt håll i alla punkter...

Hm nu blir jag konfys, korrigeringskurva för MAT var hittar jag den? Är den ny sen MS2?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1379 skrivet: september 19, 2008, 01:02:33 »
Jag är dessutom lite förundrad över dwell-siffrorna, framförallt just då, men även i övrigt. Du använde väl en Bosch 139 tändmodul? De har ju inbyggd dwell-kontrol, så MS borde ju inte behöva ändra dwell någonsin, ändå pendlar den en smula hela tiden och hej vilt kring 500s... Vad har du för dwell inställningar? Jag tycker mig ha svaga minnen av att det finns folk som haft problem med "Over-dwell protection" i några av de senaste firmware versionerna; kanske läge att se över de inställningarna? Jag undrar dessutom lite varför du kör med MS inställd på så lång dwell; 8.5ms är jättemycket och kan inte lämna mycket tid över mellan triggsignalerna till tändmodulen vid höga varv... Å andra sidan har jag ingen riktig koll på hur det ska vara inställt när man kör Bosch modul, jag har ju direktdriven spole...
Dwell är ett ämne som jag är osäker på. Dels för att det inte gick att ställa med MS1 och dels för att jag har en Bosch 139-modul som fixar det själv.
Måste kolla över inställningarna för jag har ingen aning om vad de är. Minns bara vagt att jag angett att jag har smart tändspolen. Återkommer i frågan när jag kollat inställningarna.


Nu har jag kollat upp Dwell, inställningen heter "Fixed" och värdet för dwell är då inställt att vara 75% hela tiden. Men vad det betyder vet jag inte? Räknas inte Dwell i millisekunder?

Däremot fann jag en tabell för korrigering av dwell efterhand som batterispänningen ändras. Kan det vara orsaken till fenomenen du såg i loggen vid start kurre? Då sjunker ju batterispänningen väldigt mycket..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1380 skrivet: september 19, 2008, 01:08:41 »
Nästa grej jag reagerade på var batterispänningen, den ser ju inte lika illa ut som den gör när man får in flybackstörningar från lågohmiga spridare i systemet, men den varierar ju tillräckligt för att det ska påverka pulskvoten en hel del. Har du något filter du kan pröva att montera på matningen till MS? Annars kan det kanske vara ide att kolla hur laddregulatorn funkar samt hur kablar och liknande i laddsystemet ser ut...

Jadu den var inte vacker.. har inte glott på den innan. Jag kör ju lågohmiga eller menar du att jag inte verkar få in några flybackstörningar?
Påverkar pulskvoten? Påverkar det inte bara öppningstiden på spridaren?
Hm nej jag har inga filter.. däremot ska jag säkra av spridarna separat från MS, i dagsläget ligger de på samma säkring vilket kanske kan påverka både det ena och det andra negativt..

Steg 1 känns som om man bör mäta spänningen med ocilloscop på batteriet och på säkringen och på MS för att se om det är några skillnader (spänningsfall).

Jag har nu mätt batterispänningen på tomgång och jämfört med det visade värdet i Megasquirt.

På batteriet har jag 13,7 volt konstant
På matningen precis före Megasquirt har jag 12,8 volt stabilt, fladdrar kanske ned till 12,7 ibland men väldigt stabilt.
Megasquirt fladdrar mellan 12,8 och låga 12:or eller ibland ännu lägre. Fladdrar konstant.

Slutsats:
- Jag har spänningsfall i matningen till Megasquirt som måste letas upp.
- Min multimeter mäter inte spänningen lika snabbt som MS och därför ser jag inte på multimetern att det verkligen fladdrar.
Får testa med Oscilloscop istället.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1381 skrivet: september 19, 2008, 01:33:20 »
Efter en sväng på jobbet ikväll så mätte jag på Megasquirts spänningsmatning med multimeter och jämförde med datorn för att se om det stämde överens. Det gjorde det men MS har en stirrigare/exaktare avläsning.

När jag ändå hade bilen online och igång kollade jag inställningarna för Dwell. När jag inte hittade nåt kul att pilla på där så började jag av nån anledning kolla tändinställningarna istället.
Min bror undrade för någon dag sen om jag testat att låsa tändningen på ett bestämt värde och sen testköra för att se om motorn varvade ur bättre/sämre.
Sagt och gjort, provade med 30° först. Nähä tänkte jag när "varvstoppet" smattrade till.. men vanu? Det kom tidigare än vanligt, redan före 4000rpm. Testade med visst intresse 35° istället (samma som jag har under fullgas/full belastning). Då varvade den ut 500rpm till!
Hm tänkte jag, kanske är något på spåret! Märkte även att motorn obelastad svarade markant bättre på gaspådrag med högre tändförställning!
Kom upp i 50° och skulle gasa iväg. Blupp så dog bilen. Provade igen, gick bra tills jag belastade då blupp dog den blicksnabbt igen, mer varv och iväg igen, HOPPA HOPPA HOPPA! Bilen studsade fram, på´t igen med ännu mer varv, då kom jag iväg och drog ur på tvåan, nu varvade jag 5500rpm innan jag självmant släppte av!!

Sen följde lite finjustering och därefter gasade jag iväg mot närmsta/bästa grusvägen. På vägen dit spann jag till på den torra asfalten i en högerkurva samtidigt som jag kom fram till statoil-macken. Vem stod där om inte farbror haffa! (Antiklimax 1) Som tur var verkade dom inte höra varken däcktjut eller brölande ilsken sugmotor!
Körde i lugnt tempo vidare ut i skogen och väl där blev det andra bullar! Jösses va skönt att få varva ur igen efter all tid som spenderats under 4500rpm! Kändes som om jag hade fått många vilda hästar extra under huven! Blev en hel del grus som bytte plats där på slingriga grusvägen!
Väl ute på asfalt igen testade jag att göra donuts på 90-väg, gick inge bra då innerhjulet spann hejdlöst så fort jag rörde gasen.
Körde hemåt på stora vägen och testade lite noggrannare hur motorn gick egentligen. Tyvärr gick den inte hundra rent. Dels så började den hoppa om man låg på för lågt varv och dels så gick den inte 100 rent när man varvade ut den. Har mycket att finjustera framöver. Väldigt sugen på en bredbandslambda kan jag säga! Så mycket tid & möda man skulle spara!

I dom sista "pullen" på stora vägen som hände antiklimax 2: Avgassystemet delade sig igen! Jahapp tänkte jag och gled luuugnt hem för att dra ihop skarven likadant som jag gjorde efter förra gången det delade på sig. Tyvärr hade sista dämparens ingångsrör spruckit och gått rakt av denna gång.
Men nu får jag anledning att testa hur det låter med en främre dämpare bak istället för originalet. Kommer nog låta HÖGT, men jag vill prova i allafall.

Slutord: SKÖÖÖÖÖNT att jag äntligen funnit källan till misständningarna vid 4500rpm! Lite konfys blir jag dock eftersom jag försökte med samma sak när jag hade problemet med MS1 på B200F..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1382 skrivet: september 19, 2008, 02:31:15 »
är du sugen på att beställa en bredbandslambda från USA så säg till, har en länk hemma till nån med extern lambdamätare men inkopplingsmöjligheter till MS. Ska kolla imorn vad det var förnån. Har för mig at priset var runt 15-1600:- Isåfall är jag också på att beställa en.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1383 skrivet: september 19, 2008, 08:19:14 »
är du sugen på att beställa en bredbandslambda från USA så säg till, har en länk hemma till nån med extern lambdamätare men inkopplingsmöjligheter till MS. Ska kolla imorn vad det var förnån. Har för mig at priset var runt 15-1600:- Isåfall är jag också på att beställa en.

Det var billigt! Men tillkommer frakt, skatt, tull och annat junk på det eller?



Orkade inte laga avgaset i natt så jag får cykla till jobbet idag.. trist när bilen just blivit än roligare!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1384 skrivet: september 19, 2008, 10:50:40 »
Härligt att du hittat orsaken till problemet att varva ordentligt!  :)

Vad kör du med för kam föresten?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1385 skrivet: september 19, 2008, 13:01:25 »
Skönt att du fått lite klarhet i det hela; nu gäller det bara att justera tills du blir blå...

MAT-korrigeringskurvan kan mycket väl vara en nyhet i MS2 jämfört med MS1; svårt för mig att veta som inte har använt MS1...
Flybackstörningar tror jag inte ska vara något problem med V2.2 PCB och separat flybackkort, det drabbar nog mest V3 PCBer. Det brukar synas genom att spänningen som MS mäter har spikar på 25-30V och dippar till -10V typ; så illa ser ju inte din logg ut direkt!

Dwell/spänningskorrigeringen ger säkert upphov till beteendet vi uppstart, jag har för mig att defaultvärdena ger upp mot 500% mer dwell när spänningen sjunker tillräckligt långt... Dwell brukar ju mätas i ms när man låter MS ta hand om det på egen hand; i forntiden talade man ju om kamvinklar och grejer, det slipper vi ju nu... Dock har jag ingen aning om vad en Bosch 139 modul förväntar sig, men det verkar ju ha löst sig så det verkar ju funka i vart fall...

Pulskvoten (den faktiska, den som skickas till spridarna och den som syns i loggen) kommer ju att ändras när öppningstiden korrigeras för olika spänningar, det är troligen det vi ser i din logg... Hela den här historien har nu gjort mig lite tveksam till min setup med ett filter på matningen till MS; det filtrerar ju bort nästan alla störningar på matningsspänningen så mitt MS kan ju inte kompensera för snabba spänningsvariationer... Undrar hur mycket det kan påverka?

Angående bredbandslambda kan jag bara hålla med... Det vore inte alls fel; man kan nog spara många liter E85 på att mappa med BB lambda , det torde ju gå lite snabbare...
Jag har funderat på något av dessa system, de är bra billiga med låg dollarkurs...
JAW - Just Another Wideband
WBo2

JAW lockar ju lite då källkoden finns tillgänglig; det är alltid en bonus om man vill lära sig hur det funkar... Dock är båda systemen en aning primitiva jämfört med PWC från människorna som gav oss Megasquirt... Dessutom kunde det ju vara trevligt med CAN-kommunikation så kan man använda de analoga ingångarna i MS till något annat... Tyvärr verkar PWCn dra ut på tiden ordentligt, så det kanske blir en JAW i julklapp till mig själv, vem vet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1386 skrivet: september 19, 2008, 16:43:44 »
är du sugen på att beställa en bredbandslambda från USA så säg till, har en länk hemma till nån med extern lambdamätare men inkopplingsmöjligheter till MS. Ska kolla imorn vad det var förnån. Har för mig at priset var runt 15-1600:- Isåfall är jag också på att beställa en.

Det var billigt! Men tillkommer frakt, skatt, tull och annat junk på det eller?


289$ kostade den,  Jo jag misstänker att frakt mm tillkommer,
Frakt för 2st mätare+sond blir 50$, borde inte bli så mycket dyrare om man beställer fler.
Sen är det ju det där skiten med tullen... Hur mycket tar dom av kakan?

http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-analog-gauge-p-195.html

finns även lösa kontrollgrejjer för BBL 199$

http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-lc1-digital-wideband-controller-with-sensor-p-41.html
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1387 skrivet: september 19, 2008, 16:46:08 »
Räkna med 10:- dollarn så stämmer det bra.Det är vad det kostar med tull moms och frakt.
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1388 skrivet: september 19, 2008, 17:03:31 »
då blev det inte så billigt nå mer :P
hittade på en svensk återförsäljare tror jag :) 2800:- + frakt (118:-) blir ju ungefär lika pris, bara att man slipper tullproblem mm
http://www.hqtec.se/c-3-lc-1.aspx
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1389 skrivet: september 19, 2008, 22:29:40 »
Härligt att du hittat orsaken till problemet att varva ordentligt!  :)

Vad kör du med för kam föresten?

Toppen är original och kammen oxå, aldrig rörd. Kommer alltså från B200F:en.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1390 skrivet: september 19, 2008, 22:39:15 »
Skönt att du fått lite klarhet i det hela; nu gäller det bara att justera tills du blir blå...
Jo.. ofta har jag för lite tid, för mycket gasfot och vill få bilen körklar(busklar) snabbt och sen förfaller justerandet tyvärr.
Just nu vill jag inte mappa bränslemappen mer förrens jag får ordning på att bränslemängden varierar från gång till annan..
Och kanske borde låta bli tändningsmappen oxå tills bränslestrulet är löst med.


Citera
MAT-korrigeringskurvan kan mycket väl vara en nyhet i MS2 jämfört med MS1; svårt för mig att veta som inte har använt MS1...
Flybackstörningar tror jag inte ska vara något problem med V2.2 PCB och separat flybackkort, det drabbar nog mest V3 PCBer. Det brukar synas genom att spänningen som MS mäter har spikar på 25-30V och dippar till -10V typ; så illa ser ju inte din logg ut direkt!
Får leta rätt på MAT-kurvan då. Det var nog mer konstanta värden i MS1 som användaren inte kom åt utan att pilla i källkoden kan jag tänka mig.


Citera
Dwell/spänningskorrigeringen ger säkert upphov till beteendet vi uppstart, jag har för mig att defaultvärdena ger upp mot 500% mer dwell när spänningen sjunker tillräckligt långt... Dwell brukar ju mätas i ms när man låter MS ta hand om det på egen hand; i forntiden talade man ju om kamvinklar och grejer, det slipper vi ju nu... Dock har jag ingen aning om vad en Bosch 139 modul förväntar sig, men det verkar ju ha löst sig så det verkar ju funka i vart fall...
Borde jag göra dwell-korrigeringen spikrak alltså ingen korrigering då jag kör med smart tändmodul?


Citera
Pulskvoten (den faktiska, den som skickas till spridarna och den som syns i loggen) kommer ju att ändras när öppningstiden korrigeras för olika spänningar, det är troligen det vi ser i din logg... Hela den här historien har nu gjort mig lite tveksam till min setup med ett filter på matningen till MS; det filtrerar ju bort nästan alla störningar på matningsspänningen så mitt MS kan ju inte kompensera för snabba spänningsvariationer... Undrar hur mycket det kan påverka?
Hm tål att räknas på kanske.
Som du kanske sett så har jag mätt upp att spänningen är hyfsat stabil om man kollar med multimeter. Men får väl koppla upp oscilloscopet med så man får svart på vitt. Sen kan man fundera på vad man kan förbättra.

Citera
Angående bredbandslambda kan jag bara hålla med... Det vore inte alls fel; man kan nog spara många liter E85 på att mappa med BB lambda , det torde ju gå lite snabbare...
Jag har funderat på något av dessa system, de är bra billiga med låg dollarkurs...
JAW - Just Another Wideband
WBo2

JAW lockar ju lite då källkoden finns tillgänglig; det är alltid en bonus om man vill lära sig hur det funkar... Dock är båda systemen en aning primitiva jämfört med PWC från människorna som gav oss Megasquirt... Dessutom kunde det ju vara trevligt med CAN-kommunikation så kan man använda de analoga ingångarna i MS till något annat... Tyvärr verkar PWCn dra ut på tiden ordentligt, så det kanske blir en JAW i julklapp till mig själv, vem vet...

JAW lockar mig då det med sitt pris slår konkurrensen underifrån  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1391 skrivet: september 20, 2008, 23:12:44 »
Ikväll har jag trot eller ej svettats några liter i garaget!

Grundat med lite vin tog jag mod till mig och satte kapen i diverse avgasdelar.

Kapade av kardankröken ~5cm före sista dämparen.
Kapade av röret 2cm före dämparen på en original främre dämpare som låg och skräpade med rostiga flänsar.
Kapade av röret ut från dämparen så tight det gick, dessutom med lite lutning snett nedåt.

Hängde upp och punktade dit dämparen på kardankröken.
Kapade till en "dieselkrök" av en bit rostig kardankrök som låg och skräpade.
Svetsade på nya kröken på utgången av dämparen så att röret kikar ut snett nedåt precis under plåtkanten under kofångarn bak.

I morgon ska jag putsa av, smeka in (med spispasta) och sen hänga på och provköra!
Provkörde lite idag medans jag höll på dämparen så tätt jag kunde och det låter som om det kan bli lagom. Kanske lite högljutt..
Blir det för bullrigt får jag göra ett nytt koncept senare, men jag planerar att fylla en rensad katt med ljuddämpning och perforerat rör så på så vis får jag tre dämpare sen så då kanske det blir lagom ljud. Den som lever får se!

Bilder kommer när produkten är färdig! Skönt att få göra nåt rejält arbete på bilen igen! Bra att den trillar isär då och då så man får motivation  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1392 skrivet: september 21, 2008, 13:44:41 »
Hoppas du får passlig ljudvolym. Största problemet jag märkt när man ändrar på ljudet är att det blir så jävla högt ljud i baksätet och nästan inget alls framme.

Men det kan avhjälpas ganska bra genom att ha slutröret bakom bilen. Blev en otrolig skillnad för när röränden hamnade längre bak.
Återkom med hur det blev sen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1393 skrivet: september 21, 2008, 18:20:46 »
Hoppas du får passlig ljudvolym. Största problemet jag märkt när man ändrar på ljudet är att det blir så jävla högt ljud i baksätet och nästan inget alls framme.

Men det kan avhjälpas ganska bra genom att ha slutröret bakom bilen. Blev en otrolig skillnad för när röränden hamnade längre bak.
Återkom med hur det blev sen  :)

Jag åker oftast själv eller med grabben i jämte fram så om det låter mer i baksätet gör nästan inget alls.
Det jag tänker mest på är att den ska se ut som en sleeper, och helst låta som det.. tills man trycker ner gasen.
Mitt slutrör kommer hamna inne under bilen, dock så det blåser alla avgaser ut bakom plåten under kofångaren.

Berättar hur det blev sen, förmodligen ikväll/imorgon.

Lägger upp en bild på ljuddämparen.
Vem kunde tro att den dämparen och tillhörande rör såg ut som nåt som legat på havsbottnen och blivit leriga fram tills igår kväll!? Drog på lite värmefärg jag köpt på mekonomen. Var sugen på spispasta först men sprayfärg går ju fortare att lägga på och hade tidsbrist idag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1394 skrivet: september 21, 2008, 21:23:00 »
Vad fint att det äntligen löst sig-jag har varit med o läst om dina problem men har inte haft några goda råd att ge  då jag ej har någon erfarenhet av programering av sprut/tänd....än iaf!

Jag vill oxå ha ett diskret avgassystem på min bil-dock lär jag nog ha det i minst 2.5" med tanke på vad jag har får effektmål.
Men detdär med "dieselkrök" har jag fått för mig är bra för ljuddämpningen-dessutom kan man då gömma utblåset lite mera;)

Har du två fullflödesdämpare nu? lr bara en därbak?
En framdämpare monterad längst bak har jag haft på en tidigare vinter300!
och det lät väl inte så jättefarligt-men såvärst diskret va den väl inte heller:P
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1395 skrivet: september 22, 2008, 00:24:59 »
Vad fint att det äntligen löst sig-jag har varit med o läst om dina problem men har inte haft några goda råd att ge  då jag ej har någon erfarenhet av programering av sprut/tänd....än iaf!
Jo det lossnade för mig när jag började pilla med tändningen men efter provkörningen ikväll kan jag inte vara helt nöjd ändå då bilen inte går klockrent utan skjuter diverse smatter ibland ändå  :-\
Kul att höra att nån läser i tråden hur som helst!

Citera
Jag vill oxå ha ett diskret avgassystem på min bil-dock lär jag nog ha det i minst 2.5" med tanke på vad jag har får effektmål.
Men detdär med "dieselkrök" har jag fått för mig är bra för ljuddämpningen-dessutom kan man då gömma utblåset lite mera;)
Jo jag är inte för avgassystem som låter BAA eller BÖÖÖ hela tiden.
Men att hitta ljuddämpare som dämpar nåt att tala om i storlekar som 2,5" och större blir väl svårt?

Citera
Har du två fullflödesdämpare nu? lr bara en därbak?
En framdämpare monterad längst bak har jag haft på en tidigare vinter300!
och det lät väl inte så jättefarligt-men såvärst diskret va den väl inte heller:P
Exakt jag har två likadana dämpare dvs. sådana som sitter fram original. Nu bytte jag originalet bak mot en sådan framdämpare.
Håller med dig i din beskrivning nu efter provkörningen, låter inte katastrofmycket men för mycket för mig i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1396 skrivet: september 22, 2008, 00:59:49 »
Ljuddämpartest 2008-09-21

Fabrikationen:
Det som skulle bli ett enkelt test tog längre tid än planerat. Som vanligt med andra ord.
Kunde inte låta bli att rengöra och lacka ljuddämpare + rör.
Sen lade jag några timmar på att få till upphängningarna så att de passade i original infästningspunkter. Lite lack och kopparpasta på dem så klarar de sig nog ett tag.

Ljudet/Prestandan:

Direkt när jag startade bilen för varmkörning hörde jag en dov ton. Konstigt nog hörs den bara i vissa vinklar och på vissa ställen av bilen. Det jobbigaste är att man hör den när man kör. Ska testa, som Girder skrev lite längre upp, att förlänga utblåset så att det blåser ut bakom bilen istället för under. Se bifogad bild för att se hur det blev nu i första versionen.

När man gasar på och drar ur bilen ordentligt så hör man ett tjutade/visslande ljud ur utblåset. Vet inte vad som gör detta. Lät likadant när jag provhöll dämparen på avgassystemet innan jag kapade av de raka in och utgångarna och svetsade på en dieselböj.

Prestanda kan jag inget säga om då jag inte har koll på hur bilen går från dag till dag just nu med mycket justerande av insprutning och tändning.

Slutord:
På sista raden får jag skriva att om jag inte dämpar ljudnivån med en kat ombyggd till ljuddämpare så får jag hitta på en annan lösning. I värsta fall sätta tillbaks originaldämparen, trots att jag inte gillar utseendet och konstruktionen på den med utgångsröret som sticker ut framåt ur dämparen för att sen vända 180° och gå ut bakom bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1397 skrivet: september 22, 2008, 12:41:49 »
Det blev ju snyggt när du målade grejerna i vart fall; mycket bättre än de flesta smårostiga hembyggda avgassystem... Mitt 2" system består av en stor reflektionsdämpare som framdämpare och en fullflödesdämpare bak; det låter ungefär lika mycket som original upp till 3000rpm, därefter sjunger det betydligt trevligare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1398 skrivet: september 22, 2008, 15:37:43 »
Efter mina test med ca 4-5 olika dämpare här och där har jag kommit fram till att det ska vara grovt rör framme och fullflödesdämpare framme och sen en icke-fullflödes (altså normal) dämpare bak. Detta ger mycket bättre vrid från låga varv än fullflödes rakt igenom.

Märkte en klar skillnad när jag bytte från fullflödes-tuning-blankpolerad bakredämpare till en ful-original från nån annan bilmodell-icke rakt igenomgående modell. Samma på högre varv men klart mera på låga.

Sen angående tjutande/visslande ljud vid högre varv så hade Kent samma problem när han testade med endast 2st raka rör istället för ljuddämparen. Rören var rakt avkapade i slutändan om jag minns rätt. Då lät det som om det blåste med 2000meter/sekund genom dem.

Snyggt blev det för dig hursomhelst  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1399 skrivet: september 22, 2008, 19:18:43 »
Det blev ju snyggt när du målade grejerna i vart fall; mycket bättre än de flesta smårostiga hembyggda avgassystem... Mitt 2" system består av en stor reflektionsdämpare som framdämpare och en fullflödesdämpare bak; det låter ungefär lika mycket som original upp till 3000rpm, därefter sjunger det betydligt trevligare...

Tack! Får se hur länge det får vara ifred från rost eller min vinkelslip.. men kul när det får vara snyggt.
Blev nöjd med kröken, bilen blir mycket sexigare när det knappt finns nåt slutrör som sticker ut en halvmeter och förstör rumpan

Ditt ljud låter optimalt.. original upp till 3000rpm.. *avis*


Efter mina test med ca 4-5 olika dämpare här och där har jag kommit fram till att det ska vara grovt rör framme och fullflödesdämpare framme och sen en icke-fullflödes (altså normal) dämpare bak. Detta ger mycket bättre vrid från låga varv än fullflödes rakt igenom.

Märkte en klar skillnad när jag bytte från fullflödes-tuning-blankpolerad bakredämpare till en ful-original från nån annan bilmodell-icke rakt igenomgående modell. Samma på högre varv men klart mera på låga.

Sen angående tjutande/visslande ljud vid högre varv så hade Kent samma problem när han testade med endast 2st raka rör istället för ljuddämparen. Rören var rakt avkapade i slutändan om jag minns rätt. Då lät det som om det blåste med 2000meter/sekund genom dem.

Snyggt blev det för dig hursomhelst  :)

Intressant, kanske får chans att göra en prestandajämförelse ala Frejs teststräcka om jag byter tillbaks till original igen när jag tröttnat på vardagsbrummet

Tack för dina och Kents delade erfarenheter!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.