Författare Ämne: Import?!  (läst 9435 gånger)

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Import?!
« skrivet: mars 22, 2007, 23:30:52 »
Tänkte kolla lite ifall någon här har erfarenhet med importbilar?

Vad ska man tänka på att kolla?
Ska man behöva va nojjig?
hur mkt under svenskt marknadsvärde ska man betala?

Jag har en 855 T5 på g, och behöver lite råd ASAP!
ex. såhär står det i tilläggsinformationen från svensk bilprovning: (Bilen är godkänd och i bruk)

T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 19940927
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441EG
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.

Det med avgasgrejen, vad kan det vara, kan det vara för att det är något sportavgassystem på eller?
Kan detta ge mig problem i framtiden?

Vore fint med lite olika svar spek. eller erfarenheter i importbilar!

Mvh/Nicholas
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Ingo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Re:Import?!
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2007, 23:55:29 »
Det där med avgas behöver du nog inte bry dig om, den är ju besiktad och godkänd. Vet inte riktigt vad det står för men i min familj har vi en 945 98:a som vi importerat från Tyskland och på den står det likadant på:

T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 19980923
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK MED
NR: E4*95/54*0006*03 .
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG
T51A SAMMANLAGDA BRUTTOVIKTEN FÖR BIL OCH SLÄPVAGN FÅR HÖGST
UPPGÅ TILL 3770 KG.
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.

För övrigt är ju många rädda för skruvade mätarställningar men jag har aldrig förstått varför det skulle förekomma mindre av det i Svedala? Annars är det rätt vanligt att många importerade bilar har varit krockade enligt min erfarenhet så det kan ju vara läge att kolla på plastdetaljer och annat och leta sprickor/bucklor och ny färg å annat skumt innan man slår till.  Sen kan man ju misstänka att den bil du är intresserad av är rätt hårt körd och det är ju ingen bil som är kul att reparera direkt. Vår 945:a har för övrigt varit rena fyndet så här långt (borde inte säga så egentligen)... 2 år i vår ägo och endast bytt olja/filter och en glödlampa på den. Förhoppningsvis får jag ta över den snart hehe.

Ingo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2007, 23:58:57 »
Priset också ja - jag skulle säga runt 20% under svenska normalpriser men i första hand får man ju ändå gå på skicket naturligtvis.

Haans

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2007, 00:00:36 »
Om bilen vart krockskadad eller liknande så måste försäljaren upplysa om det, iaf i Tyskland har jag för mig. Tror det står i protokollen också, dom är ju hårdare med sånt där nere,
där måste man tydligen lämna in bilen på en firma som intygar och lagar allt.

Sen så är ju man månare om bilen där också, man köper inte reservdelar och grejjer på biltema (feltema) i samma utsträckning som vi gör här hemma i Sverige.

Ingo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2007, 00:08:27 »
Förstår jag det rätt om man efter att ha smällt med sin bil så måste man lämna in den och få papper på att den är åtgärdad (om man är tysk)? Jag har åtmistone sett 2 st skräckexempel på bilar, tyskimporterade, som sett hur fina ut som helst men som haft ordentliga svårupptäckta skador så det verkar som om det fuskas en del ändå.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2007, 00:15:42 »
Ja, precis. Det intrycket fick jag av en kompis som köpte sin bil där.
Fast sen så kan det ju vara så att väldgt många fuskar och försöker att laga det själv utan att blanda in försäkringsbolagen (pga att det blir en hel del billigare osv). Dom som "fuskar" är väl dom som är inblandade i singelolyckor.

Ingo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2007, 00:31:02 »
Därmed blir det ju också intressant att sälja till en svensk tex eftersom det är avsevärt krångligare att börja tjafsa med en tysk på 100 mils avstånd om köplagar osv, fy fan, skulle inte va kul att gå på en mina. Har också sett att en en del bilfirmor tex Autonova Bil i Göteborg som säljer importerade bilar "för klients räkning" som dom trycker in i köpekontraktet på sina kunder. Oftast har då en halvskum snubbe vid namn typ Petrovic importerat bilen utan adress i Sverige men svensk medborgare (iaf i två fall som jag själv sett). Vips så smiter Autonova undan från konsumentköplagen och en köpare sitter i en sämre sits helt plötsligt. Om ni kollar på blocket så ser ni att Autonova uteslutande säljer importerade bilar och jag tror de tillämpar samma metod för alla bilar dom säljer. Fast det egentligen inte är dom som säljer den.. Vet inte om dom skulle slippa undan konsumentköplagen om  man skulle dra dom inför rätta men det är en rätt smart affärside för att slippa besvär.

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2007, 01:01:58 »
Tack för alla snabba svar!

Man kan säga att jag kommer betala ca 30.000:-
För den, då är det en 95:a, importerad 2006.
Gått 16600 mil.

sommar vinterdäck
Ser väldigt fräsch ut på bild.
Vad tycker ni, om allt verkar i sin ordning ska man slå till då?

Mvh/Nicholas

Ingo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2007, 01:20:58 »
Väldigt låga mil på en såpass gammal bil är min spontana reaktion men va fasen är den i bra skick så kan det säkert va schysst men ta tid på dig när du kollar på den. Innan/inför ök med säljaren åk till en GDS-hall eller nått sånt och kolla under ordentligt eller gör ett bildiagnostest som kostar 1000 spänn. Det kan vara välinvesterade pengar för att få reda på om det är en bra affär eller inte. Protesterar säljaren är det bara att glömma anser jag.
« Senast ändrad: mars 23, 2007, 01:27:37 av Ingo »

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2007, 07:39:12 »
Väldigt låga mil på en såpass gammal bil är min spontana reaktion men va fasen är den i bra skick så kan det säkert va schysst men ta tid på dig när du kollar på den. Innan/inför ök med säljaren åk till en GDS-hall eller nått sånt och kolla under ordentligt eller gör ett bildiagnostest som kostar 1000 spänn. Det kan vara välinvesterade pengar för att få reda på om det är en bra affär eller inte. Protesterar säljaren är det bara att glömma anser jag.

Det fanns fler faktiskt på blocket som haed de milen som var svenska.

Det med att ta den till en hall känns lite drygt, det känns lite som en grej jag skulle blivit irreterad  över om jag hde importbilen =) jag ska kolla noggrant med allt.

Finns inte någon här som har en felsökare till volvo?

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 23, 2007, 12:37:05 »
Håller med, ta god tid på dig. Fråga mycket även om bilen är fin och går bra. Sen om säljaren blir besvärad och vill bli av med bilen fort så verkar det ju vara nåt lurt, enligt mig. Lycka till iaf! :)
« Senast ändrad: mars 23, 2007, 12:37:57 av Haans »

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #11 skrivet: mars 23, 2007, 12:48:09 »
mm. Vi får se...
Jag tror nog att jag struntar i den bilen, och lägger lite pengar på att pimpa min 360
Har lite planer på G, ska sätta in en lite rolig men onödig grej, bara för att få vara först med en grej..

Sen hade jag velat ha en 850-r motor instoppad i 360:n det hade jag gillat!!!!

info får komma lite senare i en projekttråd.
Mitt enda dilemma är ju att jag inte har någonstans att va!

Mvh/Nicholas ;D

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2007, 21:55:20 »
Det enda jag kan säga som inte redan är sagt är att 850 T5 import (Främst från italien) har betydligt klenare motor än t5orna här i sverige. De är som våra T4or så kolla effekten på den! Fördelen är väl iofs att det står t5 ibak och försäkringen är billigare än på en svensk.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 25, 2007, 17:53:14 »
Kollade med en kompis som har ett företag som importerar och regbesiktar bilar och säljer dom vidare här i Sverige vad en bil i t.ex. Tyskland  kostar i jämförelse med Sverige. Och han köper bilarna för ungefär 50% billigare än vad dom kostar här i Sverige. Sen så besiktar han bilen och för det vill han ha 4000:-, så det blir nog en importerad bil för mig inom snar framtid  :D

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2007, 18:35:47 »
Har man en polare som kollat upp allt med bilen som sysslar med detta så man vet att man inte blir blåst på något sätt.
Får man ju otroligt mkt för pengarna...Lätt att man löper det då!

Mvh/Nicholas

Ingo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 27, 2007, 19:57:05 »
Absoult - det går att fynda utanför Sverige!