Hej alla.
Beklagar återigen frånvaron. Jag har haft lite fullt upp med andra bilen nu sista veckorna. Vinterbilen, min eminenta
vita sossecontainer håller på att göras iordning för att svärfar ska ta över den så han slipper sin problemande gamla
Ford Escrot. Under förra helgen så va jag närmare 20 timmar på lyften på jobbet och bytte bla koppling och topplock med allt vad det innebär runtom, för att sen inse att jag måste byta motorblocket också, då topplockspackningen gick direkt igen efter 20 mil.
Vad säger ni om den här?


Det jobbiga var att efter noggrannare undersökning så va kylkanalen i blocket ungefär lika stor som den i packningen,
så det hjälpte inte riktigt att byta packning

Skön detalj för övrigt. Min sambo va med och hjälpte mig skruva, och hon hjälpte väl till med så mycket hon kunde och var i verkstanden lika länge som mig. Hur hon lyckades med detta är för mig ett mysterium.

Men trots att jag har haft fullt upp med annat så har jag fått en hel del gjort faktiskt. Jag håller på för fullt med ombyggnationen till hydraulisk koppling. Kopplingsgaffeln är ombyggd och slavcylindern är monterad. Likaså va huvudcylindern fram till idag, då jag tänkte börja försöka lufta systemet. Då hände detta.

Ja, min koppling är tungtrampad

Jag har även sett till att få rutorna tonade så man slipper se fuelcell, batterimontering och bristen på inredning. Blev riktigt snyggt tycker jag. Har även beställt nya regplåtar, så när bilen kommer ner från pallbockarna och blir riktigt polerad så kan hon nog bli riktigt fin.


Fick även till luftfilterslang häromdan



En annan sak som jag har hållit mig sysselsatt en del är min nya varvräknare av stapel-typ. Min kollega/elektronik-geni har försett mig med lämpliga komponenter så jag jobbar med att skriva koden till processorn. Än så länge har jag slängt ihop ett demo-program som kontroll-sveper dioderna, men det ger en rätt bra blick av hur det kommer se ut när det är klart. Tanken är att dioderna ska tändas med 500rpm mellanrum, från 3500-7000rpm. Förhoppningsvis så är denna kanske lättare att uppfatta när varvtalet ökar fort


Återigen en kort liten film, men det kommer en längre när den ska provköras på riktigt.
Återkommer så fort jag kan med mer