Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hya

Sidor: [1] 2
1
Stereo/Styling / SV: Kjolpaket
« skrivet: juni 24, 2010, 21:36:56  »
Nån som har en bild på ett sånt här paket monterat på bil?  Mycket intressant projekt det här!

2
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: juni 23, 2010, 20:48:53  »
Hmmm har micklat lite med btr och tändning idag. Har nu 3,8kg bränsletryck och 12 grader förtändning. (flyttad vevaxelgivare)
Ändå verkar det saknas soppa när man gasar fullt.
Motorn går för övrigt rent och har bra tomgång.
Funderar på om bränslepumpen kan vara trött efter 22 år eller om det behövs större spridare.

Nåväl, blir en provrunda på ca 20 mil nu i midsommar, så får man kanske en bättre uppfattning om hur han går, har bara kört några km än så länge.

Posta gärna om ni har några bra tips på inställningar å sånt.

3
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: juni 22, 2010, 21:35:33  »
Dags att skriva lite här kanske, bilen är ju inte död, har bara inte mekat något med den förrens nu. Dem här bilarna går ju inte sönder.. :)
Har blivit mycket mil istället.
Nu har jag satt på en planad 405 topp med k-kam. blev lite bättre effekt och betydligt mer varv-villigt. 
Behövs nog bara lite justering av bränsletryck och tändning sen ska det nog gå riktigt vettigt.

Behöver man förresten ha ställbart kamdrev när man planat toppen? Eller blir det bara bra att kammen flyttas tillbaka lite?

4
Teknik / SV: Hur få loss vevaxeldrev?
« skrivet: juni 13, 2010, 18:56:24  »
Motorn sitter i bilen. Tackar för snabbt svar, ska absolut prova det där med starten!

5
Teknik / Hur få loss vevaxeldrev?
« skrivet: juni 13, 2010, 18:03:59  »
Har någon nått bra tips hur man får bort skruven till vevaxeldrevet?   Tex hur kan man hålla emot så inte vevaxeln snurrar när man drar och om skruven är höger eller vänstergängad?  Står inget sånt bra i Haynes :(

6
Evenemang / SV: snabbast för 50 000kr
« skrivet: juni 04, 2010, 12:36:39  »
Om inte annat så blir det en " tack till -ruta" på en helsida....  Som vanligt när någon byggt bilen själv.

7
Projekt / SV: Robins Räcer
« skrivet: maj 24, 2010, 17:54:58  »
Jag har gjort typ likadant på min. Har funkat bra i snart 2000 mil. Men jag tyckte det rök in så mycket avgaser så jag förlängde ut det med en bit bak. Men du märker väl om du får samma problem.

8
Säljes / SV: 337cc spridare
« skrivet: maj 19, 2010, 21:23:36  »
Tackar för svaret. Då får jag se om det finns några lämpliga motstånd att finna.

9
Säljes / SV: 337cc spridare
« skrivet: maj 19, 2010, 19:30:58  »
Passar dessa rakt på en b200f? Och hur stor är skillnaden mot orginalspridarna?

10
Trimning / SV: tips portning
« skrivet: februari 26, 2010, 21:35:05  »
Om du bara vill läsa lite kan du ju alltid beställa KGs katalog. Står en del bra i den. Kanske inte så mycket om just portning
men det finns lite tips om hur man kan fultrimma lite. 

11
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: februari 26, 2010, 19:39:29  »
Den ligger som profilbild nu, fick inte in bilden här.

12
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« skrivet: februari 26, 2010, 16:50:21  »
Bra sagt knotan. Och kör på Frej! Du är väl nästan ensam här om att ha kört din 300 i 7 år?!
 Dem flesta andra trådar här slutar ju innan dem passerat garageporten!

13
Köpes / SV: Isdäck
« skrivet: februari 26, 2010, 10:11:10  »
Låter prima! då kanske jag tar allihop. Men minst 4 iaf. Ska hålla till i Motala från söndag och framåt så då skulle det kunna bli affär.

14
Köpes / SV: Isdäck
« skrivet: februari 25, 2010, 21:55:03  »
Mariedamm är ju inte allt för långt bort. Har du 4 st 13" ?
Kan va intressant om priset är vettigt.

15
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 29, 2010, 22:12:44  »
Nej det har jag inte heller. Har inte ens kvar den gröna 340in med b14.

16
Köpes / Isdäck
« skrivet: januari 29, 2010, 21:20:45  »
På grund av det trevliga vädret undrar jag om nån har en uppsättning 13 eller 14" isdäck att kränga?
Bör vara i östergötland eller dess närhet.

17
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 29, 2010, 21:06:55  »
Tiger1978, nej har tyvärr ingen sådan.

Waffne, ge mej ett bud. bilen är besiktad nu åxå, dock med en 2a på en spindelled men den säljs självklart godkänd.

18
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 04, 2010, 17:33:26  »
Det var ju smidigt. Kul med fler 300er i bynn.

19
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 04, 2010, 17:13:27  »
2000:- Då är det nyplanat, slipade ventiler och nya ventilfjädrar. Fattas att skimsa ventilspel.
Det ska enligt tidigare ägare vara natriumkylda avgasventiler åxå.

20
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 04, 2010, 10:00:08  »
Finns i östergötland, Ödeshög.

21
Säljes / SV: 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 03, 2010, 22:15:18  »
Kanske ska tillägga att den röda bilen har b200f motor. Den är även moddad med borttaget varvstopp
och sierra fjädrar och sachsdämpare med 10/40 olja fram.

22
Säljes / 340 gl + lite andra prylar
« skrivet: januari 02, 2010, 22:28:37  »
Har lite mycket bilar enligt vissa så vill nu sälja min röda 340.
är en -88 som förutom bucklor på tak och huv är i bra skick. Har bara gått 11500 mil.
Är bessad jan. ut och är körklar med 1 år gamla v-däck.

Så passa på nu för jävelen å köp en pålitlig sladdarbil nu när snön är här!!!!

Vidare finns det även 940 intercoolers, 740/240 turbogrenrör, nån saabturbo, en 405-topp med k-kam planad 2mm.

Har även en 340 -80 te ingen nytta. ful men fungerande. Bes feb. ut.

Byter endast mot pengar eller en svart Trans am -78.

23
Övrigt / SV: Att köpa första generationens 343
« skrivet: december 04, 2009, 23:52:23  »
Jag åker en -80 med fyrpet. Jag tyckte åxå det varvade mycket så nu har den 14" hjul med hög profil bak, blev en jävulsk skillnad.

Startproblem har jag inte märkt av. Har aldrig hällt i nån blyersättning heller.

En sån här bil i bra skick funkar alldeles utmärkt. Drar inte mer än 0,8 om den är i ordning.

24
Övrigt / SV: Strålkastartorkare
« skrivet: september 29, 2009, 20:14:24  »
Finns inget krav på strålkastartorkare. Förutom det svensson skriver.

25
Projekt / SV: 360 Turbo brukis (nyskick uppdaterad senast 24/9 filmupdate )
« skrivet: september 28, 2009, 22:03:25  »
Har inte strombergare nån bimetallventil som brukar ställa till elände när bilen är lagom varm?
Har vart ute för att bilen är helt död ända tills den svalnat. (Eller tills jag blev sur och hällde vatten på förgasarn)
Tror den sitter under en avlång vit plastkåpa på ena sidan, men kan ha helt fel.

26
WANTED / SV: Volvo 363 CS - the quest of a lost legend
« skrivet: september 28, 2009, 21:36:35  »
Ni läser väl Classic motor? Reportage om Walfridsson och hans 363cs i senaste nr. (nr10 2009)

27
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: september 28, 2009, 21:06:27  »
Bra tips. Jag får riva ner igen och kolla. Verkar vara ett inte allt för ovanligt problem.

28
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: september 28, 2009, 17:43:54  »
Nu förstod jag nog inte var man ska slipa. Menar du ovansidan av fjädertallrikarna eller dom där
gummimojängerna som man skruvar i tornet?
Tallrikarna var bara plåt på ovansidan, ska de va så?

29
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: september 28, 2009, 17:13:52  »
Jaha, jag bytte åxå topplagren men lika fan fortsätter han att knaka, vara tungstyrd och inte gå tillbaka till raktframläge.
Är din åxå trögstyrd Frej?

30
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: september 26, 2009, 20:39:24  »
Alltså, det obekväma ligger i att bilen fjädrar ner mer bak än fram när man kör över ett gupp lr liknande.
Faktiskt mer irriterande än det låter.
Funderar på att leta upp ett par hijackers och sätta bak och prova lite olika hårdheter. Men andra stötar kan säkert funka åxå.

Stötdämparna är såklart nersvarvade så fjädrarna sitter fast även med bilen upplyft.

Däremot gjorde jag misstaget att inte vika ihop sista varven på fjädrarna, det var inte så bra, fjädrarna vill inte riktigt
passa i sätena och det knakar när man styr. Gör om gör rätt alltså  :-[


31
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: september 26, 2009, 12:28:31  »
Idag blev första provturen med sierrafjädrar och hårda dämpare fram. Fjädrarna kapade 2 varv och 10w40 olja i dämparna.
Bilen blev ungefär orginalhög då.
Gick väldigt stabilt men ganska obekvämt. Kan nog gå bättre om den blir lite hårdare bak åxå, blir lite gungbräde-
effekt nu.
Hur har ni andra gjort som kör sierra fjädrar fram? Har ni förstärkt bak åxå?

32
Elsystem / SV: Hur kopplar man in en varvräknare i en volvo 360.
« skrivet: september 24, 2009, 18:00:29  »
Den gröna kabeln ska du koppla ihop med grå kabel från tändspolen/tändmodulen. Den vita är till belysningen i varvräknaren och
kan kopplas till lämplig +.

33
Övrigt / SV: skattebefriad m,m???
« skrivet: september 10, 2009, 20:42:51  »
Det där med motor har med avgaskrav att göra. Bilar innan -75 behöver inga intyg på avgasutsläpp när man byter motor.
Däremot gäller tillverkarens angivna maxeffekt på dom åxå.

34
Evenemang / SV: Sv7/900Klubben kör Superstage 3/10 Emmaboda
« skrivet: september 02, 2009, 19:02:59  »
Jag är på! Kan ju inte missa ett sånt här tillfälle!

35
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: augusti 17, 2009, 21:29:14  »
Åh fan. Det visste jag inte. Har ingen aning om årgång på toppen men tror jag hört nåt om stora och små kylkanaler.
Är det små man ska ha?

36
Projekt / SV: 343 Lågbudget
« skrivet: augusti 17, 2009, 20:44:24  »
Idag gav jag mig på att få bort varvtalsstoppet vilket visade sig vara skitenkelt.
Efter en titt i Haynes bibeln lokaliserades Elboxen till bränslet och sen var det inte så svårt att öppna
den och löda dit ett extra 39 kohms motstånd enligt en annan tråd här.
Om man som jag inte stressar så går alltihop på ca halvtimmen.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3293.msg39865#new

Nu vet i fan hur mycket han varvar, har inte monterat varvräknare än, men den gör över 100 på 2:an.

Nästa gång arbetslusten faller på ska en numera planad och portad 405 topp på.

37
Klotterplank / SV: Hur gammla är vi på forumet igentligen?
« skrivet: augusti 03, 2009, 23:00:47  »
Jag var tvungen att fylla i en tom lucka i statistiken... Lyfte visst medelåldern åxå.. sorry...
Men sladda kan man väl aldrig tröttna på?   Sen har man ju ett ansvar som farsa att uppfostra nästa generation ;D

38
Drivlina/Växellåda / SV: skrammel från kopplingen B14
« skrivet: augusti 03, 2009, 14:02:47  »
Det här problemet har jag haft på en opel. Trodde åxå att det var urtrampningslagret, men på den visade det sig
vara dem fjädrar som sitter som ryckutjämnare i lamellen som gått av och låg och skramlade i sina säten.
Låter som precis samma symptom som den bilen hade, blev tyst vid belastning och urkoppling.

39
Trimning / SV: Trimma B14
« skrivet: juli 24, 2009, 15:13:34  »
Kul med nån som trimmar B14!  Jag skulle föreslå att du åxå tar en weberförgasare från nån gammal ford lr nåt, dem är lite
större än 340ns. Bör passa fint om du redan har en 2-ports weber eller solex på nu.
Ihop med planad topp och omslipad kam kan det nog bli riktigt kul.

40
Säljes / SV: Vill bli av med den gröne.
« skrivet: juli 13, 2009, 01:05:26  »
Ej till salu längre. Sålde min trasiga Hanomag istället. Fanns visst betydligt större intresse för sådana.

Sidor: [1] 2