Jaha, då har man i princip kört årets ända repa.
Blev körning med Asons motor på söndagen i Vårgårda.
Superstrul allan. Blev lovad leverans av racesoppa på lördagen. Ingen soppa, ja, ja. Kul att köra iväg med c:a 15 liter soppa första repan. Tankade precis så att det skulle räcka att köra bilen dit (räknade med minst 2l milen, men den drog knappt 1l lugn körning).
Å det vart ju kul när det i princip blev som en "fuel-cut" när det börja bära iväg. 1:ans växel, lite tryck i grejorna, ups, motorn dog, ja, ja i med 2:ans växel, lite tryck i bitarna, ups, motorn dog, i med 3:an, ups motorn dog... Slita i håret och skrika BLAAAARGHH!
2 repor under dessa förutsättningarna.
Handla 15 liter 98 oktan, dunka i samt justera in c:a 1.5 bar laddtryck.
Jihoo, rejäl burnout. Fram till startlinjen, lite velande med granen pga bakfylla, å så iväg, satan vicket drag... I typ 5-6 meter, plonk, exploderande drivknut, hjälp bilen drar snett. Stanna och vända, linka till depån. Fick skiten på film iaf
Bytte drivaxel. Kolla motorn lite, såg att tändkabeln till 1:an cylinder inte satt på ordentligt (kör med skum typ av tändkablar, typ samma som sitter på magnetspoletändning i Top Fuel), hade märkt detta oxå på de första reporna. Försökte trycka dit den så gott det gick, mitt i all stress. Ut och lina upp igen.
4 repan... Börna lite halvvilt. Och så vart det grönt, gasa för i helvete! Tjihoo, iväg igen. Men vad skumt det luktar, ja,ja kör klart repan iaf. Motorn dör vid motorbroms, men startar när jag släpper upp kopplingen efter nedväxling.
Ser att tändkabeln hoppat av helt igen. Då tröttna jag och sket i att köra mer, för det gick inte riktigt att få på den och jag var rätt trött och irriterad så det blev till att packa ihop och åka hem.
Lugn körning hem, väl hemma skulle vi dra på lite när vi fixat en ny tändkabel, huven var av och jag märkte att den pulsa lite när jag drog på genom vevhus ventilationen. Hmmm, vad nu.
Okej analys av gamla tändkabeln. Ups, den har vart kass hela tiden. Vi har kört omkring på 3 cylindrar hela tiden, den blev nog kass redan innan vi kom fram till Vårgårda. Till mitt försvar att jag inte märkte detta direkt är att bilen först och främst brötar rejält, samt att när man fiskör i 80-90 i 7 mil så misständer den konstant pga rätt högt soppatryck till förgasaren. När man väl resjar så varvar man rätt så rejält och då känns maskinen hyfsat pigg och man hör inte om den går orent.
Så det vart rejs med 3 cyl... Och halvras av motorn då 1:ans cyl fått soppa så cylindertrycket blivit för högt varje gång den försökt komprimera, soppan går inte ut i grenröret då det blir lite mottryck där när man kör turbo. 1:an har ingen komp att tala om, så antingen är kolven stekt, alt topplockspackningen tryckts sönder där. Mest troligt är att packningen gått.
Nåväl, snabbaste tiden 9,55s och bästa slutfart 132km/h. Inte helt fy skam med 3 cylindrar. Jämförbart när vi stekte ett stift på den gamle och den knappt orka åka 10s, eller det faktum att vi hade 135km/h när vi körde mitten 8:or...
Nåväl, långt utlägg. Jag kommer inte ta reda på hur fort det kunde gått med frisk motor utan nu blir det lungt på 360 fronten ett tag, har mycket annat att göra istället.
Får se om det blir något mer 360 rejsande i framtiden, kanske får man ett återfall, vem vet...