1
Teknik / Re:Gänga på tändstift
« skrivet: april 17, 2005, 19:54:26 »
Nu har jag kollat upp det här.
Stiften jag köpte är rätt, något pucko hade skruvat i för korta stift.
Funkar ju bra ändå tydligen.
Konsekvenserna detta kan få är:
1.Svårt att få i "rätt" stift eftersom den delen av gängan i topplocket som har varit exponerad är helt igenkoksad.
2. Lägre kompression pga större volym på förbränningsrummet (kanske marginellt men ändå).
3. Större risk att man drar sönder gängan i topplocket med för korta stift då det är mindre area i gängan som tar upp vridmomentet.
Problemet är i alla fall utklarat.
Stiften jag köpte är rätt, något pucko hade skruvat i för korta stift.
Funkar ju bra ändå tydligen.
Konsekvenserna detta kan få är:
1.Svårt att få i "rätt" stift eftersom den delen av gängan i topplocket som har varit exponerad är helt igenkoksad.
2. Lägre kompression pga större volym på förbränningsrummet (kanske marginellt men ändå).
3. Större risk att man drar sönder gängan i topplocket med för korta stift då det är mindre area i gängan som tar upp vridmomentet.
Problemet är i alla fall utklarat.

