Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Meddelandeikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
The swedish flag has two colors, blue and ???:
What country built the 300 series ? (not Sweden):
44+10 = ??:
Write the lowest number of the following (340 or 360):
The club is called 400power club or 300power club ?:
Volvo and this other car brand build 300 series:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FREJ
« skrivet: februari 05, 2009, 18:14:52  »

Nuu så är termostaten bytt å det blev sååå bra så. Mätaren går upp som den ska å snabbt går det med :) Tror hela blen njuter av att ha en motor som får arbeta i rätt ( läs varm) temeratur.! Varmare i kupen med :)

Grattis till både dig och motorn då  :)
Visst känns det bra när man lagat sin trotjänare så att den kan fortsätta att tjäna dig?
Skrivet av: Marie
« skrivet: februari 05, 2009, 09:53:23  »

Nuu så är termostaten bytt å det blev sååå bra så. Mätaren går upp som den ska å snabbt går det med :) Tror hela blen njuter av att ha en motor som får arbeta i rätt ( läs varm) temeratur.! Varmare i kupen med :)
Skrivet av: FREJ
« skrivet: januari 08, 2009, 23:45:15  »

frejj om du läser hennes förra t¨råd så ser du att hon redan har beställt(?) en termostat. :)

Ajdå, skäms på mig att jag inte har 100% koll på detta forum  ;)
Skrivet av: loffe
« skrivet: januari 08, 2009, 22:12:12  »

frejj om du läser hennes förra t¨råd så ser du att hon redan har beställt(?) en termostat. :)
Skrivet av: FREJ
« skrivet: januari 07, 2009, 21:05:27  »

Det kommer in värme i bilen,  inte så att det är kallt i kupén. Mätaren går bara upp till en kvart. (mellan halv och noll).
Ok då är det nog fel på termostaten, mätaren ska gå upp till halv eller lite över halv.
Kommer bli ännu varamare i bilen nu när du byter termostat ;)

Jo givaren och mätaren borde fungera då det rör på sig, kan nog inte vara bara lite trasigt.

Gissar oxå på termostaten. Vet du vart den sitter Marie!?
(Sitter i ett litet gjutet rundat hus i aluminium bultat på topplocket. Följer du den svarta tjocka kylarslangen från kylarens övre vänstra del (sett från förarplatsen) så kan du inte missa den. Slangen sitter nämligen fast med en slanklämma om anslutningen på termostathuset! Lossa de två muttrarna (tror det är 10mm) som håller huset och där inne finner du termostaten.
Termostaten är kopparfärgad med en stor fjäder i.



Kostar 74,90:- på Biltema.
Tryck på länken för att se termostaten: http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1183&strCarId=Volvo&iItemId=141485&iRelItemId=141484

Om inte packningen finns med till termostaten på länken ovan så har du packning lös för 16:- här:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1183&strCarId=Volvo&iItemId=61238&iRelItemId=60959

Sen har ju säkert Volvo, Mekonomen, Meca, Bildelsgrossisten mfl. dessa delar med. Det är samma lika som till Volvo 240, 740, 940 och kanske fler så det fanns nog på mackarna förr till och med  ;)
Skrivet av: kullke
« skrivet: januari 06, 2009, 20:23:08  »

Det kommer in värme i bilen,  inte så att det är kallt i kupén. Mätaren går bara upp till en kvart. (mellan halv och noll).
Ok då är det nog fel på termostaten, mätaren ska gå upp till halv eller lite över halv.
Kommer bli ännu varamare i bilen nu när du byter termostat ;)
Skrivet av: Max
« skrivet: januari 06, 2009, 16:48:38  »

Mät temperaturen på kylvattnet, med en termometer! Sen vet vi... :) /M
Skrivet av: Marie
« skrivet: januari 06, 2009, 15:50:09  »

Det kommer in värme i bilen,  inte så att det är kallt i kupén. Mätaren går bara upp till en kvart. (mellan halv och noll).
Skrivet av: kullke
« skrivet: januari 06, 2009, 11:38:55  »

344:an  -88 går inte upp i motortemperatur  trots lång körning... mer än 30 min.
 nån som har nått bra tips.
Kommer det värme i bilen? isåfall är det något med tempmätare som inte fungerar.
Kommer det ingen värme i bilen är det nog termostaten som ska bytas.
Skrivet av: Max
« skrivet: januari 04, 2009, 22:48:04  »

Nej knappast behöver man tappa ut nå kylarvätska, den kommer ju ut själv när man tar bort termostaten ::)

Håller med dig Kullke! ;D :) /M
Skrivet av: FREJ
« skrivet: januari 04, 2009, 20:43:20  »

tempgiovaren är dålig eller så är termostaten dålig skulle jag tro.

Termostat är ganska lätt att byta, det jobbiga är att man måste slabba ut lite kylarvatten och sen fylla på igen. Med erforderlig mängd glykol.
Men som Max sa så kan det ju vara kylan som är för sträng.. rör sig tempmätaren alls?


måste man verkligen tappa ut nå kylarvätska för att byta termostaten? Om man nu ska göra det så siter det väl ett rör på vänstersida av motorn (under grenröret) längstbak mot sprägkåpan.
Nej knappast behöver man tappa ut nå kylarvätska, den kommer ju ut själv när man tar bort termostaten ::)

Haha ja men fångar man upp den kan man hälla i den igen, och slippa blöta ner garagegolvet.
Skrivet av: kullke
« skrivet: januari 04, 2009, 19:31:45  »

tempgiovaren är dålig eller så är termostaten dålig skulle jag tro.

Termostat är ganska lätt att byta, det jobbiga är att man måste slabba ut lite kylarvatten och sen fylla på igen. Med erforderlig mängd glykol.
Men som Max sa så kan det ju vara kylan som är för sträng.. rör sig tempmätaren alls?


måste man verkligen tappa ut nå kylarvätska för att byta termostaten? Om man nu ska göra det så siter det väl ett rör på vänstersida av motorn (under grenröret) längstbak mot sprägkåpan.
Nej knappast behöver man tappa ut nå kylarvätska, den kommer ju ut själv när man tar bort termostaten ::)
Skrivet av: Max
« skrivet: januari 04, 2009, 13:32:14  »

Är det en B14, sitter termostaten inne i kylarslangen! :) /M

Skrivet av: FREJ
« skrivet: januari 04, 2009, 12:53:12  »

tempgiovaren är dålig eller så är termostaten dålig skulle jag tro.

Termostat är ganska lätt att byta, det jobbiga är att man måste slabba ut lite kylarvatten och sen fylla på igen. Med erforderlig mängd glykol.
Men som Max sa så kan det ju vara kylan som är för sträng.. rör sig tempmätaren alls?


måste man verkligen tappa ut nå kylarvätska för att byta termostaten? Om man nu ska göra det så siter det väl ett rör på vänstersida av motorn (under grenröret) längstbak mot sprägkåpan.

Minns inte om det var 360, 240 eller 740 jag fick tappa på men vet att nån av dom hade högre vattennivå än nivån på termostaten.
Jo det där röret har jag aldrig använt men det kanske är smidigt? Själv lossar jag bara undre kylarslangen men har ingen hasplåt så det går ju bra då.
Skrivet av: loffe
« skrivet: januari 04, 2009, 12:38:57  »

tempgiovaren är dålig eller så är termostaten dålig skulle jag tro.

Termostat är ganska lätt att byta, det jobbiga är att man måste slabba ut lite kylarvatten och sen fylla på igen. Med erforderlig mängd glykol.
Men som Max sa så kan det ju vara kylan som är för sträng.. rör sig tempmätaren alls?


måste man verkligen tappa ut nå kylarvätska för att byta termostaten? Om man nu ska göra det så siter det väl ett rör på vänstersida av motorn (under grenröret) längstbak mot sprägkåpan.