Författare Ämne: 360 snurrbo  (läst 17571 gånger)

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
360 snurrbo
« skrivet: mars 30, 2004, 22:55:17 »
Jaha, får väl oxå lägga en tråd här då.

Håller på att smäcka ihop en busbil till sommaren. Görs då det finns lite tid över.

Motorn blir en B21ET som får en lite bearbetad bottendel. På denna skall det sitta en 530 topp som portas och får i sig lite manligare ventiler. I samband med detta så åker det i andra fjädrar och lite annat mumma. Det är först över 8000rpm som det börjar bli spännande  ;D

Nytt insug i alu med fullradiestrattar, nytt grenrör med ett Garret GT40 på.
Insprutning och tändning blir av fabrikatet Lumenition...

Förmodligen åker det i någon form av bur om det nu kanske skulle bli till att åka fort.

Har en bakvagn med skivbromsar på och skall sätta större skivor fram. Bilen blir sänkt och får gasdämpare på sig, det mesta i bussningsväg blir i nylon eller uniballs. Motor och drivlina blir stumt monterat.

Har tänkt mig att köra både bana och rakt fram med åbäket.

Förhoppningen blir att få bränna gummi den 15maj på Emmaboda första gången.

ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:360 snurrbo
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2004, 09:08:31 »
Heja  ;D
Bilder?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #2 skrivet: april 07, 2004, 22:36:37 »
Skall ta lite bilder under byggets gång.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #3 skrivet: april 09, 2004, 23:09:03 »
Bytte fjäderben på bilen häromdan och upptäckte att det var en annan krängningshämmare på de nyare 360 modellerna. Trodde det var samma på hela linan, men icke. Fick svetsa och greja för att få dit de nya fjäderbena. Men nu bidde det bra. Kör med orginal bromsar fram nu för besiktningen, men måste slänga på större efter bes.

Man lär sig något nytt varje dag, jag som trodde jag hade hyfsad pejl på denna bil nu...
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 snurrbo
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2004, 10:54:08 »
Kommer det bli någon liknade skärmbreddning?

« Senast ändrad: maj 07, 2004, 10:54:28 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Eddie

  • Gäst
Re:360 snurrbo
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2004, 13:26:35 »
Hur ser det ut med tiden? Klarar du dig till Emmaboda? Vore kul att se besten!!

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2004, 15:08:38 »
Njae, denna blir nog obreddad, hoppas M/T slicksen får plats med hjälp av lite släggslag.

Emmaboda blir det inte dock, håller precis på att färdigställa toppen. Siktar på Säve istället. Förhoppningsvis hinner jag få igång den en eller två veckor innan så att man kan mappa ihop den skapligt innan dess. Kanske köra lite med den innan oxå.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2004, 22:38:02 »
Skrapat klart karossen idag. Börjar bli tajt med tid, men det är som vanligt, alltså under kontroll  ;)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2004, 13:15:06 »
Fått ett oklart leveransbesked på kolvar idag... Inte roligt. Men jobbar vidare så länge det finns annat att göra. Sprutet är oxå försenat, men skall iaf dyka upp några dagar innan Säve, så man åtmistone hinner att starta upp innan.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2004, 13:49:25 »
Har nästan byggt klart grenröret. Blir väl klart imorgon, eller nästan klart. Skall försöka komma ihåg att ta med kameran och ta kort.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2004, 00:51:50 »
Tog kort på grenröret innan jag rev ner det för svetsning.

Bild - http://www.o2sense.com/o2car/360/grenror.htm
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2004, 14:44:20 »
Skulle ju kört med Ason:s motor på Säve, men det spåra ur lite som vanligt... Saker och ting kan ju göras bättre  ;) Fick låna hans motor med licens att döda om jag byggde ihop den och byggde en ny om den dog  :)

Blir körning på Gardemoen med denna motor till helgen. Startade den igår och den gick riktigt fint.

Bilder -
http://www.o2sense.com/o2car/busvolvo.htm
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:360 snurrbo
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2004, 21:30:37 »
Vad är det för grenrör till den motorn? Såg väldigt smutt ut, just placering av turbo...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #13 skrivet: juni 16, 2004, 00:21:29 »
Det är ett grupp-a grenrör som jag kapat och svetsat om så det passar ändamålet. Gamla orginalgrenröret kan man inte ha till annat än att utöva kast med litet grenrör  ;)
Turbon hamnade där för att Ason inte skall behöva kapa en massa i sin bil när motorn hamnar i hans. Själv hade ju jag redan kapat för att mitt grenrör med GT40 skulle få plats.

Sen så blev det ett nytt avgashus med större A/R, standard kompressordel som klarar klämma ut sig en bit över 1.6 bar. Eftersom det inte sitter någon IC i bilen så blir det 1.6 bar rakt i motorn och det tycker den om  ;D

Så motornspec:en ser ut ungefär så här -
B23A med nedsvarvade kolvar, c:a 9,3:1 i komp.
Nya "filefit" kolvringar, nya vevstakslager.
Viktade M-stakar och viktade kolvar. Smidd vev.
Moddad oljepump.
398 topp med större avgas och insugsventiler, lite portad, hårdare fjädrar. Något bearbetade förbränningsrum. K-kam.
CD175 förgasare med tryckkompensation, något strulad med så att den ger max med sopp. Mek. tryckompenserad pump, fast tändning med brytare.

Plus lite annat tjafs som skall få fart på grejerna!
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #14 skrivet: juli 13, 2004, 00:22:01 »
Jaha, då har man i princip kört årets ända repa.
Blev körning med Asons motor på söndagen i Vårgårda.

Superstrul allan. Blev lovad leverans av racesoppa på lördagen. Ingen soppa, ja, ja. Kul att köra iväg med c:a 15 liter soppa första repan. Tankade precis så att det skulle räcka att köra bilen dit (räknade med minst 2l milen, men den drog knappt 1l lugn körning).
Å det vart ju kul när det i princip blev som en "fuel-cut" när det börja bära iväg. 1:ans växel, lite tryck i grejorna, ups, motorn dog, ja, ja i med 2:ans växel, lite tryck i bitarna, ups, motorn dog, i med 3:an, ups motorn dog... Slita i håret och skrika BLAAAARGHH!

2 repor under dessa förutsättningarna.

Handla 15 liter 98 oktan, dunka i samt justera in c:a 1.5 bar laddtryck.
Jihoo, rejäl burnout. Fram till startlinjen, lite velande med granen pga bakfylla, å så iväg, satan vicket drag... I typ 5-6 meter, plonk, exploderande drivknut, hjälp bilen drar snett. Stanna och vända, linka till depån. Fick skiten på film iaf  ;D

Bytte drivaxel. Kolla motorn lite, såg att tändkabeln till 1:an cylinder inte satt på ordentligt (kör med skum typ av tändkablar, typ samma som sitter på magnetspoletändning i Top Fuel), hade märkt detta oxå på de första reporna. Försökte trycka dit den så gott det gick, mitt i all stress. Ut och lina upp igen.

4 repan... Börna lite halvvilt. Och så vart det grönt, gasa för i helvete! Tjihoo, iväg igen. Men vad skumt det luktar, ja,ja kör klart repan iaf. Motorn dör vid motorbroms, men startar när jag släpper upp kopplingen efter nedväxling.

Ser att tändkabeln hoppat av helt igen. Då tröttna jag och sket i att köra mer, för det gick inte riktigt att få på den och jag var rätt trött och irriterad så det blev till att packa ihop och åka hem.

Lugn körning hem, väl hemma skulle vi dra på lite när vi fixat en ny tändkabel, huven var av och jag märkte att den pulsa lite när jag drog på genom vevhus ventilationen. Hmmm, vad nu.

Okej analys av gamla tändkabeln. Ups, den har vart kass hela tiden. Vi har kört omkring på 3 cylindrar hela tiden, den blev nog kass redan innan vi kom fram till Vårgårda. Till mitt försvar att jag inte märkte detta direkt är att bilen först och främst brötar rejält, samt att när man fiskör i 80-90 i 7 mil så misständer den konstant pga rätt högt soppatryck till förgasaren. När man väl resjar så varvar man rätt så rejält och då känns maskinen hyfsat pigg och man hör inte om den går orent.

Så det vart rejs med 3 cyl... Och halvras av motorn då 1:ans cyl fått soppa så cylindertrycket blivit för högt varje gång den försökt komprimera, soppan går inte ut i grenröret då det blir lite mottryck där när man kör turbo. 1:an har ingen komp att tala om, så antingen är kolven stekt, alt topplockspackningen tryckts sönder där. Mest troligt är att packningen gått.

Nåväl, snabbaste tiden 9,55s och bästa slutfart 132km/h. Inte helt fy skam med 3 cylindrar. Jämförbart när vi stekte ett stift på den gamle och den knappt orka åka 10s, eller det faktum att vi hade 135km/h när vi körde mitten 8:or...

Nåväl, långt utlägg. Jag kommer inte ta reda på hur fort det kunde gått med frisk motor utan nu blir det lungt på 360 fronten ett tag, har mycket annat att göra istället.

Får se om det blir något mer 360 rejsande i framtiden, kanske får man ett återfall, vem vet...
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Spritis

  • Gäst
Re:360 snurrbo
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2004, 01:25:18 »
Intressant läsning. Jag avreagerade mig i Helgen med att GRÄVA.  Jävla väder.
Du skulle kört på Etanol , då hade du inte grillat nått.
Jag har nu kört med min spis 30-50 repor sammanlagt sedan februari och kört ca 400 mil med min standard  :o   motor.  Och inget kras ännu. Etanol Rules....
Funderar på vad jag ska hitta på med till hösten och ev till nästa år.
Det hade varit kul att pröva två stegs laddning och ladda säg 2.2 bar eller nått. Se hur mycket man kan ladda med Etanol innan det säger stopp.

Kul att du kunde köra i alla fall , och jag satt hemma och grät  :'(
Jag rättade till detta med att byta växellåda i Måndags. Hugh vilket meck.
Hoppas att svettsen håller på diffen jag lämnade doch en liten bit av drivaxelkugghjulet utan svetts och vi får väl se hur det går att göra en garagevändning på torr asfalt     PANG !

Keep on Racing !!!    ;D


Häls från 360 frälst snubbe i de djupa skogarna.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2004, 12:00:55 »
Hade nog blivit grillad vad jag än körde med. Fyller man en cylinder med bränsle och den inte tänder under en längre stund så kröker man en stake eller blåser topplockspackningen, vilket verkar vara fallet nu. Har krökt stakar med insprutningsmotorer vid uppstart, det går fort om det är kräm i grejerna samt det formligen hälls in soppa  ;)

Hoppas diffen håller för dig. Och fortsätt meka, själv e jag trött på busbyggen just för tillfället, för mycket mek och lite köra i år med andra ord...
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

ason

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • R-sport reinkarnation to come
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #17 skrivet: augusti 17, 2004, 23:20:23 »
 ;D....för er som undrar vad som hände med stackars asons  :D maskin............toppackningen jättestekt.....1 ans kolv jättespräckt.....reaktion: kolla...fräckt

Fick ny kolv av Micke och snart lever motorn igen.......

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
Re:360 snurrbo
« Svar #18 skrivet: september 04, 2004, 00:08:08 »
Så skall dom tass.....

Mera laddtryck........ :)
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram