Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mats B

Sidor: [1]
1
Teknik / Re:Gänga på tändstift
« skrivet: april 17, 2005, 19:54:26  »
Nu har jag kollat upp det här.

Stiften jag köpte är rätt, något pucko hade skruvat i för korta stift.

Funkar ju bra ändå tydligen.

Konsekvenserna detta kan få är:

1.Svårt att få i "rätt" stift eftersom den delen av gängan i topplocket som har varit exponerad är helt igenkoksad.

2. Lägre kompression pga större volym på förbränningsrummet (kanske marginellt men ändå).

3. Större risk att man drar sönder gängan i topplocket med för korta stift då det är mindre area i gängan som tar upp vridmomentet.

Problemet är i alla fall utklarat.

2
Teknik / Gänga på tändstift
« skrivet: april 16, 2005, 21:15:11  »
Jag har en 340 -80 med B14.

Skulle byta tändstift.
Köpte nya på Volvo som ska passa till en B14 80-83

När jag skruvade ut de gamla stiften så hade dessa kort gänga.

Dom jag köpte hade lång gänga.

Har något pucko skruvat dit fel stift ? ::)

Just då hade jag ingen ficklampa mm så att jag kunde lysa in och kolla hur gängan såg ut.

Någon på forumet som vet ?

3
Teknik / Re:Fläktremmar
« skrivet: oktober 09, 2004, 14:48:26  »
Allt klart. Biltema remmen passade perfekt. Då vet man det till nästa gång.

4
Teknik / Fläktremmar
« skrivet: oktober 08, 2004, 20:18:13  »
Ska byta fläktrem på min 343 -80. B14

Original är 1215 mm lång.

Mekonomens är 1210 mm, för kort omöjlig att få på (även om man tar bort generatorn och försöker)

Biltemas är 1225 mm, för lång ? (Ska prova i morgon)

Volvo original är svår att få tag på, måste beställas.

Tips ?

Sidor: [1]